recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et generelt problem med nye højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et generelt problem med nye højttalere

Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 21:20
Problemet med fem højtalere til surround er at de immervæk fylder/vejer en del
Ikke sådan lige til at tage under armen
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Nye højttalere skal som bekendt spilles til i en længere periode... men så er man nået et godt stykke ud over perioden for returnering/bytte
Der skal ikke spilles særlig højt før at det virker, så de kan spille men du sover og mens at du er på arbejde. Så skal du nok kunne nå.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 21:26

Problemer er ikke større end man gør dem til.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 22:03

Man låner jo bare to! Spiller de godt, så får du fat i fem. Det er jo ikke nødvendigt at lytte til baghøjttalere, for spiller de to forreste godt, så gør center og bag jo også.

M.v.h.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 22:31
Jake, det er med højttalertilspilning som det er med kabler: Nogle mener, at det kan give "dag og nat"-forskelle mellem en ny og en højttaler der er en måned gammel, og andre mener, at det er noget BS audiofile har fundet på. For lige at shake things up, er der jo også dem som mener, at kabler skal spilles til.

Så brug din egen gut-feeling og hør evt. en butik om de vil demonstrere det for dig så du selv kan afgøre hvilken gruppe du hører til.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19746
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Og af samme årsag skal man bare tro at f.eks. VW kan opfinde en uforgængelig kæde.

VW har en kæde der holde levetiden på en motor, fuldstændigt som alle andre motorproducenter der bruger kæder.

At der så er en leverandør der har et problem med et standseværktøj, der gør at kæden har en grat der slider kæden i stykker i løbet af kort tid er noget helt andet. (Og det faktum at VW er yderst stivnakkede og ikke mener de har en fejl på kæderne er noget helt tredje).

Klaus (med udskiftet kæde)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 23:05
Jeg kan ikke høre forskel på kabler. Men under tilspilning af mine tidligere højttalere Dali Lektor 8, kunne der godt høres forskel efter den første uges tid. De buldrer i starten, og det samme har jeg hørt fra andre Lektor og Ikon MK2 ejere. Så tvivler på det bare er noget nogle BS audiofile har opfundet. Ved dog ikke helt hvad BS står for?

Men kan ikke se det nogensinde kan blive et problem andet i forbindelse med hvis der skal udføres review på højttalere.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Ved dog ikke helt hvad BS står for?
Bullshit Smile

Redigeret af Jonas_h - 03-August-2015 kl. 23:10
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 23:40
Jeg har endnu ikke oplevet, at en højttaler har skiftet decideret klang... Det jeg synes man oplever (efter relativ kort tid) er mindre hårdhed, sådan en lettere mere indlevende lyd... Dog synes jeg i modsætning til andre, at det kommer relativt hurtigt, som regel allerede natten over eller lign... Hvad der sker derefter er ikke så hørbart i min verden... Om ikke andet kan det nemt være en illusion, eller effekten af ens ører der vænner sig til det...

Den højttaler man får med hjem, skal bare spille natten over... Så skal det synge, ellers har man valgt forkert... For uanset om nogle mener måneder, dage, timer... Så har jeg aldrig oplevet forskellen som værende enorm... Det småting, men alligevel noget der kan være afgørende...
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 01:31
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jake, det er med højttalertilspilning som det er med kabler: Nogle mener, at det kan give "dag og nat"-forskelle mellem en ny og en højttaler der er en måned gammel, og andre mener, at det er noget BS audiofile har fundet på.

Og dét du kommer med der, er om noget BS!
Du laver en sammenligning med et kabel, hvor der løber en strøm igennem - elektroner. Altså ikke noget mekanisk. En højttaler (membranerne) er noget rent mekanisk, som har en vis sejhed, når det er helt nye. Det er jo ikke for sjov, at bl.a. højttalerproducenter i deres vejledninger skriver om tilspilning af højttalere! Hvad hulan skulle de have ud af det, hvis ikke det passede? Og hvad pokker skulle en anmelder have ud af at beskrive, hvordan en højttalers klang ændrer sig, den første tid?
Det har intet med magi, hokus pokus eller andet gøgl at gøre. Der er ganske enkel ikke nogen fornuftig forklaring, hvis ikke det er rigtigt!

M.v.h.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 01:35
Forklar mig lige, hvor en højttalerproducent skriver nedenstående i deres brugermanual, hvis ikke det var tilfældet:

Running-in the loudspeakers The moving parts of a newly manufactured loudspeaker have been acoustically checked after production, but nevertheless are not as flexible as they need to be for optimum results to be realized. The higher the quality of any driver system, the more demanding the loudspeaker will be regarding time for running-in the system. A newly unpacked loudspeaker therefore requires several weeks running/ playing to reach its optimum performance capability. After that period, a couple of minutes before every listening session will be helpful to “warm up” the loudspeakers.

M.v.h.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 07:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Der er TYDELIG forskel på et sæt nye højttalere, ud-af-kasserne, og så et sæt som har spillet i et par måneder!
..og den forskel har du naturlivis identificeret ved at blindteste med et sæt nye og et sæt "tilspillede"? 

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Forklar mig lige, hvor en højttalerproducent skriver nedenstående i deres brugermanual, hvis ikke det var tilfældet:

Running-in the loudspeakers The moving parts of a newly manufactured loudspeaker have been acoustically checked after production, but nevertheless are not as flexible as they need to be for optimum results to be realized. The higher the quality of any driver system, the more demanding the loudspeaker will be regarding time for running-in the system. A newly unpacked loudspeaker therefore requires several weeks running/ playing to reach its optimum performance capability. After that period, a couple of minutes before every listening session will be helpful to “warm up” the loudspeakers.
..og det er endnu aldrig sket at producenter af hifi udstyr har skrevet tvivlsomme ting?

Men okay, lad os sige at nye kantophæng er så stive som der antydes. Eftersom membraner helst skal være stive, formoder jeg at det må være kantophængene der skal "tilspilles". På en periode på several weeks kan disse kantophæng åbenbart slides nok til at skifte egenskab fra stive til bløde, hvis man skal tro producenten. Imponerende nok har kantophæng det efterfølgende med at holde i 8-10 år uden at blive slidt igennem, så de må være lavet af noget materiale med den helt unikke egenskab at det slides hurtigt de første uger og efterfølgende langsomt over de kommende år, hmm?!?
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu