recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Endnu et HTPC setup. Kommentarer ønskes:)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEndnu et HTPC setup. Kommentarer ønskes:)

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 05:20
Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

En finger giver da ikke en særlig nøjagtig indikation af temperaturen. Man er nødt til at bruge et termometer, hvis man vil kende temperaturen med en usikkerhed på fx en grad.

De Intel-folk tror også, at on-chip målingerne er nøjagtige. De forestiller sig ikke, at manden taler sandt, og måleren lyver. Det gælder også deres egne CPU'er.

Jamen du kan godt have ret i det med 1 grad, selvom man faktisk kan øve sig i at måle forbavsende nøjagtigt, fx en vandtemperatur. (akvarie måling)  Men her er blot tale om at konstatere stuetemperatur, om en CPU har denne temperatur  som en on-chip måling viser, eller fx 30C. Det er nemt at føle. Sæt fingeren på et eller andet, det er let at mærke om noget er varmere end stuetemperaturen, selv et par grader.  Prøv din computerskærm.

De målinger et bundkort viser, kan godt være korrekte, selv om man altid må have en vis skepsis. Et måleprogram kan også vise forkert.

Jeg har også 2 andre CPU liggende mage til den der anvendes i min HTPC. AMD x2 3800+, men i 90nm. De ligger på 32C ved idle som det laveste. (andet bundkort)

Redigeret af Ken_T - 25-Marts-2008 kl. 05:20
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 09:24
Skal man vide varmen præcis, skal man låne sådan et laser/ir termometer, det kan give en præcis måling..
Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 09:28

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Jamen du kan godt have ret i det med 1 grad, selvom man faktisk kan øve sig i at måle forbavsende nøjagtigt, fx en vandtemperatur. (akvarie måling)  Men her er blot tale om at konstatere stuetemperatur..

Ikke for at pille ved dine måle evner, men et akvarie ligger ofte en del over stuetemp, selv uden der er varmelegeme i.. lyset varmer vandet op så det ofte ligger 2-4 grader over stuetemp. det gør det i mit akvarie

Til top
Schroinx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Marts-2008
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 10:45

Ken, Mit formål med at deltage i diskussionen var et vise at der er alternativer, og at verden sjældent er sort eller hvid. Desuden er jeg selv ved at bygge et 3450/E8400/P35 system og ville gerne have udfordret mit valg, og så har jeg ikke nævnt sporten i en god diskussion.

Jeg er bestemt ikke blevet fornærmet, men når du begynder at skrive at alle kan skrive noget på nettet, så gælder det ikke bare alle andre men også dig og mig, og det er så der at diskussionen løber af sporet. For vi kan jo skrive hvad som helst. Når nogle fremlægger deres personlige erafringer, er det netop det. Personlige erfaringer. Man bør høre dem med et kritisk øre, men ikke fæstne lid til en enkelt, men mere hvad konsensus er blandt flere. Fakta er fakta, og meninger er meninger og selv flertalet kan tage fejl.

Vores sanser er ikke særligt præcise og meget nemme at snyde. Hvis du tager et glas lunkent vand og stikker fingeren i, så føles det lunkent. Som forsøg kan du stikke fingeren i en gals isvand inden, og du vil opdage at det lunkne vand er blevet varmt. Stikker du fingeren i et gals varmt vand inden du putter den i det lunkne, føles det koldt. Og det selvom det lunkne vand har samme temperatur. Dine fingre er ca. 25 grader eller deromkring på overfladen, meget afhængig af omgivelsernes temperatur og din egen. Sætter du fingrene på et stykke plastic der er 20 grader føles det ikke koldt. Sætter du i stedet fingerene på et stykke kobber/sølv/ aluminium så vil du overføre varme til materialet og dette vil sprede varmen, hvorfor det vil føles koldt for dig selvom det har samme temperatur som plasticen fra før.
Jeg har svært ved at tro at nogle kan gætte temperaturen inden for et par grader, uden at have meget træning, men intet er selvfølgeligt umuligt. Men hvis du har to systemer kørende parallelt, vil du kunne mærke forskellen på dem.
Så mit forslag er at du anskaffer dig et ir termometer, da det er væsentligt mindre påvirkeligt. Det er jo derfor at man indførte faste enheder og mål for længder, vægt, lys og meget andet. Netop fordi at en halv fod for dig ikke er det samme som en halv fod for mig.

3450 har en køleprofil der er specificeret efter dets maksimale varmeafgivelse, hvilket er når der køres 3D. At dømme om idle/2D forbruget ud fra køleprofilens størrelse er derfor omsonst.

Nej, varme og strøm hænger ikke nødvendigvis sammen, læs i min sidste post om effektivitet.

780 er gpu og chipset. For et p-35 mainboard er det kun de 15-20 watt som chipsættet bruger (som er 90nm, som du skriver) plus det som 3450 kortet bruger (55nm produktionsprocess). G33 og G35 er intel integrerede løsninger og da de ikke kan decode HD i hardware er de uinteressante for sammenligningen. Hvorfor bringe dem ind i diskussionen?

Jeg er skam enig i at man med 780 chipsættet og en lavenergi amd cpu kan bygge en ganske fornuftig htpc, og også en som koster lidt under en intelløsning og som bruger omkring 10-15 watt mindre i strømforbrug, men med en langsommere cpu.

Vh Troels

Til top
Schroinx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Marts-2008
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 21:54

Nu kan jeg læse mig til at det som man kan bruge den overskydene cpu power til, er til at afspille x264, da det åbenbart ikke fungerer for godt i hardware.

Vh Troels

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 12:32

fandt lige endnu en test af 780G mod intel.. og nye målinger af strøm forbrug..

780G ligger 16W under intel sættet i idle.. det er en del, selv med hybrid grafik er den stadig under intel i idle.

http://www.hothardware.com/Articles/AMD_780G_Chipset_and_Ath lon_X2_4850e_Preview_/?page=12

Man kan se de forskellige systemer et par sider tilbage i testen..

Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu