recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaringer med Anamorphisk linse?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketErfaringer med Anamorphisk linse?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaringer med Anamorphisk linse?
    Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 11:41
Hejsa.

Har vi nogen her på dette fora med CIH setups med anamorphisk linse?

Jeg har læst side op og side ned på Avsforum.

Så vidt jeg kan læse mig til er den nye prismasonic HD6000, cylindrisk linse bedste til prisen. Inklusiv elektrisk focus, men uden lift koster den ca. 20.000 kr. Med lift ca. 24.000 kr.

Nogen der har set disse linser i aktion tilfældigvis?

/claus
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 11:50
Hej Submaniac,

jeg har haft CIH set-up i et par år. Jeg bruger en linse fra Schneider Optics med automatisk til- og frakobling i forbindelse med min Sony VPL VW100. Linsen er suverænt god. (Og netop anmeldt i  oktober nummret af "Widescreen Review"). Den er desværre endnu dyrere end den linse du nævner.
Til top
hjernemadsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2006
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 14:45
Jeg læste for et par år siden på Cine4home.de en sammenligning mellem brug af en anamorphisk linse og brug af lens memory, som findes på en del nyere projektorer. Linsen var så vidt jeg husker en dyr en fra Schneider.

Konklusionen var at brug af lens memory gav det bedste billede, på trods af at opløsningen teoretisk er lavere. Man vinder selvfølgelig lidt i lysstyrke ved brug af linsen, men det er en høj pris man betaler for dette.
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af hjernemadsen hjernemadsen skrev:

Jeg læste for et par år siden på Cine4home.de en sammenligning mellem brug af en anamorphisk linse og brug af lens memory, som findes på en del nyere projektorer. Linsen var så vidt jeg husker en dyr en fra Schneider.

Konklusionen var at brug af lens memory gav det bedste billede, på trods af at opløsningen teoretisk er lavere. Man vinder selvfølgelig lidt i lysstyrke ved brug af linsen, men det er en høj pris man betaler for dette.
Schneider linsen kan sikkert ikke forbedre kvaliteten af en så "jævn" projektor som den anvendte Panasonic.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Hej Submaniac,

jeg har haft CIH set-up i et par år. Jeg bruger en linse fra Schneider Optics med automatisk til- og frakobling i forbindelse med min Sony VPL VW100. Linsen er suverænt god. (Og netop anmeldt i  oktober nummret af "Widescreen Review"). Den er desværre endnu dyrere end den linse du nævner.

Ok det lyder sejt. Schneider er vist også toppen af poppen hvad det angår. Har set linsen til omkring 50.000 kr. Så sidder man jo naturligvis og tænker: Projektor til 20k+linse=70k eller projektor til 70k?

Jeg tænker også, at får man nu en gang fat i sådan en god linse, så kan man anvende den på fremtidige projektorere....

På avsforum sammenligner de ISCO linsen med HD6000eren. Så vidt jeg kan læse mig til ER ISCO bedre, men det er så marginalt at prisforskellen er svær at forsvare.

HD600eren fås jo til en pris hvor man reelt kan være med.

Jeg er SÅ hooked på CIH...argh.
Til top
hjernemadsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2006
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 18:11

Oprindeligt skrevet af hjernemadsen hjernemadsen skrev:

Schneider linsen kan sikkert ikke forbedre kvaliteten af en så "jævn" projektor som den anvendte Panasonic.
Hvis billedet er bedre ved brug af lens memory på en "jævn" projektor som Panasonic burde forskellen vel bare være endnu større på en god projektor. Jeg ville nok hellere spendere penge på at købe en dyrere projektor en at bruge 50.000 kr. på en anamorphisk linse. Men hvis man i forvejen ejer en projektor til flere hundrede tusinde betyder prisen jo knap så meget.
Til top
Betak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-September-2009
Point: 45
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Hej Submaniac,

Ok det lyder sejt. Schneider er vist også toppen af poppen hvad det angår. Har set linsen til omkring 50.000 kr. Så sidder man jo naturligvis og tænker: Projektor til 20k+linse=70k eller projektor til 70k?
---
 Jeg er SÅ hooked på CIH...argh.

Samme her, men jeg synes bare at brugen af optiske linser er lidt af en teknologisk falit-erklæring for at opnå dette... - Specielt når man tager deres pris i betragtning! Så jeg venter spændt på at der kommer alternativer. 

Men det lader til at begynde at røre på sig i 2012. Specielt med tanke på JVC's nye X serie:

Citér Other new enhancements for all three 2012 projectors are:
• Lens memory function – Three memory settings store custom focus, zoom and horizontal/vertical lens shift position. This allows a constant image height display of 4:3, 16:9 and 2:35 scope content without an additional anamorphic lens.

http://www.avforums.com/forums/projectors/1511239-jvc-dla-x30-x70-x90-uk-specs-discussion-owners-thread.html

Jeg venter spændt på reviews...

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 19:03
Jeg er faktisk enig med dig Betak. Det er i grunden en uoptimal løsning på "problemet".

Løsningen kan være 4k til menneskepenge. Sony 25k dollars maskine viser jo vejen frem og endda med 2000 lumen - spgs om hvor meget kalibreret dog.

Der er dog fordele og ulemper ved begge metoder, være det sig zoom eller med linse.

P.t. hælder jeg til A-lens, men er åben for 4k og zoom, måske falder de i pris hurtigt:)

Redigeret af submaniac - 07-November-2011 kl. 19:04
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2011 kl. 22:08
Min drøm går nu på Sonys kommende 4k projektor monteret med min Schneider linse - der iøvrigt er kompatibel med 3D (hvilket ikke gælder alle anamorfiske linser). De forskellige "memory lens" funktioner er som at sammenligne MP3 med high end!
Til top
Betak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-September-2009
Point: 45
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 16:31

Min drøm går nu på Sonys kommende 4k projektor monteret med min Schneider linse - der iøvrigt er kompatibel med 3D (hvilket ikke gælder alle anamorfiske linser). De forskellige "memory lens" funktioner er som at sammenligne MP3 med high end!

Tøhø... Javist - men det er en projektor+linse lige meget hvilken kombination. Producenterne skal bare til at få kridtet skoene og lave en 2.35:1 billedchip til en overkommelig pris - så er vi ovre alt det linse-pjat Big smile

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu