recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Endnu et HTPC setup. Kommentarer ønskes:)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEndnu et HTPC setup. Kommentarer ønskes:)

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af Schroinx Schroinx skrev:

Syntes at jeg havde set at han skulle have en 6400+ cpu, men kan se at jeg ikke har læst det nøjagtigt nok, da han er på udkig efter en cpu med lavere strømforbrug.

Pizza, jeg har vist nogle charts hvor man kan se at intels cpu'er watt for watt laver mere arbejde, selvom der godt nok ikke er nogen amd'ere med lavt strømforbrug med. Hvis du har set sådan nogle hører jeg gerne om dem.

Hvis du kigger her http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/dualcore-shooto ut_9.html#sect0 kan man se af chartet med price/performance, at intels cpu'er giver mere ydelse for pengene. AMDs med lavt strømforbrug, koster mere end standard cpuer, så for dem er situationen endnu værre.

Jeg har ikke kunne finde nogle hvor der sammenlignes et P35/E8x00/3450 system med et tilsvarende 780. Ud fra dit link, kan jeg se at et G35 (uden HD hardware decoding) med en 4300 cpu bruger cirka lige så meget strøm som et 780 med en BE-2350. Nå, nej, der er to watt i forskel. Jeg vil tro at hvis man skifter til et P35 chipset som har et lavere strømforbrug end et G35, da der ikke skal bruges strøm til grafikchippen, og sætter et 3450 kort i, så vil det ikke ændre synderligt på numrene, måske 5-10 watt i amd løsningens favør. Skifter man endvidere den 4300 ud med en 2xx0 chip, vil det nok være cirka det samme strømforbrug for de to systemer.

Ken, du linker til en test med et system, som består af en 620w psu, en c2q og et x38 mainboard. Jeg har skrevet ovenfor at vi snakker 13,5 watt i idle for et 3850/3450, så hvordan du derpå kan konkludere at et 3450/P35/E8x00 system bruger 90w i idle har jeg lidt svært ved at se

Alt i alt, vil jeg sige at min konklusion stadigvæk står, uanset om man vil have en low end (2xx0) eller mid range cpu (E8x00) til sin htpc, så kan intels løsninger konkurrere. På strømforbrug ligger de et par watt over amd, men på hestekræfter ligger de noget over.

Vh Troels

Min point er Amd ligger lidt lavere i strømforbrug, jeg har aldrig sagt de var meget lavere, men lidt, dog noget lavere end en intel løsning med seperat grafikkort.. og alligevel ligger de en del lavere på prisen..

Så nævner du at igen og igen at intel er kraftigere, og det er da meget fint, men hvad er det HTPC ejeren skal bruge det til?, hvis amd cpu'en kan det den skal, er der ikke behov for en kraftigere cpu, det er bare penge ud af vinduet..

Til top
Schroinx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Marts-2008
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 11:06

2-5 watt lavere er næppe signifikant og kan vist siges at ligge inde for måleusikkerheden.

Hvis vi antager at det er 5 watt og den kører 24/7/365, så bliver det med en strømpris på 1,5 kr/kWh til 460 kr. på et år.

HTPC ejeren som har sin maskine i nogle år, vil opleve at der kommer nye codes og/eller OS, eller måske finder ud af gerne vil anvende ffdshow eller andet i den stil er altid bedre stillet med flere heste, hvis de kan fåes uden at man skal betale mere eller at den bruger mere strøm.

Det er heller ikke fordi jeg siger at det er den hellige gral at vælge intel over amd til en htpc. Der var en som efterlyste noget argumentation for intelsiden, og jeg syntes at have vist at det er konkurrencedygtigt. Jeg søgte at vise at det ikke er så sort/hvidt. På nogle områder er intel løsningen bedre og på andre står amd bedre. Så det som den enkelte skal gøre op med sig selv, er hvilke behov han/hun har og dermed hvilken løsning der bedst opfylder de behov.

Vh Troels

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 11:29

okay jeg får kun dit regne stykke til 78 kr per år, når jeg regner en KW til 1,8 som den koster her...

Hvis det virkelig var 460kr per år, synes jeg da at det var rigelig grund alene til at vælge amd..

Hvis der kommer nye codecs som skal bruge flere kræfter på at afspille de samme film/filer, så er der sku noget galt på marked.. hvem gider installere dem?

Men jo tingene ændre sig og med tiden skal begge type systemer nok blive gamle.. men en computer vare jo ikke evigt, det gør en htpc heller ikke, jeg har haft min HTPC i 1½ år, og jeg er ved at alve en ny nu, ikke fordi den ikke kan kører det den er beregnet til, det kan den godt, der er bare kommet nye og bedre systemer frem..

Men havde jeg valgt et Intel system for 1½ år siden, var jeg ikke bedre stillet idag, jeg havde bare givet flere penge for det...

Men du har ret, vi kan kun vejlede herinde, så må folk vælge efter deres lyst og behov..

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 12:30
@Schroinx

Nu understøtter GMA x3500 VC-1 i hardware FYI - blandt andet med motion compensation og in loop deblocking. Hvis vi taler AVC så er det en anden snak. Hvilket det i øvrigt også kan være for hvad angår 780g, og brug af forskellige profiler i h.264.

For det andet forkommer dine udregninger af forbrug at mangle referencer...Ser ud til at du er kommet til at gange det med 7 måske pga dit fokus på den link der kommer hvis du søger på "udregning af kwh forbrug... "hvor jeg kan se at de regner ud i uger også...

5x24x365/1000 x 1,8 i mit hovede og elselkabernes + pizzabagers.....

Du behøver ikke at gøre mig opmærksom på at jeg skal tjekke mine kilder i øvrigt.

Jeg har 2 x P5E-VM og har bygget to systemer baseret på 780g. De er begge fremragende men jeg er ikke i tvivl om at strømforbrug er ligegyldigt, ift at være en parameter jeg ville træffe et valg på baggrund af.
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 16:08

Ja, I har helt ret. Fik 7 med som en faktor ved en fejl. Skulle nok lige have taget en kop kaffe mere inden jeg skrev indlægget :-P

Vh Troels

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 17:03
Schronix:

Hør, faktisk så kan det være svært at bruge tal fra nettet når det drejer sig om strømforbrug. De bærer sig ikke altid korrekt ad når de sætter op, mens man selv er i stand til  andre resultater.

Jeg har fx en AMD x2 3800+, som kunne være et udmærket valg sammen med et 780G motherboard. Det er en "brisbane" i 65nm teknologi.

Den arbejder sammen med AMDs Cool&Quiet uden problemer.  Den har en temperatur ved idle  der er så lav som blot 2 grader over stuetemperatur. der er så lavt at nogle Intel folk næsten har sagt at jeg  ikke taler sandt, fordi de ikke selv kan opnå det samme med deres Core 2 duo.  Jeg troede faktisk i starten at der var tale om en forkert bundkort måling, men den er helt kold, hvilket man også kan føle på køleren og  på selve CPUen hvis man fjerner  køleren hurtigt.

Strømforbruget er altså så lavt at der ikke udvikles varme. Sådan er det nødt til at være. De 2 ting er nøje forbundet.

Hvis man nu forbinder det meget lave strømforbrug der er i forbindelse med en 780G chip, så kan man kun sidde med et meget lavt forbrug ved idle.  Og det er overraskende hvor meget man anvender en HTPC i netop den situation eller  omkring denne situation.

Det er klart at fuld load er noget andet, men ved afvikling af H264 ved blu-ray og 1080P har man kun en belastning på 20% med samme CPU. Og der siges at 780G kun bliver lun. En 3800+ der belastes hårdt,  ligger mellem 30 - 40 grader med en almindelig box køler.

Så har jeg lavet systemer med Intels core 2 duo, ikke af de mindste ganske vist, og skønt jeg virkelig har bestræbt mig på at opnå noget lignende og lydløst, er det ikke lykkedes. Jeg har troet at jeg kunne opnå noget der var lige så lydløst som min egen luftkølede HTPC, men det lykkedes ikke, fordi der udvikledes for meget varme. Varmen kommer helt klart fra et højere strømforbug i samme situation. Det hænger sammen.

Det jeg vil frem til er, at de målinger du henter på nettet, ikke nødvendigvis fortæller den endegyldige sandhed.

Det handler også om de de 2 systemer for styring af CPU hastighed, Speedstep og Cool&quiet, som henholdsvis Intel og AMD benytter. Jeg tror at AMDs metode er mere pålidelig og arbejder bedre sammen med deres CPUer og at man derfor i praksis opnår et bedre resultat. Et resultat der ikke afspejles i sammenligninger på nettet, hvor man måske slet ikke har fået tingene til at virke. Hvem ved?

Du er jo Intel mand, uden at det skal opfattes negativt. Jeg har faktisk også en Intel maskine, blandt andre. Ejer du mon en CPU, der er nede på stuetemperatur ved Idle? Det gør du ikke, vel? Eller som blot kommer op på fx 32 grader ved belastning. Varmen afspejler strømforbruget.

Det du læser på nettet og det du oplever i praksis kan være 2 forskellige ting. Sommetider ved jeg ikke hvad de laver. Jeg stoler mest på det jeg selv erfarer, ingen ting slår den personlige erfaring. Sådan er det bare, alt andet er vejledende. Syntes jeg!

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 18:04
Jeg har fx en  MKV fil  i 1080P x264., bitrate 40 mbps, 29,970 fps.

Den belaster min x2 3800+ Cpu (brisbane) med, mellem 90 og 98 %. (ingen synlige problemer) Når stuetemperaturen er 22 grader, kommer den op på mellem 30 og 31 grader højest med en box køler.(Har lige målt)
Bruger kun 1 kabinetsblæser. Det siger sig selv at et sådant system er let at holde koldt og stille.

Og man kan rolig regne med at temperaturen også er et udtryk for forbrugt strøm, sådan er det bare. Chipset 690G som ikke understøtter hardware acceleration i dette tilfælde.

Jamen, hos Anandtech kan man læse at ..... 

Ja, det kan man. Og?

Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 18:37
Vedr. temperaturmålinger: Jeg tvivler på, at on-chip temperaturmålingerne er særligt nøjagtige, måske er de 5-10 grader forkerte, hvem ved. Så når Ken_T skriver om en CPU temp. 2 grader over stuetemp. og Intel-folk, der ikke kan opnå det samme, så vil jeg ikke lægge for meget i det. Og reviews, som viser forskellige temperaturer, kan skyldes det samme. Derimod vil jeg tro, at temperaturændringer bliver målt ret nøjagtigt.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 20:49

Ken, en ting er at varme er spildt energi. Dvs strøm som ikke er blevet anvendt til at lave noget. Effektivitet er et udtryk for hvor meget arbejde man får udført pr. tilført energienhed og dermed hvor lidt eller meget spild der er. Jo mere arbejde pr energienhed jo lavere spild og i dette tilfælde mindre varme pr udført arbejde.

Strømforbruget måles i sidste ende på dit udtag i væggen og ikke ud fra hvad man tror. Lige som man heller ikke betaler elregningen ud fra hvad man tror at man har brugt, men ud fra hvad der er målt.

AMD har udviklet sine cpuer en del siden 3800+ og det har intels også. En enkelt ting er at 8x00 serien er baseret på 45nm teknologi og deres P35 chipsæt er ret effektivt med disse cpuer. Har du nogen personlig erfaring med disse som du vil dele?

Som jeje skriver, er temperaturmålingerne fra cpu'erne ikke noget man nødvendigvis skal fæstne den store lid til, ej heller kan de sammenlignes mellem forskellige mærker. Temperaturmålingerne fortages med en diode og ikke er specielt nøjagtige og temperaturmålingssystemet er heller ikke er kalibreret og desuden er målingen også afhængig af hvor dioden er placeret. Jeg husker også en film hvor en amd cpu blev brugt til at stege æg ;-)

At mærke hvor varm en køleprofil er, er igen en subjektiv vurdering og hvis man vil vide hvor meget kan man prøve at lege med tre glas vand med forskellig temp. Vores sanser snydes så nemt og det er derfor at man måler i stedet for. Så kommer vi selvfølgeligt ind i et område omkring måleunøjagtighed og præsision, men det er en anden historie.

Køleprofilens virkelige temperatur er en indikator for hvor effektivt kølesystemet er i forhold til den mængde varme der skal ledes væk. Har jeg sagt at luftkølingssystemer bliver mere effektive jo højere temperaturforskel der er mellem køleprofilen og luften?

Sidst er der hele misforståelsen om at elektronik helst skal have stuetemperatur. En cpu tager ikke nogen skade af at være 50-60 grader, selvom mange ræser efter at nå de 30 af en eller ande grund. Det som vi mærker som rigtigt varmt er iøvrigt over 45-50 grader.

Som jeg også selv skrev skal man være varsom og kildekritisk med tal fra nettet. Visse sites som silentpcreview har jeg dog rimeligt tillid til at de laver nogle fornuftige tests, da det netop er deres kerneområde. Andre sites... tjaa. Det er jo helt klart at man hellere bør tage råd fra folk i diverse forums, som har deres subjektive vurdering af de ting de selv har, og det setup de selv har og hvad de tror om speedstep kontra cool'n'quiet o.l.

Jeg gentager lige mig selv: Jeg er ikke specielt fan af intel eller af amd, og har heller ikke sagt at det ene sole klart er bedre end det andet, for det er ikke tilfældet. I stedet har jeg sagt at der er nogle fordele og ulemper ved begge systemer, og for at finde det som passer en bedst, bør man være klar over dem. Men fordi jeg ikke kan give 780 chipsettet min uforbeholdne støtte, så skal jeg åbenbart nærmest stå skoleret. Når jeg angiver mine kilder afvises de med at enhver kan skrive noget på nettet, og at subjektive vurderinger er bedre... Og fører vi den tanke til ende, er det meningsløst af fortsætte diskussionen...

Vh Troels

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Schroinx Schroinx skrev:

Jeg gentager lige mig selv: Jeg er ikke specielt fan af intel eller af amd, og har heller ikke sagt at det ene sole klart er bedre end det andet, for det er ikke tilfældet. I stedet har jeg sagt at der er nogle fordele og ulemper ved begge systemer, og for at finde det som passer en bedst, bør man være klar over dem. Men fordi jeg ikke kan give 780 chipsettet min uforbeholdne støtte, så skal jeg åbenbart nærmest stå skoleret. Når jeg angiver mine kilder afvises de med at enhver kan skrive noget på nettet, og at subjektive vurderinger er bedre... Og fører vi den tanke til ende, er det meningsløst af fortsætte diskussionen...

Vh Troels

Når man skriver noget på nettet må man også finde sig i modgang. Man skal ikke af den grund give udtryk for fornærmelse. Og hvis en person giver udtryk for fornærmelse, stopper samtalen, som måske er interessant. For hvis blot modsigelsen kan fornærme, kan man jo ikke komme videre, jeg vil jo fx ikke  støde nogen. 

Jeg bringer en ny synsvinkel ind i vores  samtale  over emnet.  Og det er de personlige erfaringer. Mere er der ikke i det, men på nettet man kan godt finde resultater der viser, at mine personlige oplevelser ikke kan passe. Jeg har tidligere skriverier i tanke, når jeg skriver om dette nu. Men kan jeg bruge det til noget?  Nej, der er forskellige resultater  på nettet omkring det. Mine personlige temperatur målinger er de samme.

Prøv at se dig selv. Du skriver en  række af argumenter, der godt kan opfattes som noget der skal gøre resultatet jeg har, til ingenting. Er det ikke rigtigt?

Jeg siger ikke, at der skal opnås stuetemperatur, det er ligegyldigt. Mine harddiske kører ved 40C, det er fint, det har bedst af. Men du antyder at det er det jeg vil frem til. Nej, det er det ikke! Jeg vil gerne vise, at siden der ikke udvikles varme, kan der heller ikke være et højt strømforbrug. For de 2 ting hører sammen.

Du mener heller ikke man kan checke en temperatur på en køleprofil.  Jo, man kan, hvis der ellers  er tale om bestemte typer og kontakten mellem CPU og køleprofil er ok. På nogle køleprofiler kan man ikke, korrekt nok, fordi der ikke er en plan flade at mærke på. Men man kan også slukke computeren, tage køleprofilen af på et øjeblik (nogle sekunder (5)) og mærke direkte på CPUen. Hvis der er tale om en elektronisk temperatur måling der siger 22C og man med fingeren kan "måle" sig til det samme, så er den elektroniske måling også pålidelig. Det må du jo indrømme, ikke? Og hvis man blot een gang har "målt" direkte på CPUen, kan man siden også stole på køleprofilen. Som i øvrigt også kunne være kold fordi den ikke havde en god kontakt, men så ville den elektroniske måling være højere, ikke lavere.

Og så kan det godt være du ikke er "Intel mand", du har måske en blanding af det ene og det andet som jeg har, hvem ved? Der har jeg nok taget fejl af det du siger?

Apropos varme. Tror du det er tilfældigt at fx et 3450 grafikkort har så stor en  køleprofil som tilfældet er på et passivt kølet kort, mens køleprofilen på et 780G baseret bundkort ikke er noget at snakke om. Det sidste kan endda tåle at overclockes 90% omtrent. Man kan finde nogle optimistiske tal på nettet omkring 3450, men ærlig talt, hvorfor så de store anstrengelser?

Det handler om strømforbrug.  Jo mere strøm der forbruges, jo mere varme skal der ledes bort, sådan er det?

Mit mål i forbindelse med emnet er ikke at opnå enighed med netop dig, sådan betragter jeg ikke det jeg skriver. Der er mange der læser det du skriver eller måske det jeg skriver og tager en eller anden stilling til det for at komme videre. Hvis jeg skriver om noget, ser jeg det sådan, men jeg behøver ikke at overbevise nogen bestemt.  Det er  gavnligt at få det vendt og drejet.

Jeg ser denne tråd som noget der i sin helhed har være meget interessant og kastet lys over en del ting. Ikke mindst har netop dine fine links været med til at klargøre emnet. Det skal du da have tak for, den slags tager jo tid.

Jeg har en hjemmeside om  HTPC byg og har faktisk lavet en Intel løsning med  en Core 2 duo og et 3450 grafikkort, selv om jeg ikke endnu har sat det op. Så jeg kan ikke få oplysninger nok. Og netop strømforbruget er meget væsentlig ved noget andet end det jeg primært peger på, nemlig 780G.

Se, om du ikke kan betragte det jeg siger fra en anden synsvinkel end du åbentbart gør. Vi behøver jo på ingen måde at ende op med at være enige i alt, ville livet ikke være ret farveløst, hvis alle var enige selv i småting som dette?

Mvh Ken_T

NB. Når man skriver på et forum, mangler man kropssproget der fortæller noget om den andens hensigter. Mine hensigter er gode

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 02:14
Og med hensyn til G35 siger tomshardware:

" AMD has every reason to be proud of its design, which is one of the best chipsets we have ever tested. It bests Intel's chipsets in functionality, power consumption and production process. With the move to 55 nm, AMD was able to lower the power consumption of its chipset. Intel, on the other hand, still manufactures its G33 and G35 chipsets at 90 nm, resulting in a much higher thermal dissipation loss. The 780G chipset sets a new record for the lowest power consumption."

http://www6.tomshardware.com/2008/03/04/amd_780g_chipset/
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 04:29
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Hvis der er tale om en elektronisk temperatur måling der siger 22C og man med fingeren kan "måle" sig til det samme, så er den elektroniske måling også pålidelig.

En finger giver da ikke en særlig nøjagtig indikation af temperaturen. Man er nødt til at bruge et termometer, hvis man vil kende temperaturen med en usikkerhed på fx en grad.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Den har en temperatur ved idle der er så lav som blot 2 grader over stuetemperatur. der er så lavt at nogle Intel folk næsten har sagt at jeg ikke taler sandt, fordi de ikke selv kan opnå det samme med deres Core 2 duo.

De Intel-folk tror også, at on-chip målingerne er nøjagtige. De forestiller sig ikke, at manden taler sandt, og måleren lyver. Det gælder også deres egne CPU'er.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu