|
Er der nogle som kan hjælpe mig med køb af ny pc |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | ||
pomse
Bruger Oprettet: 13-December-2014 Status: Offline Point: 120 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg havde HP før jeg fik min først Komplett PC og jeg havde ikke andet end bøvl med den.
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19549 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Sådan kan man være uheldig. Men køber man en HP i Elgiganten og får problemer, kan man bare bede dem om at får det løst. Kan du det med en specialbygget pc fra Komplett, hvor du sammensætter komponenterne? For øvrigt er jeg på 6. år med en HP bærbar (arbejde), der får masser af “ tæsk”, men kun driller når IT sender uigennemtænkte sikkerhedsindstillinger og opdateringer ud til den. Klaus
|
||
azrael
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1692 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Blu-ray drev kan være lidt tricky at købe i dag. Særligt hvis det skal være en brænder.
PS/2 stik til mus og tastatur er så godt som uddøde. Hvis man er heldig findes der et enkelt kombistik hvor man enten kan tilslutte tastatur eller mus. Typisk tilsluttes disse enheder med USB i dag. Apropos USB, så vil der typisk aldrig være 8 USB 3.x porte på bagsiden. Mener endda, at det højeste antal USB 3.x porte jeg har set er 8. De fordeles så ofte mellem fronten og bagsiden, med to om foran. Harddisk ville jeg tænke større end 500 GB. Jeg vil også anbefale, at system disken er en SSD. Selv der ville jeg gå efter en 1 TB disk, som kan fås til relativ få penge i dag. Så kan man altid sætte en stor normal harddisk ind senere, hvis der er behov for det. Grafikkort bliver nok den dyreste komponent, selv om priserne er faldt. Lige i den sammenhæng kunne det godt betale sig at købe en færdigbygget mærkevare pc, da de store (HP, Dell, Lenovo, Medion etc.) typisk får komponenter såsom grafikkort til en langt billigere pris. Umiddelbart ville jeg kigge på et system med Intel 12xxx (Alder Lake) processor og DDR4 hukommelse. Alternativt en AMD Ryzen 5xxx, også med DDR4 hukommelse. Der er lige nu ved at ske et skifte til DDR5 RAM, men p.t. er de nyeste komponenter til DDR5 (CPU, RAM, motherboard) knokkeldyre uden at man får en egentlig voldsom merværdi. Nå ja, og så ville jeg holde mig fra Windows 11 sålænge det overhovedet kan lade sig gøre. Ikke noget problem i øvrigt, for Windows 11 er og vil være en gratis opgradering, og den nye pc vil under alle omstændigheder være moderne nok til at understøtte det nyere OS. En Alder Lake processor kræver dog mindst Windows 11 pga. den nye arkitektur med forskellige slags kerner (performance og energy efficient). Redigeret af azrael - 10-Oktober-2022 kl. 08:50 |
||
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
||
pomse
Funktioner
Tak(0)
|
|
Min pc fra Komplett kører nu på 12 år :-) uden problemer indtil i år hvor jeg har haft driver konflikter med windows 10 ret tit så derfor vil jeg gerne ha udskiftet den og så også for at få en som er noget hurtigere end den jeg har nu. Er begyndt at få lidt problemer når jeg arbejder med video filer. Tænker også at når den har den alder så er der nok snart et eller andet som går i stykker. Elektronik holder jo ikke evigt. Selv om jeg stadig har min gamle amiga fra 80erne men den bruger jeg så heller ikke hver dag :-)
|
||
pomse
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har et bluray drev i den pc jeg har nu, måske jeg kan flytte det over i den nye ? eller vil der komme driver problemer ?
jeg har usb mus og havde overvejet at købe et usb tastatur så tænker at det behøver ikke at være et probem. På den jeg har nu der har jeg 8 usb bag på og 2 usb foran. Men hvis de ikke laver den slags mere. Så må jeg vel trappe ned til 6 bag på og 2 foran :-) Ved ikke om jeg får brug for 1 tb harddisk, bruger ikke mit c drev til andet end spil og programmer. Alt hvad jeg arbejder med og skal gemme flytter jeg straks over på 2 usb harddiske som er ens, har prøvet at en harddisk gik i stykker og det meste kunne ikke reddes på den. Så har altid en kopi. Grafik kort tænker jeg også at det bliver det dyreste, men jeg formoder ikke at jeg behøver et super grafik kort til de gamle spil jeg spiller, men det må jo gerne være klar alligevel til hvis jeg skulle falde over et nyt total war spil som kunne få lyst til at spille. Men aner ikke hvad total war spil kræver af grafik kort ? formoder at når jeg arbejder og klipper og konventere video filer så er det vel ikke et kraftigt grafik kort som jeg skal bruge til det men ram og cpu med lidt muskler ? DDR4 ram er sikkert nok fint nok til mig, det behøver ikke at være det nyeste af det nyeste tænker jeg. Jeg har 12 gb i den jeg har nu og jeg oplever aldrig at det har været i nærheden af at bruge det. ok hvorfor ikke windows 11 ?
|
||
azrael
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg tror du snildt kan flytte dit Blu-ray drev over i den nye computer. Største udfordring kunne være ifm. kabinettet, da rigtigt mange kabinetter ikke længere kommer med åbninger til 5.25" (eller 3.5" for den sags skyld) dreve.
USB burde heller ikke være noget problem. Om ikke andet, så findes der jo USB hubs. Jeg tror mere, at det er vigtigt, at din kommende maskine også har USB-C porte. USB-A (den gamle slags) er på vej ud. Bemærk, at portene ikke har noget med f.eks. hastigheden at gøre. Det er blot den fysiske udforming, hvor USB-C så også har andre og flere muligheder. Tro mig, man kan aldrig få nok diskplads, og prisen på en 1TB SSD er altså ikke så voldsom længere. En SSD er også meget mere holdbar end en traditional harddisk. Og når du først en gang har prøvet en SSD, så vil du ikke undvære den længere. Kunne også forestille mig, at du vil nyde videoredigering så meget mere med en SSD. Hvad grafikkort angår, så ville jeg umiddelbart kigge på noget i stil med et nVidia GTX 3060 (Ti) eller et AMD RX6600/50. Det er absolut ikke verdens hurtigste kort, men de burde fint kunne bruges til dit behov. Mht. RAM, så vil jeg mene, at DDR4 er fint til dig (og faktisk de fleste andre). Ingen grund til at være first mover her. DDR5 er stadig relativt nyt og dyrt, og hvad værre er, de komponenter, der bruger DDR5 (CPU og motherboard) er faktisk rigtigt dyre ift. DDR4 versionerne. Her er det i øvrigt sådan, at Intels 12xxx serie (Alder Lake) både kan håndtere DDR4 og DDR5. Det er her motherboardet, der afgør om du skal bruge den ene eller den anden slag RAM. Alternativt er der AMD Ryzen 5xxx serien, som også giver rigtigt meget smæk for skillingerne. De processorer er dog lagt fast på DDR4. Kun de allernyeste (og allerdyreste) i 7xxx serien kan anvende DDR5, men så altså ikke DDR4. Som udgangspunkt ville jeg altid vælge et motherboard, der har 4 RAM slots, hvoraf jeg vil anbefale dig i første omgang at bruge de 2 med 2x 16 GB RAM for i alt 32 GB RAM. Undgå for alt i verdenen at bruge et ulige antal moduler eller nogle med forskellige størrelse. Det mister du performance på. Mht. Windows 11, så er det typisk Microsoft. Kernen i operativsystemet (alt der foregår "bag kulisserne") er fin, men der skal altid pilles og "genopfindes" på brugergrænsefladesiden. Typisk laver Microsoft ged i den og gør det hele mere besværligt at bruge. Når det så er sagt, så *skal* du bruge Windows 11 med Intel Alder Lake processorer. Jeg kiggede i øvrigt lidt på MM Visions stationære og særligt en model som denne. Den har allerede meget af det du efterlyser, men kan tweakes her og der. F.eks. kan du spare Windows licensen væk og købe en separat og billigere et andet sted (sørg for at det er Pro versionen). Jeg ville nok også opgradere fra 16 GB til 32 GB. Undersøg dog først, om de sætter 2x 16 GB eller 4x 8 GB moduler i. Sidstnævnte ønsker du ikke. Jeg ville nok også vælge deres "Silent CPU upgrade". Denne Vision Workstation ville i øvrigt også være et godt bud, men her skal du så oveni købe grafikkortet. Faktisk burde du i det hele taget prøve at kigge på de stationære maskiner hos MM Vision. Redigeret af azrael - 10-Oktober-2022 kl. 22:24 |
||
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19549 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Klaus
|
||
azrael
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ved første øjekast ser den spændende ud, men jeg hæfter mig ved, at den ikke har et dedikeret grafikkort, men kun den i processoren indbyggede UHD 770 grafikkomponent. Det er fint nok til billedbehandling mv. men slet ikke nok til at spille med. Helt galt går det dog med strømforsyningen på kun 180W. Det holder ingen steder og nærmest umuliggør køb af eget grafikkort. Såfremt det overhovedet er fysisk muligt. Kabinettet ser noget klejn ud, og jeg ville ikke være overrasket, hvis motherboardet ikke har PCIe grafikslot. Med stor sandsynlighed er både motherboard og strømforsyning heller ikke standard ATX. Redigeret af azrael - 11-Oktober-2022 kl. 07:16 |
||
|
||
hedberg
Guld medlem Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvad med at gå ind på mm-vision.dk eller topdata.dk og tage et kig? De er begge seriøse virksomheder og priserne virker rimelige.
De har en masse eksempler på maskiner i forskellige kategorier/prisklasser og så er der mulighed for tilvalg (som f.eks. en større harddisk, bedre grafik kort m.m.).
|
||
Med venlig hilsen,
Thomas |
||
pomse
Funktioner
Tak(0)
|
|
ok så åbninger til kabinet kan også være et problem, øv
Om har ikke forstand på USB hubs eller usb a og c har aldrig hørt om det. Men betyder det ikke at jeg ender med mere på mit skrive bord i stedet for at ha det gemt af vejen inde i en pc ? ok er det fordi 1tb er det mindste på ssd ? Ja 4 RAM slots lyder som en gode ide, det har jeg også i den jeg har nu, der er det bare 4 gb i hver. Men det er jo som sagt en gammel pc. Tak for alle dine gode råd :-) En af mine venner har anbefalet mig dette her, kan se han har glemt et blu-ray drev hvad tænker du ? kan se at i ikke er helt enige men det er jo kun godt at ha flere ting at vælge imellem. |
||
pomse
Funktioner
Tak(0)
|
|
Kan se det er en I7 hvad er forskel på I5 og I7 ?
|
||
pomse
Funktioner
Tak(0)
|
|
ok det kan jeg godt høre at det ikke lyder så godt. Jeg må indrømme jeg nok fortrækker en som sættes sammen som man selv ønsker det. I stedet for en færdig bygget pc fra en fabrik. Det siger min erfaring mig efter det er gået over stok og sten med den jeg fik fra komplett fra mange år siden som også blev sat sammen af gutter som jer fra et forum
|
||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |