recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er HTPC yt!?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr HTPC yt!?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2004
Status: Offline
Point: 296
Direkte link til dette indlæg Emne: Er HTPC yt!?
    Sendt: 14-Januar-2010 kl. 18:21
Hej folkens....

Jeg har benyttet mig af HTPC i de seneste 5 års tid. Men vil nu gerne have mig et nyt TV og dermed hvis behovet er der en ny HTPC...... Jeg må sige at jeg blev yderst overrasket over at se hvor meget TV har udviklet sig igennem de seneste 5 år (har overhovedet ikke fuldt med).

Det er jo så især alle de nye features der følger med et TV idag, som jeg ud fra specifikationerne er yderst imponeret over. Alle Tv med respekt for sig selv, har jo trådløs kommunikation med andre PC'er og TV'et kan selv gå på nettet, hvis man lige vil se lidt YouTube og så kan man lige sætte sin eksterne harddisk til TV'et USB port og vupti, så kan man også afspille diverse lydfiler og billedfiler.

Men man skal vel stadig have en optager af en art, hvis man vil have muligheden for at optage TV? - og man skal vel også stadig have sig en DVD/BR, hvis man vil se en lejet film?...... Så ud fra det må der jo stadig være et behov for HTPC, eller?

Hvad med tilslutningsmulighederne mellem HTPC og TV..... Her er jeg selvfølgelig klar over at det er HDMI man bruger idag. Men nu ser jeg nogen gange at der er nogen der kører 1/1 pixel mapping - jeg aner ikke hvad det er og om en HTPC giver nogle forbedringer eller for den sags skyld forringelser i forhold til traditionelle optagere og afspillere, man kan købe ved Radio/TV forhandlere?

Håber på at der vil komme lidt input, så det bliver lettere at se hvilken vej man skal gå.

Mvh.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 22:22
du har ret. selve htpc delen er nok ikke så voldsom nødvendig i dag, både med DLNA og ikke mindst mængden af medieafspillere der er på markedet. Det er også derfor  at der sker en større og større opsplitning i server/recorder del og en afspiller del, og holder man sig til ikke alt for eksotiske løsninger så kan det ret let lade sig gøre. De nye TV'er har jo DLNA understøttelse og dermed medieafspilning, så skal man "blot" have en server til at lagre data /optage data, som så kan brødføde tv'erne med data.

Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 00:03
Jeg bruger nærmest udelukkende mit mediecenter som PVR og har efterhånden gjort det i en del år. Mine tv-signaler er en blanding af DVB-T, IPTV, og DVB-S, og jeg kan optage en hel masse kanaler samtidig - hvilken anden maskine end et mediecenter kan præstere dette ?

Siden jeg startede, er der sket rigtig meget godt f.eks :

- tv-signaler er gået fra analoge til digitale.
- der er kommet fladskærme, med en god opløsning.
- prisen er blevet overkommelig med de nyeste Atom / ION maskiner
- softwaren bliver bedre og bedre

Jeg kunne ikke forestille mig at undvære mit mediecenter :-)

Forresten har jeg et Samsung LED tv med DLNA - ja, det kan da lidt, men det kan overhovedet ikke sammenlignes med mulighederne i et mediecenter.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Marts-2006
Point: 1145
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 10:54
Min HTPC fungerer primært som harddisk optager og det er vel på dette punkt at den adskiller sig væsentligt fra de nyeste TV. Men jeg skulle hilse at sige at der er mange ting man skal have styr på hvis man vil have det til at fungere med DVB-C.

Har man mulighed (og vil betale for det) for at abbonnere på en selector eller Zaptor boks med optager, så mener jeg faktisk godt man kan undvære en HTPC. Men man skal jo lige have en bluray afspiller og have TV'et til at spille sammen med  deneksterne HD/PC osv.
Til top
npa-at-rec Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Maj-2009
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 11:19
På trods af de nye TV's muligheder er jeg langt fra parat til at skrotte mit HTPC.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Min HTPC fungerer primært som harddisk optager og det er vel på dette punkt at den adskiller sig væsentligt fra de nyeste TV. Men jeg skulle hilse at sige at der er mange ting man skal have styr på hvis man vil have det til at fungere med DVB-C.

Har man mulighed (og vil betale for det) for at abbonnere på en selector eller Zaptor boks med optager, så mener jeg faktisk godt man kan undvære en HTPC. Men man skal jo lige have en bluray afspiller og have TV'et til at spille sammen med  deneksterne HD/PC osv.

DVB-C er vel kun noget bøvl når man har valgt at køre med Microsoft's mediecenter ?

De der bokse med harddisk, kan vel også højst optage 2 kanaler(eller optage 1 og vise 1 anden) samtidig ?
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 17:13
Ok, tak for svarene.....

Det lyder til at der stadig er en ide i at gå HTPC vejen. Så det er nok også vejen jeg vil gå med det kommende nye TV....:-)

Mvh.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Kolvig Kolvig skrev:

Ok, tak for svarene.....

Det lyder til at der stadig er en ide i at gå HTPC vejen. Så det er nok også vejen jeg vil gå med det kommende nye TV....:-)

Mvh.

Hvilket svar havde du egentlig regnet med i det her forum ? Big smile
Til top
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 21:24
Hehe, ja det er der jo noget om!....

Men nu når man har benyttet sig af HTPC igennem 5 år. Så er det meget betryggende at høre at det ikke er helt idioti at forsætte af den vej, selvom der er sket så meget med i udviklingen igennem de seneste år....
Til top
jessgade Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-November-2006
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 23:12
Jeg har ikke set noget alternativ, som automatisk sørger for at jeg altid har 5 usete afsnit af Mythbusters liggende.  Eller optager alt hvori Star Trek indgår i titlen eller beskrivelsen :-)
Panasonic PZ85
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2006
Point: 2066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af jessgade jessgade skrev:

Jeg har ikke set noget alternativ, som automatisk sørger for at jeg altid har 5 usete afsnit af Mythbusters liggende.  Eller optager alt hvori Star Trek indgår i titlen eller beskrivelsen :-)

Men det er netop årsagen til, at jeg har holdt fast i min Topfield box, fordi den (dagligt eller on request) automatisk kan sætte timere på grundlag af søgeord. Den kan lave MPEG4 optagelser, men ikke afspille dem, så jeg har Ion box (Win7), der fungerer som afspiller (blandt andet af MPEG4 optagelserne fra Topfield boksen) og optager, men jeg må erkende, at stabiliteten er større på Topfield...     

miri
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2010 kl. 00:19
Hovedårsagen til at have en HTPC er FRIHED.  Nu er jeg jo en ældre herre i halvtredserne. Jeg husker tydeligt den strees der var da jeg var yngre, hvor et eller andet "vigtigt" kom i TV. Vi var bare pisket til at sidde ved den skærm på tidspunktet.
I mine børns opvækst har der aldrig været den form for stress. Vi har optaget det vi ønskede at se, først med video bånd, senere med HTPC. Vi kunne så se det på det "rigtige" tidspunkt. I dag er det jo fedt at at man kan sætte udstyret op til at optage alle de udsendelser der har interesse, slette dem når man har set dem, eller kommet i tanke om at de nok ikke havde interesse alligevel.
Så en HTPC er toppen af poppen (det udtryk er vist nok antikveret, håber det er ok)
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu