Jeg bliver formentligt uvenner med Philips fans (og Philips!) når jeg skriver dette - men det er jeg såmænd nok i forvejen, så what the heck...
Jeg synes ikke Philips som sådan falder af på den. For mig at se er Philips netop nu i gang med en meget stor satsning, der skal forsøge at få vent skuden rundt efter en periode med store problemer - det amerikanske marked er f.eks. helt lukket ned. For mig at se er satsningen så stor at hvis det ikke lykkes, så kan det koste Philips' eksistens i radio/tv markedet fuldstændigt. Ikke sådan at mærket dør, det er det alt for stærkt til, men det kan sagtens ende som i USA hvor Philips i dag er re-brandet Funai. Det er slet ikke sikkert det går så galt, Philips er i Europa trods alt et meget stærkt mærke.
Anyway, Philips gør absolut fremskridt på de tekniske områder, mindst lige så meget som andre producenter, og de er ekstremt innovative på nogle områder. Hvadenten det er en god idé eller ej, så viser 21:9 tv'et at de har mod på at prøve noget nyt, og ikke ligger stille.
Hvorfor har de så alligevel haft megen modgang, og hvorfor snakkes der mindre om dem end før i tiden? Det skyldes efter min mening en meget positiv udvikling, der går ud på at den megen fokus på korrekt billedgengivelse begynder at have en effekt. ISF, JKP og senest THX har prædiket overfor slutbrugere, producenter og journalister om hvad god billedkvalitet går ud på i mange år efterhånden, og det begynder at have en effekt. Flere og flere anmeldere lægger en mere objektiv opfattelse af billedkvalitet til grund for anmeldelserne, og flere og flere af specielt de forbrugere der fører an og påvirker de andre forbrugere, har fået øjnene op for at den bedste billedkvalitet ikke nødvendigvis fås fra dét tv der lyser mest nede i forretningen. De tv der får de bedste anmeldelser og den bedste omtale fra slutbrugerne, er derfor i stigende grad de tv der er i stand til at levere tilnærmelsesvist korrekte billeder, om ikke andet så efter en kalibrering.
Grunden til at dette går ud over Philips, er at de simpelthen ikke er med på dét tog. Philips' definition af hvad en god tv-oplevelse er, går simpelthen i den stik modsatte retning. Mens det er muligt de kan fange nok "almindelige forbrugere" med hårdtpumpet farvegengivelse og cirkus-belysning, så fanger de færre og færre entusiastiske forbrugere, som trods alt er dem der findes flest af på internet-fora. Ja, man kan godt kalibrere et Philips til at være brugbart, og i topmodellernes tilfælde også til at være ret konkurrencedygtigt med andre LCD'er. Men det bliver bare aldrig rigtigt helt godt, fordi de ikke er designet til det - at kalibrere et Philips tv er at arbejde MOD tv'ets grundlæggende design, og derfor synes jeg det er absurd at rose Philips for at de kan kalibreres til meget bedre resultat. Flere af de andre producenter har arbejdet målrettet mod at kunne indstilles til tilnærmelsesvist korrekt gengivelse - senest med THX projektet, der godt nok ikke er perfekt men ikke desto mindre har gjort det markant nemmere at få et tv med en hæderlig billedgengivelse. Samsung har arbejdet meget på kalibrerings-funktionerne, og har bevæget sig fra at være i mine øjne _markant_ ringere end Philips' topmodeller, til at være markant bedre - ud fra min målsætning. Ikke fordi Philips ikke har flyttet sig, de har bare flyttet sig i den forkerte retning. Et Philips tv i dag er absolut bedre end et Philips tv for 3 år siden. Det er bare bedre til nogle ting jeg mener man per definition ikke skal gøre ved billedet.
Derudover er jeg helt enig i indlægget ovenfor, for 27.000,- bør man kunne forvente bedre finish end dét man får i et Philips i dag. Og mens nogle tilsyneladende er vilde med designet, så synes jeg det er fuldstændigt håbløst sammenlignet med konkurrenterne. Der er ingen tvivl om at Samsung har fået ualmindeligt godt fat i hvordan danskerne synes et tv skal se ud, og på den designmæssige appel kører de Philips midt over lige nu.
Så er der nogle der mener at fora'ene bare er en bunke Pioneer og Panasonic fanatikere. Det er jeg meget uenig i. Forum-brugere er generelt de MINDST mærke-loyale kunder man kan finde. Der skal kun nogle få anmeldelser og omtaler fra de rigtige steder til, før det løber som en steppebrand at nu er Panasonic ikke de bedste længere men er overhalet af mærke X, så er det pludselig mærke X alle taler om. Det bedste eksempel på dét er JVC projektorer. JVC var _totalt_ ukendt inden for projektorer til hjemmebrug, indtil de lancerede HD1. Den blev meget hurtigt kendt som dén projektor der leverede fantastisk kontrast uden "snyd" (dynamisk iris), og fik (fortjent) meget hurtigt en stor fanskare blandt forum-brugerne. Efter få måneder var JVC dén producent alle de andre forsøgte at slå, og er det for så vidt stadig.
Derfor: Hvis Philips lancerede et tv i morgen, der _reelt_ var i stand til at gengive billedgengivelsen sådan som "vi" gerne vil have den), så vil jeg garantere for at alle snakkede om Philips igen. Men som det er nu, så sker der dét at jo mere folk lærer om hvad god billedkvalitet er, jo længere kommer de fra Philips' måde at gøre tingene på.
Redigeret af AV Precision - 01-September-2009 kl. 08:56