|
Er digital mere korrekt end vinyl? |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | |||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Det eneste hér som er det samme som sidst vi diskuterede, er at du ser rødt over ingenting.
|
|||
![]() |
|||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
||
Selvfølgelig bliver det omsat til analog, men hvad hjælper det, når den digitale indspilning allerede er ødelagt. Hvis indspilningen ikke foregår med høj nok opløsning/bit, vil du få det jeg betragter som en digital frekvenstrappe, og ikke en blød analog bue/kurve. Redigeret af JeTex - 23-April-2014 kl. 14:03 |
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
|||
Raskolnikov ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 19-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 459 |
||
Jeg synes vinyl lyder lidt mere behagelig og tilbagelænget, om det så er korrekt skal jeg ikke kunne sige. Det er som om, at musikken "flyder" lidt mere på vinyl og dermed virker mere organisk.
Redigeret af Raskolnikov - 23-April-2014 kl. 15:28 |
|||
![]() |
|||
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
||
Du misforstår mig. Jeg taler om optagelse og reproduktion af et arbitrært signal, og der udmærker digital lyd sig ved (rent teknisk) at kunne gøre dette helt perfekt. Hvis der er tale om to forskellige signaler (hvilket jo vil være tilfældet hvis de har forskellig dynamik/crest factor) giver det jo ikke mening at sammenligne direkte. |
|||
![]() |
|||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
||
Hvordan vil du bære dig ad med at høre denne ødelæggelse hvis din højttaler/hovedtelefon på ingen måde er nøjagtig nok til at gengive de trin du snakker om?
|
|||
![]() |
|||
Hyl.dk ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 353 |
||
Pas på med at blande tingene for meget sammen. Det er selvfølgelig rigtigt at man ikke kan gengive et signal der er blevet samplet med for lav opløsning eller frekvens. Men inden man sender et digitalt signal ud til højtaleren kører man det igennem en Digital til Analog konverter. Denne laver de "firkantede" signaler om til fine runde "analoge" signaler. Det er muligt at disse ikke er som det oprindelige signal fordi der er gået noget tabt i konverteringen. Men de er altså ikke firkantede.
Jeg har faktisk hørt om nogle der prøvede at styre en højtaler digitalt med et PWM signal, med høj effektivitet som resultat. Men det er der mig bekendt ikke nogen større mærker der gør. Tilbage til det oprindelige spørgsmål. Jeg mener ikke der er nogen tvivl om at det digitale medie potentielt er langt mere præcist end det analoge. Problemet er så bare at det ikke kan bruges til at sige noget som helst. Jeg mener ganske enkelt ikke at begrænsningerne ligger i mediet ligegyldigt om det er CD eller vinyl. Det endelige resultat vil afhænge langt mere af Master kvalitet/behandling og de højtalere det spilles på end om det er digitalt eller analogt. Heldigvis er målet jo heller ikke at høre musik så "korrekt" som muligt. Så ville vi alle sammen side med kedelige studie monitors i stuen. I stedet ønsker vi netop at vores udstyr glatter lidt ud her og der, samt måske tilføjer lidt i mellemområdet, for at vi kan tale med vores vævende ord om stor lyd med fylde, sjæl osv. osv. Jeg mener ikke at det det giver mening at jagte et lydsetup der spiller "korrekt". Det giver mening at jagte et setup der præsentere lyden lige på den måde vi selv bedst kan lide det :). |
|||
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60 * Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp) * Front - XTZ 99.36 MK1 * Center - XTZ 99.25 MK1 * Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul) |
|||
![]() |
|||
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
||
Korrekt eller ej den bedste musik er det musik man Nu engang får hørt og derfor kan nyde. Hos mig er alt hvad jeg hører "digitalt" via sonos. Jeg hører 10 gange så meget musik i dag end før jeg fik sonos ganske enkelt fordi det er nemmere. Også er oplevelsen altid bedre end ingen ting. Så hos mig handler det feks ikke om at få det korrekte det får jeg til koncerter. Men handler om at det skal være så nemt som muligt at sætte igang og skifte til noget andet som muligt. Og det kvalificere vinyl eller spolebånd ikke rigtigt til.
|
|||
![]() |
|||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
||
Er det egentlig ikke det en klasse D forstærker gør?
Amen!
Jeg kan ikke være mere enig.
![]() |
|||
![]() |
|||
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
||
![]() ![]() ![]() For dem der kun er vokset op med CD/ digital lyd, syns måske at dette har en mere korrekt lyd vs vinyl
![]() I dagligen er jeg da fuldtilfreds med digitallyd, da det er nemt at med at gøre. Men med cognac i hånden og pipen i munden som skal nydes til et stykke musik, vinyl tak.
|
|||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|||
![]() |
|||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
||
Forskellen på samme optagelse i lydoplevelsen, er vel lidt som lyden fra en rør kontra transistor forstærker. Hvor vinylet så lyder mest som en rørforstærker, hvor gengivelsen for det meste er varm, fyldig og med stor bredde/dybde. Dette gælder ikke alle optagelser, som måske så hænger sammen med en dårligere master. Og for retfærdighedens skyld, findes der også cd udgivelser ( remaster ), hvor lyden fremstår bedre end lp'en. Men her kan så kun sammenlignes med den oprindelige vinyludgivelse, som ikke har været igennem en remaster proces. Redigeret af JeTex - 24-April-2014 kl. 14:39 |
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
|||
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
||
Det eneste ovenstående udtalelser giver udtryk for er at du ikke forstår teori (og dermed praksis) for digital lyd. Når et arbitrært signal bliver samplet korrekt vil det kunne reproduceres fuldstændig korrekt incl alle de frekvenser der var der fra start, og alverden instrumentanslag, og hvad du ellers kunne finde på at optage.
Du kan læse en fin introduktion til emnet her: http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/iandm/part7/page3.html |
|||
![]() |
|||
Hyl.dk ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 353 |
||
Jow det er det næsten. Man bruger et PWM signal i udgangstrinnet, men det sendes igennem et lavpasfilter inden det sendes ud til højtaleren. Problemet med at bruge en højtaler som filter, er at alle højtalere er forskellige og har forskelligt delefilter. Man kan derfor ikke sælge en forstærker alene der har en PWM udgang.
|
|||
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60 * Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp) * Front - XTZ 99.36 MK1 * Center - XTZ 99.25 MK1 * Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul) |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |