recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Energimidt Fiber
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEnergimidt Fiber

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kdalbjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Emne: Energimidt Fiber
    Sendt: 18-August-2011 kl. 17:10
Hej

Håber nogen kan svare. Vi har netop fået tilbudt Energimidt Fiberbredbånd.

Hvis man vælger Fast ip adresse, for man så realt en global ip adresse på bagsiden af deres fiberboks?

Det jeg tænker på er om jeg hvis jeg ønsker at sætte en router op efter deres fiberboks, kan for den globale ip adresse på denne, eller skal man så ud i noget dobbelt nat?

Mvh Kenneth Dalbjerg
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 10:49
Du vil altid køre med lokale adresser bag deres fiberbox - du skal derfor lave noget "forwarding" i din router, således at wan trafik på en bestemt port, bliver ledt videre til en lan adresse på en given port.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 11:06
confused - Den såkaldt "forward" er ikke så relevant, hvis ellers jeg forstår dig ret. For den har udbyderen allerede lavet. Det er også kaldt en ip-route.

Den "forward" du snakker om, det er portmapping, og oftest kun relevant for indgående trafik, som oftest i form af servere af een eller anden slags.

De typisk internet forbindelser i dag, de er DHCP tildelt "faste" IP adresser. Det kan både være en lokal IP for udbyderen, men det kan skam også snildt være den offentlige IP. Førstnævnt er mig bekendt ikke så tit. Sidstnævnt har jeg selv, og er den måde jeg altid har fået tildelt faste ipére på. Min router/firewall har ganske enkelt den rigtige offentlige IP på WAN siden, da det er den som bliver DHCP tildelt.

Så hvis Kenneth sætter sin router på hans fiberboks, så er mit bud, at den sandsynligvis vil få den offentlige IP på WAN siden.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 11:14
Hvis man ønsker fast ip-adresse, er det jo typisk fordi man har servere eller lign, der skal kunne nås udefra. Energimidt udleverer ikke, så vidt jeg da ved, automatisk en router, så al opsætning på ens LAN, står man altså selv for, med alt hvad det indebærer.

Men ja, du har helt ret i, at udadtil, vil hans pc'ere blive registreret med den faste ip-adresse
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Hvis man ønsker fast ip-adresse, er det jo typisk fordi man har servere eller lign, der skal kunne nås udefra. Energimidt udleverer ikke, så vidt jeg da ved, automatisk en router, så al opsætning på ens LAN, står man altså selv for, med alt hvad det indebærer.

Men ja, du har helt ret i, at udadtil, vil hans pc'ere blive registreret med den faste ip-adresse
Jeg er lidt i tvivl om vi i virkeligheden mener det samme, men skriver det på forskellige måder. Elller om der er en vis forskel.

Energimidt er nødt til at lave en IP route, for at der overhovedet kan komme noget ud til ham. Den del er ikke relevant for ham, og har intet med hans portforward at gøre. Og derfor intet med hans router at gøre som sådan.
Energimidt tildeler sandsynligvis hans faste IP som en DHCP tildelt IP adresse. Dvs. at for at hans router kan få denne IP, så skal den være sat op som DHCP klient.

Rent konkret laver Energimidt det samme, som han også vil/skal lave på hans eget LAN. Det er bare i en lidt mere simpel forstand i og med Energimidt ikke skal gøre andet end at "bridge" hans trafik/net. Nogle udbydere er noget mere avanceret og laver decideret regler, og desværre også blokerer visse porte. Disse udbydere burde man efter min mening få lukket hurtigere end man kan nå at skrive LAN. Men det er en helt anden historie.

Hvad der herefter sker hos ham, det er uden for Energimidt´s regi. Han må selv ordne sine interne routes på hans LAN. Og det er her at evt. portforward kommer ind, hvilket du har helt ret i, at når/hvis man har behov for fast ip, så er det typisk fordi man har server eller lign.

Jeg kender ikke Energimidts måde at gøre det på. Dette er en mere generel beskrivelse og ud fra de erfaringer jeg har efter at have haft fast IP i rigtig mange år hos forskellige udbydere.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8665
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Den "forward" du snakker om, det er portmapping.

Og port mapping kaldes også port forwarding, hvilket nok er det confused mener med sit forward.

Og nej, der skal ikke laves dobbelt NAT.

Redigeret af lunddal - 19-August-2011 kl. 12:14
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 12:42

Kært barn mange navne. Det var for den generelle opfattelses skyld jeg nævnte det.

Pointen er, at det er IKKE et såkaldt "lokalt" IP man får efter sin Fiber boks/adsl modem/whatever. Det er netop den offentlige IP man får tildelt. Det er det mest almindelige, mig bekendt.

Og dobbelt NAT.. Det lyder farligt LOL
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg er lidt i tvivl om vi i virkeligheden mener det samme, men skriver det på forskellige måder. Elller om der er en vis forskel.

Energimidt er nødt til at lave en IP route, for at der overhovedet kan komme noget ud til ham. Den del er ikke relevant for ham, og har intet med hans portforward at gøre. Og derfor intet med hans router at gøre som sådan.
Energimidt tildeler sandsynligvis hans faste IP som en DHCP tildelt IP adresse. Dvs. at for at hans router kan få denne IP, så skal den være sat op som DHCP klient.

Rent konkret laver Energimidt det samme, som han også vil/skal lave på hans eget LAN. Det er bare i en lidt mere simpel forstand i og med Energimidt ikke skal gøre andet end at "bridge" hans trafik/net. Nogle udbydere er noget mere avanceret og laver decideret regler, og desværre også blokerer visse porte. Disse udbydere burde man efter min mening få lukket hurtigere end man kan nå at skrive LAN. Men det er en helt anden historie.

Hvad der herefter sker hos ham, det er uden for Energimidt´s regi. Han må selv ordne sine interne routes på hans LAN. Og det er her at evt. portforward kommer ind, hvilket du har helt ret i, at når/hvis man har behov for fast ip, så er det typisk fordi man har server eller lign.

Jeg kender ikke Energimidts måde at gøre det på. Dette er en mere generel beskrivelse og ud fra de erfaringer jeg har efter at have haft fast IP i rigtig mange år hos forskellige udbydere.

Vi er sikkert ret enige - vi kender jo heller ikke baggrunden for spørgsmålet og svarer derfor udfra forskellige synsvinkler.

Og jep, routeren skal sættes op til DHCP og får naturligvis tildelt wanadressen her.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 12:45

Hov ! kan godt se at jeg vrøvlede i mit første svar - det er naturligvis WAN adressen man får, når man er koblet direkte på Fiberboksen, uanset om "man" er en pc, eller en router ;-)

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 13:11

Hov ! kan godt se at jeg vrøvlede i mit første svar - det er naturligvis WAN adressen man får, når man er koblet direkte på Fiberboksen, uanset om "man" er en pc, eller en router ;-)

Altid rart når man kan nå frem til enighed, og så lige op til en weekend Tongue
Til top
MATRIX Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-November-2008
Point: 265
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2011 kl. 09:16
Jeg har fast ip/public ip hos Waao/Galten EL og det funger på den måde at du giver din egen router
Den public ip som du har fået oplyst og resten, altså portforwarding/dmz eller hvad man nu vil lave, står man så selv for.
Til top
kdalbjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2011 kl. 10:16
Super, så de er gået væk fra ppoe opkaldsforbindelse eller?

Havde bare læst nogle gamle beskeder med at man var ude i dobbelt nat så, det var jeg lidt ræd for.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu