recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er HTPC ved at dø?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er HTPC ved at dø?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-December-2006
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbaggen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 08:10
Kører mythtv (mythbuntu) på duel pentium med 2 terretech cgi dvb og trækker 2(4 hvis samme mux) kanal samtidig over powerline, og har xbmc som frontend. Den dag alle mine tv har webOS og det evt. Fungere kan det være jeg drobber htpc.

Mythtv og xbmc slår Big time mce, men er en bugger at sætte op.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Nu er HTPC og Windows Mediacenter helt forskellige ting:
 Det syne jeg ikke du har ret i. HTPC er  betegnelsen for en PC der benyttes til en eller flere af nedenstående:
Video
Live TV
Optage TV
Foto
Musik
Den betjenes typisk med en fjernkontrol
Altså alt det som Windows MediaCenter kan. HTPC er bare samlebetegnelsen for de forskellige løsninger der findes.

HTPC er en enhed til at afspille film med
Som sagt ikke kun til at afspille film med

Som nævnt er der dog et skifte mod streaming, men jeg ser da stadig behov for at kunne optage. Kunsten er så at få tingene samlet på en overskuelig måde, hvilket mit setup ikke har. Jeg ser dog alligevel Netflix fra min Blu-Ray afspiller for at få 24p. Jeg vil på et tidspunkt skifte til Win8 for at få det mere overskueligt samt at få Netflix 24p.
Streaming kan ikke erstatte en HTPC, da det jo ikke giver nogen mening mht. Foto og live TV, men det kan blive et supplement. F.eks. HbbTv er ved at  blive en komponent i en HTPC. Senest har DVBViewer tilføjet HbbTV. DR har for nyligt af afsluttet deres testperiode og gjort HbbTV permanent. Det må forventes at flere følger efter.
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Netflix sender ikke i 24p.

Jo, de gør, eller i hvert fald 23.976.

Hvis man afspiller Netflix i IE11 og taster CTRL-ALT-SHIFT-d kommer der et tekst vindue op hen over filmen med streaming data. Afspilles fx House Of Cards vises framerate 23.976 og i øvrigt billed 1920x1080.

Husk i Netflix settings skal "foretræk HTML5" være valgt, ved ikke om den er det default.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 11:30
Der findes også enkelte Smart TV der afspiller i 24p. Uden jeg er helt sikker, så mener jeg også WDTV Live 3. gen gør, men her kan jeg sagtens huske forkert.

EDIT: Altså her snakker vi Netflix. For WDTV kan med sikkerhed afspille 24p på andre videoer.

Redigeret af Nagash - 03-August-2014 kl. 11:31
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Nu er HTPC og Windows Mediacenter helt forskellige ting:
 Det syne jeg ikke du har ret i. HTPC er  betegnelsen for en PC der benyttes til en eller flere af nedenstående:
Video
Live TV
Optage TV
Foto
Musik
Den betjenes typisk med en fjernkontrol
Altså alt det som Windows MediaCenter kan. HTPC er bare samlebetegnelsen for de forskellige løsninger der findes.
Hvilket jo også betyder at det er to forskellige ting.
Det svarer jo til at sige at en bil og en BMW er det samme. Det er rigtigt nok at en BMW er en bil, men er bil er jo absolut ikke altid en BMW...

Problemet for os (og der ved jeg godt at du selv er inkluderet) der nørder lidt mere med HTPC end de fleste er at for rigtigt mange mennesker så er en HTPC blevet synonom med MCE, hvilket jo langtfra er rigtigt. Der findes et utal af forskellige programmer som på rigtigt mange måder er langt mere avancerede end MCE - om de så nødvendigvis er bedre i et givent tilfælde er jo op til den enkeltes behov.
Når OP derfor spørger om HTPC er ved at dø og dernest skriver at han netop bruger MCE, så vil jeg mene at det er ret væsentligt lige at starte med at få adskilt de to ting, for ikke at forvirre begreberne mere end højst nødvendigt.

Som en slags sidenote, så fatter jeg stadig heller ikke at recordere.dk ikke for længst har omdøbt dette underforum til bare at hedde HTPC - eller i det mindste bare skriver HTPC først.
Man kan godt ændre et logo fordi det ikke længere er tidssvarence (ikke for at starte den diskussion igen), men man vælger stadig at bibeholde navnet på HTPC-forummet som 2x Windows Media Center (For Microsoft Media Center og MCE er jo netop DET SAMME) og så HTPC til sidst...
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 18:29
Nu er det ikke fordi jeg er ude på flueknepperi, men hvis man bruger din semafor, og sætter Biler og BMW ind i din sætning, bliver det til: "Nu er Biler og BMW 320 helt forskellige ting", og det er det jeg ikke er enig i, en BMW 320 er jo en bil.
Men der jeg tror at HTPC kan få dødsstødet, er kodning. Den dag hvor alle har indført pairing og kodning ala CI+, så dør HTPCen. Som det er nu er f.eks. Boxer udelukket på HTPC, for så vidt angår HD kanaler, og hvem gider se SD kanaler. Den dag Canal Digital skifter til CI+, så dør min HTPC. Har for øvrigt startet en tråd i 2012 om emnet: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110948&title=canal-digital-og-ci
Men jeg tror årsagen til at de ikke har skiftet er, at alle de STB de har ude og køre, måske skal udskiftes, hvis de indfører CI+, så jeg krydser fingreConfused
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
ShadowDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-September-2008
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ShadowDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2014 kl. 22:38
Hvis de indfører CI+, så kommer der vel et eller andet program før eller siden der bryder den kryptering? Findes jo et utal til normal CI
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2014 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af ShadowDK ShadowDK skrev:

Hvis de indfører CI+, så kommer der vel et eller andet program før eller siden der bryder den kryptering? Findes jo et utal til normal CI
Det er Pairing og CI+ der er det samlede problem. Så vidt jeg ved findes der ingen løsning. Boxer f.eks. findes der, så vidt jeg ved ingen løsning til. Og det er jo ikke et ønske om at bryde krypteringen, kun et ønske om at benytte valide abbonnemenskort i en HTPC løsning 
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu