recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - EPG - en nødvendighed?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEPG - en nødvendighed?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Helene Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-August-2005
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: EPG - en nødvendighed?
    Sendt: 17-Januar-2006 kl. 10:28

Hej

Er der nogen, der kan fortælle mig, om EPG er "nødvendigt"?

Jeg er ved at brænde varm på en Sony HX1010 recorder, men kan se, den ikke har EPG.
Jeg kan forstå, det har noget at gøre med elektronisk programguide - via parabol??

Maskinen optager derimod titler fra TTV - er det ikke lige så godt?
Hvad med fremtiden?
Hvad sker der når DR sender digitalt, taler man så kun om EPG?

Jeg har p.t. kun analog antennestik og altså ingen parabol - men man ved jo aldrig, om huset engang skulle få det.

 

 

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 10:38

EPG er ikke nødvendigt. Det er en lettere måde at programmere din optager på. Den giver en oversigt over hvad der vises på de forskellige kanaler. Problemmet er at den kun opdateres 1 gang dagligt.

Det et Sony gemer tiltel på det program den har optaget har ikke noget med det at gøre.

Når DR begynder at sende digitalt kan du ikke anvende din optager med mindre du køber en DVB-T boks - og det er både til dit fjernsyn og en til din optager - ellers kan du kun optage det program som du ser (samme probelmstilling som med en satalitmodtager). Når man så har sådan en boks kan man nok får tilsvarende tjenester via boksen. Men det ville selvfølgeligt være smartere med bosken bygget ind i både TV og optager.

Det er grunden til at jeg "kun" har købt en HX710. Så kan den med god samvittighed stilles på børneværelset om 3-4 år.

 

Til top
Helene Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-August-2005
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 10:48

Ok. Hvis jeg forstår dig ret, er EPG altså noget a la VPS?

Når man i øvrigt optager fra en recorder (fx 710 eller 1010), "slår man så op" på sin TTV-side og markere det, man gerne vil optage eller sker det ved manuel indtastning?

DVB-T, er det ikke noget med, at der endnu ikke er fastlagt en standard og det derfor "kan være lige meget", om ens grej har en sådan indbygget eller ej?

 

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 10:57

EPG er nok mere ala Showview. VPS holder styr på at udsendelse optages på det rigtige tidspunkt - selv om den bliver forsinket. Det mener jeg ikke EPG kan klare.

Hvis du har et TV der understøtter Smartlink eller hvad det nu hedder (se i manualen som du kan downloade her på siden). Så kan du programmere den via TTV. Men mener at have hørt at hvis man vælger at køre med Smartlink er der andre ting man ikke kan - bl.a. RGB som giver en bedre billede en alm scart.

DVB er ikke fastlagt endnu - det er rigtigt. Men vær bare opmærksom på at når man engang får et digitalt sendenet så skal man have en boks stående til hvert apparat. Og derfor mit synspunkt med at "spare" lidt på investeringen

Til top
Helene Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-August-2005
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 11:10

Fint - så tror jeg, at jeg har forstået det med EPG.

Mht. programmering af recorder vil det så sige, at hvis jeg har et Sony fjernsyn og en Sony recorder (og dermed Smartlink..?), så kan jeg "programmere" en optagelse via TTV og altså ikke manuelt med dato, tid osv.

Jeg har tænkt på at købe en ny flad - så hvis det bliver en Sony, så er min lykke måske gjort..

 

 

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 11:16
Ja det burde du. Men det er nu heller ikke så svært at programmere vha. Showview koderne som står trykt i alle tvblade.
Til top
Helene Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-August-2005
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 11:19

Super - og tak for svarene.

Så ender det jo nok med Sony alligevel.

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 11:24

Hej Helene,

Oprindeligt skrevet af Helene Helene skrev:

Mht. programmering af recorder vil det så sige, at hvis jeg har et Sony fjernsyn og en Sony recorder (og dermed Smartlink..?), så kan jeg "programmere" en optagelse via TTV og altså ikke manuelt med dato, tid osv.

Jeg har tænkt på at købe en ny flad - så hvis det bliver en Sony, så er min lykke måske gjort..

Det er nu svært dette her, men jeg må lige korrigere. Smartlink i sig selv har ikke noget med EPG (Elektronisk Program Guide) at gøre. Det er en teknik (protokol) til at overføre information mellem elektroniske enheder (TV/Video/HDD-DVD Optager).

TV'et skal derfor have en facilitet til at vise en programoversigt på skærmen og give brugeren mulighed for at udvælge programmer - for til sidst at kunne sende informationen til en tilsluttet enhed over Smartlink. En sådan facilitet fås ved det der betegnes NexTView. Flere Sony TV har en sådan facilitet indbygget, men det er altså ikke alle (!)

Enkelte optagere på markedet kan programmeres via en EPG (baseret på TekstTV/NexTView) uden at være afhængig af TV'ets formåen - det gælder de fleste (alle?) Thomson optagere (funktionen benævnes her Naviclick).

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
Helene Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-August-2005
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 11:42

Aha!

Det vil altså sige, at jeg bare skal være sikker på, at mit nye flade tv har funktionen NexTView.

Jeg havde tænkt på et Sony KLV-S26A10 - ved du tilfældigvis, om det har NexTView?
(Det er dog også muligt, det ender med en Samsung - stadig lidt i tvivl).

Under alle omstændigheder synes jeg, det kunne være smart med lidt "auto-programmering". Jeg er nemlig træt af altid at skulle taste dato, tid osv. ind på min video.

 

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 11:48

Hej

Kender ikke lige til dit Sony TV, men det kan være det hedder noget andet nu da det er et Sony.

NextView har mange forskellige navne, så umiddelbart er det ikke så let at se om et tv understøtter NextView.

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 12:19

Hej Helene,

Oprindeligt skrevet af Helene Helene skrev:

Det vil altså sige, at jeg bare skal være sikker på, at mit nye flade tv har funktionen NexTView.

Jeg havde tænkt på et Sony KLV-S26A10 - ved du tilfældigvis, om det har NexTView?

Det lader det ikke til at have. Så vidt jeg kan se er det kun Sony's større TV (40" eller større) der har NexTView. Se under tekniske specifikationer efter punktet EPG, som eksempelvis for dette TV.

Det er dog ikke altid lige til at finde alle specifikationerne udfra Sony's hjemmeside - så manualen vil kunne afsløre det (find Sony's manualer på Sony Support Europe).

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

NextView har mange forskellige navne, så umiddelbart er det ikke så let at se om et tv understøtter NextView.

Det er jeg nu ikke sikker på. Philips udviklede teknologien (med bl.a. Sony, Thomson og 6 andre selskaber bag) - og efterfølgende er teknikken standardiseret af ETSI i ETS 300 707. Så vidt jeg ved er det kommercielle navn altid NexTView (har du et eksempel på et andet navn), selvom det selvfølgelig ikke optræder i ETS 300 707 standarden.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 12:24

Jeg er ikke sikker, men Philips benytter et begreb Cinema Link. Tror det er det samme som NextView men er ikke helt sikker.

Ved et nærmere kik indeholder Cinema Link vist ikke NextView. Ser ud som om Philips måske har droppet den forældede teknik NextView til fordel for Guide+ som jo er noget smartere. Altså hvis det virkede i DK.



Redigeret af lahan
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu