finnbrodersen skrev:
Er der nogen tegn på en eller anden form for de-facto markeds standard indenfor SmartTV ?
|
Tegn, ja det er der da. Om det bliver til noget, det er så det store spørgsmål. GoogleTV er jo i én eller anden udstrækning et forsøg på at lave en standard - men de er ikke ligefrem kommet godt fra land. Hvis GoogleTV modnes lidt, så har det potentialet til det. Men spørgsmålet er hvor mange generationer vi skal igennem, og hvorvidt de reelt vil lave en standard der er fremtidssikker nok. Det er jo fint nok at alle bruger GoogleTV, men hvis Google så opdaterer til en nyere standard, så folk dropper at udvikle til den gamle, så er vi jo lige vidt. Men dén problematik eksisterer jo uanset hvem der laver standarden.
Jokeren er for mig at se (igen) Apple. De vil næppe lave et produkt der ligesom GoogleTV kan bygges ind i forskellige tv, men spørgsmålet er jo netop også hvor smart det er at gøre dét. Hvis de lancerer apps til AppleTV på et tidspunkt (evt. med en AppleTV 3), så vil jeg påstå at det er en _langt_ bedre løsning at sætte sådan én bag tv'et, end at bygge et system ind i tv'et som der nærmest er garanti for vil være forældet inden for få år.
At jeg så personligt mener at apps på sit tv er et grundlæggende fejlagtigt koncept, er så en anden ting... Den slags fungerer alligevel meget bedre på en tablet, end på et tv. Youtube på tv'et, fint nok, men derudover er det én af de der idéer der er besnærende, men bare ikke virker i den virkelige verden. Lidt ligesom trådløse højttalere. Alle vil have det, lige indtil man opdager hvad det indebærer.