Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
|
Sendt: 02-September-2009 kl. 17:22 |
Ny har Otto vel snart skrevet 5095 indlæg hvor rigtig mange af dem omhandler billedekvalitet. hvis man ikke vil følge den vej, er der masser af produkter man kan købe. hvis man følger Otto, køber man udelukkede efter billedekvalitet og ikke andet. så må man selv afgøre hvilken vej man vil går. i min verden kan man ikke lave et kompromi mellem design og billedekvalitet.
ellers kan man bare går ned i butik, vælge det tv som man synes har det bedste design.
det betyder ikke man skal betale 20000 eller mere for et tv. men finde det tv som har den bedste billedekvaltet i den prisklasse man har råd til
Redigeret af xcardman - 02-September-2009 kl. 17:26
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 02-September-2009 kl. 17:32 |
lahan skrev:
Det er selvfølgeligt fordelen ved at være selvstændig, at der ikke er en boss der bestemmer hvad man skal sælge. |
Nu er jeg jo så ansat af Medlyd i dag, så jeg bestemmer ikke selv - men jeg er så heldig at de overordnede er enige med mig i min filosofi.
lahan skrev:
Kunne forstille mig at visse produkter/mærker giver en bedre fortjeneste, og derfor opfinder sælgeren grunde til at vælge disse mærker. |
Det er normalt sådan sælgere arbejder. Af samme årsag betragter jeg også mig selv som kunderådgiver og ikke som sælger - omend det dybest set er to sider af samme sag.
lahan skrev:
Er det ikke lidt firkantet at definerer produkter ud fra virker / virker ikke ? |
Jo. I virkeligheden er det jo heller ikke _helt_ så firkantet, jeg har trods alt en overordnet overligger der hedder "pris". Det er nemt nok at finde frem til at en Sim2 HT5000 er en af de bedste projektorer man kan købe for penge. Dér hvor udfordringen kommer ind, er at finde frem til det bedste produkt inden for en given ramme. Når jeg siger at Pioneer er de bedste tv, så betyder det heller ikke at jeg slet ikke har et bud på hvad man skal købe hvis man nu vil have DVB-C indbygget. Men det er dér jeg tror de fleste ikke helt skelner mellem hvordan jeg formulerer mig i offentligt rum, og hvordan jeg formulerer mig overfor en kunde der har en konkret problemstilling. Dét at jeg har en firkantet holdning til hvad der er bedst, betyder ikke at jeg er komplet uden forståelse for at nogle vil have et tv i en bestemt farve, med bestemte tunere og med indbyggede højttalere.
Det pudsige er, at mens JEG ikke har noget problem med at sige til folk at det bedste tv er et Pioneer, når de så siger de vil have DVB-C tuner i, så siger jeg at de må købe et Panasonic så. "Har det lige så godt billede da?" Næh. Det er jo et kompromis man må tage hvis man vil have de øvrige ting på plads. Så panikker folk fuldstændigt - "jamen jeg vil da ikke have et tv med dårligere billede!" Nå, jamen så må du jo bestemme dig til hvad du vil give afkald på, du kan ikke få det hele.
Jeg formulerer det naturligvis ikke så hårdt i real life, men skåret ind til benet er det ofte sådan det foregår. Men dybest set synes jeg det er andre der gør mig mere firkantet end jeg er. Hvis man starter med at spørge hvad man skal købe hvis man vil have det bedste billede, så svarer jeg naturligvis på dét. Det er ikke ensbetydende med at jeg mener alle i hele verden skal købe lige præcist dét produkt.
lahan skrev:
Har du en kasse der hedder tv fra 32" og ned ?
Eller ligger alle små tv i kassen virker ikke ? |
Lige præcis! Jeg har ikke en løsning på alles problemer. Jeg ved ikke hvor du køber det bedste køleskab, hvem der serverer den bedste Cafe Latte, hvordan vi får fred i mellemøsten, og hvilket 32" tv man skal købe. Små tv er uden for mit arbejdsområde. Det er ikke, som nogle givetvis vil opfatte det, fordi jeg er arrogant og ikke gider beskæftige mig med billige ting, det er bare en produktgruppe jeg har undladt at beskæftige mig med, fordi så har jeg bedre tid til at blive dygtigere på dé produktgrupper jeg rent faktisk VIL beskæftige mig med.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 02-September-2009 kl. 17:47 |
xcardman skrev:
Ny har Otto vel snart skrevet 5095 indlæg hvor rigtig mange af dem omhandler billedekvalitet. hvis man ikke vil følge den vej, er der masser af produkter man kan købe. hvis man følger Otto, køber man udelukkede efter billedekvalitet og ikke andet. så må man selv afgøre hvilken vej man vil går.
|
Jeg forsøger faktisk ikke at sige at folk bør vælge udelukkende ud fra billedkvalitet. Dét jeg siger er at NÅR man står og skal bedømme billedkvaliteten, efter evt. at have fravalgt produkter der ikke opfylder éns øvrige krav, så har jeg en helt fast defineret, relativt simpel fremgangsmåde til at finde frem til det bedste. Hvis man forstår og accepterer "min" vej til den bedste billedkvalitet, så bliver alting meget nemmere. At der så er mange der ikke kan acceptere at de køber noget der ikke er det bedste på ALLE punkter, det kan ikke rigtigt være mit problem.
|
 |
xcardman
Guld medlem
|
Sendt: 02-September-2009 kl. 18:02 |
otto og ikke andet er nok også et meget stærkt ord.
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 02-September-2009 kl. 20:00 |
lahan skrev:
Hvilke tv ville du købe hvis det max måtte være 32" ?
|
Hmmmm, troede ikke at du mente spørgsmålet alvorligt. Men det kan jeg se at du gør - beklager.
Direkte adspurgt, så ville jeg personligt tage at langt kig på Panasonic's 32" LCD, og Sony's dyrere 32" LCD-modeller. Og så tage den med det bedste kompromis mellem billedkvalitet og pris.
M.v.h.
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Point: 9442
|
Sendt: 03-September-2009 kl. 09:57 |
xcardman skrev:
Ny har Otto vel snart skrevet 5095 indlæg hvor rigtig mange af dem omhandler billedekvalitet. hvis man ikke vil følge den vej, er der masser af produkter man kan købe. hvis man følger Otto, køber man udelukkede efter billedekvalitet og ikke andet. så må man selv afgøre hvilken vej man vil går. i min verden kan man ikke lave et kompromi mellem design og billedekvalitet.
ellers kan man bare går ned i butik, vælge det tv som man synes har det bedste design.
det betyder ikke man skal betale 20000 eller mere for et tv. men finde det tv som har den bedste billedekvaltet i den prisklasse man har råd til
|
Hvorfor ikke tage begge/alle parametre ind før man vælger tv.
Hvis forskellen på billedekvalitet er minimal, fx mellem samsung og panasonic, så kan man da ligeså godt kikke på de øvrige parametre. Det handler jo om at få det bedste tv og ikke kun det bedste billede.
Det er jo ikke alle der "kun" vægter billedekvalitet ved valg af tv. Hvis folk kun kikkede på billedekvalitet ville alle have et Pioneer tv. Sådan er det heldigvis ikke.
|
 |
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 03-September-2009 kl. 10:12 |
AV Precision skrev:
lahan skrev:
Det er selvfølgeligt fordelen ved at være selvstændig, at der ikke er en boss der bestemmer hvad man skal sælge. |
Nu er jeg jo så ansat af Medlyd i dag, så jeg bestemmer ikke selv - men jeg er så heldig at de overordnede er enige med mig i min filosofi.
lahan skrev:
Kunne forstille mig at visse produkter/mærker giver en bedre fortjeneste, og derfor opfinder sælgeren grunde til at vælge disse mærker. |
Det er normalt sådan sælgere arbejder. Af samme årsag betragter jeg også mig selv som kunderådgiver og ikke som sælger - omend det dybest set er to sider af samme sag.
lahan skrev:
Er det ikke lidt firkantet at definerer produkter ud fra virker / virker ikke ? |
Jo. I virkeligheden er det jo heller ikke _helt_ så firkantet, jeg har trods alt en overordnet overligger der hedder "pris". Det er nemt nok at finde frem til at en Sim2 HT5000 er en af de bedste projektorer man kan købe for penge. Dér hvor udfordringen kommer ind, er at finde frem til det bedste produkt inden for en given ramme. Når jeg siger at Pioneer er de bedste tv, så betyder det heller ikke at jeg slet ikke har et bud på hvad man skal købe hvis man nu vil have DVB-C indbygget. Men det er dér jeg tror de fleste ikke helt skelner mellem hvordan jeg formulerer mig i offentligt rum, og hvordan jeg formulerer mig overfor en kunde der har en konkret problemstilling. Dét at jeg har en firkantet holdning til hvad der er bedst, betyder ikke at jeg er komplet uden forståelse for at nogle vil have et tv i en bestemt farve, med bestemte tunere og med indbyggede højttalere.
Det pudsige er, at mens JEG ikke har noget problem med at sige til folk at det bedste tv er et Pioneer, når de så siger de vil have DVB-C tuner i, så siger jeg at de må købe et Panasonic så. "Har det lige så godt billede da?" Næh. Det er jo et kompromis man må tage hvis man vil have de øvrige ting på plads. Så panikker folk fuldstændigt - "jamen jeg vil da ikke have et tv med dårligere billede!" Nå, jamen så må du jo bestemme dig til hvad du vil give afkald på, du kan ikke få det hele.
Jeg formulerer det naturligvis ikke så hårdt i real life, men skåret ind til benet er det ofte sådan det foregår. Men dybest set synes jeg det er andre der gør mig mere firkantet end jeg er. Hvis man starter med at spørge hvad man skal købe hvis man vil have det bedste billede, så svarer jeg naturligvis på dét. Det er ikke ensbetydende med at jeg mener alle i hele verden skal købe lige præcist dét produkt.
lahan skrev:
Har du en kasse der hedder tv fra 32" og ned ?
Eller ligger alle små tv i kassen virker ikke ? |
Lige præcis! Jeg har ikke en løsning på alles problemer. Jeg ved ikke hvor du køber det bedste køleskab, hvem der serverer den bedste Cafe Latte, hvordan vi får fred i mellemøsten, og hvilket 32" tv man skal købe. Små tv er uden for mit arbejdsområde. Det er ikke, som nogle givetvis vil opfatte det, fordi jeg er arrogant og ikke gider beskæftige mig med billige ting, det er bare en produktgruppe jeg har undladt at beskæftige mig med, fordi så har jeg bedre tid til at blive dygtigere på dé produktgrupper jeg rent faktisk VIL beskæftige mig med.
|
øv havde lige håbet på du også kunne klare problemerne i mellem østen.
Dit eksempel med at folk bakker ud når de får at vide at panasonic har et ringere billede er lidt trist.
1. De ved vel ikke hvor lille forskellen er mellem nr 1 og nr 2
2. Har de overhovedet selv set billedet ?
3. Har de overvejet hvad de finder vigtigst ved deres tv ?
Angående den firkantede holdning, så har du nok ret i at det ikke er din holdning der er firkantet, men derimod dine disciple der får en meget firkantet holdning, til at alt kun handler om billede kvalitet. Det er der vist et godt eksempel på netop det i denne tråd.
|
 |
xcardman
Guld medlem
|
Sendt: 03-September-2009 kl. 10:22 |
lahan skrev:
xcardman skrev:
| Hvorfor ikke tage begge/alle parametre ind før man vælger tv.
Hvis forskellen på billedekvalitet er minimal, fx mellem samsung og panasonic, så kan man da ligeså godt kikke på de øvrige parametre. Det handler jo om at få det bedste tv og ikke kun det bedste billede.
Det er jo ikke alle der "kun" vægter billedekvalitet ved valg af tv. Hvis folk kun kikkede på billedekvalitet ville alle have et Pioneer tv. Sådan er det heldigvis ikke. | Nej heldigvis køber alle ikke pioneer. Men det er heldigt vi har haft pioneer til at sætte en standard for hvad et tv kan levere af billedekvalitet. panasonic og godt vi har fået samsung ind i billedet, prøver måske at gå pioneer vejen. ikke andet er et stærkt ord som jeg skrev. for hvis jeg skulle vælge mellem samsung og panasonic i dag. Så blev det et pan v10, af den årsag samsung har for mange fejl. mange køber ikke efter billedekvaltet, fordi de ikke ved bedre. Bare se hvor mange som skriver de kun vil have en teknologi, fordi deres venner siger at det er godt. Når nogen så skriver noget andet, er man bare en fan eller noget andet. En grund til jeg ikke gider og anbefale noget tv mere. man må købe det man vel, men det skal ske udfra ens behov. Det hjælper jo ikke af ens nabo køber en diesel, som min. Hvis der kørselbehov kun er 10.000 km om året. så kan det ikke svar sig Man ser vel 98 procent af tiden på skærmen og dens indhold og ikke på rammen.
Redigeret af xcardman - 03-September-2009 kl. 10:41
|
 |
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 03-September-2009 kl. 10:31 |
xcardman skrev:
Man ser vel 98 procent af tiden på skærmen og dens indhold og ikke på rammen.
|
Ok vidste ikke at Samsung havde mange fejl, dvs det har de vel altid haft.
jamen så vægter du billedet 98% i dit behov. Jeg ville i højere grad inddrage andre ting i mit behov.
|
 |
xcardman
Guld medlem
|
Sendt: 03-September-2009 kl. 10:33 |
lahanhvorfor har du selv købt en pioneer, pågrund af den hvide ramme?. for den kunne jeg godt male for en 5 kr  hvis du kalder mig for disciple, så forstå jeg ikke vi har dette forum. Så kunne vi lige så godt skrive som et standard svar, gå i fona eller tilsvarende. jeg har valgt ottos vej som så mange andre, det kan jeg ikke se noget galt i. vi vil bare have et nogenlunde korrekt billede. Det håber jeg så mange andre producenter går efter. Hvis jeg skulle tro 100 procent på otto, havde jeg en projektor og ikke et tv. jeg vil med glæde købe et phillips den dag, de kan levere et nogenlunde korrekt billede og som er bedre end mit nuværende pioneer
|
 |
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 03-September-2009 kl. 10:34 |
Henrik B. skrev:
lahan skrev:
Hvilke tv ville du købe hvis det max måtte være 32" ?
|
Hmmmm, troede ikke at du mente spørgsmålet alvorligt. Men det kan jeg se at du gør - beklager.
Direkte adspurgt, så ville jeg personligt tage at langt kig på Panasonic's 32" LCD, og Sony's dyrere 32" LCD-modeller. Og så tage den med det bedste kompromis mellem billedkvalitet og pris.
M.v.h. |
Selvfølgeligt mente jeg det alvorligt. Kunne godt overveje et Philips i 32". Havde egentligt set et fedt Sony, desværre findes det ikke i EU.
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
|
Sendt: 03-September-2009 kl. 10:34 |
lahan skrev:
Hvorfor ikke tage begge/alle parametre ind før man vælger tv.
Det er jo ikke alle der "kun" vægter billedekvalitet ved valg af tv. Hvis folk kun kikkede på billedekvalitet ville alle have et Pioneer tv. Sådan er det heldigvis ikke. |
Det er vel også lidt det Otto siger i sit forrige indlæg med eksemplet med "Bedste billede=Pioneer kontra bedste billede med DVB-C mpeg4 tuner=Panasonic". Dybest set kan man vel inddele kravene til et tv i 5 "grupper": 1) Billedkvalitet 2) Features (Lyd, tilslutningsmuligheder som USB og/eller netværk osv, tunere osv) 3) Design 4) Byggekvalitet (mislyde fra blæser eller PSU, for billige/tynde materialer osv) 5) Pris Hvordan de skal vægtes i forhold til hinanden vil selvsagt altid være voldsomt individuelt. Jo mere specifik man bliver på de enkelte parametre, jo mere risikerer man også at begrænse sit felt.
Hvis kravet f.eks. er "Jeg vil have det TV som har det bedst mulige billede, som også har netværksstreaming, DVB-C Mpeg 4 tuner, er max 5 cm tykt og koster under 10.000 kr", så er det festen starter med at afgøre med sig selv hvilke af kravene man helst vil gå på kompromis med...
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |