recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er digital mere korrekt end vinyl?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er digital mere korrekt end vinyl?

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Jeg skriver ikke to forskellige ting. Det er dig der ikke kan, eller vil, forsøge at fatte hvad der står. Det er det samme som sidste gang vi diskuterede. Du klipper og klistrer, og laver din egen mening ud fra dét, og forventer at folk skal argumentere mod din, forkerte, fortolkning af hvad de har skrevet. Glem det, jeg gider det ikke igen. Det er spild af tid og det bliver ved uendeligt, eller ind til -du- har fået det sidste ord.

Det eneste hér som er det samme som sidst vi diskuterede, er at du ser rødt over ingenting.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Før dette digitale "uvæsen" blev musik optaget analogt, og fremstod på lp med sit fulde frekvensbånd, uden stejle trapper med huller i frekvensbåndet. 

Digital lyd er ikke "stejle trapper med huller i frekvensbåndet". Digital lyd bliver omsat til en analog kurve (og det sker inden den rammer højttaleren, så Strandvasker's argumenter om højttalernes træghed er irrelevante i den sammenhæng, omend de ikke er direkte forkerte). Hvis du har brug for en mere finkornet opløsning end CD'en kan mønstre, så er det fordi du vil levere en båndbredde ud over 20 kHz, og det kan vinyl som sagt heller ikke.

Selvfølgelig bliver det omsat til analog, men hvad hjælper det, når den digitale indspilning allerede er ødelagt. Hvis indspilningen ikke foregår med høj nok opløsning/bit, vil du få det jeg betragter som en digital frekvenstrappe, og ikke en blød analog bue/kurve.

Redigeret af JeTex - 23-April-2014 kl. 14:03
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Raskolnikov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Marts-2004
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raskolnikov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 15:22
Jeg synes vinyl lyder lidt mere behagelig og tilbagelænget, om det så er korrekt skal jeg ikke kunne sige. Det er som om, at musikken "flyder" lidt mere på vinyl og dermed virker mere organisk. 

Redigeret af Raskolnikov - 23-April-2014 kl. 15:28
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Så ja digital er mere korrekt, men vinyl kan også lyde rigtig godt, hvilket jeg selv nyder fra tid til anden. 

Jeg bryder mig ikke om den generalisering, jeg synes det er for skarpt formuleret til at være retvisende. Og det lugter meget af det argument jeg meget ofte ser fremført, nemlig at hvis man foretrækker vinyl så er det fordi man subjektivt foretrækker en bestemt forringelse af lyden, og "bare godt kan lide lyden" af dén forringelse. Sådan mener jeg ikke man kan stille det op. Digitalt KAN VÆRE mere korrekt, men er det langtfra altid. Hvis du har en dynamik-komprimeret CD, og en ikke-komprimeret LP, så mener jeg sagtens man kan argumentere for at vinyl-versionen er mere korrekt end CD'en, i absolutte termer. Derfor mener jeg ikke at dét at foretrække en korrekt gengivelse, og dét at høre sin musik (evt. dele af sin musik) på vinyl, nødvendigvis er i modstrid med hinanden. Hvis scenariet er sådan, at CD'en er komprimeret mens vinylen ikke er, så vil jeg personligt vælge vinylen NETOP fordi det er en mere korrekt repræsentation af musikken - også selv om jeg risikerer at få lidt støj med i købet.

Du misforstår mig. Jeg taler om optagelse og reproduktion af et arbitrært signal, og der udmærker digital lyd sig ved (rent teknisk) at kunne gøre dette helt perfekt. Hvis der er tale om to forskellige signaler (hvilket jo vil være tilfældet hvis de har forskellig dynamik/crest factor) giver det jo ikke mening at sammenligne direkte. 

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 17:12

Selvfølgelig bliver det omsat til analog, men hvad hjælper det, når den digitale indspilning allerede er ødelagt. Hvis indspilningen ikke foregår med høj nok opløsning/bit, vil du få det jeg betragter som en digital frekvenstrappe, og ikke en blød analog bue/kurve.
Hvordan vil du bære dig ad med at høre denne ødelæggelse hvis din højttaler/hovedtelefon på ingen måde er nøjagtig nok til at gengive de trin du snakker om?
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 19:55
Pas på med at blande tingene for meget sammen. Det er selvfølgelig rigtigt at man ikke kan gengive et signal der er blevet samplet med for lav opløsning eller frekvens. Men inden man sender et digitalt signal ud til højtaleren kører man det igennem en Digital til Analog konverter. Denne laver de "firkantede" signaler om til fine runde "analoge" signaler. Det er muligt at disse ikke er som det oprindelige signal fordi der er gået noget tabt i konverteringen. Men de er altså ikke firkantede.

Jeg har faktisk hørt om nogle der prøvede at styre en højtaler digitalt med et PWM signal, med høj effektivitet som resultat. Men det er der mig bekendt ikke nogen større mærker der gør.

Tilbage til det oprindelige spørgsmål. Jeg mener ikke der er nogen tvivl om at det digitale medie potentielt er langt mere præcist end det analoge. Problemet er så bare at det ikke kan bruges til at sige noget som helst. Jeg mener ganske enkelt ikke at begrænsningerne ligger i mediet ligegyldigt om det er CD eller vinyl. Det endelige resultat vil afhænge langt mere af Master kvalitet/behandling og de højtalere det spilles på end om det er digitalt eller analogt.
Heldigvis er målet jo heller ikke at høre musik så "korrekt" som muligt. Så ville vi alle sammen side med kedelige studie monitors i stuen. I stedet ønsker vi netop at vores udstyr glatter lidt ud her og der, samt måske tilføjer lidt i mellemområdet, for at vi kan tale med vores vævende ord om stor lyd med fylde, sjæl osv. osv.

Jeg mener ikke at det det giver mening at jagte et lydsetup der spiller "korrekt". Det giver mening at jagte et setup der præsentere lyden lige på den måde vi selv bedst kan lide det :).
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 20:13
Korrekt eller ej den bedste musik er det musik man Nu engang får hørt og derfor kan nyde. Hos mig er alt hvad jeg hører "digitalt" via sonos. Jeg hører 10 gange så meget musik i dag end før jeg fik sonos ganske enkelt fordi det er nemmere. Også er oplevelsen altid bedre end ingen ting. Så hos mig handler det feks ikke om at få det korrekte det får jeg til koncerter. Men handler om at det skal være så nemt som muligt at sætte igang og skifte til noget andet som muligt. Og det kvalificere vinyl eller spolebånd ikke rigtigt til.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 06:54
Oprindeligt skrevet af Hyl.dk Hyl.dk skrev:

Jeg har faktisk hørt om nogle der prøvede at styre en højtaler digitalt med et PWM signal, med høj effektivitet som resultat. Men det er der mig bekendt ikke nogen større mærker der gør.
Er det egentlig ikke det en klasse D forstærker gør? 

Jeg mener ganske enkelt ikke at begrænsningerne ligger i mediet ligegyldigt om det er CD eller vinyl. Det endelige resultat vil afhænge langt mere af Master kvalitet/behandling og de højtalere det spilles på end om det er digitalt eller analogt.
Amen!

Heldigvis er målet jo heller ikke at høre musik så "korrekt" som muligt. Så ville vi alle sammen side med kedelige studie monitors i stuen. I stedet ønsker vi netop at vores udstyr glatter lidt ud her og der, samt måske tilføjer lidt i mellemområdet, for at vi kan tale med vores vævende ord om stor lyd med fylde, sjæl osv. osv.

Jeg mener ikke at det det giver mening at jagte et lydsetup der spiller "korrekt". Det giver mening at jagte et setup der præsentere lyden lige på den måde vi selv bedst kan lide det :).
Jeg kan ikke være mere enig. Clap
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af Raskolnikov Raskolnikov skrev:

Jeg synes vinyl lyder lidt mere behagelig og tilbagelænget, om det så er korrekt skal jeg ikke kunne sige. Det er som om, at musikken "flyder" lidt mere på vinyl og dermed virker mere organisk. 
Thumbs Up Du er inde på noget af det rigtige, der er nemlig mere ro og luft i en vinyl. Jeg har selv mere end 30 års erfaring med tungt hifi, og man skal edermame har et dyrt CD/DA setup som bare kommer i nærheden af af den analoge lyd fra en vinyl som afspilles/afvikles fra et rimeligt setup. CD/digital lyd er en monolitWink Om så vinyl lyd er mere korrekt end lyden fra en CD/ digital lyd, skal jeg heller ikke udtale mig om. Men hvis jeg sætter mig ned og vil nyde noget Dire Straits - Pink Floyd eller noget Jazz med masser af kontrabass og Sax eller lign. Så er det altså vinylen der ryger på, og det er ikke fordi mit CD setup/anlæg fejler noget, oplevelsen er bare større end med CD afspillingen.Smile

For dem der kun er vokset op med CD/ digital lyd, syns måske at dette har en mere korrekt lyd vs vinylBig smile

I dagligen er jeg da fuldtilfreds med digitallyd, da det er nemt at med at gøre. Men med cognac i hånden og pipen i munden som skal nydes til et stykke musik, vinyl tak.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvordan vil du bære dig ad med at høre denne ødelæggelse hvis din højttaler/hovedtelefon på ingen måde er nøjagtig nok til at gengive de trin du snakker om?

Forskellen på samme optagelse i lydoplevelsen, er vel lidt som lyden fra en rør kontra transistor forstærker. Hvor vinylet så lyder mest som en rørforstærker, hvor gengivelsen for det meste er varm, fyldig og med stor bredde/dybde.
Dette gælder ikke alle optagelser, som måske så hænger sammen med en dårligere master.
Og for retfærdighedens skyld, findes der også cd udgivelser ( remaster ), hvor lyden fremstår bedre end lp'en. Men her kan så kun sammenlignes med den oprindelige vinyludgivelse, som ikke har været igennem en remaster proces.

Redigeret af JeTex - 24-April-2014 kl. 14:39
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 14:46

Det er mere end sandsynligt, at masteren inden for de to sidste årtier, undspringer fra samme digitale kilde der bruges til cd'en. Her vil det nok ikke give mening, at diskutere forskellen på lyden. I dette tilfælde vil lp'en jo også lide under cd'ens mangelfulde transientgengivelse, som har sit udspring i 16 bit teknologien. Denne kan ikke gengive alle frekvenser fuldt, og er for langsom til gengivelse af meget hurtige instrumentanslag.
Før dette digitale "uvæsen" blev musik optaget analogt, og fremstod på lp med sit fulde frekvensbånd, uden stejle trapper med huller i frekvensbåndet.
Endnu tidligere blev musikken optaget live, direkte på en acetatskive, og derfra udgik en masseproduktion af lp'er. I 1960'erne kom en flerspors båndoptager ind over, men stadigvæk analogt, men med mulighed for "efterbearbejdning".
Nej, digital er ikke mere korrekt end vinyl, men digital er mindre korrekt end analog ( når vi snakker 16 bit cdlyd ). Og ved analog snakker jeg ikke om vinyl, men som udgangspunkt blot, at analog gengiver/kan gengive frekvenserne til fulde og mest korrekt.

Det eneste ovenstående udtalelser giver udtryk for er at du ikke forstår teori (og dermed praksis) for digital lyd. 

Når et arbitrært signal bliver samplet korrekt vil det kunne reproduceres fuldstændig korrekt incl alle de frekvenser der var der fra start, og alverden instrumentanslag, og hvad du ellers kunne finde på at optage. 

Du kan læse en fin introduktion til emnet her: http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/iandm/part7/page3.html
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Er det egentlig ikke det en klasse D forstærker gør?

Jow det er det næsten. Man bruger et PWM signal i udgangstrinnet, men det sendes igennem et lavpasfilter inden det sendes ud til højtaleren. Problemet med at bruge en højtaler som filter, er at alle højtalere er forskellige og har forskelligt delefilter. Man kan derfor ikke sælge en forstærker alene der har en PWM udgang.
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu