recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er mit TV klar til HDR og UHD afspillere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er mit TV klar til HDR og UHD afspillere

Besvar Besvar Side  <12345 14>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 09:43
Jeg er helt enig. Viden og erfaring ligger jo, som de fleste bekendt, på et højere bevidsthedsniveau end meninger, der jo kun er en trosopfattelse.

Af samme grund er sites, der har afprøvet min model js9000 troværdig i forhold til de der kun gætter.

Redigeret af bentpetersson - 07-Maj-2016 kl. 09:45
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4704
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 11:31
HDR er et end-to-end system, som mange grene i branchen har været med til at definere og som nu er standardiseret igennem bl.a. SMPTE's ST2084. Dolby har også skabt et proprietært HDR-format i Dolby Vision. BBC arbejder på en standard til broadcast.

Som navnet antyder, så handler HDR om "high dynamic range", altså dynamikken i billedet. Eller kontrast. Alle skærme kan i princippet hævde, at de understøtter HDR - og det vil næsten alle hævde i 2016 - men det er fordi de kan læse og forstå SMPTE ST2048 (de kan processere HDR-materiale), ikke fordi de reelt har hardwaren til at gengive det. Denne branche er jo notorisk for at udvande næsten alle begreber og modarbejde sig selv. Konkurrence i tv-branchen medfører ikke altid bedre kvalitet, men er ofte en øvelse i hvor meget man kan udvande særlige begreber, i dag HDR, tidligere Hz, kontrast mm. Derfor forsøgte branchen at nedsætte et udvalg med repræsentanter fra samtlige producenter i UHD Alliance, hvilket har ført til "UHD Premium"-logoet, som vedrører primært HDR. Det er en slags minimumskrav, som dog efter min mening ikke går langt nok.

Nu vil jeg ikke gentage alt hvad jeg tidligere har skrevet, men HDR, som begrebet er standardiseret, kræver LCD med en rigtig form for local dimming eller OLED. Simpelthen fordi det handler om øget dynamik, ikke om maksimal lysstyrke eller om at kunne læse ST2048. Hvorfor det i praksis forholder sig sådan er der masser, som har redegjort for, inklusiv os.

Alle biler kan i princippet også køre på marker, men det bliver de jo ikke traktorer af.

JS9005 har ikke hardwaren til at gengive HDR. Den mangler rigtig local dimming. Men ja, Samsung hævder, at den kan. Det kan man vel nok få en lang snak ud af.

Redigeret af Rasmus Larsen - 08-Maj-2016 kl. 08:23
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 11:44
Men for at svare på spørgsmålet i første indlæg. Du vil godt kunne tilslutte en UHD Blu-ray-afspiller til skærmen, ligesom man kan til alle andre skærme.

Når Samsung frigiver den HDMI-firmwareopdatering, som de har lovet (den er muligvis allerede klar), så kan skærmen også læse HDR-materialet via HDMI-indgang. Skærmen vil derefter kunne få gavn af 4K-opløsning, delvist det større farverum (så langt som den nu rækker, ca. 90% af DCI-P3) og processere HDR-indholdet igennem billedkredsløbet. Den vil dog ikke kunne gengive rigtig HDR, da den mangler hardwaren til det.

Du vil nu nok kunne se en eller anden form for forbedring.

Redigeret af Rasmus Larsen - 07-Maj-2016 kl. 11:57
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

, de forudsætter
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Der står HDR support. Det betyder vel bare, at tv'et kan modtaget HDR signaler og så gengive dem efter bedste evne. Ikke at set kan give dn rigtige HDR oplevelse. Der har AVFORUMS desværre været med til at udvande HDR begrebet.

Det mener jeg ikke er korrekt - langt langt fra. De forholder sig alene til de kendte HDR standarder der var gældende på det tidspunkt de testede TV´et. På det tidspunkt var de nuværende HDR standarder slet ikke færdige - det ved du sikkert en masse om.

I øvrigt er der ret stor forskel i, hvor langt de forskellige TV opfylder de nuværende standarder. Men afspille en UHD HDR BD kan det nævnte TV utvivlsomt. Om det så er i topkvalitet er en anden snak. 

Afspille HDR indhold, det kan vist nok de fleste UHD 2016 modeller. Det er vel ikke noget bemærkelsesværdigt længere.

I den seneste test hos AVFORUMS (Samsung 55ks7500), bruger de stadigvæk begrebet HDR Support i deres infoboks. De bør vel nu kende de forskellige standarder?! Så ja, jeg mener de lader læseren lidt i stikken.

Et eller andet siger mig at du ikke har læst hele anmeldelsen, for de kommer faktisk en del ind på forhold omkring UHD HDR Wink

Det er helt rigtig. I teksten kommer de mere i dybden, men er det nuancerne man husker? Det er den hurtige info boks, der sidder bedst fast ;-).
Så synes jeg at du stoppe med dit vrøvl omkring AVFORUMS, de forudsætter pudsigt nok, at folk kan læse - og hele anmeldelsen. Det er jo ikke nogen populær anmeldelse de laver - men for rigtigt interesserede Wink

Hvor er du plat at høre på. Du hoppede jo selv i fælden omme på side 1 og gengav ukritisk infoboksen sammen med en anprisning af avforums seriøsitet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

HDR er et end-to-end system, som mange grene i branchen har været med til at definere og som nu er standardiseret igennem bl.a. SMPTE's ST2084. Dolby har også skabt et proprietært HDR-format i Dolby Vision. BBC arbejder på en standard til broadcast.

Som navnet antyder, så handler HDR om "high dynamic range", altså dynamikken i billedet. Eller kontrast. Alle skærme kan i princippet hævde, at de understøtter HDR - og det vil næsten alle hævde i 2016 - men det er fordi de kan læse og forstå SMPTE ST2048 (de kan processere HDR-materiale), ikke fordi de reelt har hardwaren til at gengive det. Denne branche er jo notorisk for at udvande næsten alle begreber og modarbejde sig selv. Konkurrence i tv-branchen medfører ikke altid bedre kvalitet, men er ofte en øvelse i hvor meget man kan udvande særlige begreber, i dag HDR, tidligere Hz, kontrast mm. Derfor forsøgte branchen at nedsætte et udvalg med repræsentanter fra samtlige producenter i UHD Alliance, hvilket har ført til "UHD Premium"-logoet, som vedrører primært HDR. Det er en slags minimumskrav, som dog efter min mening ikke går langt nok.

Nu vil jeg ikke gentage alt hvad jeg tidligere har skrevet, men HDR, som begrebet er standardiseret, kræver LCD med en rigtig form for local dimming eller OLED. Simpelthen fordi det handler om øget dynamik, ikke om maksimal lysstyrke eller om at kunne læse ST2048. Hvorfor det i praksis forholder sig sådan er der masser, som har redegjort for, inklusiv os.

Alle biler kan i princippet også kører på marker, men det bliver de jo ikke traktorer af.

JS9005 har ikke hardwaren til at gengive HDR. Den mangler rigtig local dimming. Men ja, Samsung hævder, at den kan. Det kan man vel nok få en lang snak ud af.

Interessant. Ja, hvad magter mit TV med de begrænsninger, der er?

1. Har nogle af jer en idé om videoen på rtings, der viser local dimming, skal bruges til, når det åbenbart alligevel ikke viser omfanget af dimmimg? Jeg har tidligere vist link.

2. Og hvordan forstås udsagnet fra samme site, når The edge-lit local dimming's zones are big, because the LEDs are located on the left and right sides of the TV.
Jeg mener i forhold til dit udsagn, så lyder local dimming ikke særligt "big". ☺

3.og de andre Sites, der fortæller om fantastiske billeder på dette TV med HDR. Tager de så fejl eller er det bare mig, der ikke kan læse?

Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 13:39
Dit tv forstår HDR signaler og kan gengive HDR signaler, men det kan ikke leve op til HDR specs.
Anmeldere kan sagtens skrive om "fantastiske billeder", som fremkommer når det fødes med HDR signaler.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 15:03
Tak Klaus.
-------------

Redigeret af bentpetersson - 07-Maj-2016 kl. 16:10
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2016 kl. 22:22
- også tak til Rasmus Larsen for et par meget overbevisende indspark
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2016 kl. 01:10
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

- også tak til Rasmus Larsen for et par meget overbevisende indspark

Men alt andet lige, så må det stadig være sådan, at trådstarter bør låne en UHD/HDR afspiller for at se resultatet med egne øjne. Det er jo blevet sådan - efterhånden, at det kun er meget få TV der kan afspille HDR (med undtagelse af OLED naturligvis), og det er altså ikke korrekt. Jeg har set flere LED TV som gør det ret glimerende.

Det er naturligvis  sådan, at flere TV modeller kan afspille  - HDR med lidt forskelligt resultat, og hermed mener jeg, at de ikke alle afspiller HDR helt korrekt - efter bogen, men resultatet er alligevel en forbedring billede mæssigt. 

Det bedste er selv at bedømme resultatet på sit eget HDR TV, at prøve selv er ofte det bedste - bedre end det man kan læse sig frem til. Enten er det okay, eller også er det mindre godt i og med, at TV´et ikke helt kan følge med det udsendte HDR video signal - populært sagt.Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2016 kl. 06:08
I stedet for at låne en afspiller kan trådstarter måske afspille HDR demo hentet fra nettet via USB.

Har da selv hentet et par stykker for at opleve HDR.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2016 kl. 06:59
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

I stedet for at låne en afspiller kan trådstarter måske afspille HDR demo hentet fra nettet via USB.

Har da selv hentet et par stykker for at opleve HDR.

Jeg stod op og så et par demoer på youtube. Det er et vildt flot billede. Jeg kan slet ikke forestille mig bedre. Kræsen som jeg er.
Jeg er af den opfattelse at js9005 afspiller HDR "korrekt". Helt ærligt. "Med rigtig eller forkert local dimming". Dog får kantbelysning ikke samme karakter som bagbelysning.

Men er det ikke også det de forskellige Sites fortæller? De har jo selv afspillet HDR på js 9000.

Tak til alle. Også til Rasmus, som jeg ville vente med at takke efter svar på mine seneste spørgsmål.

Flatpanels og de andre, (Hothers og mine links) er åbenbart ikke enige, men flatpanels.dk har jo heller ikke testet denne model.

Så kig ud til mig. Så bedømmer vi kvaliteten over en kop kaffe 😉

Redigeret af bentpetersson - 09-Maj-2016 kl. 07:20
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2016 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Interessant. Ja, hvad magter mit TV med de begrænsninger, der er?

1. Har nogle af jer en idé om videoen på rtings, der viser local dimming, skal bruges til, når det åbenbart alligevel ikke viser omfanget af dimmimg? Jeg har tidligere vist link.

2. Og hvordan forstås udsagnet fra samme site, når The edge-lit local dimming's zones are big, because the LEDs are located on the left and right sides of the TV.
Jeg mener i forhold til dit udsagn, så lyder local dimming ikke særligt "big". ☺

3.og de andre Sites, der fortæller om fantastiske billeder på dette TV med HDR. Tager de så fejl eller er det bare mig, der ikke kan læse?

Hvad dit tv præcis magter at vise i praksis vil jeg lade være usagt, da jeg kun har set skærmen i diverse demorum og på messer.

1. Videoen er jo lavet netop for at vise hvor store local dimming zonerne er. Man kan i videoen meget tydeligt se zonerne, som store lysplamager omkring den bevægende hvide prik. Hvis skærmen kunne fremvise ægte HDR så ville der jo netop ikke være disse plamager. Så ville den hvide prik være ægte hvid og den sorte baggrund være ægte sort - ingen plamager overhovedet.

2. Hvis jeg forstår spørgsmålet korrekt; local dimming zoner skal netop ikke være "big" eller store. De skal være så bittesmå som muligt. Din skærm har 16 zoner, hvori lyset kan styres. Prøv at fordelen 16 zoner på tværs af en 55" diagonal flade og bemærk hvor stor hver af dem er. Ikke dermed sagt, at din skærm ikke kan fremvise gode billeder - der er masser af LCD-skærme på markedet uden local dimming overhovedet - men bare at det ikke er rigtig local dimming. Det er et af de begreber, som branchen har taget og udvandet. Til sammenligning har Panasonic DX900 512 zoner. Det er rekord på LCD pt.

3. At sende bedre indhold mod en skærm vil som regel betyde bedre billeder. Det samme sker jo hvis man tager en film i 4K og nedskalerer den til HD. Den vil alt andet lige tage sig bedre ud end en film skabt i HD, selvom man ikke udnytter opløsningen til fulde. Jeg har ikke lyst til at kommentere specifikt på de andre siders bedømmelser, men blot stilfærdigt konstatere, at meninger jo er forskellige. "UHD Premium", der er branchens minimumskrav for HDR, blev vist frem i draft allerede på CES 2015 i januar 2015. Det krævede, at man talte med de rigtige folk og jeg har intet grundlag for at vurdere om de personer, som står bag anmeldelserne der fremhæves her i tråden, talte med de folk. Jeg møder som regel folkene AVforums på diverse messer og præsentationer, men på CES er præsentationerne delt op.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 14>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu