recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er digital mere korrekt end vinyl?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er digital mere korrekt end vinyl?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 14:09
Nu spørger jeg måske bare dumt. Men når man LAVER en Vinyl plade
Så foregår det vel på en maskine.
En sådan maskine kan vel ikke overføre lyden uden at have den digitalt først?

Eller har den en vinyl plade den konstant overføre det analog signal fra. Og hvis dette er tilfældet så vil denne plade vel blive slidt efterhånden som man får produceret flere og flere vinyler? Dette forringer vel gradvist lyden på de produceret vinyl plader?

Eller sagt på en anden måde Hvis en vinyl er lavet med en maskine fra en digital kilde hvordan kan en vinyl så nogen sinde være bedre end et digital medie når det er bedst?
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 14:32
Der blev skåret vinylplader længe inden digitalteknikken trådte ind......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:



Så ja digital er mere korrekt, men vinyl kan også lyde rigtig godt, hvilket jeg selv nyder fra tid til anden. 


Jeg bryder mig ikke om den generalisering, jeg synes det er for skarpt formuleret til at være retvisende. Og det lugter meget af det argument jeg meget ofte ser fremført, nemlig at hvis man foretrækker vinyl så er det fordi man subjektivt foretrækker en bestemt forringelse af lyden, og "bare godt kan lide lyden" af dén forringelse. Sådan mener jeg ikke man kan stille det op. Digitalt KAN VÆRE mere korrekt, men er det langtfra altid. Hvis du har en dynamik-komprimeret CD, og en ikke-komprimeret LP, så mener jeg sagtens man kan argumentere for at vinyl-versionen er mere korrekt end CD'en, i absolutte termer. Derfor mener jeg ikke at dét at foretrække en korrekt gengivelse, og dét at høre sin musik (evt. dele af sin musik) på vinyl, nødvendigvis er i modstrid med hinanden. Hvis scenariet er sådan, at CD'en er komprimeret mens vinylen ikke er, så vil jeg personligt vælge vinylen NETOP fordi det er en mere korrekt repræsentation af musikken - også selv om jeg risikerer at få lidt støj med i købet.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Der blev skåret vinylplader længe inden digitalteknikken trådte ind......

Klaus

Dette faktum benægter jeg heller ikke. Prøver blot at få en forståelse af hvordan en Vinyl plade bliver lavet. Både dengang og i dag.

Nogle der evt har et link til en dokumentar omkring dette? :) Kunne være lidt spændende at se.
Sådan en "How is it made" video :)

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Raskolnikov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 455
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raskolnikov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Nu spørger jeg måske bare dumt. Men når man LAVER en Vinyl plade
Så foregår det vel på en maskine.
En sådan maskine kan vel ikke overføre lyden uden at have den digitalt først?

Eller har den en vinyl plade den konstant overføre det analog signal fra. Og hvis dette er tilfældet så vil denne plade vel blive slidt efterhånden som man får produceret flere og flere vinyler? Dette forringer vel gradvist lyden på de produceret vinyl plader?

Eller sagt på en anden måde Hvis en vinyl er lavet med en maskine fra en digital kilde hvordan kan en vinyl så nogen sinde være bedre end et digital medie når det er bedst?


En "master" plade bliver skåret og den er denne man trykke kopierne udfra. 
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 19:21
Fandt lige en anden video der viser både Master og hvordan denne bliver brugt.

https://www.youtube.com/watch?v=_PRxEoWNQls

Syntes dog ikke det er klart, hverken ved denne eller ved den video Raskolnikov linker til om Master Vinyl pladen bliver lavet ud fra et digital signal eller om et band står og spiller sangen når pladen bliver skåret.

Fordi hvis bandet ikke står og spiller samtidig og signalet overføres analogt fra deres instrumenter til master record så er man jo lige vidt hvor en pc via en DAC og ADC konvatere det som de har spillet.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Nu spørger jeg måske bare dumt. Men når man LAVER en Vinyl plade
Så foregår det vel på en maskine.
En sådan maskine kan vel ikke overføre lyden uden at have den digitalt først?

Eller har den en vinyl plade den konstant overføre det analog signal fra. Og hvis dette er tilfældet så vil denne plade vel blive slidt efterhånden som man får produceret flere og flere vinyler? Dette forringer vel gradvist lyden på de produceret vinyl plader?

Eller sagt på en anden måde Hvis en vinyl er lavet med en maskine fra en digital kilde hvordan kan en vinyl så nogen sinde være bedre end et digital medie når det er bedst?

 
Start med at se et par videoer på youtube så du ved hvordan man rent faktisk laver vinylplader. Det lyder som om du ikke ved hvordan de laves.
 
http://www.youtube.com/results?search_query=how+it%27s+made+vinyl+records

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Fordi hvis bandet ikke står og spiller samtidig og signalet overføres analogt fra deres instrumenter til master record så er man jo lige vidt hvor en pc via en DAC og ADC konvatere det som de har spillet.


Engang i "tidernes godmorgen", indspillede man direkte ned på pladen. Men så opfandt man magnetbåndet og kunne dermed opbevare de analoge optagelser af musikerne - og endda mixe dem sammen, inden man skar det ud i vinyl.

Læs evt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Multitrack_recording

Overvej at vinyl er ret kompromisfyldt, grundet dets trods alt begrænsede opløsning. Analogt har man i mange, mange år, brugt spolebåndoptagere til at optage på. Spolebåndoptagere der i dynamik- og frekvens-område er vinyl langt langt overlegent.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 20:49
Det er mere end sandsynligt, at masteren inden for de to sidste årtier, undspringer fra samme digitale kilde der bruges til cd'en. Her vil det nok ikke give mening, at diskutere forskellen på lyden. I dette tilfælde vil lp'en jo også lide under cd'ens mangelfulde transientgengivelse, som har sit udspring i 16 bit teknologien. Denne kan ikke gengive alle frekvenser fuldt, og er for langsom til gengivelse af meget hurtige instrumentanslag.
Før dette digitale "uvæsen" blev musik optaget analogt, og fremstod på lp med sit fulde frekvensbånd, uden stejle trapper med huller i frekvensbåndet.
Endnu tidligere blev musikken optaget live, direkte på en acetatskive, og derfra udgik en masseproduktion af lp'er. I 1960'erne kom en flerspors båndoptager ind over, men stadigvæk analogt, men med mulighed for "efterbearbejdning".
Nej, digital er ikke mere korrekt end vinyl, men digital er mindre korrekt end analog ( når vi snakker 16 bit cdlyd ). Og ved analog snakker jeg ikke om vinyl, men som udgangspunkt blot, at analog gengiver/kan gengive frekvenserne til fulde og mest korrekt.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af Raskolnikov Raskolnikov skrev:


Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Nu spørger jeg måske bare dumt. Men når man LAVER en Vinyl plade
Så foregår det vel på en maskine.
En sådan maskine kan vel ikke overføre lyden uden at have den digitalt først?

Eller har den en vinyl plade den konstant overføre det analog signal fra. Og hvis dette er tilfældet så vil denne plade vel blive slidt efterhånden som man får produceret flere og flere vinyler? Dette forringer vel gradvist lyden på de produceret vinyl plader?

Eller sagt på en anden måde Hvis en vinyl er lavet med en maskine fra en digital kilde hvordan kan en vinyl så nogen sinde være bedre end et digital medie når det er bedst?



En "master" plade bliver skåret og den er denne man trykke kopierne udfra. 

Korrekt! Og blandt entusiaster var det et must at få een af de første tryk, da matricen efterhånden blev slidt, og lyden derfor blev en lile bitte smule ringere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

  
Start med at se et par videoer på youtube så du ved hvordan man rent faktisk laver vinylplader. Det lyder som om du ikke ved hvordan de laves.
 
http://www.youtube.com/results?search_query=how+it%27s+made+vinyl+records

Har nu set et par videoer.
Så trækker mig fra denne diskution.
CDer er fint nok for mig :)

Tak for diverse links. Håber andre også fandt dem brugbare.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det er mere end sandsynligt, at masteren inden for de to sidste årtier, undspringer fra samme digitale kilde der bruges til cd'en. Her vil det nok ikke give mening, at diskutere forskellen på lyden. I dette tilfælde vil lp'en jo også lide under cd'ens mangelfulde transientgengivelse, som har sit udspring i 16 bit teknologien. Denne kan ikke gengive alle frekvenser fuldt, og er for langsom til gengivelse af meget hurtige instrumentanslag.
Før dette digitale "uvæsen" blev musik optaget analogt, og fremstod på lp med sit fulde frekvensbånd, uden stejle trapper med huller i frekvensbåndet.
Endnu tidligere blev musikken optaget live, direkte på en acetatskive, og derfra udgik en masseproduktion af lp'er. I 1960'erne kom en flerspors båndoptager ind over, men stadigvæk analogt, men med mulighed for "efterbearbejdning".
Nej, digital er ikke mere korrekt end vinyl, men digital er mindre korrekt end analog ( når vi snakker 16 bit cdlyd ). Og ved analog snakker jeg ikke om vinyl, men som udgangspunkt blot, at analog gengiver/kan gengive frekvenserne til fulde og mest korrekt.

Det kommer vel an på hvad de benytter som "input" til produktionen.  Diverse musik programmer kan jo håndtere 24-bit og 32-bit. Så de behøver vel ikke stoppe det ned på en CD. Jeg ved dog ikke hvad det mest normale er.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu