recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er mit TV færdig? Kan det laves?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er mit TV færdig? Kan det laves?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
mhrbager Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-August-2016
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mhrbager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 18:59
Der har jeg vel fejlen? Selvom det er på et andet printkort end hvor strømforsyningen sidder?

Hvad hedder sådan en præcist?





Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 19:37
Ja, der har været dømt barbeque på det område af printetUnhappy. En komponent har fejlet, og har trukket flere med i faldet.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 19:46

Oprindeligt skrevet af mhrbager mhrbager skrev:

Hvad hedder sådan en præcist?
Hej.

Den hedder en elektrolyt.
Den sorte er på 100uF ( 100 mikroFarad ) men på den er der også trykt en max spænding. F.eks 100uF/16v

Jeg håber at du selv kan læse hvad der står på den blå.

Men som Toronto skrev kan der være flere fejl, men det er et godt sted at begynde.

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 20-August-2016 kl. 19:47
Til top
mhrbager Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-August-2016
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mhrbager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 19:46
Jeg burde vel umiddelbart bare kunne udskifte  disse 3, eller hva? 


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 19:48
Nej, der skal decideret fejlsøgning til, for at få det op at køre igen.

Vælger du at skifte dem, så smid 100 mikrofarad/25 volt i.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 20-August-2016 kl. 19:54
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 19:53
Hej.
Ja du kan.
Men køb nogle der har mindst den spænding der er trykt på de eksisterende.
Større spænding har større diameter.
Så mål også den nuværende diameter, så at du får købt nogle der er plads til.

Og igen. Det er et godt sted at begynde, men der kan også være nogle der er defekte uden at bule ud.

Hilsen Carsten.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 19:57
Hvis 25 volt er for store, så montér f.eks. de to yderste nede ved printet, og den midterste "oppe i luften". Bare husk at smide noget krympeflex på benene, så de ikke kan kortslutte noget. Det ser ud til at der er plads "opad".

M.v.h.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af mhrbager mhrbager skrev:

Jeg burde vel umiddelbart bare kunne udskifte  disse 3, eller hva? 


De 3 indrammede er ikke elektrolytter, men bipolar kondensator type.

Og mit bud er at det er den halvleder D5401 der er skruet på kølepladen nedenunder der er kortsluttet, og har brændt andre ting af også. 
Så det kræver tjek og udskiftning af ALLE defekte komponenter, inden der tændes for strøm igen. Wink
Og årsag til at pågældende er brændt kan være en anden kortslutning/defekt, så en større undersøgelse.

Mvh. JørgenT
Til top
mhrbager Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-August-2016
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mhrbager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 20:25
Ja det kunne godt ligne, det er den lille nedenunder den nederste røde, der er synderen...





Redigeret af mhrbager - 20-August-2016 kl. 20:27
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Den sorte er på 100uF ( 100 mikroFarad ) men på den er der også trykt en max spænding. F.eks 100uF/16v



Den brune ved siden af det brændte, den er vidst på 700 uF og ikke 100 uF. Desuden er dens fysiske størrelse en gid indikation af at den har n noget højere spænding end 16 eller 25 volt. Nok nærmere 100 volt eller mere.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 20:41
Hvis dioden og den lille kondensator er feset af, så er det en stor omgang. For øvrigt er det i højspændingsforsyningen der er noget der er gået i stykker. Det kan let tage meget andet med sig.

Mit bud er at uanset, hvor mange kondensatorer du skifter, hjælper det intet!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis dioden og den lille kondensator er feset af, så er det en stor omgang. For øvrigt er det i højspændingsforsyningen der er noget der er gået i stykker. Det kan let tage meget andet med sig.

Mit bud er at uanset, hvor mange kondensatorer du skifter, hjælper det intet!


Klaus
Fuldstændig enig. 
Det kræver erfaren reparatør at få det igang igen. Smile

Så hvis du ikke kender en sådan der vil arbejde gratis, kør det på genbrugspladsen. 

Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu