recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaring med el-cykel konverterings-kits?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaring med el-cykel konverterings-kits?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaring med el-cykel konverterings-kits?
    Sendt: 24-Maj-2020 kl. 16:15
Hej Alle

Jeg planlægger at konvertere min ladcykel til en el-ladcykel ved hjælp af et konverterings-kit med el-motor og batteri, og vil derfor gerne høre om nogle af Jer har gjort jer erfaringer med el-cykel-konverteringskits?

Jeg tænker der er to muligheder:

Enten konverteringskit til at sætte på kranken, eller konverteringskit med motor i baghjulet/bagnavet (det er en ladcykel, så forhjulsmotor er ikke en mulighed).

Eksempler på konverterings-kits:
Krank-motor:
https://boxbike.dk/da/elcykel-reservedele-tilbeh%C3%B8r/66-bafang-8fun-bbs01-250w-36v-krankmotor-med-controller.html

Nav-motor:
https://boxbike.dk/da/elcykel-kit/324-elcykel-kit-bafang-shengyi-250w-navmotor-baghjul.html

Jeg har overordnet set gjort mig overvejelser omkring motorer fra Bafang, og deres 36V, 250 watt mid-drive motorer, BBS01B, med pedal-assist (dvs den kun aktiveres når man træder rundt i pedalerne) som monteres i kranken på cyklen.

Er der nogen som har erfaringer med den type el-motor? Er der nogen særlige ting man skal være opmærksom på når man bestiller dette?

Hvorfor er det, at man ikke kan bruge fodbremse med sådan en model?

Alternativt kan man købe et baghjul med nav-motor, men der lader det til, at man skal have en separat controller-boks til at samle alle stik og ledninger. Ofte ser det ud til at der er stor forskel på størrelsen af disse controller-bokse, hvorfor de ikke alle er nemme at gemme inde i batteriholderen. Derfor er jeg mest interesseret i krankmotoren.

Hvor er det bedst at bestille delene fra?
Jeg tænker at søge på ebay/amazon, og deres europæiske lagre. Alternativt, hvis rabatten ikke er så stor, da på en dansk hjemmeside (ex. box-bike - andre forslag modtages gerne), for at få dansk garanti.

Man kunne evt også bare bestille delene fra ex. Coop’s hjemmeside:

Baghjul:
https://shopping.coop.dk/vare/baghjul-med-motor-til-mustang-family-elladcykel/5700382196616?dfw_tracker=34800-5700382196616&cid=sem2970211262&gclid=EAIaIQobChMIlMqs-pfM6QIViJh3Ch0WkQ0QEAEYASACEgLE_PD_BwE

Controller:
https://shopping.coop.dk/vare/controller-til-elcykel-til-mustang-family-elladcykel/5700382196746

Så skal man dog selv bestille Pedal-assist sensor, speed-sensor, display, bremsegreb, bagagebære/batteri-holder og batteri, men får dog dansk garanti på vigtige dele på denne måde.

Jeg kan bare ikke finde informationer om coop’s stik er kompatible med bafangs stik – nogen som ved det?

Ja, jeg er ny i denne el-cykelverden, og jeg kan ikke finde noget forum for det, så jeg prøver lykken her på rec.dk.

Mvh



Redigeret af nexium - 24-Maj-2020 kl. 16:21
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 19:45
gå efter krank. Meget bedre at køre med..
Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pioneer540 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 19:58
Hej

Jeg har selv købt ved Boxbike, jeg købte og monterede Velectro-motoren, som har fodbremse, den er 48V:


Det er en god kvalitet, jeg købte den med XH18-håndtaget med indbygget display, det har jeg ikke fortrudt.

Du kan ringe til Boxbike, de har en rigtig serviceminded medarbejder, som har tid til at vejlede dig grundigt.

Jeg er ret tilfreds med den ☺️

Jeg er enig i, at du skal have en krankmotor, det er det bedste.

Mvh René
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 02:19
x

Redigeret af longjohn2 - 25-Maj-2020 kl. 02:26
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 06:39
hov havde ikke lige set spørgsmålet med fodbremsen.
Dens effekt virker bare ikke når du har den motor på. Men på de fleste cykler, og sikkert også din, kan du montere en ekstra håndbremse. Og til det behøver du ikke et nyt baghjul.
Kan ikke forklare teknikken bag.
Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pioneer540 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hov havde ikke lige set spørgsmålet med fodbremsen.
Dens effekt virker bare ikke når du har den motor på. Men på de fleste cykler, og sikkert også din, kan du montere en ekstra håndbremse. Og til det behøver du ikke et nyt baghjul.
Kan ikke forklare teknikken bag.

Det er derfor han skal vælge denne, den har fodbremse:


Husk, hvis pedalarmene er kortere end 210 mm, skal man selv købe nogen løse, der passer med længden på ens egne. Det kan være lidt en udfordring med den højre, men man kan selv “lave” en højre ved at købe et sæt og afmontere klingen, så man har den løse højre pedalarm.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hov havde ikke lige set spørgsmålet med fodbremsen.
Dens effekt virker bare ikke når du har den motor på. Men på de fleste cykler, og sikkert også din, kan du montere en ekstra håndbremse. Og til det behøver du ikke et nyt baghjul.
Kan ikke forklare teknikken bag.

Det er derfor han skal vælge denne, den har fodbremse:


Husk, hvis pedalarmene er kortere end 210 mm, skal man selv købe nogen løse, der passer med længden på ens egne. Det kan være lidt en udfordring med den højre, men man kan selv “lave” en højre ved at købe et sæt og afmontere klingen, så man har den løse højre pedalarm.
Ej han skal ikke. Hvis han ikke gør, skal han bare montere en håndbremse.
Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pioneer540 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hov havde ikke lige set spørgsmålet med fodbremsen.
Dens effekt virker bare ikke når du har den motor på. Men på de fleste cykler, og sikkert også din, kan du montere en ekstra håndbremse. Og til det behøver du ikke et nyt baghjul.
Kan ikke forklare teknikken bag.

Det er derfor han skal vælge denne, den har fodbremse:


Husk, hvis pedalarmene er kortere end 210 mm, skal man selv købe nogen løse, der passer med længden på ens egne. Det kan være lidt en udfordring med den højre, men man kan selv “lave” en højre ved at købe et sæt og afmontere klingen, så man har den løse højre pedalarm.
Ej han skal ikke. Hvis han ikke gør, skal han bare montere en håndbremse.

Nu spørger han direkte efter, hvorfor man ikke kan finde en model med fodbremse. Det har jeg linket til en model, der har. Jeg ved ikke, hvorfor du fastholder at skulle montere ekstra håndbremse, når det andet er en mulighed. 
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 09:12
hvor spørger han direkte om det?
Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pioneer540 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hvor spørger han direkte om det?

Han skrev dette: “Hvorfor er det, at man ikke kan bruge fodbremse med sådan en model?” 

Jeg fandt en model der kunne det. Den opfylder hans behov. Den er faktisk lavet til lad-cykler, men kan bruges på alle cykler med fodbremse og standard krank-boks.


Redigeret af Pioneer540 - 25-Maj-2020 kl. 09:20
Til top
Danielwj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Danielwj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 20:56
selvom du mister dansk garanti ville jeg klart købe fra udlandet, prisforskellen er så markant at dit sæt kan gå i stykker og du kan købe 2 nye, før du rammer samme pris som du skal give i danmark. Det er helt blæst. Jeg er selv i gang med at bygge et tsdz2 48v setup med et 17ah batteri fra enerprof, et hacked Bafang display og med softmod på motoren så.. ja det bliver lidt sjovere :) jeg afventer dog forsat leveringen på batteriet, så projektet er sat på stilstand lige nu. (jeg valgte tsdz2 over Bafang da cyklen tjener 2 formål hos mig, motion og transportmiddel, og motoren jeg har valgt er moment styret, til en lad cykel ville jeg helt klart også vælge Bafang)

Kig på 
http://yosepower.com/ (Husk at vælge german stock)

http://www.pswpower.com/ven.php? ( husk at vælge german stock)

https://enerprof.de (tryk på det engelsk flag oppe i venstre hjørne, så er siden lidt lettere at tygge sig igennem)  -  De er meget stærke på batteri siden, du skal dog være obs på der er minimum 30 arbejdes dages leverings tid på batteri fra bestilling til afsendelse.


Første 2 sider er til at stole på ifht. leveringen, men deres batteri svinger i kvalitet. De 2 sidstnævnte er ligeledes til at stole på ifht. leveringen og høster positive anmeldelser på deres batterier. 


Held og lykke med søgningen.

Til top
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hvor spørger han direkte om det?

Hvorfor er det, at man ikke kan bruge fodbremse med sådan en model? (red: krank-motor)” 


Jeg har fundet svaret: 
På Bafang's krankmotorer drejer den store skive foran ikke med tilbage når man træder baglæns, hvorfor fodbremsen ikke vil virke. 
Man kan sagtens bruge krankmotoren i et setup med fodbremse og indvendige gear - dog obs for at det indvendige gearsystem ikke kan holde til at skifte under træk, hvorfor der er stor risiko for at det vil gå i stykker. 

Grunden til at jeg oprindeligt spurgt om dette var, at jeg synes det var besværligt (og dyrt) hvis jeg skulle ud og købe nyt baghjul og tilhørende udvendigt gearsystem. 
Nu ved jeg så, at jeg ikke nødvendigvis behøver dette, men der er risiko for at jeg alligevel smadre det indvendige gearnav medmindre jeg installerer en gearsensor. 


Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu