recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er der nogen, der har erfaring med madVR?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er der nogen, der har erfaring med madVR?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ultimathor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ultimathor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er der nogen, der har erfaring med madVR?
    Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 17:51
Hej,

Jeg har en spændende artikel af Ekki Schmith, der sammenligner JVCs dynamic tone mapping på N-serien med madVR. I hans sammenligning, får han et bedre resultat med madVR. Mange andre på forskellige fora har samme opfattelse. Hvis man vil have den bedste HDR dynamic tone mapping på projektorer, så er madVR vejen at gå. 

Men der er selvfølgelig også andre, der har den modsatte opfattelse og mener, at JVC med den seneste patch laver bedre DTM.

Der er to måder at køre madVR på. Enten kan man købe en madVR Envy box. Der er to versioner og den billigste koster 8.000 USD. Alternativt kan man installere madVR (freeware) på en Windows 10 maskine med et godt grafikkort og afvikle sine film derigennem ved f.eks. Kodi. MadVR stiller meget beskedne krav til HTPC'en i sig selv (cpu, ram, hdd), men der er brug for et relativt godt grafikkort, og de er godt nok dyre pt.  

Jeg er lidt nysgerrig på at se, hvad madVR kan, og overvejer at bygge en lille HTPC med et tilstrækkeligt grafikkort. Men før jeg kaster mig ud i det, vil jeg lige høre, om der er nogen herinde, der har erfaring med madVR. 

Jeg har selv en JVC N5, så det fedeste ville være, hvis der er nogen, der har erfaring med den kombination :-). 

Artiklen kan læses her: http://cine4home.de/dynamisches-hdr-bei-heimkinobeamern-ein-user-event-schafft-endlich-klarheit/. Den er på tysk, og da mit tysk ikke er super skarpt, så lod jeg Chrome oversætte den. Det fungerede helt fint. 
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 22:06
Det er en 2 år gammel artikel og der er løbet meget vand i åen siden angående DTM på N5 enten via Jvc's egen løsning eller DTM via madVR. Jeg kører selv med madVR på en Jvc N5 og kunne aldrig finde på at bruge anden afspiller, det er dog ikke en billig løsning da jeg bruger et AMD RX5700xt GPU samt en intel i5 CPU til at trække madVR og jeg er langt fra at kunne sætte de forskellige settings i madVR til andet end medium. Grunden til at jeg bruger AMD er den, at jeg holder meget af 3D MVC på min Jvc og 3D lagde Nvidia i graven for et par år siden.

Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Ultimathor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ultimathor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 15:14
Hej Jesper,

Hvis jeg forstår dig korrekt, så får du bedre DTM med madVR end ved JVCs egen Frame Adapt HDR? Gør det sig også gældende, når du ikke kører 3D?

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så burde man kunne køre madVR i højeste settings i forhold til DTM, når der ikke er tale om 3D, med et Nvidia 2070 eller 3070 kort. Men det er bestemt heller ikke nogen billig løsning. 
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Ultimathor Ultimathor skrev:

Hej Jesper,

Hvis jeg forstår dig korrekt, så får du bedre DTM med madVR end ved JVCs egen Frame Adapt HDR? Gør det sig også gældende, når du ikke kører 3D?

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så burde man kunne køre madVR i højeste settings i forhold til DTM, når der ikke er tale om 3D, med et Nvidia 2070 eller 3070 kort. Men det er bestemt heller ikke nogen billig løsning. 
DTM er slet ikke i brug når man kører 3D film, det er madVR og DTM der trækker max på GPU’en samt opskalering fra 1080p til 2160p via madVR. Et 2070 kan Max trække medium opløsninger og et 3070 er måske et mulehår bedre men du skal helt op på 3080 eller amd 6800xt før man kan sætte de bedste settings.
Det er korrekt at jeg foretrækker klart DTM via madVR men madVR + Jvc’s nuværende frame adapt løsning er bestemt også brugbar
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Ultimathor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ultimathor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 23:14
Hej Jesper,

Jeg er først lige begyndt at kigge på madVR, så det er fedt med input fra én, der har leget med det tidligere. 

Jeg overvejer pt. at bygge en HTPC - skal lige finde ud af, om jeg kan få den placeret et diskret sted. Og så skal jeg se, om jeg kan overtale mit budget til at købe 3080 TI kort. De er godt nok pebrede pt. 

Jeg havde egentlig mest tænkt på madVR til DTM, men det giver jo god mening at bruge som upscaling også. Sætter upscaling ikke krav til cpu'en også? Vil du mene, at det er tilstrækkeligt med en i5 på 3,4 GHz?


Redigeret af Ultimathor - 01-November-2021 kl. 23:16
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2021 kl. 11:18
en i5 er alt rigeligt du belaster stort set ikke cpu’en ved madVR
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Jofal Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-December-2016
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jofal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2021 kl. 19:29
Kørte med HTPC for nogle år tilbage, da jeg havde hjemmebio med en JVC DLA-X5000. Ingen HDR, men hold da op hvor kunne man få et sublimt billede ved hjælp af Madvr! Det endte dog med jeg pillede mere ved indstillinger, end jeg så film :)
Til top
Ultimathor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ultimathor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2021 kl. 21:37
@Jofal, ja det er jo altid faren. Jeg håber på at kunne bruge noget tid på at lave en god grundindstilling, og så kun ændre den en gang i mellem, i takt med at lampen mister lysstyrke.

@Jespersmart, har du en god vejledning til at sætte madVR op? Bruger du Kodi eller MPC-HC/BE?
Det ser ud til, at der er mange forskellige tilgange...
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2021 kl. 10:50
Først et par spørgsmål, hvorfor NVidia istedet for AMD, ser du ikke 3d på din projektor eller har du ikke tiltro til AMD.

Men til opsætning af madVR, jeg har rippet alle mine BD og UHD'er til en synology NAS og bruger Kodi med MPC-BE og Lavfilters som ekstern afspiller, grunden til MPC-BE i stedet for MPC-HC er at førstnævnte selv mounter ISO filer som er det format rippede 3D film ligger i og dermed undgår jeg et externt mounting program af isoer. Ellers er alle mine film rippet i BDMW folder struktur og ikke som MKV. Som katalogisering i Kodi bruger jeg TinyMedieManagers nfo. filer til at generere Poster Wall i Kodi.

Opsætning af madVR har taget udgangspunkt i følgende Kodi tråd, hvor der er nogle opsætningsprofiler for 1080p -> 2160p etc. nederst i artiklen, udover det kører jeg med seperate profiler i madVR som gør at projektoren automatisk skifter mellem 4 user profiler: 3D, 1080p -> 2160p og 4K Hdr og 4H 60Hz Hdr når jeg bruger HDFURY Vertex 2 og et lille program som hedder Jvccontrol 


Til opsætning af madVR Hdr kan jeg anbefale at skimme denne tråd, der er nogle billeder af opsætninger sidst i tråden på madVR build 141 beta


Det er også i denne tråd at nye builds af madVR og mapping til DTM vil blive postet








Redigeret af jespermart - 04-November-2021 kl. 11:06
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Ultimathor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ultimathor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2021 kl. 20:55
Hej Jesper,

Tak for tip. Jeg havde fundet frem til og er i gang med at læse den generelle Kodi tråd (første link), men kendte ikke til projektor-tråden (andet link).

Jeg ser ikke 3D film - får kvalme af det. Da jeg gamede i mine yngre år, var jeg faktisk mere til AMD, så der er ingen reservationer dér. 

Jeg har fået grafikkort i dag og har købt en mini-tower i5 på dba.dk, så jeg vil udskifte grafikkortet i til at starte med. Jeg regner med, at den bliver leveret i morgen. Så med lidt held, kan jeg komme i gang med at installere og eksperimentere i weekenden :-).

Kører du selv med en 141 beta build?

Skal man selv lave en 3D LUT på en kalibreret projektor? Og i givet fald, har du en anbefaling til om det skal være SpyderX Pro/Elite, i1 Display Pro, eller noget helt tredje?

KH,

Thor


Redigeret af Ultimathor - 04-November-2021 kl. 22:05
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2021 kl. 09:12
Du er nødt til at køre med seneste beta udgave af madVR, da udvikleren af madVR har indført en forældelse af programmet på grund af kommerciel udnyttelse af madVR.

Jeg bruger ikke 3D lut, man kan i madVR indstille hver profil til hvilket farverum der skal benyttes
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Ultimathor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ultimathor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2021 kl. 00:36
Puha, sikke en jungle jeg har begivet mig ind i... der er godt nok mange ting at være opmærksom på!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu