recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er DVD video altid interlaced?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr DVD video altid interlaced?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Emne: Er DVD video altid interlaced?
    Sendt: 20-November-2007 kl. 13:09

Hej alle,

Er DVD video altid interlaced?

Jeg spørger fordi jeg på min DVD-afspiller (som er tilsuttet med HDMI) har mulighed for at vælge imellem 576p og 576i output. Da det er en forholdsvis billig afspiller, er jeg sikker på at elektronikken i min fladskærm er af en bedre kvalitet. *)

Så spørgsmålet er om det er bedst at lade TV'et tage sig af deinterlacingen, altså bruge 576i? Det giver jo mening hvis kildematerialet alligevel altid er interlaced. Men hvis noget materiale er progressivt, vil jeg jo tabe billedkvalitet på progressiv->interlace->progressiv konverteringen (i så fald er 576p indstillingen bedst).

-Kent

*) Afspilleren kan også outputte 1080i/p, men scaleren i mit TV er tydeligt bedre end den i afspilleren - så jeg vil holde fast i 576 linier.

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 21:22
Anyone?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 21:37
Ja og nej...

Ja fordi: output fra MPEG-2 decoderen i DVD Video er specificeret som 576i for PAL og 480i for NTSC. Det udelukker dog ikke at din DVD afspiller kan lave postprocessing og de-interlace til 576p eller 1080p, eller whatever.

Nej fordi: du kan godt encode progressivt (hele frames). Det benyttes bare ikke særligt ofte.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 22:09

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Nej fordi: du kan godt encode progressivt (hele frames). Det benyttes bare ikke særligt ofte.

Nok fordi det ikke er ægte progressive.

En DVD Video kan kun indeholde interlaced sekvenser på MPEG-2. Men det er muligt at lægge helbilleder ind, istedet for de interlaced, og lade macroblock arbejde progressivt. Med lidt "tricks" få afspilleren til at outputte 25 helbilleder per sekund, istedet for de 50.

Men prisen må være en halvvering af pladsen på DVD-skiven, fordi der vel så stadig ligger 50 billeder i MPEG-strømmen der nu bare fylder som hele billeder istedet for halve, og sikkert også mulige problemer med både afspilning og visning ude i de små hjem.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 22:35
En film på DVD kan lagres som 24fps og så - i MPEG-2 strømmen - indsætte 3:2 PullDown flag, så det analoge output bliver 60Hz.

Hvis DVD-afspilleren møder en sådan MPEG-2 strøm og den er sat til 480p (3:2 pulldown virker kun på NTSC), så burde den - teknisk set - være i stand til at undlade at adlyde 3:2 pulldown informationen i MPEG-2 strømmen og i stedet for blot udsende den rå 24fps strøm fra MPEG-2 filen.

Jeg ved ikke om det teknisk er muligt at lagre 25fps progressive ligesom man kan 24fps - i så fald er det jo endnu nemmere.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 22:38

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

En film på DVD kan lagres som 24fps og så - i MPEG-2 strømmen - indsætte 3:2 PullDown flag, så det analoge output bliver 60Hz.

Det er jeg ikke helt overbevist om er korrekt - har du noget info om dette du kan linke til?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 22:48

Nu kan jeg ikke lige finde min "DVD Demystified" i bogreolen, jeg må lige kigge i nogle flyttekasser... Men jeg er _ret_ sikker på at der aldrig vil være tale om ægte 24 fps progressive på skiven, men om at du lagrer 48 interlace fields, og så for hver anden frame laver en "repeat first field", så du lander på 60 interlace fields. En DVD-afspiller med progressivt output fra NTSC DVD'er skal således _i princippet_ ignorere "repeat first field" flaget, film-deinterlace til 24 fps, og derfra laver den så en ny 2-3 kadence som man i princippet kunne springe over og levere 24 fps fra afspilleren (hvilket ingen afspiller mig bekendt kan, dog muligvis Toshiba HD-XE1 undtaget). Problemet i praksis er at rigtigt mange film ikke er lagret 100% korrekt på skiven, og derfor vil en så simpel de-interlacing ganske ofte medføre problemer i praksis.

Rent encodingsmæssigt må jeg indrømme at jeg også har lidt svært ved at se hvordan man skulle kunne encode MPEG-2 strømmen progressivt, og dernæst lagre billederne interlace på skiven, da MPEG-2 er designet til at genskabe billedet i blokke á 16x16 pixels.

MPEG-2 understøtter 480P ved 24 fps, men DVD gør mig bekendt ikke - og skulle jeg tage fejl, vil jeg i hvert fald meget gerne høre om eksempler på udgivelser hvor det er benyttet.

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 08:07
Jeg skal ikke kunne sige præcis hvordan selve encodingen er lavet, men jeg har haft produceret 720x480 24fps (23.976fps) Progressive filer, som TMPEG DVD Author har importeret uden problemer, og som i hvert fald ikke bliver re-encodet (det tager ikke flere timer at producere .VOB output).

Selve encodingen er foretaget med TMPEG Encoder, og når man laver encodingen, så kan man vælge en setting, der hedder "23.976fps" eller man kan vælge "29.97fps (internally 23.976fps)". Det er denne sidste mode jeg mener er den, hvor man kan producere 24fps (23.976fps) Progressive output filer, som afspilles som 30fps (29.97fps) ved afspilning, men som kun bruger plads til 24fps (dvs. de ekstra 6fps er ikke lagret fysisk på disken, men genereres on-the-fly af afspilleren). Om det rent fysisk er progressive eller ej skal jeg som sagt ikke kunne afgøre - jeg kan kun holde mig til, hvad TMPEG Encoder fortæller mig...

Er der nogen, der har et værktøj, der kan undersøge en .MPG/.VOB fil for at se om det reelt er Progressive eller Interlaced?
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 08:19
Hej alle,

Mange tak for alle jeres betragtningen!

Så har jeg forstået det korrekt: under forudsætning af at de-interlaceren i mit TV er bedre end de-interlaceren i min DVD-afspiller og signalet overføres digitalt med HDMI, så er det ALTID bedst at lave afspilleren outputte 480/576i frem for 480/576p?

-Kent

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 09:04

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Så har jeg forstået det korrekt: under forudsætning af at de-interlaceren i mit TV er bedre end de-interlaceren i min DVD-afspiller og signalet overføres digitalt med HDMI, så er det ALTID bedst at lave afspilleren outputte 480/576i frem for 480/576p?

Ja.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu