recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er HTPC eller TV bedst til skalering?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr HTPC eller TV bedst til skalering?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12434
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Det er jo ligegyldigt hvad jeg afspiller.

Nej, det er der jo ikke. Du kan ikke indrette pc'en efter DVD-afspilning, eftersom du kommer til at afspille ting med mange forskellige opløsninger. Du bliver nødt til at vælge f.eks. enten 1280*720 med PV60 eller 1360*768 hvis du køber et eller andet LCD TV med 1:1 pixelmapping.

Du skrev jo også selv det med at du vil have én skalering til DVD-afspilning, så du må da til at bestemme dig for hvad du vil...

Redigeret af Naiera - 17-Januar-2007 kl. 19:30
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 19:32

Hvis man ser rent teoretisk på det er jo bedst med kun een skalering (i PC-en)..

Fordi enhver skalering indfører en fejl i resultatet (medmindre det er rent multiplum 2, 3, 4 gange osv.).

Når man så skalerer en gang til (i Tv-et) tager man udgangspunkt i noget der i forvejen indeholder fejl og ganger den fejl op ved ny skalering...

Det var det rent treoretiske...

Emnet er forøvrigt gennemgået ret indgående i flere tråde i dette forum...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Det er jo ligegyldigt hvad jeg afspiller.

Nej, det er der jo ikke. Du kan ikke indrette pc'en efter DVD-afspilning, eftersom du kommer til at afspille ting med mange forskellige opløsninger. Du bliver nødt til at vælge f.eks. enten 1280*720 med PV60 eller 1360*768 hvis du køber et eller andet LCD TV med 1:1 pixelmapping.

Du skrev jo også selv det med at du vil have én skalering til DVD-afspilning, så du må da til at bestemme dig for hvad du vil...

Det var jo bare for at tage et eksempel.

avh - Det er også sådan jeg har forstået det - også derfor jeg helst vil have en 1280 x 720 opløsning så det kun er TV'et der skalere HD materialets opløsning til sin native opløsning.

HD materiale er førsteprioritet.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
primeradk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Juni-2005
Sted: Gilleleje
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 21:47

Hvad med mig. Jeg har et Pioneer 427XD, og kører pt 1:1 1024 x 768 via vga, vil jeg få bedre billed ved at kører 1280 x720 via hdmi og få tvet til at scallere bagefter?

\René

Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.

Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 21:54

primeradk - Det er faktisk nogenlunde det samme jeg prøver at finde ud af.

Har hørt nogle sige, og synes også jeg har skimtet det her i forummet, at TV'er skalere bedre end PC'er, men aner ikke om det er sandt.

Derfor jeg prøver at finde ud af om det er bedst at sætte PC'en til TV'ets native opløsning og lade den skalere billedet, eller sætte PC'en til 1280 x 720, så HD materiale ikke bliver skaleret af PC'en, og lade TV'et skalere billedet til sin native opløsning.

Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 22:37

Det er kvaliteten af en videorendering, som skal vurderes.

PC-en har muligheder for at installere en egnet codecs til formålet, altså hvis den findes...

Inputtet vil normalt svinge meget i opløsninger, f.eks. er HDTV pt. i 1080i.

Altså PC-en har muligheden for at udføre en skalering en gang til det endelige format, uanset input format. Derefter skal TV-et ikke gøre noget ....

Det er jo PC-en, der opbygger billedet ud fra de modtagne "data" med billede og lyd...

Derfor vil jeg mene, at en opsætning i PC-en til format 1360x768 og det skal TV-et så kunne håndtere via DVI uden at gøre noget ved, vil være den teoretisk bedste løsning.... 

Skærme med native opløsning 1024x768 har et aspect radio problem (aflange pixel) som HTPC-programmet måske kan håndtere...

Redigeret af avh - 17-Januar-2007 kl. 22:47
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 23:02

problemet er at der er ikke noget entydigt svar på om det ene eller det andet altid er bedst på alle skærme, for det afhænger af mange forskellige faktorer.

Bl.a. afhænger det af hvilket materiale der afspilles, hvilken type skærm man har, om skaleringsalgoritmen i mediaplayeren er bedre end scaleren i tv'et, hvilke opløsninger tv'et understøtter, over hvilke indgange, hvor godt tv'et generelt er til at gengive levende billeder o.m.a.

Hvis 720p HD materiale har førsteprioritet som Hessi nævner - så vil det måske være mest optimalt at sætte HTPC'en til 720p og inputte dette over HDMI/DVI - derved sker der ingen skalering på HTPC'en af 720p materialet, men kun en skalering på TV'et af et 720p input som hardwaren her er optimeret til at skalere til skærmens native opløsning.

Hvis materialet ikke er 720p men alle mulige skæve opløsninger fra divx/xvid eller sågar dvd 720x576(480) kan det måske istedet være en fordel at sætte HTPC'en til 1360x768 og lade softwareafspilleren på HTPC'en om at skalere, uden der sker nogen efterfølgende skalering på skærmen - men dette forudsætter at skærmen dels har native 1366x768 pixels opløsning (LCD eller 50" plasma) samt at den understøtter et input på enten 1368x768 eller 1360x768 med 1:1 pixelmapping, og helst over HDMI/DVI - det er der ikke mange der gør. Nogle gør istedet over VGA. Men selv over VGA er der mange der ikke gør.

Har man et plasma under 50" er native opløsning typsk 1024x768, men dette kan kun inputtes over VGA, ikke over HDMI/DVI, og samtidig har man det problem at denne opløsning er 4:3 mens skærmen fysisk er 16:9 hvilket giver aflange pixels og dermed forkert aspect ratio hvis man inputter 1024x768 over VGA for kun at få en skalering. Så vil man være nødt til at kompensere for dette i afspilleren på HTPC'en ved kunstigt at presse materialet sammen så det får rigtigt aspect ratio når det fysiske panel efterfølgende strækker det. Derved sker der så alligevel en slags skalering.

Når man er færdig med at blive forvirret over disse begreber, og har undersøgt hvilke opløsninger den skærm man vælger understøtter over hvilke indgange, skal man til at forholde sig til om lige præcis den skærm man nu vælger har en bedre scaler end den scalerings algoritme der benyttes i lige nøjatig den mediaplayer man vælger på sin HTPC, dette varierer nemlig også. Og yderligere om skærmen er bedre til at skalere fra 720p eller 1080i eller fra 1024x768

Oven i dette er der forskel på om skærmens native opløsning er 1024x768, 1366x768 eller 1920x1080 og om det er en LCD eller en plasma.

Og oven i alt dette er der forskel på de individuelle skærme på hvor godt VGA input er i forhold til HDMI input, de individuelle skærme kan behandle VGA input forskelligt. Nogen behandler dem anderledes end andre input så nogle af skærmens billedbehandlingskredsløb er slået fra, andre gør ikke.

Derudover er der mange andre faktorer der bestemmer om man får et godt billede end blot skalering eller ikke. Man kan måske sige at det optimale for en HTPC er hvis skærmen understøtter 1:1 pixelmapping over HDMI, men hvis skærmen iøvrigt er elendig så hjælper det ikke meget at den kan pixelmappe, så vil en anden skærm med et super godt billede stadig se bedre ud selvom den måske ikke kan pixelmappe og skal lave dobbeltskalering.

Kort sagt er det umuligt at give et konkret entydigt svar på hvad der er bedst hvis det skal gælde alle situationer, alt materiale og alle skærme.

Man er altså nødt til at vurdere individuelt i forhold til mulighederne i både skærm, htpc og mediaplayer, samt i forhold til materialet der skal afspilles. Og næsten uanset hvilken løsning man så vælger, vil man et eller andet sted gå på kompromis med et eller andet medmindre man har en statisk situation og altid kun gør den ene ting man nu har valgt at optimere sin opsætning til.

Gylden tommelfingerregel er at 720p (1280x720) over HDMI/DVI virker på stort set alle skærme og alle HTPC (måske med en smule justering for overscan), giver ingen problemer med aspect ratio og vil i de fleste situationer give et godt resultat ved afspilning af materiale i forskellige opløsninger. Herefter er det skærmens øvrige kvaliteter der bestemmer billedkvaliteten.  

Men i nogen situationer kan noget andet være mere optimalt, og i andre kan noget tredie være mere optimalt.

Ofte er man simpelthen nødt til at prøve sig frem, købe både et VGA kabel og et HDMI/DVI kabel og se hvilke resultater med kan opnå med hver forbindelse på det TV man nu har valgt, og med det materiale man nu har tænkt sig at afspille.

Puha - jeg tror ikke rigtigt jeg hjalp nogen her

Redigeret af spawn - 17-Januar-2007 kl. 23:06
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 23:27

Spawn - Kunne ikke være mere enig, derfor jeg osse selv kommer i tvivl.

Men jeg regner stærkt med at nuppe en Panasonic TH-42PV60EH og sætte HTPC til via DVI -> HDMI og siden HD film har førsteprioritet så tror jeg at jeg vil sætte opløsningen til 1280 x 720 og lade fjerneren skalere billedet til sin native opløsning. 

Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 23:32

Det tror jeg absolut også er den optimale løsning i det tilfælde.

Dels er selve PV60 et formidabelt TV med en formidabel billedkvalitet. Dels er det et plasma hvor de aflange pixels over VGA indgangen er lidt problematiske så HDMI/DVI er at foretrække, dels sætter du HD film som førsteprioritet. I dit tilfælde ville jeg gøre nøjagtigt detsamme. 720p over HDMI/DVI - det kan kun blive godt

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2007 kl. 00:03

Problemet er heller ikke så stor når du nedskalere. Det er straks værre når det går den anden vej.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu