recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er Dette en lovlig licens?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er Dette en lovlig licens?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er Dette en lovlig licens?
    Sendt: 10-Januar-2016 kl. 10:33
Jagter en licens til Windows til et opstillingsforsøg i forbindelse mem mit studie. I en Googlesøgning "få en billig Windows licens" dukkede ebay op som mulighed.
Windows 10 pro for 150 kr, er det en lovlig licens til mit brug eller?

eller er det for godt til at være sandt?
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Jagter en licens til Windows til et opstillingsforsøg i forbindelse mem mit studie. I en Googlesøgning "få en billig Windows licens" dukkede ebay op som mulighed.
Windows 10 pro for 150 kr, er det en lovlig licens til mit brug eller?

eller er det for godt til at være sandt?
Det er for godt til at være sandt Wink

Jeg gætter på at nøglen egentlig nok skal virke, men komme fra en Enterprise volume licens eller lignende.
Det er helt sikkert ikke muligt at købe en licens til den pris.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6675
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 11:33
Venlig hilsen
KB
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 11:43
@brixen
Har ikke læst samtlige indlæg igennem i den tråd. Men synes ikke der er noget der juridisk peger på hverken lovlighed eller det modsatte.

@qquakir tis
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Ifølge denne blog er det lovligt:

Grin, jeg følger v2 til daglig og kan godt huske den blog, voldsomt underholdende.
Alle andre end ham der skrev det oprindelige indlæg, mener at han købte en ulovlig licens.

Bl.a. kom flg. citat fra Microsoft:

Microsoft udbyder ikke produktnøgler som selvstændige produkter, med undtagelse af produktnøglekort (PKC'er), som distribueres sammen med ægthedsbeviser. 
Hvis du ser et tilbud på en auktionsside, i en online annonce eller en anden online side med produktnøgler til salg, er der meget der tyder på, at produktnøglerne er stjålne eller forfalskede. Hvis du køber en stjålet eller forfalsket produktnøgle til aktivering af Windows, der er installeret på computeren, fungerer nøglen muligvis ikke til aktivering, måske er den allerede i brug på en anden computer og Microsoft kan have spærret den for senere anvendelse, da nøglen blev meldt stjålet. Den bedste metode til at få alt, hvad du forventer her og nu, er at købe ægte Microsoft-software forudinstalleret på en ny computer eller ægte Microsoft-software fra en autoriseret forhandler.
mvh
Jesper \

- Douglas Adams
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Maj-2009
Point: 356
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 12:13
kan man ikke bruge en evaluation licens gratis i 90 dage? 90 dage er måske ikke nok til opstillingsforsøget?< ="text/" ="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/be284ead//helpers/preHelper.js">
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 12:33
@affer tjoh, det havde jeg slet ikke tænkt på. Men 150 havde da været lækkert, så systemet kunne køre videre privat efterfølgende :)
Det skal da overvejes
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 12:42
Jeg har købt en Windows 8.1 pro på samme måde, den er aktiveret, og senere opdateret til 10 og godkendt igen.

Venlig hilsen
KB
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 12:50

Jeg har købt en Windows 8.1 pro på samme måde, den er aktiveret, og senere opdateret til 10 og godkendt igen.

ja, kan godt læse folk har gjort det, men det jeg ikke kan gennemskue er, om det er mere lovligt end at få en kopi?
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 13:18

ja, kan godt læse folk har gjort det, men det jeg ikke kan gennemskue er, om det er mere lovligt end at få en kopi?
Efter min mening er det en overtrædelse af licensbetingelserne.
At nøglen bliver accepteret, er ikke det samme som at betingelserne er overholdt.
mvh
Jesper \

- Douglas Adams
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Point: 473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 09:43
Meget af det der står i Microsofts og Apples licensbetingelser er udarbejdet til det amerikanske marked, og ugyldigt eller ligefrem ulovligt i Danmark.
Udover det er en aftale indgået mellem to parter (fx Microsoft og en forhandler) ikke bindende for en 3. Part.
Det blev afklaret da Microsoft prøvede at gøre OEM versionerne af Windows ulovlige at bruge for kunden såfremt den ikke var købt sammen med en pc (som Microsoft krævede af forhandlerne).
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 11:34

@brixen
Har ikke læst samtlige indlæg igennem i den tråd. Men synes ikke der er noget der juridisk peger på hverken lovlighed eller det modsatte.

@qquakir tis

Nej, nemlig. Jeg synes der er lige gode argumenter for og imod at det er lovligt.
Så jeg synes det er OK at købe den billige. Der er ikke tvivl om ægtheden. Det er en ægte licens, men den er vist ikke beregnet til at sælge løst.

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu