Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Naite22
Bruger
Oprettet: 25-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
|
Sendt: 29-Februar-2008 kl. 14:58 |
^ Ja, det er der nok noget om...
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Boogie
Guld medlem
Oprettet: 23-Februar-2006
Point: 985
|
Sendt: 29-Februar-2008 kl. 16:23 |
Jeg sidder ca. 3,5 - 3,75m fra et 86" lærrede og jeg er lige skiftet fra 720p til 1080p hhv. Hitachi tx300 til Sanyo Z2000.
Z2000 mangler lige lidt finindstilling så den matcher mit gray gain 0,8 lærrede.
Jeg var meget glad for tx300´eren, men jeg kan sagtens se forskel og her taler jeg ikke om farvegengivelse, sortniveau osv., men ren pixelstruktur og skarphed i detaljerne. Alt andet er dog også blevet bedre.
Jeg kan ikke sige om der er kæmpe forskel på en rigtig god og dyr 720p og en "billig" 1080p. Men jeg kan godt se forskel på dem jeg har haft.
-Og med et lærrede fra fx 100" og opefter kan jeg ikke forstille mig, at du ikke kan se forskel! Det tricky i det her game er alt det andet: farvegengivelse, kontrast, skarphed, støj, flexibilitet, signalbehandling osv. osv.
Redigeret af Boogie - 29-Februar-2008 kl. 16:23
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 02-Marts-2008 kl. 11:14 |
Jeg er jo generelt ret stor fortaler for ikke at lægge for meget vægt på 1080P vs 720P, men som Yakken siger, så skal det ikke tages ud af kontekst. Dét det drejer sig om, er at sørge for at man ikke giver afkald på andre, mere væsentlige aspekter af billedkvaliteten, for at få fat i det forjættede 1080P. Og her er der en MEGET væsentlig forskel på fladskærms-markedet og projektor-markedet: På fladskærmsmarkedet er der - eller måske rettere har der været - rigtigt mange eksempler på at du, hvis du køber en 1080P version fra _samme producent_, så giver du afkald på en masse andre ting, eksempelvis kontrast, farveægthed, responstid osv. Det er ikke så udbredt længere, efterhånden er de fleste producenters 1080P versioner ubetinget bedre end samme producents 720/768P model, men der kan stadig findes undtagelser. Derudover bliver det hurtigt en diskussion om man skal vælge f.eks. et 768P plasma eller et 1080P LCD til samme pris. Hér har opløsningen ganske enkelt utroligt lidt at sige for hvilket af de to tv der er bedst (uanset om man er til LCD eller plasma). Sagt på en anden måde, hvis man foretrækker LCD'en i en sådan sammenligning, så er det sandsynligt at man også ville have gjort dét, hvis det var en 1080P plasma og en 768P LCD!
Projektor-markedet er lidt mere gennemskueligt efter min mening. En 1080P LCD-chip er _ubetinget_ bedre end en 720P LCD-chip. Der findes ingen 720P LCD-chip af tilsvarende kvalitet som 1080P chips'ne. Derfor kan du ikke vælge mellem en 720P og en 1080P version med samme ydelse på andre områder, 1080P versionen vil altid være bedre på en række andre punkter end opløsning. Det samme gælder for DLP chips (mens LCOS kun findes i 1080P og op). Hvis man sammenligner en 720P og en 1080P projektor fra samme producent, er det derfor ikke nogen garanti for at det specifikt er opløsningen man kan se forskel på, det kan lige så vel være at det bare generelt er en bedre projektor. Eksempelvis er der _meget_ stor forskel på en Infocus IN76 og en IN81, også på andre områder end opløsning. Dertil skal man så lægge dét faktum at med de større billeder giver det 1080P mere relevans, især i forhold til synligt gitter mellem pixels osv.
Hvis budgettet er stramt, kan man stadig løbe ind i situationer hvor en god 720P er at foretrække frem for en dårlig 1080P. Det gælder derfor stadig at man ikke skal gå efter 1080P for enhver pris. Men man skal ikke voldsomt højt op i prisklasserne, før der reelt ikke er andet end 1080P at vælge imellem længere. JVC HD1 blev nævnt som eksempel, hvor brugeren måske kunne argumentere for at 720P egentlig ville have været nok. Men eftersom der stort set ikke findes en 720P projektor med en billedkvalitet der modsvarer JVC HD1 på andre områder, bliver det ikke rigtigt relevant (ikke til prisen i hvert fald - 3-chip DLP i 720P kunne man godt argumentere for ville være et relevant alternativ, men det er så dyrere)
Helt generelt, så er billedkvaliteten fra projektorer i den bedre ende i en helt anden klasse end fladskærms-tv, hvilket også betyder at de lidt mindre detalje-forskelle, deriblandt springet fra 720P til 1080P, bliver langt mere relevant end på et gennemsnitligt fladskærms-tv.
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 02-Marts-2008 kl. 11:20 |
Boogie skrev:
Jeg kan ikke sige om der er kæmpe forskel på en rigtig god og dyr 720p og en "billig" 1080p. Men jeg kan godt se forskel på dem jeg har haft. |
Hvis du lavede en "blindtest" mellem en Sim2 C3x (720P 3-chip DLP til +120.000,-) og en Optoma HD80 (single-chip 1080P DLP omkring 20k), så vil jeg garantere at 10 ud af 10 vil foretrække Sim2'en. Men som nævnt er det bare en ret akademisk ting, i praksis er det efterhånden svært at finde 720P og 1080P i samme prisklasse. Der findes meget få 1080P under 20k, og meget få 720P over 20k. Derfor er svaret ret tit givet på forhånd: Køb den bedste projektor du har råd til, og så giver det lidt sig selv om det ender med en 720P eller 1080P projektor.
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 02-Marts-2008 kl. 11:26 |
Hvis jeg alligevel skal give et helt konkret eksempel på 720P vs 1080P, hvor jeg ville ende med 720P, så er det f.eks. dén situation P.las har været i: Jeg mener at en Sim2 D10 har et bedre billede samlet set, end Optoma HD80. Det er to projektorer der kan siges at minde en del om hinanden i måden de gengiver billedet på, men du kan vælge mellem ret god farvegengivelse i 720P, eller (for en projektor) temmeligt skidt farvegengivelse i 1080P. Dér foretrækker jeg 720P'eren med gode farver, også hvis kilden er 1080P.
Jeg bliver sikkert slagtet af en HD80 ejer eller to for at sige det, men fakta er at det er noget nær den mest ukorrekte farvegengivelse der kan findes i en DLP-projektor p.t. (hvis vi holder business-modeller udenfor). Sammenlignet med gængse fladskærms-tv er det såmænd slet ikke så ringe, men når man køber en projektor må man gerne stille lidt højere krav end dét.
|
Boogie
Guld medlem
|
Sendt: 02-Marts-2008 kl. 13:35 |
AV Precision skrev:
Boogie skrev:
Jeg kan ikke sige om der er kæmpe forskel på en rigtig god og dyr 720p og en "billig" 1080p. Men jeg kan godt se forskel på dem jeg har haft. |
Hvis du lavede en "blindtest" mellem en Sim2 C3x (720P 3-chip DLP til +120.000,-) og en Optoma HD80 (single-chip 1080P DLP omkring 20k), så vil jeg garantere at 10 ud af 10 vil foretrække Sim2'en. Men som nævnt er det bare en ret akademisk ting, i praksis er det efterhånden svært at finde 720P og 1080P i samme prisklasse. Der findes meget få 1080P under 20k, og meget få 720P over 20k. Derfor er svaret ret tit givet på forhånd: Køb den bedste projektor du har råd til, og så giver det lidt sig selv om det ender med en 720P eller 1080P projektor.
|
Det er sikkert helt rigtigt, men 120K! Hvad så med JVC´en mod Sim2`eren?
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 02-Marts-2008 kl. 13:44 |
Boogie skrev:
Det er sikkert helt rigtigt, men 120K! Hvad så med JVC´en mod Sim2`eren? |
Selv om der kan siges at være enkelte fordele ved Sim2'en (Edit: D10!), så vil jeg afgjort sige at JVC'en er bedre samlet set. De to er ikke konkurrenter. HD100 mod D80e er en meget mere interessant diskussion...
At jeg hev C3x'en ind, skulle ses som et teoretisk argument, ikke som argument for at man realistisk set skal købe dén i stedet for en JVC.
EDIT: Nu blev jeg pludselig meget i tvivl om hvilken Sim2 det var du ville have mig til at sammenligne med?
Redigeret af AV Precision - 02-Marts-2008 kl. 13:45
|
Boogie
Guld medlem
|
Sendt: 02-Marts-2008 kl. 14:11 |
AV Precision skrev:
Boogie skrev:
Det er sikkert helt rigtigt, men 120K! Hvad så med JVC´en mod Sim2`eren? |
Selv om der kan siges at være enkelte fordele ved Sim2'en (Edit: D10!), så vil jeg afgjort sige at JVC'en er bedre samlet set. De to er ikke konkurrenter. HD100 mod D80e er en meget mere interessant diskussion...
At jeg hev C3x'en ind, skulle ses som et teoretisk argument, ikke som argument for at man realistisk set skal købe dén i stedet for en JVC.
EDIT: Nu blev jeg pludselig meget i tvivl om hvilken Sim2 det var du ville have mig til at sammenligne med?
|
Hej Otto
Det var C3x´en, jeg mente. Du kan jo få ca. 3 JVC´er for een C3x.
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 02-Marts-2008 kl. 14:55 |
Boogie skrev:
Det var C3x´en, jeg mente. Du kan jo få ca. 3 JVC´er for een C3x. |
Det er en ret teoretisk sammenligning, efter min mening - du får ikke C3x billedkvalitet ved at købe 3 JVC'er... Der vil være fordele og ulemper imellem dem, men jeg mener helt alvorligt at det til prisen ikke vil være dumt at købe en C3x 720P, selv til 1080P materiale. Jeg er dog helt på det rene med at der næppe er nogen der vil gøre det i dagens Danmark.
Jeg er ikke den store tilhænger af at diskutere hvorvidt en projektor til X kroner er et bedre køb end en anden projektor til en tredjedel af prisen. Det er alt for individuelt, hvordan man vægter kvalitet vs. pris. For én kan en projektor til 20.000,- aldrig blive pengene værd, om det så er verdens bedste projektor, fordi de aldrig kunne finde på at bruge så mange penge på at se film. For en anden er de 110.000,- der adskiller en Sim2 HT3000e fra en Sim2 C3x 1080P alle pengene værd - også selv om hverken naboen eller konen kan se en den mindste forskel.
|
Boogie
Guld medlem
|
Sendt: 03-Marts-2008 kl. 08:24 |
AV Precision skrev:
Boogie skrev:
Det var C3x´en, jeg mente. Du kan jo få ca. 3 JVC´er for een C3x. |
Det er en ret teoretisk sammenligning, efter min mening - du får ikke C3x billedkvalitet ved at købe 3 JVC'er... Der vil være fordele og ulemper imellem dem, men jeg mener helt alvorligt at det til prisen ikke vil være dumt at købe en C3x 720P, selv til 1080P materiale. Jeg er dog helt på det rene med at der næppe er nogen der vil gøre det i dagens Danmark.
Jeg er ikke den store tilhænger af at diskutere hvorvidt en projektor til X kroner er et bedre køb end en anden projektor til en tredjedel af prisen. Det er alt for individuelt, hvordan man vægter kvalitet vs. pris. For én kan en projektor til 20.000,- aldrig blive pengene værd, om det så er verdens bedste projektor, fordi de aldrig kunne finde på at bruge så mange penge på at se film. For en anden er de 110.000,- der adskiller en Sim2 HT3000e fra en Sim2 C3x 1080P alle pengene værd - også selv om hverken naboen eller konen kan se en den mindste forskel.
|
Jo, den er jeg med på. Der er altid nogle, der vil (og har råd) til at betale hvad som helst for det aller ypperste. Alt er jo relativt. Nu var det heller ikke ment som en vurdering af køb, godt eller dårligt, men hvor meget forskel der i virkeligheden er på de 2 set udfra et prof. synspunkt?
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 03-Marts-2008 kl. 10:49 |
Boogie skrev:
Jo, den er jeg med på. Der er altid nogle, der vil (og har råd) til at betale hvad som helst for det aller ypperste. Alt er jo relativt. Nu var det heller ikke ment som en vurdering af køb, godt eller dårligt, men hvor meget forskel der i virkeligheden er på de 2 set udfra et prof. synspunkt? |
Der er mærkbar forskel, men hvad man så synes er bedst, vil sikkert være en smagssag, og til dels afhængigt af billedstørrelsen. Der er RIGTIGT meget lys i en C3x, hvis du f.eks. skal lave et 80" billede, så kan du få et ret frækt resultat ud af en C3x 720P på en grå dug. Generelt vil jeg sige at det mere er et spørgsmål om at vælge det rigtige til opgaven, end at den ene er hands-down bedre end den anden. Forskellen i opløsning formindskes til dels af at DLP per definition har et skarpere billede og kan siges at udnytte opløsningen bedre end LCOS - man kan godt tillade sig at sige at LCOS har _brug_ for den højere opløsning, for at give samme samlede billedkvalitet.
Og til dem der mener at 720P er forældet og burde være begravet forlængst, så vil jeg godt lægge hovedet på blokken og sige at en C3x 720P i praksis vil gengive bedre detaljegrad end et hvilken som helst 1080P LCD-tv på markedet p.t. Selv på min gamle Samsung 720P DLP'er kunne jeg tydeligt skelne detaljer som jeg overhovedet ikke kunne se på fladskærmene.
Kigger du derimod på en C3x 1080P - som så, indrømmet, er i den tunge prisklasse - så har du hvad jeg vil kalde ubetinget klart bedre end HD1/HD100. Dét er nok referencen p.t. inden for egentlige hjemmebio-projektorer (dvs. projektorer designet til "normale" billedstørrelser, 3 meters bredde og ned). Men det siger jo en del om JVC'erne at du skal dérop for at det bliver _ubetinget_ bedre. D80e er min personlige favorit i prisklassen samlet set, men dér er det mere en smagssag, med fordele og ulemper mellem dem.
|
Boogie
Guld medlem
|
Sendt: 03-Marts-2008 kl. 15:27 |
AV Precision skrev:
Boogie skrev:
Jo, den er jeg med på. Der er altid nogle, der vil (og har råd) til at betale hvad som helst for det aller ypperste. Alt er jo relativt. Nu var det heller ikke ment som en vurdering af køb, godt eller dårligt, men hvor meget forskel der i virkeligheden er på de 2 set udfra et prof. synspunkt? |
Der er mærkbar forskel, men hvad man så synes er bedst, vil sikkert være en smagssag, og til dels afhængigt af billedstørrelsen. Der er RIGTIGT meget lys i en C3x, hvis du f.eks. skal lave et 80" billede, så kan du få et ret frækt resultat ud af en C3x 720P på en grå dug. Generelt vil jeg sige at det mere er et spørgsmål om at vælge det rigtige til opgaven, end at den ene er hands-down bedre end den anden. Forskellen i opløsning formindskes til dels af at DLP per definition har et skarpere billede og kan siges at udnytte opløsningen bedre end LCOS - man kan godt tillade sig at sige at LCOS har _brug_ for den højere opløsning, for at give samme samlede billedkvalitet.
Og til dem der mener at 720P er forældet og burde være begravet forlængst, så vil jeg godt lægge hovedet på blokken og sige at en C3x 720P i praksis vil gengive bedre detaljegrad end et hvilken som helst 1080P LCD-tv på markedet p.t. Selv på min gamle Samsung 720P DLP'er kunne jeg tydeligt skelne detaljer som jeg overhovedet ikke kunne se på fladskærmene.
Kigger du derimod på en C3x 1080P - som så, indrømmet, er i den tunge prisklasse - så har du hvad jeg vil kalde ubetinget klart bedre end HD1/HD100. Dét er nok referencen p.t. inden for egentlige hjemmebio-projektorer (dvs. projektorer designet til "normale" billedstørrelser, 3 meters bredde og ned). Men det siger jo en del om JVC'erne at du skal dérop for at det bliver _ubetinget_ bedre. D80e er min personlige favorit i prisklassen samlet set, men dér er det mere en smagssag, med fordele og ulemper mellem dem.
|
Hej Otto, tak endnu engang for god respons! Ja, kvalitet koster jo, desværre for os dødelige...
|