|
Endnu en: Hjælp til valg af projektor,.. |
Besvar | Side <12 |
Forfatter | ||
hamse
Bruger Oprettet: 03-Juli-2007 Status: Offline Point: 198 |
Sendt: 16-April-2010 kl. 13:34 | |
Hmm... Jeg vil helst have "judder free" billede... Vil en projektor med 24p kunne gengive billedet uden "judder" eller kommer det også an på kilden? Bruger en PS3 til blu-ray... |
||
Samsung M86
Anthem MRX-500 XTZ 99.36 XTZ 99.25 Jamo E6 Sur XTZ 99W12.16 Yousee Hd-box |
||
hamse
Sendt: 16-April-2010 kl. 14:02 | |
Må lige se om jeg har forstået det rigtigt...
Jeg regner med at få en 77" lærred. Billedets underkant vil være ca. 90 cm fra gulvet, da det skal dække tv'et. Billedet på 77" lærred er 96 cm højt. Ifølge http://www.projectorcentral.com/Optoma-HD200X-projection-calculator-pro.htm - skal midten af linsen være 15 cm højere end toppen af billedet. Det vil så sige at projektoren skal hænge 201 cm over gulvet...!? Er dette rigtig eller er jeg helt galt på den? Vil gerne have den tæt på loftet, og fra gulv til loft er der 270 cm... |
||
Samsung M86
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Sendt: 16-April-2010 kl. 14:16 | |
Det har du rigtig forstået. De 15 cm afhænger af aftanden mellem projektor og lærred. Jo større afstaden mellem projektor og lærred, jo større skal afstanden mellem overkant og projektor være.
Efter min mening skal man passe på at man ikke hænger lærred for højt, så man skal kigge op af og dermed får ondt i nakken.
Jeg har en HD20 som jeg har hængt på væggen.
|
||
hamse
Sendt: 16-April-2010 kl. 14:47 | |
Hmm så er denne projektor vel ikke en mulighed... Der er ca. 7 meter fra bagvæggen til lærred, så hyldeophæng er ikke muligt... Vil en projektor med lens shift løse problemet?
|
||
Samsung M86
||
Bruger udmeldt 31
-- Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
Sendt: 16-April-2010 kl. 19:25 | |
24p i sig selv giver også 'motion judder', så det slipper du ikke for ligegyldigt hvad.
|
||
musicus
Guld medlem Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
Sendt: 16-April-2010 kl. 20:06 | |
Jeg har for nylig skiftet fra BenQ PE7700 til en Optoma HD200x.
Nu er jeg jo egentlig ikke specielt hysterisk eller sart over for 'Rainbowing', og mener da også at jeg har en ret høj tolerance-tærskel over for fænomænet. Men jeg må dog alligevel indrømme, at jeg faktisk godt kan se regnbue-glimt på Optoma 200X'en. På BenQ'en så jeg dem stort set aldrig.
Men måske forsvinder det igen efter et stykke tid, når lampen har kørt et par hundrede timer. Måske gør det ikke. Jeg kan dog godt leve med det. Men hvis du selv er meget overfølsom over for fænomænet, så skal du vide, at der godt kan være en risiko forbundet med denne projektor. Og jeg tror at du nok også skal regne med, at det samme gør sig gældende på HD20-modellen.
Med hensyn til 50/60Hz vs. 24p output, så synes jeg egentlig ikke, at 24p-halløjet har gjort helt så stort et indtryk på mig, som jeg nok forventede. Så personligt kunne jeg sikkert sagtens nøjes med kun 50/60Hz output - så længe jeg bare får lov til at beholde 1920x1080p. Redigeret af musicus - 16-April-2010 kl. 23:00 |
||
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
||
hamse
Sendt: 16-April-2010 kl. 23:57 | |
Jeg har ingen erfaring med projektor, og har derfor aldrig set den så kaldet regnbue, så om jeg vil blive generet er svært at sige ;-)... Men er du ellers glad for den??
Savner stadig lidt afklaring mht. placering af projektoren som beskrevet tidligere.. hvordan har i andre placeret projektoren i forhold til lærred og loft...
|
||
Samsung M86
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 08:23 | |
Jeg har en HD20 og den er placeret som beskrevet i manualen (http://www.optoma.co.uk/uploads/manuals/HD20-M-da.pdf )/projectorcentral angiver. Min er placeret på bagvæggen. Ellers skal du have en projektor med lens shift som HD20 ikke har.
|
||
Østergaard
Bruger Oprettet: 02-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 83 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 11:30 | |
[/QUOTE]
Jeg har ingen erfaring med projektor, og har derfor aldrig set den så kaldet regnbue, så om jeg vil blive generet er svært at sige ;-)... Men er du ellers glad for den??
Savner stadig lidt afklaring mht. placering af projektoren som beskrevet tidligere.. hvordan har i andre placeret projektoren i forhold til lærred og loft...
Jeg har en Pioneer KRF-9000 hængende i loftet (ca. 260 cm), og med loftbeslag er linsen ca. 20 cm. under loftshøjde. Med projektorens maksimale op-ned lens-shift på 80% og ca. 4 meter til lærredet (92") har jeg overkanten af lærredet ca. 60 cm. fra loftet, og underkanten ca. 85 cm. fra gulvet. Midten af lærredet er altså næsten 150 cm. fra gulvet, og er nok det maksimale jeg vil kunne leve med. Husk at hvis du også bruger venstre-højre lens shift, så mister man maksimal op-ned lens shift. Hvis der ikke er nok lens-shift kan en løsning være et ophæng, der går et stykke ned fra loftet, men hvis den så hænger midt i et rum er det ikke rigtigt et brugbart alternativ.
Jeg vil anbefale at bruge meget tid på at forberede hvor du har tænkt dig at placere projektoren og prøve at lave beregninger på hvordan den kommer til at kaste billedet. Og få forhandleren til at demonstere maksimal lens-shift for reklamerne overdriver ofte lidt.
Men jeg kan lover dig for at du bliver glad for det når det er monteret.
|
||
hamse
Sendt: 17-April-2010 kl. 14:58 | |
Jeg har en Pioneer KRF-9000 hængende i loftet (ca. 260 cm), og med loftbeslag er linsen ca. 20 cm. under loftshøjde. Med projektorens maksimale op-ned lens-shift på 80% og ca. 4 meter til lærredet (92") har jeg overkanten af lærredet ca. 60 cm. fra loftet, og underkanten ca. 85 cm. fra gulvet. Midten af lærredet er altså næsten 150 cm. fra gulvet, og er nok det maksimale jeg vil kunne leve med. Husk at hvis du også bruger venstre-højre lens shift, så mister man maksimal op-ned lens shift. Hvis der ikke er nok lens-shift kan en løsning være et ophæng, der går et stykke ned fra loftet, men hvis den så hænger midt i et rum er det ikke rigtigt et brugbart alternativ.
Jeg vil anbefale at bruge meget tid på at forberede hvor du har tænkt dig at placere projektoren og prøve at lave beregninger på hvordan den kommer til at kaste billedet. Og få forhandleren til at demonstere maksimal lens-shift for reklamerne overdriver ofte lidt.
Men jeg kan lover dig for at du bliver glad for det når det er monteret. [/QUOTE]Tak for dit svar. Dejlig detaljeret. Jeg er også kommet den den konklusion at lens shift er nødvendigt. Jeg har fået et godt tilbud på en Epson Tw600 som skulle have 100% vertikal lensshift... skal se den i morgen så må se om det passer ;-) Den er dog kun 720p. Men jeg får denne samt et ca. 77" lærred + ophæng til ca. 3500,- hvilket må siges at være god pris for en begynder... Og projektoren skulle have omkring 10 timer på pæren... Jeg skal nok lige poste hvad det ender med, men tak til jer alle for hjælp og vejledning. |
||
Samsung M86
||
musicus
Guld medlem Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 15:50 | |
'Rainbowing' er en side-effekt, der optræder med brug af single-chip DLP-teknologien. Og det opleves typisk som små farveglimt, man kan se oppe på lærredet - primært i mørke scener.
Men det opleves dog ikke lige kraftigt, eller stærkt, hos alle mennesker. Derfor er du også nødt til selv at tage ud og se en DLP-projektor i funktion, for at finde ud af, om det i det hele taget er noget du kan holde ud at sidde en hel aften og se på. Mange er nemlig ekstremt sensitive over for generne ved det. Men langt fra alle Og hvordan andre oplever - eller beskriver - effekten af 'Rainbowing', kan sagtens være milevidt fra din egen oplevelse af fænomænet.
Og ja - jeg er glad for Optoma HD200X projektoeren. Jeg foretrækker nemlig til hver en tid fordelene ved DLP-teknologien, frem for at ha' en LCD-projektor. Og tager derfor også gerne en "regnbue" eller to med i købet. Redigeret af musicus - 17-April-2010 kl. 15:52 |
||
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
||
Besvar | Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |