|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Hogarth ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 231 |
![]() Sendt: 29-Maj-2009 kl. 23:54 |
|
Hej. Jeg har et passiv kølet mediacenter, men jeg syndes godt nok min pc er meget varm under afspilling af HD materiale fra harddisken. Der er installeret en safety fan i kabinetter, men synder ikke rigtig den gør nogen forskel. kabinettet er et HFX classic. Temperaturen på de forskellig komponenter er: CPU : 71-73 °C Core 1: 65-70 °C Core 2 : 65-70 °C Mainboard: 59 °C Harddisk: 57 °C er det for varmt..?
|
||
![]() |
||
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
|
Hvis det er de rigtig tempereture, så er CPU ret varm. harddisk er også alt for varm. Et passivt Kølet mediecenter er en dejlig ting, MEN, hvis komponenterne det bliver for varme er det jo nytteløst, en cpu kan klare meget varme, men skal gerne ligge under 60 grader.( den kan klare at ligge højere uden at gå istykker) en Cpu kan fungere fint ved 60 grader, men den slides hurtigere end hvis den var 40 grader. og ved 60 grader, har den ikke meget at give af, før den når stop punktet( normalt omkring de 70 grader) Harddiske, skal helst ikke være højere end 40 grader, det er ikke noget noget jeg ved med sikkerhed, men harddiske holder længere jo lavere temp de har. 57 grader lyder som rigtig meget for en harddisk, den kan klare det, men hvornår siger den stop(og hvad ligger der på den når den gør) min hardiske ligger normalt under de 40 grader.
Redigeret af Pizzabager - 30-Maj-2009 kl. 00:28 |
||
![]() |
||
mhaahr ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-December-2008 Status: Offline Point: 79 |
![]() |
|
Det kommer alt sammen an på hvad det er fo noget hardware. Serverdiske, er lavet til at køre 24/7, og kan holde til lang og høj varmepåvirkning. De kan købes af private, og er ikke voldsomt meget dyere end almindelige. Mht. processoren, så er det ligeledes et spørgsmål om hardwaren. Jeg har en 3.4Ghz P4, fra et medion Mediecenter, som kører ved 75° C ved Idle, og den har kørt upåklageligt i årevis.
Dog kunne det godt lugte lidt af at du har dårligt airflow i kabinettet. Edit: Dahh.... "Pasivt kølet" - Woops - Den overså jeg lige. Fix airflow, så fixer du temperaturene. Redigeret af mhaahr - 30-Maj-2009 kl. 08:40 |
||
![]() |
||
huiron ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 07-Januar-2008 Status: Offline Point: 308 |
![]() |
|
Vil også mene dine temperaturer er for høje.
Med hensyn til CPU er der ret stor forskel på hvor høje de må være baseret på type. De fleste AMD må ikke komme over 65 og jeg mener det samme gælder for Intel's Core serie af processorer. P4 kan vist tåle lidt højere temperaturer. Når det er sagt ville jeg dog aldrig lade dem ligge så højt. Målet bør være at holde CPU på max 55 grader ved fuld load og helst ikke over 40 ved idle. Har du brugt en god kvalitet køle pasta? En dårlig pasta eller dårlig påføring kan ødelægge køling meget hurtigt. Du kan evt prøve at mærke på kølepladen lige ved CPU mens den er varm. Kølepladen tæt ved CPU skulle gerne være inden for 10 grader af hvad CPU siger. Hvis dette ikke er tilfældet tyder det på dårlig konaktt mellem CPU og køleplade. Harddiske bør som tidligere skrevet bestemt ikke ligge på 59 grader, men mere nede under 45 grader. En mainboard temperatur på 59 grader peger også på et temmelig varmt kabinet. Generelt vil jeg sige at specielt mainboard temperatur tyder på at du har et dårligt airflow i kabinettet. Jeg forstår dine komponenter er passive, og at du har en enkelt blæser i kabinettet. Jeg har fuld forståelse for ideen med et passivt system, ville ønske jeg også kunne få det til at virke. Men desværre skal der altså monteres lidt blæsere hvis varmen skal ud af kabinettet. Jeg var lige ved at kigge kabinettet. Der er 3 ventilations huller i toppen, er det alle udblæsnings huller? Jeg kan nemlig ikke se nogen indsugnings huller på de billeder jeg fandt. Det helt centrale i god køling er at luften flyder hen over de varme dele. Man kan faktisk godt have orkan i kabinettet uden at det køler CPU overhovedet!!. Det hele kommer an på hvor luften bevæger sig henne. |
||
![]() |
||
audio ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 17-Januar-2009 Status: Offline Point: 373 |
![]() |
|
Hvilket grafikkort er der i? Er der mulighed for hardware acceleration til et onboard grafikkort? Har også passiv kølet Hfx Classic løsning, og læsser så meget arbejde det nu er muligt over på grafikkort. Det betyder at CPU belasting ved 1080i materiale ligger på ca. 5%, og dermed at CPU temperatur holdes på ca. 46 grader. Står kabinettet i et møbel? Luften omkring kabinettet skal jo løbende skiftes ud, og selv i en hylde hvor der er åbent både for og bag, vil varmen lige så stille hobe sig op. Redigeret af audio - 30-Maj-2009 kl. 10:27 |
||
![]() |
||
Hogarth ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 231 |
![]() |
|
Jeg må indrømme at jeg er total newbi i denne pc verden. Så tror jeg bliver nød til at senden den ind til nogen der har forstand på det. Jeg har haft låget af maskinen og tror faktisk at køle pasta er blevet dårligt smurt på, men ved det ikke.. hvad der angår kabinettet så er der kun de 3 udluftnings huller i toppen og min køber er monteret lige under et af dem. Jeg har købt mediacenteret af en som selv har samlet det, alle dele og kabinet er købt ved MM-vision. De siger jo, at dette kabinet og de dele som sidder i, faktisk ikke behøver en ekstre køler, men at det hele er passiv kølet skulle være nok til at holde den nede på normale temperaturen. Det kunne jo godt tyde på monterings fejl. Det sidder et ATI Redon Pro 2400 HD kort i. Jeg ved desværre ikke lige hvad det betyder ( hardware acceleration til et onboard grafikkort). Det står i et åben møbel og der er masser af luft omkring det. Redigeret af Hogarth - 30-Maj-2009 kl. 22:31 |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Jeg tvivler på at varmekravene er anderledes end for almindelige harddiske. Jeg vil sige helst under 40 grader (kræver typisk airflow via blæsere), og ikke ret meget over 50 grader. Seagate skriver dog 60 grader max for deres harddiske, se her, men det skader ikke at holde sig på den sikre side. ![]() |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
audio ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 17-Januar-2009 Status: Offline Point: 373 |
![]() |
|
Med onboard mener jeg at grafikkort er indbygget i bundkortet. Det var som ikke så vigtigt i sig selv, om grafikkort var indbygget, men jeg har en ide om at disse som oftest er mindre strømslugere, og derfor ville det også være til gavn for den samlede varmeudvikling (og ikke kun CPU), hvis man kunne få læsset mere arbejde derover. Det er netop det som "hardware acceleration" gør. Det betyder at bundkortets grafikdel varetager processortunge opgaver, og dermed at CPU'en ikke skal lave så meget. Hvis du bruger PowerDVD, så kan det slås på inde under "Video" i konfigurationen. |
||
![]() |
||
mhaahr ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-December-2008 Status: Offline Point: 79 |
![]() |
|
Diskene i vores dell-servere, kan, i tilfælde af kølefejl, tåle 85grader. Så det kommer an på hardwaren. Dermed vil jeg dog give dig ret i at man bør tilnærme sig at holde temp under 50grader |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |