recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaringer med ’4:3 Burnin’ på pioneer.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketErfaringer med ’4:3 Burnin’ på pioneer.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mobanet Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaringer med ’4:3 Burnin’ på pioneer.
    Sendt: 04-August-2009 kl. 20:47
Min Pioneer 428XD har fået noget, som ligner burnin. Det er på de områder af skærmen, hvor der sorte bjælker ved 4:3 udsendelser.

Er der andre som har oplevet dette og hvordan har I fået det væk.

Mit tv er ca 18 mdr og problemet først kommet inden for de sidste par mdr.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 23:13

Der kan som udgangspunkt ikke komme burn-in, hvor der intet billede vises - men måske stammer det fra noget andet. Hvis du slå over på et input, hvor der ikke er noget signal, kan du så se det midt på skærmen også?

Kan du beskrive det du ser nærmere?

Til top
detoch Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-Januar-2009
Point: 331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 23:19

Jeg har på mit  pio580, ja det ligneer lysgrå bjælker i top og bund.. dog kan det kun ses mår man ser film der ikke fylder hele skærmen..

Men det er irriterende, når man sidder og ser film..!

Ved ikke om der er nogen måde at få det væk på, men det ville da være dejligt..

Til top
mobanet Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 10:46

Man ser det kun, når man ser 16:9 udsendelser. I siderne kan man skimte markeringen fra de sorte bjælker.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 11:07
har i prøvet at køre noget "white noise" eller den indbyggede "washer" i 12-24timer og se om det gjorde en forskel?
Mvh

René
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 11:14

Det er nok ikke så meget et spørgsmål om burn-in som det er et spørgsmål om slitage.

Som jeg husker det fra min børnelærdom så bliver plasma cellerne slidt og begynder at ændre sig over tid. Meget lidt, godtnok, men stadig en smule. Hvis du hovedsageligt har set 4:3 udsendelser, så vil det betyde at området midt på skærmen er mere slidt end området i kanterne, og du vil derfor kunne ane at der er en farveforskel. Om det kan forekomme efter 18 måneder ved jeg ikke.

Der er forskellige løsninger: 1) Prøv at brænde og afspille den burn-in Wash DVD som ligger her på siden et sted. Denne "slider" skærmen ligeligt over hele panelet, og kan måske afhjælpe problemet.

2) Så dine 4:3 udsendelser med med stretch, så de fylder hele skærmen (meget lidt tiltalende efter min mening, men der er meget forskellige meninger om dette)

3) Nogle tv (mit Samsung Plasma der er 1½ gammelt blandt andet) har muligeheden for at man ved 4:3 signal istedet for de sorte bjælker kan vise nogle grå bjælker. Dette er for at modvirke det fænomen du beskriver, nemlig ved at "slide" på hele skærmen (og grå slider åbenbart mere end sort, også selvom det er statisk grå. (Eller er det mon pga Dithering som gør at farven grå jo netop ikke er statisk, men derimod pixel der blinker i andre farver for at skabe illusionen om farven grå)).

Til top
Lukket bruger 2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2007
Point: 586
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 11:15

Det kan sagtens forekomme.

Vi havde en Samsung plasma der med den samme film kørende tre døgn i træk (i vinduet) fik bjælker i toppen og bunden af billedet. Når man efterfølgende viste et billede der fyldte hele skærmen var der kraftige markeringer der hvor kanten af filmen havde været.

Et par Loewe plasma har været inde med samme fejl som du beskriver i forhold til 4:3 materiale. 

Ingen af skærmene stod til at rede.

Til top
mobanet Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Rysz Rysz skrev:

Det kan sagtens forekomme.

Vi havde en Samsung plasma der med den samme film kørende tre døgn i træk (i vinduet) fik bjælker i toppen og bunden af billedet. Når man efterfølgende viste et billede der fyldte hele skærmen var der kraftige markeringer der hvor kanten af filmen havde været.

Et par Loewe plasma har været inde med samme fejl som du beskriver i forhold til 4:3 materiale. 

Ingen af skærmene stod til at rede.

Hmm...lyder ikke godt.

Jeg må se om jeg ikke kan få de grå bjælker frem i stedet for og se om dette vil hjælpe på problemet.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu