|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
Schroinx ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-Marts-2008 Status: Offline Point: 89 |
![]() |
|
Man kan få et Ati 3540 for 250,- med hardware decodning af diverse hd formater, så det bør ikke være årsagen til at væge amd. For tiden er amds priser ikke konkurrencedygtige, og de bruger mere strøm for det samme arbejde, hvorfor der er mere varme der skal ledes væk, hvilket betyder mere støj fra blæsere. Se evt. sidste test af cpuere hos xbitlabs...
|
||
![]() |
||
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
|
Hejsa
Jeg vil helst ikke opfattes som Merlin hverken i overført eller omvendt betydning. Jeg har altid gjort opmærksom på at mine udtalelser ikke kommer fra en teoretisk baggrund men fra mine erfaringer. Jeg er dog akademiker og er derfor vandt til at undersøge mine kilder. Jeg siger blot at jeg er imponeret af hvor let det er at sætte G35 med intel op til 1080p/i. Det er sandt at alle instruktioner ikke understøttes til hardware decode(Så cpu kan aflastes 100%), det vil jeg give dig ret i. Alle dokumentationer på x-3500 taler jo for det samme. Men mine skrabede pc'ere er i stand til at afvikle alt det efterspurgte... Jeg mener også at g45 lyder lovende....Omend, jeg kan have min tvivl om den er så attraktiv reelt. Hvis snakker Juli/August og har i baghovedet at g35 med intels billigste dual core kan på nuværende tidspunkt klare det hele... Redigeret af Patriarken - 22-Marts-2008 kl. 23:07 |
||
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
||
![]() |
||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|
En løsning med AMD og et Gigabyte bundkort med 780G chipset og en passende CPU fra AMD, bruger ca 42 watt idle og 72 watt ved blu-ray. Det er svær at slå. Det skyldes at chipsettet bruger meget lidt strøm, det er vist bygget i 55nm, så vidt jeg husker. Der udvikles næsten ingen varme. Intels G35 bruger betydelig mere strøm og bliver varm. Man skal altså se på det samlede forbrug, chipsettet og CPUen samlet i et system. Og du kan ikke komme længere ned end AMDs løsning. Fx anbefalels en 300 watt strømforsyning for en radeon HD 3450E, hvorfor mon? Jeg siger ikke den bruger 300 watt, men det er tankevækkende, Og man kan udmærket bruge en x2 3800+ (på gigabytes bundkort med 780G), til bare lidt over 300 kr, er det ikke konkurrencedygtigt? Den omtalte CPU bliver overhovedet ikke varm. Og det der med støj tror jeg ærlig talt du ikke har testet selv, det er noget du forestiller dig. Der er slet ingen støj fra et sådant system, ikke engang med en boxkøler. Der skal bruges en støjsvag strømforsyning, men det er jo ikke et problem. Husk at CPUen kun bruger 20% ved afvikling af x264 fx. Hvorfor skulle det støje? Den bliver lidt lun højest. Måske 30 grader (det er nok overdrevet) og chipsettet er heller ikke specielt varmt selv ved blu-ray. Det fremgår af de test der er. Man kan ikke høre en HTPC bygget med AMDs processorer og 780G chipset, så er der dårlige kabinetsblæsere eller andet galt. |
||
![]() |
||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|
Når man siger om en person, at han er lidt af en troldman, mener man at han er meget dygtig på sit felt. Det er det jeg siger om dig. Det er du jo. Men man tænker ikke på noget overnaturligt eller noget trylleri, det er der ikke i betegnelsen. |
||
![]() |
||
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
|
Hmm jeg vil da gerne se nogen beviser på at AMD bliver varmere og bruger mere strøm, nu snakker jeg ikke om amd cpu'en, men det samlede sæt med cpu og bundkort.. for jeg har da indtrykket at de følger ganske godt med Intel(hvis de ikke er foran) på det punkt.. Det kan godt være AMD er bagud på ydelse(som på de fleste punkter er irrelevant for en HTPC) men det er jo så en sag for de folk som ville spille på deres HTPC, og det er trods alt ret få der gider det.. |
||
![]() |
||
![]() |
|
3850 bruger max 20w ved 2D, men 60w ved 3D. 3450 bruger cirka det samme, efter hvad jeg kan læse mig til. Kombineret med en tørstig amd processor skal man nok have en 300w strømforsyning for at kunne trække et spil som makser cpu og gpu ud, og det er derfor at 300w er anbefalet. Når vi ser på performance pr watt ser situationen sådan her ud: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/dualcore-shooto ut_10.html Der er dog ingen skala på grafen, så det er svært at vide hvad numrene afslører. http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/dualcore-shooto ut_8.html#sect0 Her ses det at vi alene på cpu siden har 10w at gøre med mere ved en 8400 sammenlignet med en 6400+, ved idle. De 13,5w som 3450'eren bruger ved idle vil selvfølgeligt betyde at intelsystemet vil ligge en watt eller to over, hvis hvert bundkort bruger lige meget strøm. Scroll lidt længere ned på den side, og vi ser at forskellene ved fuld last er 100w e.g. 214 vs 318. Måske er det AMD systemet som skal have en bedre strømforsyning? De 2-5 watt som er sparet ved at bruge 780 bundkortet er næppe det som skal afgøre valget, da bundkort ikke bruger meget strøm, og en pgu i idle heller ikke. Jeg mener altså at jeg har grundlag for at fastholde min påstand om at et intel system er lige så konkurrencedygtigt som et amd system, ud fra strømforbrug. Til gengæld giver intelløsningen flere cpu kræfter for de samme penge (hvilket kan forlænge levetiden af systemet) og et lavere strømforbrug når cpuen bliver belastet. Jeg anser normalt ikke en stock køler som stille. Men det er selvfølgeligt et spørgsmål om tolerancetærskel. Vh Troels
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Et bundkort bruger ikke specielt meget strøm. Måske 15-25w afængigt af chipset mv. At jagte et par watt her giver ikke ret meget på bundlininen, da de som oftest forsvinder i strømforsyningen, pga. disses effektivitet. De gode strømforsyninger ligger på +80% men mange ligge lavere. Desuden er strømforsyningens effektivitet ikke en fast procentdel af den load de er udsat for. I stedet er det ofte sådan at ved lav belastning er de mindre effektive end ved fuld belastning. Ellers håber jeg at min post ovenfor har givet dig svar på de spørgsmål du har stillet. Det er ikke fordi jeg vil promovere intels cpu'er som sådan, men bare gøre opmærksom på at der findes alternativer som stort set er lige så gode som 780 løsningen, og som måske giver mere for pengene. Vh Troels |
||
![]() |
||
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
|
hvorfor trækker du en 6400+ cpu ind i billedet, der er da ikke nogen der overvejer sådan en strømtyv til deres HTPC.. Kig istedet på de løsninger som kan klare det som en HTPC bruges til, her taler vi FullHD afvikling som de største faktor, da alle andre ting på HTPC'en ikke kræver nogen særlig Cpu kraft. taler vi Blu-ray med H.264 kan 780G chipsættet fint klare sig med en Amd BE 2300/2350/2400 cpu.. også ser strømforbruget jo en smule anderledes ud end med en 6400+, selv med en X2 4800/5000/5200+ ser det ganske godt ud, og kan stadig klare sig over for INTEL. Vis mig nogen charts hvor intel samlet set klare sig bedre på strømforbruget og prisen end et 780G system, naturligvis med et system der kan kører fullHD... Redigeret af Pizzabager - 23-Marts-2008 kl. 23:47 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Her er et link hvor man kan se det samlede strømforbrug for 3450 sammen med en Intel CPU. Idle er over 90 watt.
Link Selvom man anvendte en anden CPU ville nok alligevel ende op med et strømforbrug for en HTPC på ca det dobbelte af det der kunne laves med en 780G løsning og AMD. |
||
![]() |
||
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
|
Tjek dette review...
http://www.bit-tech.net/hardware/2008/03/04/amd_780g_integra ted_graphics_chipset/11 |
||
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
||
![]() |
||
![]() |
|
Syntes at jeg havde set at han skulle have en 6400+ cpu, men kan se at jeg ikke har læst det nøjagtigt nok, da han er på udkig efter en cpu med lavere strømforbrug. Pizza, jeg har vist nogle charts hvor man kan se at intels cpu'er watt for watt laver mere arbejde, selvom der godt nok ikke er nogen amd'ere med lavt strømforbrug med. Hvis du har set sådan nogle hører jeg gerne om dem. Hvis du kigger her http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/dualcore-shooto ut_9.html#sect0 kan man se af chartet med price/performance, at intels cpu'er giver mere ydelse for pengene. AMDs med lavt strømforbrug, koster mere end standard cpuer, så for dem er situationen endnu værre. Jeg har ikke kunne finde nogle hvor der sammenlignes et P35/E8x00/3450 system med et tilsvarende 780. Ud fra dit link, kan jeg se at et G35 (uden HD hardware decoding) med en 4300 cpu bruger cirka lige så meget strøm som et 780 med en BE-2350. Nå, nej, der er to watt i forskel. Jeg vil tro at hvis man skifter til et P35 chipset som har et lavere strømforbrug end et G35, da der ikke skal bruges strøm til grafikchippen, og sætter et 3450 kort i, så vil det ikke ændre synderligt på numrene, måske 5-10 watt i amd løsningens favør. Skifter man endvidere den 4300 ud med en 2xx0 chip, vil det nok være cirka det samme strømforbrug for de to systemer. Ken, du linker til en test med et system, som består af en 620w psu, en c2q og et x38 mainboard. Jeg har skrevet ovenfor at vi snakker 13,5 watt i idle for et 3850/3450, så hvordan du derpå kan konkludere at et 3450/P35/E8x00 system bruger 90w i idle har jeg lidt svært ved at se Alt i alt, vil jeg sige at min konklusion stadigvæk står, uanset om man vil have en low end (2xx0) eller mid range cpu (E8x00) til sin htpc, så kan intels løsninger konkurrere. På strømforbrug ligger de et par watt over amd, men på hestekræfter ligger de noget over. Vh Troels |
||
![]() |
||
![]() |
|
Patiark, det er klart at en gpu, uanset om denne sidder på motherboardet eller for sig selv, som kan decode HD content, er mere strømeffektiv end hvis man overlader det til cpuen, som skal gøre det med brute force. De sammenligner et mainboard med indygget gpu og HD decoding med et intel med indbygget gpu men uden HD decoding. Her vil den sidste uværgeligt tabe. Som det ses i artiklen fra bit-tech bruger de en 750w psu. http://80plus.org/manu/psu/documents/SILENCER(PC_POWER_and_C OOLING)_750-QUAD_750W_Report.pdf der er 80 plus certificeret. Imidlertid gælder det med 80% effektivitet først fra 20% af maks belastning, det vil sige fra lidt over 140 watt. Jeg har ikke kunnet finde noget dokumentation på hvor effektiv denne strømforsyning er ved 61-63 watt input. Som det ses her: http://www.silentpcreview.com/article815-page1.html er en ennermaks 600w nede omkring 70% effektivitet wed 65w. Hvis vi antager at den psu de har brugt i testen er lige så effektiv ved nogle og 60 watt, introducerer psuen altså en overhead i målingerne, i forhold til hvis de havde brugt en psu med 80% effektivitet i 60-70. Noget som revieweren ikke har taget højde for. Jeg vil ikke på noget måde sige at det er et signifikant forskel, men det fortæller noget om reviewerens indsigt, specielt når man jubler over 2 watt i forhskel. At de i teksten fremhæver en stor forskel som deres grafer og testmetodik ikke helt skaber basis for, må tilskrives forfatteren af artiklen. Ikke alle fortolkninger og/eller tests som lægges ud på nettet er af lige høj kvalitet, og man skal altid læse dem med et kritisk øje. Både hvordan de har testet, deres resultater, samt ikke mindst deres konlusioner i teksten, som nok er der hvor de kan kamme helt over fordi det ene stykke hardware bruger 2 watt mere end det andet. Vh Troels Redigeret af Schroinx - 24-Marts-2008 kl. 10:49 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |