recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er Time Capsule A1409 forældet??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er Time Capsule A1409 forældet??

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er Time Capsule A1409 forældet??
    Sendt: 27-Februar-2020 kl. 16:24
Jeg har de sidste 8 år eller sådan noget brugt en Apple Time Capsule (A1409) som trådløs router. Jeg har et TELIA-modem, som modtager internet fra telefonstikket, jeg har disabled wifi-delen af dette modem, og lader Time Capsulen distribuere WIFI. Det har sådan set altid virket stabilt.

Men... nu har jeg bestilt fibernet (100/100 mb), og den bliver vist nok leveret med en Wifi-router fra Eniig. Jeg synes bare at Apples produkter er nemme at opsætte og der er aldrig bøvl med dem (uden at jeg er fanboy). 

Så spørgsmålet er: Er min Time Capsule fin nok fortsat, eller bliver den "et svagt led" i kæden?

Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2020 kl. 19:14
Det kræver jo ikke mere end et password at skabe en alm. forbindelse til en router i dag, så Time Capsule er næppe væsentlig nemmere med mindre du har ekstraordinære krav/opsætninger.
 
Og hvis din capsule er ældre end 5. generation (fra 2013), så er den uden wifi-protokollen 802.11ac, der er omkring tre gange hurtigere og ikke mister så meget effekt, jo længere væk du kommer fra routeren ifht den ældre version 802.11n.

Er din capsule 4. generation eller ældre vil den altså potentielt være et svagt led - men det afhænger selvfølgelig også af kvaliteten af din Eniig-router og til en vis grad placeringen.
 
Et ældre familiemedlem har en router fra Fibia og den er altså ikke noget at skrive hjem om. Desuden kommer fiberen ind i gulvplan, og i hans tilfælde i et hjørne af huset, hvorfor placeringen af routeren er alt andet end ideel. 


Redigeret af longjohn2 - 27-Februar-2020 kl. 19:15
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 07:02
ok - tak for input.

I mit nuværende setop har jeg en NAS (synology) med 2 diske (2TB roterende), der spejler hinanden (backup). Men for nylig købte jeg også en helt almindelig 3TB roterende USB disk, og jeg er lidt overrasket over hvor meget hurtigere jeg kan skrive/læse til USB-disken end til NAS diskene... Det fik mig til at overveje om routeren er en flaskehals....
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 07:24
Som longjohn skriver, så er din nuværende Time Capsule begrænset til WiFi 802.11n (WiFi 4). Time Capsule fra 2013 har 802.11ac (WiFi 5), som stadig er den aktuelle standard i langt de fleste produkter. Mange produkter i dag anvender ac over enten 2,4GHz eller 5GHz og med dette skridt - hvis dine enheder er klar - vil du få et bedre WiFi-netværk i hjemmet. Forudsat at routeren er god naturligvis.

Nye produkter er så småt begyndt at gå over til WiFi 6 (802.11ax), men det kommer til at tage lang tid før det er udbredt. Apple har ingen routere til WiFi 6, da de er gået ud af markedet.

Min erfaring er, at man ikke skal røre de WiFi-routere, som internetudbyderne tilsender, med en ildtang. Sæt den nye op som modem og slå WiFi-delen fra, ligesom du har gjort i dag.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 16:38
Når det nu er fiber, så undersøg lige mulighederne hos din udbyder. Min udbyder (Hiper) tilbyder at man kan køre helt uden deres egen router, hvis blot ens egen understøtter VLAN 101. Så kan du bare kyle deres router tilbage i kassen og undgå deres lorte firmware.

Og så lige en rettelse til Longjohn og Rasmus. AC kører ikke 2.4Ghz, kun 5Ghz. Alle routere med AC kan dog også køre 2.4Ghz, men det er altså over N.
Det er først med AX (Wifi6) at man får både 2.4Ghz og 5Ghz.
Og udover det, så rækker AC ikke længere end N, som Longjohn siger. Tværtimod. N på 2.4Ghz rækker betydelig længere end 5Ghz, men dog ved lavere hastigheder.

Men jo, din nuværende Time Capsule er ved at være godt forældet. Jeg vil også fraråde dig at købe en seneste udgave fra 2013. Godt nok har den AC, men det er altså også en gammel sag efterhånden.

Tag hellere en kig på Nørdotekets videoer på YouTube med routertests, som er lavet sammen med Recordere (ved ikke hvor tæt samarbejde det er, men videoerne lægges ud på recorderes nuhedsside).
Jeg tror stadig det er gældende, at han mener Ubiquiti Unify er den bedste løsning til hjemmet.
Her er router og access point dog to forskellige enheder. Men en USG (Unifi Security Gateway, routeren) og AP AC Lite (access point) tilsammen, koster ca det samme som en god router med det hele indbygget.

Fordelen ved at de er adskilt er, at du selvfølgelig stiller routeren hvor din internetforbindelse kommer ind i huset, men det er typisk ikke der hvor du vil få den bedste dækning af Wifi. Derfor trækker du så et ethernetkabel ud til et central sted i huset, hvor du så placerer access point. Skulle du bo i et stort hus, eller bare generell oplever dårlig dækning på nogle områder, så køber du bare flere af dem.

Opsætningsmæssigt er de ikke sværere end Apple. Men det gælder nu generelt de fleste routere i dag. De fleste producenter har fattet det ikke skal være så svært at opsætte et netværk længere.
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 17:06
Nagash og Rasmus tak for udførlige svar.

Nagash -> Jeg er helt med på, at Time Capsule fra 5th generation fra 2013 er 7 år gammel - og derfor en oldsag i tech-verden :)

Hvilke fordele er der helt konkret ved en nyere router? Jeg har googlet lidt: Time Capsule fra 2013 har AC og det er også det, de nyeste routere kører med. Så hvad gør den forældet? Jeg spørger ikke for at udfordre dit udsagn, men for at blive klogere!

I forhold til at dække hele huset med wifi: Min time capsule står i mit kontor, og dækker næsten hele huset, men også kun næsten. Derfor er den extended med en Airport Express, som står ovenpå et skab inde i stuen. Det skrev jeg bare ikke noget om i første indlæg :)

Ved du for resten om Time Capsule 5th generation har VLAN 101 - jeg har fundet dens specs, der står hverken at den har eller ikke har... Jeg googlede lidt - det ser ud til at man skal have lidt tech-snilde, hvis man skal køre helt uden om eniigs router... Det har jeg sådan set også, kan bare godt lide at undgå bøvl...


Redigeret af pianomartin - 28-Februar-2020 kl. 17:10
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 18:19
Jeg har faktisk ingen anelse om, om Time Capsule har VLAN. Det er jeg ikke skarp nok i Apple routere til at vide.

Men om 5. generation er for gammel er jeg egentlig også lidt i tvivl om. Tjekkede lige specs på den og den er egentlig slet ikke så ringe endda. Kan se de har opgraderet antallet af antenner til 6 i alt. 3 til 2.4Ghz og 3 til 5Ghz.
Og når du i forvejen har en Airport til udvidelse af netværk, kan det godt være den er fin til formålet. Men den Airport, understøtter den AC? 

Angående din NAS vs din USB disk så kan der være mange faktorer. Hvor slår du din USB disk til henne? Er det USB 3.x disk direkte i computeren, så vil den helt naturligt overføre hurtigere end hvis du overfører til din NAS over WiFi. Især når du på nuværende tidspunkt kun har WiFi N. 
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 19:26
Ja, min Airport Express har AC :) Har kig på en 5th generations time capsule på DBA til en super skarp pris.

Min mac + NAS + den indbyggede HDD i Time Capsule er alt sammen koblet sammen via ethernet, så der er ikke nogen WIFI-flaskehalse.

Men HDD'en i Time Capsule'n er jo fra 2011 - og HDD'ene i Synology-nas'en er ældre, jeg vil gætte på, at de er fra 2009.

Min USB-disk er helt ny og kører USB 3.0. Jeg ved ikke hvor meget, der er sket med udvikling af roterende diske de sidste 10 år?

Men en hurtig test:
Overførsel af en 1,2 GB fil fra Time Capsule's harddisk til min mac's SSD tager ca. 1 minut. Ca. det samme fra Synology Nas'en til Mac'ens SSD.

Overførsel af samme fil fra min nye USB 3.0 disk tager ca. 5 sekunder :) så det er en voldsom forskel. Og jeg synes jo at gigabit-netværk med eller uden AC burde være hurtigere end selv min nye disk?!
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 19:47
Kan nemt være alderen på diskene og evt. din NAS. SATA 3 blev først klar i sommeren 2009. Så det er ikke utænkeligt at du kører med SATA 3 diske i din NAS.
Men hvis din USB disk kan overføre SÅ hurtigt, så er det vist også en SSD. 
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 08:26
Det er en hastighed på knap 2 Gb/s, Nagash.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Det er en hastighed på knap 2 Gb/s, Nagash.
Hvad svarer du på her? 
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 09:55
USB-disken er en 4 TB WD Elements Desktop - den har kostet ca. 750 kr, og jeg synes jeg kan høre, at den snurrer/vibrerer ved brug - og ellers var det vist også ekstremt billigt for en 4 TB SSD - så jeg er rimelig sikker på, at det er en gammeldaws slags. Men ja, den er lækker hurtig :)

og altså.... hastigheden er jo bare målt med et stopur +/- så om det er 4 sekunder eller 6-7 sekunder må du ikke hænge mig op på, men det er i det leje...



Redigeret af pianomartin - 29-Februar-2020 kl. 09:58
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu