recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaringer med DVB-T tuner Compro VideoMate E750
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketErfaringer med DVB-T tuner Compro VideoMate E750

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bogman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-November-2011
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaringer med DVB-T tuner Compro VideoMate E750
    Sendt: 29-November-2011 kl. 20:55

Jeg købte for et par uger siden den nævnte Compro tuner til et nyt mediecenter, der ser således ud:

- Windows 7 Home Premium
- Intel Desktop Board DH67GD (
μATX)
- Intel Core i3 2100T
- 8 GB RAM
- SSD Intel 320 Series 40GB 2.5 SATA
- 1 TB harddisk

Tunerne fungerer egentlig udmærket, selv om de slet ikke kommer på højde med tunerne i min gamle Sony HXD970 recorder.  Alle FTA kanaler på MUX1 og 2 samt Boxers kanaler på MUX3 til 5 går pænt igennem (testet i den periode, hvor Boxer havde ”Åbent Hus” – sluttende 27. nov.).

Men efterhånden som fejl og mangler i den medfølgende software og IR-remote åbenbarer sig, er mit irritationsniveau steget væsentligt, og jeg vil gerne bringe mine erfaringer videre. 

Den medfølgende software (ComproDTV 4.5) er halvdårlig, hvis man er i det venlige hjørne.  Glem alt om at bruge programmet (se dog nedenfor vedrørende installation) og gå efter ex. DVBViewer eller Windows 7 Media Center.

Ved installationen manglede for øvrigt en DLL til DirectX 9 (skulle have ligget på installationsdisken fra Compro).  DLL’en måtte hentes på nettet og installeres manuelt.

Uanset hvilket program man ellers bruger (ComproDTV 4.5, WMC eller DVBViewer) er reaktionen på IR-input fra remoten ekstremt langsomt sammenlignet med input fra tastatur og/eller mus.  Skal man ex. slå lyden fra går der tre sekunder (målt) inden man får en reaktion.  Lige så lang tid går der, inden man ser en reaktion på skærmen, når man bruger nummertasterne til at vælge kanal.  Skal man skifte mindre end 6-7 kanaler op eller ned er det hurtigere at bladre frem enkeltvis med kanal + - .

Og tasterne på remoten er ikke for gode.  Nogle er meget bløde og nogle meget hårde.  Nummertasterne er specielt bløde/dårlige.  Kombineret med den langsomme reaktionstid bliver resultatet et rent lotteri.  Hvis jeg skal vælge kanal 17 får jeg lige så tit 117, 177 eller 1177 frem som resultat.

Man skal være opmærksom på, at den medfølgende IR-remote kun virker, når hovedprogrammet ComproDTV 4.5 er installeret og startet resident.  Det er ikke nok at indlæse driverne til remoten!

Remoten dør når PC’en kommer ud af i standby (fordi de residente processer i ComproDTV 4.5 stopper og forsvinder fra proceslinjen!).  Jeg har prøvet alle tænkelige varianter af strømstyring i Windows, men kan ikke komme uden om dette problem.  Det længste jeg kan komme er at aktivere slukning af skærm og harddisk, men det er jeg ikke helt tilfreds med.

Mens remoten endnu virker sker der følgende, hvis man slår undertekster til i WMC:

- der kommer efter et varierende tidsrum en sort halvtransparent box nederst på skærmen (ca. der hvor underteksterne skulle være).  Den sorte box kommer selv om der ikke sendes løse undertekster med,

- i øverste højre hjørne af billedet kommer et felt med aktuel tid (det er ikke PC’ens systemtid men den medsendte),

- til tider kommer overlejrede undertekster fra anden kanal !

Ovennævnte går også med i optagelser.

Når de residente processer fra ComproDTV 4.5 er døde efter standby er disse fejl væk (og det er alle undertekster også).

Som følge af alle problemerne med Compro softwaren har jeg valgt kun at indlæse driveren til selve tuneren.  Og derfor betjener jeg i øjeblikket mediecenteret uden remote.  Jeg har en god Logitech trådløs lasermus MX1000, der kan sættes op til at være den primære betjening med et tastatur som backup.  Det går egentlig ganske godt, men nu er jeg jo ikke den eneste i familien som skal bruge mediecenteret.

Producenten påstår at kortet er certificeret til Windows 7 – jeg har mine tvivl.  Der findes sikkert systemkomfigurationer, hvor det hele bare spiller, men min opsætning (jf. ovenfor) kan ikke kaldes usædvanlig.  Jeg har selvfølgelig af- og re-installeret både Compro SW og WMC talløse gange, men uden resultat.  Ja - og jeg har hentet de nyeste versioner hos Compro.

Alt i alt kan jeg ikke anbefale dette produktAngry.  De basale tunerfunktioner er i orden, men SW fra Compro og den medfølgende IR remote giver store problemer. Problemerne omkring undertekster og mærkelige felter på skærmen er en show stopper.  Jeg vil direkte fraråde denne tuner til et Windows 7 mediecenter, medmindre man anskaffer sig en anden remote og IR-modtager eller bruger mus/tastatur i stedet.  Sørg i hvert fald for at få afprøvet Compro tuneren i en fart, så de 14 dages returret ved netkøb kan udnyttes (jeg var for langsomCry)

Karsten

Redigeret af bogman - 29-November-2011 kl. 21:30
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 21:50
Dvs.
Tuneren fungerede  egentlig udmærket..

Hvis man lader være med at bruge det medleveret software og bruger dvbviewer eller MCE7, så  fungerer TV-kortet, vel på line med andre TV-kort?

Med hensyn til remoten delen kan man f.eks. holde sig til en MCE-kompatibel enhed (f.eks. en logitech harmomy.
Jeg har f.eks. heller ikke engang forsøgt at bruge terratec remote til de terratec kort jeg har..

Jeg har ikke gået nærmere ind i det, men har dit bundkort ikke indbygget IR-modtager?
(har et tilsvarende intelbundkort og der er sådan mulighed, mener den er MCE-kompatibel)

Er der reelt noget at udsætte på dette kort?
Det med remoten og softwaren gælder også andre TV-kort... 
Bare fabrikanten laver nogle ordentlige drivers...

Redigeret af avh - 29-November-2011 kl. 22:01
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
bogman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-November-2011
Sted: Silkeborg
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2011 kl. 20:29
Lige i øjeblikket klarer jeg mig ved at slå "løse" undertekster fra og forhindre PC'en i at gå i standby.  Så fungerer det hele (inkl. remote) under DVBViewer eller Windows 7 Mediecenter.
Jeg kan også vælge at slukke mit mediecenter helt - en koldstart af Windows 7 inklusive WMC tager kun 15 sekunder til TV billedet står på skærmen, da den væsentlige SW ligger på en SSD.

Men løsningen bliver nok - når jeg lige har tænkt mig grundigt om et par dage - at Compro software og remote ryger helt ud.  Kun Compro's Windows driver til tuneren bliver bevaret. Jeg skal så have en ny MCE remote, måske en Logitech Harmony; der er ved at blive lidt rigeligt på sofabordet.

Der er ganske rigtigt mulighed for at koble en IR modtager op internt på Intel bundkortet og så montere den i fronten af kabinettet.  Da min PC er sparket ind i et mørkt hjørne på gulvet bliver det nok ikke denne løsning. 
Men der kan jo også fås eksterne IR modtagere, der tilsluttes via USB-forlængerkabel, og det passer mig lidt bedre.

Jo og den "rå" Compro tuner fungerer udmærket.  Du spørger, om der reelt er noget at udsætte på tunerkortet?   Ikke på HW men på SW.  Jeg forventer, at når der står Windows 7 kompatibel på pakningen med logo og det hele, så fungerer det hele uden de problemer jeg er stødt ind i.
Men hvis man "bare" vil have en god dobbelt DVB-T tuner uden software og remote til 800,- kr. så er den vel god nok.Smile

mvh Karsten

Redigeret af bogman - 30-November-2011 kl. 20:30
Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2007
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2011 kl. 21:17
Den lyder da ok. Jeg har også en stavl hauppauge remotes liggende.
Jeg bruger MS remote, købte nogle stykker dengang de var i handlen. Husker sådan et sæt kostede 112 kr. her i byen incl. den store modtager, og de virker rigtig godt. Så jeg vil sige som de andre, glem alt om den medfølgende og anskaf en af de mere afprøvede remotes.

MVH
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
KSauer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-August-2008
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2011 kl. 18:14
Har selv haft et Compro E750 i mit mediecenter i et par år nu. Jeg har dog aldrig brugt den medfølgende software og fjernbetjening, men bruger IR fra en billig Haupauge sammen med en Logitech Remote. Jeg har oplevet tuneren som ekstremt stabil, og aldrig haft problemer ved resume fra standby ol. Eneste problem jeg har oplevet var hvor der var problemer med pixelering på den ene tuner når de begge var i brug. Det kunne dog løses med en nyere driver (der godt nok dengang var en beta driver). Jeg mener denne er offentligt tilgængelig nu.

Mht. din beskrivelse af subtitles i WMC så kan jeg helt genkende det, og det er pisse irriterende, men jeg tror ikke det kan tilskrives tuneren, men derimod dansk tv, Microsoft og WMC (det var i hvertfald min konklusion da jeg søgte rundt i fora for at finde en løsning). Jeg har nu (desværre) vænnet mig til det, og kan også  nogenlunde forklare de situationer hvor effekten opstår:
Exempler:
Hvis du har aktiveret undertekster og Dansk og der er så er en udsendelse hvor der ikke broadcastes danske tekster, ja så får du enten omtalte sorte firkant eller uret (systemet ser ud til at skifte til Swedish, som typisk optræder i listen over tilgængelige undertekster). "Swedish" optræder typisk to gange hvor de så hver især viser "kassen" eller uret. Når der igen broadcastes danske tekster er det igen OK. Men måske der er andre der har bud på en løsning (jeg lytter gerne)

KSauer
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2011 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af KSauer KSauer skrev:

Har selv haft et Compro E750 i mit mediecenter i et par år nu. Jeg har dog aldrig brugt den medfølgende software og fjernbetjening, men bruger IR fra en billig Haupauge sammen med en Logitech Remote. Jeg har oplevet tuneren som ekstremt stabil, og aldrig haft problemer ved resume fra standby ol. Eneste problem jeg har oplevet var hvor der var problemer med pixelering på den ene tuner når de begge var i brug. Det kunne dog løses med en nyere driver (der godt nok dengang var en beta driver). Jeg mener denne er offentligt tilgængelig nu.

Mht. din beskrivelse af subtitles i WMC så kan jeg helt genkende det, og det er pisse irriterende, men jeg tror ikke det kan tilskrives tuneren, men derimod dansk tv, Microsoft og WMC (det var i hvertfald min konklusion da jeg søgte rundt i fora for at finde en løsning). Jeg har nu (desværre) vænnet mig til det, og kan også  nogenlunde forklare de situationer hvor effekten opstår:
Exempler:
Hvis du har aktiveret undertekster og Dansk og der er så er en udsendelse hvor der ikke broadcastes danske tekster, ja så får du enten omtalte sorte firkant eller uret (systemet ser ud til at skifte til Swedish, som typisk optræder i listen over tilgængelige undertekster). "Swedish" optræder typisk to gange hvor de så hver især viser "kassen" eller uret. Når der igen broadcastes danske tekster er det igen OK. Men måske der er andre der har bud på en løsning (jeg lytter gerne)

Dette er ikke et Tuner problem det er implementeringen af undertekster som ikke er stringent. Microsoft bærer en del af skylden ditto. Problemerne er dog nærmest udelukkende med DR(på mit system) men det er jo bare at toggle underteksterne fra på DR (Der er tast til dette på de fleste MC remotes -Samme som DVD subtitle) eller stille dem til off default... Og så trykke når man vil have dem på....

Redigeret af Patriarken - 01-December-2011 kl. 21:17
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu