recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er der nogen stor forskel på 24p og 60hz?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr der nogen stor forskel på 24p og 60hz?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2010 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Når først du har set hvordan en panorering ser ud med 24p, så kan du ikke holde ud at se det mere uden. Jeg havde også et TV som ikke understøttede 24p. Og i 1½ år var jeg lykkelig for det, men det var jo mest fordi BD film var flottere end noget andet man havde set hidtil, og så er man nok ikke så kritisk.

Det har du sikkert ret i. Nu har jeg aldrig set en BD på 24p, så det bliver nok intet problem på 60hz :)

Det der motion judder på 24p det vil gerne lige hører lidt om. Hvordan kan det lade sig gøre?

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2010 kl. 21:55
Det er noget vrøvl at kalde det for "motion judder". Det er et fænomen der opstår når et trænet øje kan skelne 24 billeder i sek...
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2010 kl. 22:34

Det er noget vrøvl at kalde det for "motion judder". Det er et fænomen der opstår når et trænet øje kan skelne 24 billeder i sek...

Tjahh, det er nu meget almindeligt anvendt og det har egentlig ikke direkte noget at gøre med om øjet kan skelne 24 billeder/sek.

Vi kan også kalde det 'Film Judder', 'strobe motion', 'chubby motion', '24p judder', etc.., men det ændrer ikke på hvad det er, og at det er en uheldig sideeffekt af at benytte 24hz.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2010 kl. 22:54
Det er da bedre at kalde det noget af det du skriver så. Jeg er så heldig at jeg ikke er generet af det. Alle panoreringer er bare smooth.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2037
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 01:56
Oprindeligt skrevet af MrCeecar MrCeecar skrev:

Er der nogle der kan fortælle hvor stor forskel der er på 24p og 60hz?

For det trænede øje, stor forskel, for det utrænede ingen forskel.
Det handler som allerede er nævnt om hvordan f.eks panoreringer mv. tager sig ud, og det tager sig bare mere naturligt flydende ud når billederne vises 1:1

Oprindeligt skrevet af MrCeecar MrCeecar skrev:

Jeg ved at 50hz er det værste jeg kan sætte min skærm til, til blu ray.

Ikke nødvendigvis. Det handler om materialet på disken. Hvis materialet f.eks er 1080i/50 Hz, er 50 Hz det eneste rigtige, og 50 eller 60 hz er så ofte det eneste du kan få udstyret til at vise (24 fps ville i den sammenhæng direkte være en katestrofe. (se på bagsiden af BD disken hvad materialet er).

Princippet er igen at man altid står sig bedst med forholdet 1:1
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 08:44
Mht 24hz, så er der jo mange herinde som går meget højt op i at film skal vises som de oprindeligt er lavet (farver, skarphed, filmgryn, etc....). Men, det lyder også som om de fleste bruger frame interpolatin (også kaldet 'smooth motion', 'Frame Creation' etc..) for at få 24hz til at virke mere flydende.

Jeg kan tydeligt se problemerne med 24hz, men accepterer at det er en del af filmformatet og er med til at give den "rigtige" filmfølelse. Jeg har derfor slået 'Frame Interpolation' fra på min projektor, da jeg synes det får film til at virke mere "kunstige" og ikke som de oprindeligt var tiltænkt at skulle se ud.

Det er selvf. op til den enkeltes smag, men 'Frame interpolation' er altså et skridt væk fra ideen om at film skal ses som de oprindeligt var lavet.
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 624
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 08:46
hmmm... skal man så sætte sit TV til 24p når man ser Blu-Ray ?? vidste jeg ikke, og skal man så også huske at sætte sit graffikkort op til 24 Hz , eller hvad, jeg er lidt overrasket her, troede bare jeg kunne smide Blu-ray disk i afspiller og "Wupti" så var alt jo perfekt.. ? findes der en Guide herinde ang. opsæt til at se "perfekt" Blu-Ray tv via PC ....eller findes den et andet sted og hvor hvis man må spørge :)
Syntes Blu-Ray ser godt ud, men kan da være jeg får den "WOOW" oplevelse mange af mine venner har haft via en stand-alone afspiller ....(Bruger en homemade HTPC)
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

hmmm... skal man så sætte sit TV til 24p når man ser Blu-Ray ?? vidste jeg ikke, og skal man så også huske at sætte sit graffikkort op til 24 Hz , eller hvad, jeg er lidt overrasket her, troede bare jeg kunne smide Blu-ray disk i afspiller og "Wupti" så var alt jo perfekt.. ? findes der en Guide herinde ang. opsæt til at se "perfekt" Blu-Ray tv via PC ....eller findes den et andet sted og hvor hvis man må spørge :)
Syntes Blu-Ray ser godt ud, men kan da være jeg får den "WOOW" oplevelse mange af mine venner har haft via en stand-alone afspiller ....(Bruger en homemade HTPC)

Du kunne jo bruge MediaPortal, der er indbygget refreshrate-changer. Bruger du en dedikeret BD-afspiller sørger den selv for at skifte til 24p på fjernsynet Wink
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Mht 24hz, så er der jo mange herinde som går meget højt op i at film skal vises som de oprindeligt er lavet (farver, skarphed, filmgryn, etc....). Men, det lyder også som om de fleste bruger frame interpolatin (også kaldet 'smooth motion', 'Frame Creation' etc..) for at få 24hz til at virke mere flydende.

Jeg kan tydeligt se problemerne med 24hz, men accepterer at det er en del af filmformatet og er med til at give den "rigtige" filmfølelse. Jeg har derfor slået 'Frame Interpolation' fra på min projektor, da jeg synes det får film til at virke mere "kunstige" og ikke som de oprindeligt var tiltænkt at skulle se ud.

Det er selvf. op til den enkeltes smag, men 'Frame interpolation' er altså et skridt væk fra ideen om at film skal ses som de oprindeligt var lavet.
Lige præcis.
Jeg har nu heller ikke set et plasma panel der ikke hakker ved kraftige panoreringer under 24f afvikling.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Lige præcis.
Jeg har nu heller ikke set et plasma panel der ikke hakker ved kraftige panoreringer under 24f afvikling.
Hvad menes med kraftige? Hurtige?Confused
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 624
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Du kunne jo bruge MediaPortal, der er indbygget refreshrate-changer. Bruger du en dedikeret BD-afspiller sørger den selv for at skifte til 24p på fjernsynet Wink

MediaPortal understøtter da ikke Blu-Ray afspilning .................??
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 13:55

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Lige præcis.
Hvad menes med kraftige? Hurtige?Confused

Motion Judder (ja, det kalder jeg det altså Wink) optræder mest ved middel-hurtige panoreringer. Hvis der panoreres meget hurtigt, ses det ikke rigtigt, da baggrunden bliver sløret. Hvis der panoreres meget langsomt, kan de 24 billeder/sek. godt "følge med", og så ses det heller ikke så tydeligt.

Det er faktisk noget som filmfotografer i høj grad forsøger at tage hensyn til når de skyder film i 24 hz.

En populær "judder test" er Spiderman 3, kapitel 2, hvor kameraet panner forbi en aviskiosk. Det ser ikke godt ud ved ægte 24hz.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu