|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Det var netop sådanne spørgsmål jeg sendte til kulturministeriet. Og der er for mig at se ingen tvivl om, at studerine har fejlet, eller rettere, de har måske ikke rigtigt den rette ånd med. Det eneste vi ønsker for filmene, det er jo praktisk talt det som vi har kunnet med audio cdérne.
|
||
![]() |
||
Binnerup ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1137 |
![]() |
|
Må vi se hvad du præcist skrev? Jeg tænkte at jeg egentligt også gerne ville have et specifikt svar, og har sendt dem følgende lange smøre, som jeg ligesågodt kan poste her så andre kan se det. Det er muligt at vi er flere der kommer til at stille samme spørgsmål. ------------------------------ Hej,
Lovgivningen omkring ophavsret vedr. DVD'ere er meget svær at fortolke, og spørgsmål og svar giver ikke altid et klart billede af hvad der er lovligt og ikke lovligt i Danmark.
Det virker som om at lovgivningen på ét punkt er lavet for at beskytte studierne, men samtidig uden at skulle stille forbrugerne som har købt og betalt mediet væsentligt ringere, men der er en del gråzoner som er svære at forstå.
Faktum er at DVD'ere i idag indeholder CSS kopisikring på stort set samtlige udgivelser, og at muligheden for at fjerne denne CSS kopisikring er bredt tilgængelig for forbrugeren.
Hvad jeg syntes der er svært at fortolke, og som jeg gerne vil have et specifikt svar på er forbrugerens mulighed for "fair use" inden for hjemmet, og for at bruge de tekniske muligheder der idag er tilgængeligt.
Mit eksempel er:
Hr. og Fru. Jensen har tre børn, altså en husstand på fem personer. De har et fjernsyn, en projekter eller lign. på hvert af børneværelserne, samt ét i stuen og ét i soveværelset, altså kan deres husstand anses som et "Fem zoners hus" rent fremvisningsmæssigt.
Hr. og Fru. Jensen, samt deres børn har købt og betalt, eller fået forærende, et antal originale DVD film, så deres samling er nu oppe på 500 originale DVD'ere.
Hr. og Fru. Jensen vil i stedet for at tilgå deres 500 originale DVD'ere via. en hylde hvorpå disse står i stedet gerne opstille en privat medie server (en computer med et antal harddiske) inden for hjemmet, som som er beskyttet for tilgang udefra, dvs. en medie server der kun er tilgængelig for husstanden.
Hr. og Fru. Jensen ønsker at kopiere deres 500 originale DVD'ere til denne medie server, for at forenkle brugen af deres købte film. Kopien er ikke en fysisk kopi som kan flyttes uden for hjemmet, den er altså kun tilgængelig for familen Jensen, inden for deres private hjem. Formålet med denne kopiering må kunne betegnes som "fair use", og ønskes af følgende årsager:
Vi er hermed ude i en situation hvor familien Jensen har foretaget en ikke ubetydelig investering i 500 DVD'ere, som de gerne vil benytte på den for dem mest hensigtsmæssige måde, samtidig med at de beskytter denne investering imod diske der går i stykker. For at opnå denne brug er familien nød til at omgås den kopisikring der er på DVD'erne. Denne form for brug syntes jeg ikke er ret nem at fortolke ud fra lovgivningen - set fra familien Jensens synspunkt laver de ikke nogen fysisk kopi af deres DVD'ere, som kan fjernes fra hjemmet, de gør afspilningen og tilgangen til deres DVD'ere nemmere for hele familien, ved at kopiere DVD'en til en medie server som kun er tilgængelig for familien, og indholdet heraf bliver aldrig kopieret videre end familiens egen medie server, der er altså ikke tale om at kopiere deres DVD'ere til andre, kopiere til brug i bilen, på iPod's eller lign. det er udelukkende til brug inden for hjemmet. Det er samtidig svært at sammenligne med det opstillede eksempel vedr. afspilning på Linux - familien Jensens afspillere kan i princippet godt afspille deres DVD'ere - de ønsker blot en anden form for afspilning. Spørgsmålet her er reelt om loven forhindrer familien Jensen i at benytte deres digitale medier som det er hensigtsmæssigt for dem, eller om loven netop sikrer at de stadig kan benytte deres digitale medier på denne måde. Ud fra ovenstående eksempel vil jeg gerne stille følgende specifikke spørgsmål: - Er det lovligt at kopiere en DVD til et storage area fx. en harddisk eller en personlig hjemme server, selvom en kopisikring omgåes, hvis formålet er at forenkle afspilning af mediet i hjemmet samt at beskytte original mediet imod ridser, slid og lign., så længe mediet ikke fjernes fra hjemmet? - Er ovenstående stadig lovligt hvis afspilningen af mediet grundet ovenstående er gjort tilgængelig i flere dele af det private hjem, fx. stue, soveværelse og børneværelse, selvom kun én kopi af et medie ejes? - Ændres lovligheden af ovenstående hvis mediet kan afspilles i flere dele af huset samtidig? Fx. stue og et børneværelse. - Er det lovligt at udbyde produkter der giver disse muligheder hvis det samtidig betyder at produktet må omgå kopibeskyttelse for at dette kan lade sig gøre? Produktets hovedformål er ikke at omgåes kopibeskyttelse, men det er en mindre del af produktet der er nødvendig for at opfylde produktets funktionalitet som medie server. I skriver selv følgende "Man skal huske på, at de nye regler har til formål at bidrage til at dæmme op for den alvorlige piratkopiering af navnlig musik, film m.v., som er til skade for såvel plade- og filmselskaber som kunstnere. Beskyttelsen af tekniske foranstaltninger forekommer at være et nødvendigt supplement til den ophavsretlige beskyttelse.". Medie serveren er i familien Jensens tilfælde på ingen måde med til at bidrage til piratkopiering af film, de har købt og betalt for hver enkelt af deres film. Samtidig skriver I følgende "Hvis der er en kopispærring, må man imidlertid ikke omgå denne for at fremstille kopien, men det forventes, at kopispærringer i fremtiden indrettes på en sådan måde, at det er muligt at tage en eller flere kopier til personlig brug; dette er i hvert fald intentionen med loven.". Studierne har inden for det seneste par år lavet nye formater der trods den aktuelt manglende success er lavet med det formål at skulle erstatte DVD'en, nemlig formaterne Blu-ray og HD-DVD - fælles for disse er at der i specifikationerne af formaterne er givet mulighed for netop det at gøre det muligt at tage en eller flere kopier til personlig brug, specificeret som "Managed Copy", faktum er dog at trods specifikationerne er dette ikke gjort tilgængeligt for forbrugeren, og resultatet er et format der igen indeholder endnu stærkere kopi beskyttelse og som stadig ikke giver mulighed for at benytte de indkøbte film på en rimelig måde. Begge disse formater; HD-DVD og Blu-ray er udarbejdet efter dansk lovgivning blev ændret på dette punkt, og trods det har studierne ikke forstået det I skriver er intentionen med loven, nemlig at sikre at der kan tages en eller flere kopier til personlig brug. Det er tydeligvis ikke i studiernes interesse, da familien Jensen i stedet vil blive presset til at købe flere kopier af samme DVD, i tilfælde af at deres DVD bliver ridset og går i stykker, eller i tilfælde af at deres børn ikke kan enes om hvem der skal se "Harry Potter" hvornår. Disse film koster imellem 250 og 300 kr. stykket på HD-DVD og Blu-ray. Det virker derfor mere og mere tydeligt at den vedtagne lov benyttes bevist af studierne til at fratage forbrugeren deres mulighed for "fair use" brug, mindst lige så meget som den er med til at forhindre ulovlig piratkopiering. Såfremt ovenstående senarie med brug af en medie server til familien Jensens dyrt indkøbte DVD'ere rent faktisk er lovligt, så er det jo glimrende, omend meget svært at finde ud af. Såfremt det ikke er lovligt, er det så ikke snart ved at være på tide at revidere den vedtagne lov, så forbrugernes rettigheder sikres, da studierne igen har bevist at de ikke ønsker at sikre forbrugernes rettigheder, men udelukkende ønsker at sikre egne indtægter, også i de tilfælde hvor det er dybt urimeligt for forbrugeren. Fx. følgende senarie må anses som dybt urimeligt for forbrugeren: Familien Jensen har købt en Playstation 3 Blu-ray afspiller til deres HDTV i stuen, og har købt "Harry Potter" til fremvisning på denne. En Blu-ray afspiller er meget dyr, så børnenes værelser er kun udstyret med en DVD afspiller, men da børnene også gerne vil kunne se "Harry Potter" på deres værelse, så har de også måttet købe Harry Potter på DVD. De to af børnene kan ikke enes om hvem der skal se Harry Potter hvornår, og da loven forhindrer familien i at tage en kopi af filmen, så har de måttet købe 2 DVD'ere for familie fredens skyld. Samtidig har et af børnene en Sony PSP håndholdt spillemaskine som også kan afspille film på UMD format - da han gerne vil se "Harry Potter" på sin PSP, så har familien måttet investere i "Harry Potter" på UMD format også. Det økonomiske resultat er: - Harry Potter, Blu-ray, ca. 300 kr. Altså har familien nu betalt ca. 700 kr. for at kunne se Harry Potter. Det virker som om at vi i Danmark i dette tilfælde lovgiver til stor fordel for studierne, og absolut ikke for forbrugeren, og siden loven er indført beviser studierne gang på gang at de ihvertfald ikke tager initiativet til at fjerne urimeligheden for forbrugeren, er der efterhånden behov for at loven tages op til revision og ændres så den fjerner urimelighederne for den forbruger som ærligt køber og betaler for deres ting? Med venlig hilsen / Best regards,
Brian Binnerup ------------------------------ Mvh Brian |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Jeg havde egentlig tænkt mig at vente med at offentliggøre noget, indtil jeg havde et svar fra Kulturministeriet. Men jeg må erkende, at hvis man skrive til dem d. 7 december, og man d. 22 ikke har fået et eneste svar overhovedet, så må man næsten formode, at der enten går ekstremt lang tid før de svare, eller at de slet ikke har i sinde at svare. Men dette er hvad jeg skrev: Hej kulturministerie. Jer skribent for online forumet www.recordere.dk Vi har med jævne mellerum spørgsmål der kommer op omkring kopiering af film, om hvornår det er lovligt eller ikke lovligt. Jeg er fuldt ud bekendt med ophavretsloven paragraf 75c omkring kopispærring. Men der er et ganske specifikt tilfælde som efterhånden har gået mig en hel del på, som mange tilsyneladende har meget svært ved at forstå. Spørgsmålet er: Spørgsmålet lyder måske lidt kryptisk, men ideen er at kunne kopiere sine retsmæssige erhvervet DVD film til en harddisk på præcis sammen måde som det er muligt (og lovligt) at kopiere sine CDére og afspille dem derfra, fremfor at skulle benytte skiven hver eneste gang. Jeg har selv indtil fornyligt troet, at det ikke var lovligt, men efter at have læst denne http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp så begynder jeg at tro, at dels det er lovligt, men også at man ligefrem vil fremme denne mulighed for kopiering inden for privatsfæren? Jeg skal gøre opmærksom på, at jeres svar vil blive offentligt gjort på recordere.dk hjemmeside sammen med min henvendelse til jer, så vi een gang for alle kan få elimineret enhver tvivl om dette emne. Jeg ser frem til at høre fra jer. Mvh
|
||
![]() |
||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|
Til det skal man så også lægge strømforbruget. Ikke alene bruger 6 diske en god sjat strøm, men der skal jo også en dedikeret fjern maskine til at håndtere diskene, for der er vel ingen der synes det er sjovt at høre på 6 hylende diske plus en eller flere ventilatorer, når man skal se en god film |
||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
||
![]() |
||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|
Til den store diskussion om lovlighed vil jeg bare sige: Hvem fanden gider rende rundt i jeres kosteskabe hvor i har jeres server stående med en kopi af Ringenes Herre på harddisken? Alt det der retighedsdiskussion er flueknepperi! Der er ikke en Kinamands chancer for at nogen vil blive forfulgt for at tage kopier til eget brug, det er der ingen der gider bruge tid på. Det der er interessant for retighedshaverne er fildeling. Det er virkelig en business killer! Sålænge man ikke deler ud af de "knækkede" kopier, vil der aldrig være nogen der gider bruge tid på at forfølge dig Har du taget en kopi til "eget brug" og derefter lægger den ud til fri download, så er det naturligt at rettighedshaverne bliver sure og kommer efter dig. Så tag alle de kopier af jeres DVDer som i har lyst til. Der er ingen der gider forfølge jer, sålænge i ikke kaster dem i grams! (rettelse: men det er formentligt stadig ulovligt) Redigeret af MCenterFreak - 24-December-2007 kl. 01:42 |
||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
||
![]() |
||
Maves ![]() Bruger ![]() Oprettet: 24-November-2004 Status: Offline Point: 77 |
![]() |
|
Mange tak for jeres svar. Der er blevet forslået at konvetere dem til DivX, men vil det ikke give en væsenlig kvalitetnedsættelse når jeg har et tv med Full HD, således jeg kan køre 1920×1080 ud på mac mini? Det samme med lyden som jeg kan trække ud med optisk til min forstærker? Jeg tror jeg er kommet så langt i mine overvejelser at jeg vælger at gøre det, om den danske lovgivning giver mig 100% lov er så noget andet. Jeg er ved at have styr på selve indexet, jeg har bygget det op i word, hvor jeg har lavet et index med alfabetet, med link til f.eks. F, så kommer den ned til f.eks. Nu kommer det store problem så, de programmer som jeg har fået anbefalet, er alle til windows... Jeg vil gerne have det gjord via Mac, da jeg har en Macbook nu, som jeg vil bruge indtil jeg får min Mac mini. Jeg kan få lagt filmene ind med Mac the ripper i *.vob format, men mangler at få dem over i ISO format, så jeg kan holde styr på filerne. Således jeg kan afspille dem med VLC player. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det er totalt hul i hovedet at lave DVD film om til DivX. Tjener intet formål udover at gøre alting værre.. Bevars, det fylder da mindre, men det er i den grad også på bekostning af lyd og billed. DivX høre til i lavkvalitets systemer/afspillere/skærme/whatever, bare det er lavkvalitet.
Sorry, jeg ved nada om Mac, så der må jeg melde pas!
|
||
![]() |
||
Maves ![]() Bruger ![]() Oprettet: 24-November-2004 Status: Offline Point: 77 |
![]() |
|
Super, så mente jeg nok at jeg havde husket korrekt. Nu skal jeg bare have fat i en mac nørd som ved lidt om konvetering.. Takker for hjælpen |
||
![]() |
||
![]() |
|
Mac=Problem Hvem gider bruge det lort. Den eneste grund til at Mac er ved at sælge godt er at Fona og de andre har set at her er der virkelig penge at hente. Udstyret koster intet at producere, men køberne er villige til at betale kassen! At de så kun kan køre Apples egen l.... software bagefter, det er jo så en biting! Jeg mener man bør skrotte Apple fuldstændig! De er langt mere lukkede end alle andre |
||
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9441 |
![]() |
|
![]() Prøv at checke dette forum, de kan sikkert hjælpe dig. Umiddelbart vil jeg mene at mp4converter eller handbrake kan konvertere dine filer/DVD'er så de kan afspilles på Mac Mini. Jeg har selv benyttet mp4converter, det fungerer glimrende. Redigeret af lahan - 27-December-2007 kl. 12:45 |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Så du mener altså ikke at dit udstyr er defekt, når producenten (det sure æble) har indlagt en kunstig begrænsning om at MPEG-2 og DVD Video ikke skal kunne afspilles? Det ville da ellers være en nærliggende konklusion... ![]() |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9441 |
![]() |
|
Og nej det er ikke open source, og nej alle standarderne er ikke opfyldt, og nej den kan heller ikke lave kaffe.
Men korrekt at Apple sætter en del tekniske begrænsninger, men de har derimod en række andre stærke sider. Brugervenligheden og design er i en klasse for sig selv. Vi er nok nogle der synes at livet er for kort til at sidde og rode med en grim larmende linux server. (Ser nok af dem på arbejdet til dagligt) Redigeret af lahan - 27-December-2007 kl. 13:16 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |