|
Er din router sikker? |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |||
nesager ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hej.
Det er da dejligt med så mange svar på på Alt om Datas artikel. Jeg skal da vist være glad for at jeg ikke kan komme i maskin rummet på deres router,særlig når man som jeg ikke aner en rygende fis om hvad der sker. Det der bekymrede mig var egentlig det her. Citat. 1. Alle hjemmeroutere kommer med et default kodeord, som skal bruges på routeren, når den skal konfigureres. Det absolut første, du skal gøre, er at ændre dette kodeord! Ude på det store internet findes der masser af hjemmesider, som lister de default-kodeord, som de forskellige router- producenter bruger i deres produkter. 2. Hvis du på nogen som helst måde kan undgå det, så lad være med at bruge en router, som bliver givet til dig fra din internetudbyder. Disse enheder er typisk langt mere usikre end dem, du køber selv. De kommer typisk også med kodeord, der er hardkodet ind i routeren og ikke kan ændres af slutbrugere. Det, sammen med det faktum, at den software, som routeren kommer med, ofte er flere versioner bagud end den version, som producenten leverer sammen med deres egne routere gør, at disse routere er mere usikre end en router, du selv har købt.Citat slut. Men dermed ikke sagt at jeg godt kunne bruge en router der kunne lidt mere. Mvh. |
|||
![]() |
|||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
||
alle routere har et std password. det er fuldkommen korrekt. dette ændres typisk af udbyderen for at de kan logge ind på den(alle andre scenarier hvor de ikke gør ER ren forglemmelse i dag. Det var noget man lavede i "gamle" dage hvor sikkerhed var et eller andet sted på borneo og aldrig skete i baghaven)
hardcodede kodeord= NEJ - det er virkelig også lang tid siden den slags skete. Vi lever faktisk i en anden verden, men der er forskellige bagdøre en gang i mellem. Tror faktisk jeg har en ide om hvor de har fået nogle af de ideer fra. - det er oversættelse af nogle amerikanske artikler hvor det især på verizon og et par andre udbydere har fået specialbyggede routere fra producenter hvor de har været hardcoded, MEN siden en vis amerikansk personlighed, så har verden virkelig set anderledes ud, og i DK er det ualmindeligt meget "std" routere der bare købes ind og konfigureres efterfølgende. Til gengæld så gør udbyderne selvfølgelig alt for at spare penge. Hvis de kan spare 100,- ved at købe en enhed som stadig opfylder mindstebetingelserne for de ting de har lovet, så gør de det. Der er jo stadig mindst 1 års garanti på udstyret, og går de i stykker, så er der også råd til lidt ekstra når de lige har sparet 40-80% af den vejledende pris ved at købe et stort parti. (og købt den billigste model de kan finde!)
|
|||
![]() |
|||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2412 |
||
Jeg er lidt i opposition til det der med at ting åbenbart er usikre hvis ikke de opdateres.
Hvis nu routeren rent faktisk har en velfriseret softwareversion uden huller i, så gør man ikke tingene sikrere ved at opdatere til nyere versioner. Opdateringer er ny software der kan introducere lige så mange nye fejl som det prøver at rette, så det giver ikke i sig selv bedre sikkerhed, specielt ikke hvis der samtidigt introduceres nye og ikke altid super gennemtestede features. Ovenstående skal ikke tages som en anbefaling om ikke at opdatere, kun at opdateringer i sig selv ikke garanterer forbedringer. |
|||
![]() |
|||
moremusic ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-November-2013 Status: Offline Point: 582 |
||
Det er nu ikke helt korrekt. indbyggede svagheder kan enten "opdages" eller opstå grundet af teknologiske fremskridt. Firmware opdateringer er producenters eneste mulighed for at lukke de huller der opdages eller opstår, og manglende opdatering af firmware vil derfor (som regel) udgøre en sikkerhedsrisiko. |
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
||
Det var ikke et angreb eller andet på dig, Claus. Det var mere almen information jeg efterlyste. Normalvis mener jeg selv jeg er rimelig informeret omkring disse ting. Men jeg har aldrig hørt, at en udbyders router skulle være mere usikker end dem vi andre "nørder" køber selv.
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
||
Man kunne godt lave noget test af sikkerheden på routerne. Men mig bekendt er det ikke det man gør sig mest i, hverken udbydernes eller andres. Derfor har du helt ret, det virker som en udtalelse grebet ud af den blå luft, fra AOD´s side.
Det er praktisk talt altid det der sker.
Det sker at man læser en router eller firewall er blevet hacket. Det er bestemt muligt, også med de helt store drenge. Årsagen til at man måske kun læser lidt om det, det skyldes oftes at firmaerne holder den slags tæt ind til kroppen. Det er sgu heller ikke sjovt at drive en virksomhed som operere med sikkerhed, og så de selv bliver hacket. Men derfra og så til at sige som AOD gør, det er under al kritik, synes jeg. |
|||
![]() |
|||
DiscomanDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1422 |
||
Det er sjovt, at selvopdigtede historier pludselig bliver gjort til sandhed. Kan du ikke prøve at fortælle mig og alle andre, hvem disse pengegriske udbydere er? Hvem er den skare af danske udbydere der er pisse ligeglade med deres kunders internet oplevelse og blot køber det billigste ragelse hjem? Jeg tror det bliver overordentligt svært at bestille en internet forbindelse i dag, hvor der ikke følger en router med der understøtter AC teknologi og er fra en af de store producenter af netværks udstyr. Du nævner at der er mindst 1 års garanti på udstyret. Igen et gæt ud i det blå, du aner intet om, hvilket garanti aftaler der findes mellem producent og udbyder. Om det er 0-1-2-3-4 år er individuelt. Derudover er det super du kan fortælle om en besparelse på 40-80%. Nu skriver jeg 90% så er det ligeså sandt som du skriver. Hvorfor er der så mange myter og historier på det her område? Hold de gode historier til bodegaen, hvor de andre gutter let lader sig imponere.
|
|||
![]() |
|||
||
Umiddelbart er det heller ikke et problem, for der er kun adgang til routeren via LAN (altså fra lokal siden), medmindre udbyderen har oprette en adgang til routeren udefra. Denne vil oftest i så fald være krypteret eller kun med adgang på anden vis. En router med standard pw er ikke et problem før dit lokale net bliver komprimenteret.
Et pw der er harcodet ind i routeren giver umiddelbart ingen mening, medmindre den også samtidig låser muligheden for at lave ændringer på routeren. Og så er det lige vidt for en evt hacker. Opdatering er/kan være nødvendig. Oftest findes sikkerhedskritiske fejl først efter release af en router. Men det er bestemt ikke en garanti for, at routeren dermed også er mere sikker. Faktisk kan det modsatte opstå, at en router der engang var sikker, den er pludselig blevet usikker, fordi programmøren lige skulle have en ekstra kop kaffe mens han compiled koden.. Så på den måde kan man ikke bruge opdatering frekvensen som en tommelfinger regel.
Mere hvad? |
|||
![]() |
|||
||
Det skyldes forbrugerne ikke ved, hvad det er de taler om. Som jeg skrev tidligere, så er en router = internet forbindelse. Og thats it! (for den almindelige bruger, som der er ekstremt mange af "derude"). Nogle aner ikke engang, at det hedder en router. De kalde det for modem eller dims, kasse, boks.. alt muligt. Virker internet forbindelsen ikke, er det trådløse langsomt/ustabilt eller andet, så er routeren pr defintion noget bras.. En router der er noget bras må også være en router der er "usikker", da "bras" og "sikker" ikke passer skide godt side om side. Det er psykologi-effekten, som primæret skyldes manglende viden. Se fx på hvor mange indlæg der findes omkring det trådløse net. Rigtig mange brugere beklager sig over deres routere. Se på antallet af indlæg der stiller spørgsmålstegn ved sikkerheden på routeren. Jeg vil tro det sidste kan tælles på ganske få fingre, her på recordere. Mens antallet af spørgsmål om alt muligt andet (trådløst) det bugner. Tendensen er den samme nærmest alle andre steder. Tilføjer du begrebet firewall, så har du scoret total forvirring hos rigtig mange brugere ![]() I Claus´s tilfælde der er han reglen uden undtagelsen. Jeg er ret overbevist om, at han ved godt, at det er ret generaliseret. |
|||
![]() |
|||
bubbleboy ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Juni-2013 Status: Offline Point: 791 |
||
Ofte kan man ikke selv opdatere udbyderens router med ny firmware. Dvs. er udbyderen bagud, så kan det potentielt være farligt. Det kan være en af AODs pointer.
Redigeret af bubbleboy - 22-November-2016 kl. 01:20 |
|||
![]() |
|||
nesager ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
||
Hej Det er fordi Altibox har låst alle ethernet udgange til deres TV og dermed ikke kan bruges til andet USB stikket på routeren er også låst. Med hensyn til selve routeren er det måske godt nok at jeg ikke har adgang til maskinrummet,da jeg vel egentlig ikke har noget at gøre der ![]() Det eneste jeg kan tilgå på routeren er noget indstilling af det trådløse net,som forøvrigt ikke virker særlig godt. Og så kan jeg selv få lov til at stille den i bridge mode hvis jeg skulle få brug for det. Mvh |
|||
![]() |
|||
||
Den kan også være potentiel farlig ved at blive opdateret. Jeg synes netop jeg lige argumenterede for, hvorfor en opdaterings frekvens ikke er ens betydende med, hverken mere eller bedre sikkerhed, eller funktioner for den sags skyld.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |