recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Endelig datastik! - Hvilket system?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Endelig datastik! - Hvilket system?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2019 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Nordio38 Nordio38 skrev:


Ok, måske jeg har sat mine krav lidt for højt.


Det er ikke helt uden grund, at jeg forsøger "presse" folk til at se på deres forbrug/behov, som noget af det første, fremfor at de fokusere på noget diffust såsom urealistiske hastigheder Wink

Folk skal generelt lære at forstå, trådløs data (WiFi) er bare noget bras, hvis det skal bruges til andet end surfing/email/sociale medier/let streaming, på mobile enheder. 
Ja jeg ved godt, der er folk der mener, at de fx fint kan spille online fps spil med trådløs. Det kan de også godt, og ind imellem så kan de det mindre godt. Kan de leve med det, så er det godt, for dem. Men det ændre ikke ved teknikken er som den er. Ligesom 4K WiFi streaming skam også kan være helt okay, specielt fordi streaming selv tilpasser sig signalet. Dvs man opdager ikke rigtig, når kvaliteten ændre sig, medmindre man har et øvet øje, eller signalet ændre sig markant. 

Derfor: Det er nødløsning (eller prioritet) hvis man vælger WiFi fremfor kablet forbindelse til tungere data. Sagt på en anden måde:
Det er nødløsning, hvis man ikke kan komme til at trække kabel.
Det er prioritet, hvis man kan trække kabel, men lever fint med WiFi pga ens behov.

Derfor er det vigtigt at vurdere behovet, efter min mening!

Oprindeligt skrevet af Nordio38 Nordio38 skrev:

Lite modellen lyder som en god plan. De POE vil jeg kunne sætte dem ned i teknik skabet, så jeg kun skal trække netværkstik hen til Lite modellen?


Ja, dem kan du sætte i teknikskabet så længe du har 230volt stik til rådighed. 

Oprindeligt skrevet af Nordio38 Nordio38 skrev:

Overvejer om jeg skal skifte min Hiper router ud, med noget andet, nogen der kan anbefale noget? Gerne en router/switch


Hvorfor overvejer du det? Er der et reelt problem med routeren? Igen, hvad er dit behov? Wink
Til top
frsch Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2012
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frsch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2019 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Nordio38 Nordio38 skrev:



Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Nordio38 Nordio38 skrev:


Mit behov er vel at have stabil net og med den hastighed jeg har (1000/1000) på hver etage. 

Det er helt klart Wifi der er primært!
Jeg har prøvet alle mulige mesh systemer og det virkede fint nede hvor routeren stod, men ligeså snart jeg gik en etage op, hvor der også stod en enhed(som ikke var trådet), så mistede jeg meget hastighed forbindelse. Det blev jeg ret træt af.

Hvis jeg fik med UAP-AC Pro, hvad skulle jeg bruge ud over det? Kan man købe en router med switch , som også har POE i?

Igen tak for svaret 


Alt så du vil have stabil 1Gb forbindelse på alle etager. Og WiFi er primær. Lidt tyndt behov definition, men fair nok Wink

Først skal vi lige blive enige om:
Grænsepunktet bliver accesspoints. Alt hvad der sker på de trådløse dele, er som det nu engang kan være. Dvs de trådløse enheder (fx computer, tablet, mobil, TV osv) er som de nu engang er, og dem kan vi ikke gøre noget med. 

Enheder som UAP-AC Lite og LR er udelukket, da de har en max grænse på på 867Mbit.

UAP-AC Pro og UAP-AC EDU kan trække 1.3Gbit. 
UAP-HD og UAP-NanoHD 1.733Gbit.   
https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/
https://unifi-nanohd.ui.com/

De kan alle køre med POE+.

Om du skal bruge 1, 2 eller 3 er nok nemmest at prøve sig frem. Eller starte med 2, en i bund etage og en i top etage.

Dvs i eksemplet med 2 etager ser økonomien således ud:
2 x 1091,- (2 stk UAP-AC Pro)
2 x 148,- (2 stk 48volt 24watt POE injectorer). 
Ialt ca.:  2476,-

Personligt tror jeg at jeg ville sætte mig ned og se reelt på behovet. Og så ville jeg trække kabler til de "tunge" data enheder, og spare på WiFi, så det blot dækker "Lite" behov. 
Uanset hvordan jeg vender og drejer det, så er alt hvad der sker mellem AP og enhederne bare ikke noget man er specielt herre over. 
Der følger så vidt jeg husker POE injector med Lite modellerne. Så udover prisforskellen på Lite og Pro, så spare man også indkøb af Injector. 

Forskellen i Lite og Pro er primært at Pro er bygget til at håndtere adskillige flere brugere. De 800Mbit kontra 1.3Gbit bør almindelige familier ikke mærke det store til. Men når du nævner et specifikt behov for 1Gb, ja så bliver det jo sådan.
 
I min egen bolig (296m2 i 1-plan) har jeg opsat 3 APére (1 stk Pro og 2 stk Lite). Alle tunge data enheder der kan kables er kablet. Resten må leve med det WiFi signal der er. Pro er kun Pro, fordi jeg fik den til næsten samme pris som en Lite. Ellers havde det også været en Lite i dag. 
Vi er en ganske simpel familie med 2 voksne og 1(2) børn. Streaming/tung data foregår primært via kablet enheder.
Wifi bruges til let brug, og på mobile enheder som efter min bedste overbevisning slet ikke når i nærheden af krav om 1Gb. 


Igen, super fedt du gider at svare 👌
Ok, måske jeg har sat mine krav lidt for højt. Men da jeg prøvede forskellige mesh systemer, og jeg gik ovenpå, så røg min forbindelse ned på 30mbit (der havde jeg 300mbit og ikke trukket netværk stik)  derfor vil jeg gerne have noget der er betydelig bedre. 

Lite modellen lyder som en god plan. De POE vil jeg kunne sætte dem ned i teknik skabet, så jeg kun skal trække netværkstik hen til Lite modellen?

Overvejer om jeg skal skifte min Hiper router ud, med noget andet, nogen der kan anbefale noget? Gerne en router/switch

Hvad er der i vejen med den router du har fra Hiper? 
Hvis du ikke skal noget "avanceret" med din opsætning så er der ingen grund til at skifte den ud. 
Det er bare at slå WiFi delen fra så du kun bruger dine accesspoints.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2019 kl. 12:25
Jeg kan kun støtte 100% op omkring Kendersen kommentarerThumbs Up
WIFI er og bliver en nødløsning.
WIFI kan man bruge når man skal sidde og surfe eller ungerene skal se Netflix på deres iPads, men der har man jo overhovedet ikke brug for alle de mange Mbit/sec.
Personligt har jeg svært ved at forstå hvad man skal bruge 1Gbit/sec internetforbindelse til, med mindre man har en hjemmearbejdsplads, eller man køber nye computerspil hver dag som skal downloades.

De fantasi WIFI hastigheder de forskellige WIFI producenter påstår deres produkt kan, er ren og skær marketingsbullshit. De tager en hel masse hastigheder og ligger dem alle sammen, og opgiver det som hastigheden, selvom det i praksis ikke kan lade sig gøre at have alle de hastigheder samtidig.
Det svarer lidt til at jeg tager maks hastigheden på min bil i de forskellige gear, og ligger dem alle sammen, og så påstår at det er bilens max hastighed.

Ligger lige dette link ind:


Steen fra NørdOteket har en del rigtige gode videoer omkring WIFI, hvor han også kommer ind på noget af det marketingsbullshit. 


Redigeret af Axlon - 24-Januar-2019 kl. 12:33
Mvh Jesper
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2019 kl. 13:36
Jeg stemmer også lige i, hvad angår folks behov for at have Gbit internet..

Hvad er det som gør, at en alm. hustand har brug for så hurtigt internet?

Selv med to-tre teenagere i huset, ja så er eksempelvis 300 Mbit mere end rigeligt.. Så trækker Netflix 4K altså ikke mere..


Men forklaringen er nok tit, at det er folks eget netværk (herunder WIFI), som gør at de oplever dårligt internet, og så tror folk, at de har brug for mere hastighed fra leverandøren.
Men det hjælper jo ikke noget, hvis flaskehalsen var wifi i den første omgang.

Folk må gerne betale for at have de dyre forbindelser, men man er godt nok uvenner med sine penge, hvis man betaler mere for at få 1Gbit, i forhold til at man allerede har 300 Mbit.

I vores hustand har vi 50 Mbit på en fiberforbindelse. Ja, jeg kan få Gbit, men hvorfor betale for det, når jeg ikke har behovet?

Bevares, det bliver ikke ved med at gå med 50 Mbit forbindelse, nu hvor børnene bliver større og større, men indtil nu, så er det rigeligt, selv med en Plex server stående, som anvendes når ungerne er på tur med deres tablets etc.
Til top
Lars_M Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-November-2011
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 177
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2019 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Jeg stemmer også lige i, hvad angår folks behov for at have Gbit internet..

Hvad er det som gør, at en alm. hustand har brug for så hurtigt internet?

Selv med to-tre teenagere i huset, ja så er eksempelvis 300 Mbit mere end rigeligt.. Så trækker Netflix 4K altså ikke mere..


Men forklaringen er nok tit, at det er folks eget netværk (herunder WIFI), som gør at de oplever dårligt internet, og så tror folk, at de har brug for mere hastighed fra leverandøren.
Men det hjælper jo ikke noget, hvis flaskehalsen var wifi i den første omgang.

Folk må gerne betale for at have de dyre forbindelser, men man er godt nok uvenner med sine penge, hvis man betaler mere for at få 1Gbit, i forhold til at man allerede har 300 Mbit.

I vores hustand har vi 50 Mbit på en fiberforbindelse. Ja, jeg kan få Gbit, men hvorfor betale for det, når jeg ikke har behovet?

Bevares, det bliver ikke ved med at gå med 50 Mbit forbindelse, nu hvor børnene bliver større og større, men indtil nu, så er det rigeligt, selv med en Plex server stående, som anvendes når ungerne er på tur med deres tablets etc.

Hele den der "Hvad skal folk dog brug X mbit" båndbredde til?"-diskussion er sku lidt plat..
Jamen hvad skal man bruge en bil med en kraftig motor til? Ingenting! Men det er rart at ha.

Og ligesom man sagtens kan få glæde af en kraftig motor, så kan man også nemt få glæde af en kraftig internet forbindelse.
Feks når du downloader et spil fra Xbox Store, så bruger den al båndbredde du har. 100mbit er ingenting i den sammenhæng. Det samme gælder for playstation, og sikkert også Steam på PC.



LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2019 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Lars_M Lars_M skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Jeg stemmer også lige i, hvad angår folks behov for at have Gbit internet..

Hvad er det som gør, at en alm. hustand har brug for så hurtigt internet?

Selv med to-tre teenagere i huset, ja så er eksempelvis 300 Mbit mere end rigeligt.. Så trækker Netflix 4K altså ikke mere..


Men forklaringen er nok tit, at det er folks eget netværk (herunder WIFI), som gør at de oplever dårligt internet, og så tror folk, at de har brug for mere hastighed fra leverandøren.
Men det hjælper jo ikke noget, hvis flaskehalsen var wifi i den første omgang.

Folk må gerne betale for at have de dyre forbindelser, men man er godt nok uvenner med sine penge, hvis man betaler mere for at få 1Gbit, i forhold til at man allerede har 300 Mbit.

I vores hustand har vi 50 Mbit på en fiberforbindelse. Ja, jeg kan få Gbit, men hvorfor betale for det, når jeg ikke har behovet?

Bevares, det bliver ikke ved med at gå med 50 Mbit forbindelse, nu hvor børnene bliver større og større, men indtil nu, så er det rigeligt, selv med en Plex server stående, som anvendes når ungerne er på tur med deres tablets etc.

Hele den der "Hvad skal folk dog brug X mbit" båndbredde til?"-diskussion er sku lidt plat..
Jamen hvad skal man bruge en bil med en kraftig motor til? Ingenting! Men det er rart at ha.

Og ligesom man sagtens kan få glæde af en kraftig motor, så kan man også nemt få glæde af en kraftig internet forbindelse.
Feks når du downloader et spil fra Xbox Store, så bruger den al båndbredde du har. 100mbit er ingenting i den sammenhæng. Det samme gælder for playstation, og sikkert også Steam på PC.




Hvis man allerede har en specifik bilmodel (helt ny) med 350 hestekræfter, og så vælger at købe præcis den samme model med 500 hestekræfter, ja så vil jeg mene, at man er uvenner med sine penge..

Bevares, der er nogen der ikke behøves at tænke over prisen, men det er trods alt de færreste, som lige frem har lyst til at give pengene væk.
Jeg kunne da også synes det var rart at have en lejlighed i Kbh, når jeg er derovre en gang i kvartalet, men det er frås, og jeg klarer mig fint med at leje en lejlighed, når jeg er derovre.

Men ja, som jeg skriver, så kan der være nogen, som har et behov for det..
Men når man så planlægger på at forbinde ens playstation eller stationære computer med wifi, ja så var det måske alligevel ikke så vigtigt at have så hurtigt internet alligevel..
Det svarer jo til at købe bilen med 500 heste, men så sætte nogle usle dæk på, som gør at bilen laver hjulspin hele tiden.

Og hvis det er vigtigt for en, at download med 1 Gbit på ens X-box frem for 300 Mbit, ja så skal man selvfølgelig betale for det.. Men helt ærligt, så er der nok mange, der ville tænke sig lidt mere om, hvis de overvejede, hvad det koster om året, at man ikke lige kan klare et par ekstra minutter, hvor man alligevel lige kan gå ud og hente en kop kaffe, eller nå på toilettet.

Og som sagt, så er det fair, at nogle mener de har brug for 1 Gbit forbindelse, men når man så samtidigt siger, at man vil tilslutte alt med WIFI, ja så er der er noget der tyder på, at man ikke helt har gennemtænkt det. Ligesom når folk (min svigermor) køber den dyreste Iphone, men ikke anvender mails, browser eller apps på den, men "bare er glad for at den har en stor skærm, når hun ser billeder af børnebørnene" Confused
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2019 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af Lars_M Lars_M skrev:

Hele den der "Hvad skal folk dog brug X mbit" båndbredde til?"-diskussion er sku lidt plat..


Jamen, så behøver man jo ikke stille spørgsmål til noget. Så køber man bare løs.

Problemet i det, som du så mener er plat er, at man alt for ofte betaler for noget som IKKE indfrier ens forventninger. Køb du bare en 1000Mbit forbindelse, og smid en dårlig access point på.. Ja, de 1000Mbit er rare at have, men du får aldrig udnyttelse af det, uanset hvor meget du så downloader til din Xbox/PS4. 
Dernæst bør man måske tænke over, hvor ofte man så har brug for det, hvis eller når man engang får skruet noget udstyr sammen, som vitterlig også kan give det resultat. Er det få gange om året, så er det rigtig mange penge for disse få gange.. Det er da helt okay, hvis folk vil betale for det. Men så igen, så er vi ovre i, at så er der ikke så meget at tale om. Så køber man bare løs af udstyr, indtil man rammer det som man nu engang synes virker. Apropos virker, så er det så det næste. Medmindre der er tale om et ganske specifikt forbrug, så ville mange slet ikke opdage, hvor god/dårlig deres 1000Mbit løsning er, ganske enkelt fordi de aldrig når op i de højder. 
Og i øvrig, hvorfor dog stoppe ved 1000Mbit, hvorfor ikke 10.000Mbit, eller 100.000Mbit (10/100Gigabit). De er jo rare at have.. I det hele taget, så behøver vi jo slet ikke sætte en grænse, hvis vi bare bruger, "de er jo rare at have". 

Jeg forstår godt hvor du vil hen med det. Men rådgivning handler også om at se realistisk på tingene, og ikke bare sige, "de er jo rare at have". For så er alt jo "rart at have".  
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2019 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Ligesom når folk (min svigermor) køber den dyreste Iphone, men ikke anvender mails, browser eller apps på den, men "bare er glad for at den har en stor skærm, når hun ser billeder af børnebørnene" Confused

Jeg har en tablet med endnu større skærm, som jeg godt kan bytte med hendeLOL.
Ikke fordi jeg vil have en iphone mere. Har rigeligt i den jeg har i dag, som jeg sjældent bruger (fik den af arbejdet og kunne ikke sige mig fri for den). Men hvis skærmens størrelse er det primære, så findes der et hav af bedre (billigere) løsninger, som fungere mindst lige så godt. Det formoder jeg også du har fortalt hende Wink

Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2019 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars_M Lars_M skrev:

Hele den der "Hvad skal folk dog brug X mbit" båndbredde til?"-diskussion er sku lidt plat..


Jamen, så behøver man jo ikke stille spørgsmål til noget. Så køber man bare løs.
(...)

Jeg forstår godt hvor du vil hen med det. Men rådgivning handler også om at se realistisk på tingene, og ikke bare sige, "de er jo rare at have". For så er alt jo "rart at have".  


Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2019 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Ligesom når folk (min svigermor) køber den dyreste Iphone, men ikke anvender mails, browser eller apps på den, men "bare er glad for at den har en stor skærm, når hun ser billeder af børnebørnene" Confused

Jeg har en tablet med endnu større skærm, som jeg godt kan bytte med hendeLOL.
Ikke fordi jeg vil have en iphone mere. Har rigeligt i den jeg har i dag, som jeg sjældent bruger (fik den af arbejdet og kunne ikke sige mig fri for den). Men hvis skærmens størrelse er det primære, så findes der et hav af bedre (billigere) løsninger, som fungere mindst lige så godt. Det formoder jeg også du har fortalt hende Wink



Jeg er stoppet med det, men ja, det er sagt maaaange gange..

Jeg har anbefalet mange, at de skal have Iphone, også selvom jeg aldrig kunne drømme om det selv.. Men det er trods alt folk, som kan finde ud af at installere apps, bruge browseren etc.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2019 kl. 08:32
En lille sidehistorie.

Jeg har fibernet (300mbit) fra Eniig - og har kablet netværk til de vigtigste steder: stationær, server, fjernsyn, Yousee boks mm.

Jeg har også deres Smart WIFI løsning - og den fungerer altså godt her i et étplanshus. Vi har fiberboksen i bryggerset, hvor den ene smart enhed er. Den anden er i køkken alrummet.
på wifi kan vi faktisk godt komme op på de 300mbit - men, som andre skriver. Det er kun mobile enheder samt min internetradio og printer der bruger det - og der dækker 300mbit rigeligt.
Er der nogen af børnene der på et tidspunkt skal begynde at spille på nettet (hvor der kræves lav latency), eller andet. Så er jeg så heldig at der også er trukket kabler til deres værelser.

Så alt i alt, jeg kan godt anbefale Smart WIFI fra Eniig/Waoo.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2019 kl. 09:32
For lige at komme tilbage til trådstarters oprindelige spørgsmål.

Syntes du skal starte med at købe dig et par UniFi AP-AC-Lite AP'er og få sat dem op.
Der følger POE strømforsyninger med til dem, så hvis du allerede har en switch liggende, så kan du bare bruge denne, ellers så køb en UniFi Switch 8 POE-60W, så du slipper for at bruge de POE strømforsyninger der følger med AP'erene.

Så kan du jo altid købe resten hvis behovet skulle opstår.
Mvh Jesper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu