recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - essentielle programmer og codecs?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketessentielle programmer og codecs?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
xirb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Emne: essentielle programmer og codecs?
    Sendt: 07-August-2008 kl. 19:05

Hej!

Jeg har netop købt en lille mediecentermaskine med licens til XP MCE.
Det er jeg netop i færd med at geninstallere, da det var ustabilt (når jeg prøvede at bøvle rundt med programmerne og tildele programguide til kanaler og den slags - der kom først flimmer på skærmen, og så frøs den - håber en geninstallering hjælper på sagen..)

Det er en mindre maskine med Club Zap Tv1000 kort (som skulle være meget lig Hauppage 150), 1 GB Ram og noget indbygget grafikkort med DVI-udgang.

Det er min ALLERførste MCE, så jeg aner ikke hvordan det fungerer endnu -  så begyndertips er meget velkomne!

Hvad skal jeg installere derpå når MCE er færdiginstalleret?
Mine gæt er noget a la:

• Opdatere drivere - eller kan man stole på at Windåsen selv finder de bedste?
  • Antivirus - (den skal på nettet ind imellem) fx NOD32, da det vist er en letvægter
  • Codecs - så jeg kan afspille divX og xVid-film, men hvilke?
  • Noget fildelingssjov - så jeg let kan bytte filer mellem min desktop PC og MCE-maskinen... Eller det gør man måske bare med noget "Delte mapper"-noget?
  • Skal man bruge/installere nogle filtre eller plugins for at få bedre billede? Har Pana 42PX70 42" plasma-skærm --> Hvilke?
  • Skal man installere noget plugin/player-værk, der kan køre sammen med MCE, men gør det bedre?
  • Andre plugin/tips/programmer, der ikke er essentielle, men nyttige/gode at have?

På forhånd MANGE tak!

Redigeret af xirb - 07-August-2008 kl. 19:06
Venlig hilsen Sørensen

Maskine: Kiss DP-558 80GB

Lokation: Nord

http://www.eeepc.dk/
Til top
Nitten82 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Oktober-2007
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 20:59
Hej Xirb

Med hensyn til codecs, så bruger jeg selv to codecs, og det virker rigtig godt. jeg har ikke oplevet at der er noget der ikke kan spille endnu, men det er vigtigt at tjekke for codec opdateringer ind i mellem da der hele tiden sker en udvikling på området.

Du skal have fat i:

FFDshow
Matroskasplitter

Hvis du vil have Windows mediacenter til at afvikle subtitles til evt. divx film. Så skal du huske under installationen til FFDshow at fortælle den at det skal den styre.

Ellers skal du have fat i et 3. program, som hedder Vobsub. Jeg har dog haf nogle problemer for nylig med vobsub - derfor blev det afinstalleret, og FFD assigned til at håndtere underteksterne.

Det var mine 50 cent.

Held og lykke.

Mvh.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 10:52

Enig med ovenstående, ffdshow (og matroska, hvis du har .mkv filer) er faktisk det eneste der er nødvendigt.

Du vil nok også rundt omkring høre anbefalinger som "installer K-lite Mega Codec pack (eller lignende), den har alle codecs du skal bruge" - mine erfaringer med diverse codecpacks er ofte at de gør mere skade end gavn. Jo flere codecs du installerer, jo større er chancen for at de går ind og påvirker hinanden, negativt.

Du har heller ikke selv overblik over hvilke codecs der gør hvad og hvorfor. Så hvis du ligepludseligt mangler et codec som du så installerer, er der gode chancer for at dette vil påvirke dem du har i forvejen.

Til top
Pongman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2007
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Du vil nok også rundt omkring høre anbefalinger som "installer K-lite Mega Codec pack (eller lignende), den har alle codecs du skal bruge" - mine erfaringer med diverse codecpacks er ofte at de gør mere skade end gavn. Jo flere codecs du installerer, jo større er chancen for at de går ind og påvirker hinanden, negativt.

og faktum er at der kun er jo kun er nogle få codecs der bliver brugt. Der er ingen grund til at installere 50 codecs når du rent faktisk kun bruger 2-3 stykker. Der er en gang imellem nogen som bruger noget obskurt, men så må man installere det ene codec.

Fatter simpelthen ikke at folk henter de codec packs.
Til top
xirb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-August-2005
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 13:53

Mange tak for jeres inputs!

Jeg har derfor kun installeret FFDshow, da jeg så vidt vides ikke bruger mkv filer (så vidt vides).

Dog var det også nødvendigt at installere et mpeg2-codec, da MCE ellers ikke opdagede, at der er en TV-tuner installeret.. (Damn, det er sort og ubrugervenligt i øvrigt, når man ikke har prøvet det før.)
Der brugte jeg et eller andet freeware, som jeg ikke kan finde igen. (Selvom "Windows XP Video Decoder Checkup Utility" fortæller, at det ikke er kombatibelt med "Synchronization feature" fra Media Player 10.. )
- Vil I anbefale at benytte et af de kommercielle fra DVD-player programmerne?
(Fx NVidia Purevideo Decoder (har dog AMD, så ved ikke hvor glad Nvidia er her), Cyberlink PowerDVD eller Intervideo WinDVD..)

Venlig hilsen Sørensen

Maskine: Kiss DP-558 80GB

Lokation: Nord

http://www.eeepc.dk/
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 14:36

Sandt, i forbindelse med tv-tunere skal der også bruges noget mpeg2, ved ikke om ffdshow kan sættes op til at bruge dette.

Jeg bruger den gratis og open-source dScaler. Jeg har prøvet trial af Nvidias Purevideo, da jeg havde hørt at dette skulle gøre underværker ved tv-kigning, men jeg kunne ikke se forskel - så er bare gået tilbage til dScaler. Grunden til at jeg ikke kunne se forskel, kan meget vel være at der er andre ting galt med min HTPC, blandt har jeg problemer med opløsning og refreshrate, så det kan sagtens skyldes dette.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu