recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er dette en ok router?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er dette en ok router?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er dette en ok router?
    Sendt: 28-Januar-2022 kl. 15:08
Hej Forum

Jeg har fået fibernet i Sverige og skal bruge en router deroppe til. 
Den skal kunne håndtere varmepumpe + en 10-12 andre enheder (tlf,tablet,bærbar,ps5)

Det er 100m2 træhus

Så denne her og synes det var en fin pris, men er den ok?


På forhånd tak og god weekend 
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 09:34
100m2 og 10-12 enheder kan alle routere klare. Hvad er behovet for hastighed? Er det ren browsing og streaming og hvad er hastigheden ind i routeren?

Jeg ville personligt gå lidt udenom Huawei, men det er kun pga en lille bitte sølvpapirshat... Der er mange fine TP-link eller D-link routere i det segment der vil kunne håndtere opgaven fint (gå efter wifi 6).

EDIT: I øvrigt lidt sjovt at tænke: Du har enheder på for sikkert 20-50.000kr og snakker om besparelser på 3-500kr i forhold til top-brands. Et par bud på alternativer:



Redigeret af jacobask - 29-Januar-2022 kl. 09:39
Til top
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 10:42
Tak for svar

Du har da helt ret mht prisen og værdien af enheder, jeg tænkte bare at vi ikke er deroppe så tit, så ingen grund til at kaste  en formue efter det LOL

Hastigheden vil minimum være 100/100 når vi er deroppe, nok også 500/500 da der stort set ingen forskel er på prisen. Til daglig vil den være 2/2 til varmepumpen. 

Der vil nok blive spillet en gang imellem, men ellers surf og stream. 

De ser fine ud dem du linker til, er der en af dem du anbefaler over de andre?

Kan man formode at forbindelse er stabil ift at kunne styre varmepumpe hjemmefra?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 11:18
Selvom du ikke er der tit, er det dumt med en halv løsning.

Har du tjekket hvordan varmepumpe styres udefra? Og om den kan styre udefra?


Til top
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 11:34
Dem Jacob linker til er vel ikke halve løsninger?

Varmepumpen er fra sidste efterår med indbygget wifi modul, har ikke kigget nærmere på det da vi ikke har haft net deroppe før. Skal derop i vinterferien og have sat det til. Jeg formoder det må være relativt lige til at få den på nettet via appen, uden dog at vide det. 

Var det det du mente med styring af pumpen udefra?
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 16:13
Jeg er ikke gift med nogle af de producenter, men har haft en del igennem fingrene med tiden. Jeg valgte de tre fordi min oplevelse er at det alle er producenter med et ret fornuftigt bruger interface og producenter der leverer udstyr du ikke skal genstarte fra tid til anden (det er set-and-forget). Faktisk kører jeg selv med en meget billig TP link router i sommerhuset (med mobilt internet), og så længe der er strøm i huset kører det stabilt til streaming og surfing (jeg har ikke spillet meget, men knægten har været deroppe et par gange med 4 drenge og deres x-bokse til weekender med FIFA og de har ikke klaget specielt meget - og det plejer de nu nok at gøre).
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Glazzy Glazzy skrev:

Dem Jacob linker til er vel ikke halve løsninger?

Varmepumpen er fra sidste efterår med indbygget wifi modul, har ikke kigget nærmere på det da vi ikke har haft net deroppe før. Skal derop i vinterferien og have sat det til. Jeg formoder det må være relativt lige til at få den på nettet via appen, uden dog at vide det. 

Var det det du mente med styring af pumpen udefra?
Det jeg mente var at de godt kunne betale sig at bruge lidt flere penge. Dem Jacob linker til vil jeg også gå med.

Hvis du er i huset og koblet på wifi er det ikke noget problem at styre pumpen.

Men kan du styre den når du er i Danmark? Her er du på internettet og skal udefra gennem router til varmepumpe.
Til top
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 18:26
Tak for input begge to

Jeg vælger en af dem Jacob linker til

Sådan som jeg har forstået det, kan man styre varmepumpen vha en app lige meget hvor man er. Det sagde installatøren og det skriver producenten også. Hvordan det lige virker i praksis finder jeg ud af i uge 7. Og om det virker … LOL
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 19:17
Når du er deroppe, så tjekker du hvordan den virker udefra ved at slukke wifi på din mobil og se om du så stadigt kan styre den. Det kan du med langt de fleste forbindelser, alt andet giver ikke rigtigt mening. Normalt fungerer de sådan at de bruger internettet til at snakke med en server (fabrikantens) og det er så også den server du snakker med via telefonen, derfor har du reelt ikke forbindelse direkte mellem telefon og varmepumpe. 
Til top
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 19:21
Super, det vil jeg gøre. Det bliver fantastisk at kunne tænde for varmen hjemmefra og ikke komme op i et koldt hus Clap

Tak for hjælpen og god weekend Smile
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2022 kl. 01:21
Ville personligt ikke tiltro Huawei mine data.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2022 kl. 03:45
Oprindeligt skrevet af Glazzy Glazzy skrev:

Jeg har fået fibernet i Sverige og skal bruge en router deroppe til. 
Den skal kunne håndtere varmepumpe + en 10-12 andre enheder (tlf,tablet,bærbar,ps5)

Det er 100m2 træhus

Så denne her og synes det var en fin pris, men er den ok?


Huawai'en kan fint klare det og har bestemt en god pris og jeg ville ikke tøve med at anbefale den til folk uden særlige behov. Men siden du har fibernet vil jeg i stedet anbefale denne bang-for-the-buck router: 
ASUS TUF Gaming AX5400 (22 butikker) • Se PriceRunner »
ASUS TUF-AX5400 Router - Routere - Komplett.dk

Jeg har selv lige været nødt til at opgradere mit router, da den gamle stod af, så jeg undersøgte markedet og fandt at denne model til sin pris aktuelt gav mig allermest og flest muligheder for pengene. I performance svarer den på 5 Ghz båndet til Asus store RT-AX86U/RT-AX86S (5GHz AX: 4x4). Det er en model som gerne koster 2000 kr, men den billigere TUF model har faktisk flere bruger-funktioner end den dyrere, bl.a. VPN Fusion, hvis man har brug for det. Det er en funktion hvor man kan definere flere forskellige VPN'er til sine forskellige specifikke klientenheder mens man lader andre gå uden om VPN - Det er smart hvis man har enheder der har brug for VPN - så tænkte jeg lige ville nævne det for andre der kunne have gavn af den information.

Der er til gængæld sparet lidt på 2,4 Ghz båndet (AX: 2x2 vs AX: 3x3 i den dyrere AX86U/RT-AX86S), Det handler alene om hastigheden på 2,4 Ghz båndet, men ikke om rækkevidden. Personligt har jeg bare slået 2,4 GHz helt fra i mine 90 m2 murstens og beton bylejlighed, og faktisk skruet styrken på 5.0 Ghz en tak ned fra default, da 160 Mhz 5.0 Ghz performer markant bedre over alt i min lejlighed end 2,4 Ghz, i modsætning til min tidligere router (ASUS AC66U) hvor 2,4 Ghz klarede sig bedst i flere rum længere væk fra routeren.

Routeren udmærker sig i test særligt for at have udsædvanligt god dækning og rækkevidde - Så hvis man vil have en bedre udrustet router på både performance, funktions og konfigurationsmuligheder, men stadig har øje for prisen, så er det aktuelt den model der skal slås. 

Se evt: asus tuf gaming ax5400 review - YouTube

Redigeret af TBC1 - 30-Januar-2022 kl. 04:10
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu