|
Er mit spritnye LG OLED dødt? |
Besvar | Side <1 20212223> |
Forfatter | |||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg er ikke som sådan uenig. Problemet er at reklamation pr automatik åbner op for en mulighed for at afhjælpe på anden vis end der er hensigtsmæssig og iøvrigt fornuftigt i lige netop denne sag. Og jeg mener seriøst ikke det er et valg forhandleren kan/bør kunne vælge. Der bør kun være en mulighed, og det er en omlevering/ombytning. Reparation kan i værste fald (bemærk, værste fald) ende ud i et scenarie, hvor du som kunde ikke aner, hvornår du ser TVét igen. Selv mere end to uger i værst tænkelige tilfælde. Og det er bestemt ikke i orden, efter min vurdering. Jeg ved godt, jeg har intet jeg kan dokumentere det med, andet end almen sund fornuft. At det så rent praktisk vil være en reklamation, fordi man som kunde jo ligesom er nødt til at gøre forhandleren opmærksom på det, det mener jeg som sådan ikke ændre ret meget. Produktet er leveret defekt/mangelfuldt.
Det strider mod min fornuft at bruge fortrydelse omkring et defekt produkt. I min lille logiske verden, der giver det sig selv, at når produktet er defekt og slet ikke virker, så er der helt naturligt heller ingen der ønsker det. Derfor har jeg umådelig svært ved at begynde bruge et begreb, som alene ud fra begrebets betydning stiller nogle betingelser. fx at man skal levere det i væsentlig samme stand, og at det skal kunne gensælges.. Det er komplet galemathias at snakke om returnering i samme stand og gensalg, når der er tale om et produkt der ikke virker. Her må fornuften have højere indflydelse end selve begrebet!
Nej du har sandsynligvis ret. Jeg tror dog alligevel godt at de fleste kan se det, inkl Elgiganten selv. Og som Henrik B skriver lige før, så har de åbenbart allerede taget stilling til sådanne tilfælde. De ombytter. Trådstarterens TV og forsøg på reparation af dette, må så være en fejl fra Elgigantens side. Det kan accepteres, da ingen er fejlfri. |
|||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19550 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Ja, netop, DU mener og forsøger at kigge i lovene og blande dem sammen, for at få dem til at passe med DIN mening. Klaus |
|||
Blank
Super bruger Oprettet: 03-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 446 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er da heldigvis gået i den rigtige retning.
Kandersen startede med at udtrykke sig som om at lovgivningen var som han sagde, til at han nu er blevet klogere, og må udtrykke sig efter hvordan han synes lovgivningen burde være. Det tog ellers sin tid at få ham på rette spor. Tak for debatten.. |
|||
BaaaaaH
|
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nej det startede Kandersen ikke med. Faktisk var du selv en af de første.. Så nu er du åbenbart igen igang med at lange andre, for noget du selv præstere. Der var nogen før ham der mente, at trådstarter ikke kunne levere produktet tilbage, fordi det ikke længere var i væsentlig samme stand, og at han iøvrigt selv skulle betale for det osv osv.. Disse nogen, var bla. dig selv, fuldstændig uden henvisning til noget som helst andet end hvad DU synes lovgivningen burde være, (hint dit eget indlæg jeg linkede til tidligere i dag). På det tidspunkt var Kandersen slet ikke blandet ind i debatten, udover at Lunddal mente der var gået Kandersen i debatten.. Men derefter gik der Kandersen i det. Kandersen, som i øvrig ikke er rettet noget som helst ind i nærheden at den retning hvad du tror. Jeg mener det er forkasteligt, at nogen seriøst kan sidde og skrive, at en forbruger ikke kan returnere et produkt der er defekt, fordi det derved ikke er i samme stand og ´derfor ikke kan gensælges. Magen til idiotisk sludder skal man dælme lede længe efter. Jeg kunne godt mistænke at i derved fik trådstarter på andre og helt forkerte tanker. Og så tvivler jeg kraftigt på, at forhandler har en RET til at afhjælpe en mangel ved reparation på et produkt der er så nyt. Nej jeg kan ikke finde nogen dokumentation for det. Men jeg kan heller ikke finde, at han ligefrem har en RET til det, i en situation som det den her debat handler om, medmindre den skal behandles som en reklamation, som derved giver forhandler mulighed for at afhjælpe med reparation. Så på den led er der kun en vej, og det er at spørge forbrugerrådet. Jeg afviser ikke at en forhandler kan have det. Jeg har kendskab nok til lovgívningen til at måtte erkende, at den ikke altid er lige logisk. Så det ville ikke overraske. Men der er absolut intet fornuft der taler for det i pågældende situation, hvilket sandsynligvis også er derfor, at Elgigantens normale procedure er som den er. Den her debat lukker, fordi Henrik B bla har gjort os opmærksom på, at Elgiganten allerede har taget hånd om sådan en situation, og netop anviser kunder, at de returnere produkterne. At det ikke er det der skete i trådstarters sag, det må så skyldes en fejl fra Elgigantens side. Men hvis du insistere, så må du gerne tro, at du har rettet Kandersen noget som helst ind. Det har Kandersen det helt fint med |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Klaus, du var en af dem der sang med på sangen om, at han ikke kunne returnere, fordi TVét ikke er i samme stand, og at han selv skulle betale. Hvilken del er det lige du henviser til med det, fortrydelsesretten, korrekt? Har du set trådstarter skrive noget som helst om at fortryde? Nej vel.. Hvem er det lige der roder hvad sammen? Jeg har forholdt mig til situationen og til reklamationsretten, reklamationsretten der altid i sådan et tilfælde vil dømme TVét som havde været defekt fra leveringstidspunktet (dag 0). Ergo har trådstarter fået leveret et fejlbehæftet/mangelfuldt produktet. Det i sig selv bør være nok til at returnere det. Hvad hvis det havde været et helt forkert TV han havde fået leveret? Skulle det så også "repareres"? Rent principielt er der ingen forskel. |
|||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19550 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Reklamationsretten - okay, det er ikke lige sådan jeg har forstået dine indlæg de sidste 15 sider. Jeg læser mest om returret og formodningsregel i det du har skrevet...... Klaus Redigeret af KlausDM - 17-Februar-2017 kl. 07:48 |
|||
Blank
Super bruger Oprettet: 03-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 446 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Kandersen, DU har fra dit første indlæg snakket fortrydelsesret, og blandet formodningsreglen ind i det.. Vi har prøvet at få dig til at forstå at man som udgangspunkt ikke kan sende et defekt produkt tilbage på fortrydelsesretten lige siden du deltog i debatten. I forhold til denne specifikke sag, så har jeg personligt selv skrevet fra første indlæg at Elgiganten helt sikkert ville tage det retur, men at man bare ikke kan stille krav om det hos alle forhandlere.. Redigeret af Blank - 17-Februar-2017 kl. 10:43 |
|||
BaaaaaH
|
|||
Søren Ingemann
Super bruger Oprettet: 31-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 497 |
Funktioner
Tak(2)
|
||
Den her case handler om reklamation. Intet andet. Når der er tale om en fabrikations- eller materialefejl, så skal sælger inden for rimelig tid udbedre
fejlen, enten ved at reparere eller ombytte varen. Men det er til en
hver tid sælgers beslutning, hvilken af disse to der vælges. Som andre også påpeger, så har formodningsreglen intet med hverken returret eller fortrydelsesret at gøre. Selv ikke 22 sider med alenlange indlæg af overvejende
lommefilosofisk og amatørjuridisk karakter ændrer herpå. Man prøver med andre ord på at italesætte en ikke-eksisterende retstilstand, så den bekvemt passer ind i egne værdier og holdninger. Men tak for god underholdning - jeg håber at de (meget) ivrige indlægsholder er på vinterferie, ellers er der godt nok gået meget produktiv tid tabt for deres arbejdsgivere. |
|||
FNørd
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
slet
Redigeret af FNørd - 17-Februar-2017 kl. 12:50 |
|||
FNørd
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hej igen Fik ikke lige citatet med i første omgang. Har du haft fat i Elgiganten og hvad siger de? Mvh FNørd Redigeret af FNørd - 17-Februar-2017 kl. 12:49 |
|||
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10469 |
Funktioner
Tak(1)
|
||
Arbejdsgivere??? De ivrige debattører kan vel ikke have et arbejde? Flemming |
|||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|||
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Funktioner
Tak(1)
|
||
Fint indlæg Søren.
Denne tråd er kørt for langt ud. |
|||
Besvar | Side <1 20212223> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |