|
Et generelt problem med nye højttalere |
Besvar ![]() |
Side <1234 8> |
Forfatter | ||
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6360 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Problemet med fem højtalere til surround er at de immervæk fylder/vejer en del
Ikke sådan lige til at tage under armen |
||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
||
![]() |
||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
|
Der skal ikke spilles særlig højt før at det virker, så de kan spille men du sover og mens at du er på arbejde. Så skal du nok kunne nå.
|
||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
|
Problemer er ikke større end man gør dem til. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Man låner jo bare to! Spiller de godt, så får du fat i fem. Det er jo ikke nødvendigt at lytte til baghøjttalere, for spiller de to forreste godt, så gør center og bag jo også. M.v.h. |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Online Point: 4468 |
|
Jake, det er med højttalertilspilning som det er med kabler: Nogle mener, at det kan give "dag og nat"-forskelle mellem en ny og en højttaler der er en måned gammel, og andre mener, at det er noget BS audiofile har fundet på. For lige at shake things up, er der jo også dem som mener, at kabler skal spilles til. Så brug din egen gut-feeling og hør evt. en butik om de vil demonstrere det for dig så du selv kan afgøre hvilken gruppe du hører til.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19746 |
|
VW har en kæde der holde levetiden på en motor, fuldstændigt som alle andre motorproducenter der bruger kæder. At der så er en leverandør der har et problem med et standseværktøj, der gør at kæden har en grat der slider kæden i stykker i løbet af kort tid er noget helt andet. (Og det faktum at VW er yderst stivnakkede og ikke mener de har en fejl på kæderne er noget helt tredje). Klaus (med udskiftet kæde) |
||
![]() |
||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|
Jeg kan ikke høre forskel på kabler. Men under tilspilning af mine tidligere højttalere Dali Lektor 8, kunne der godt høres forskel efter den første uges tid. De buldrer i starten, og det samme har jeg hørt fra andre Lektor og Ikon MK2 ejere. Så tvivler på det bare er noget nogle BS audiofile har opfundet. Ved dog ikke helt hvad BS står for?
![]() Men kan ikke se det nogensinde kan blive et problem andet i forbindelse med hvis der skal udføres review på højttalere. |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Online Point: 4468 |
|
![]() Redigeret af Jonas_h - 03-August-2015 kl. 23:10 |
||
![]() |
||
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
|
Jeg har endnu ikke oplevet, at en højttaler har skiftet decideret klang... Det jeg synes man oplever (efter relativ kort tid) er mindre hårdhed, sådan en lettere mere indlevende lyd... Dog synes jeg i modsætning til andre, at det kommer relativt hurtigt, som regel allerede natten over eller lign... Hvad der sker derefter er ikke så hørbart i min verden... Om ikke andet kan det nemt være en illusion, eller effekten af ens ører der vænner sig til det...
Den højttaler man får med hjem, skal bare spille natten over... Så skal det synge, ellers har man valgt forkert... For uanset om nogle mener måneder, dage, timer... Så har jeg aldrig oplevet forskellen som værende enorm... Det småting, men alligevel noget der kan være afgørende... |
||
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Og dét du kommer med der, er om noget BS! Du laver en sammenligning med et kabel, hvor der løber en strøm igennem - elektroner. Altså ikke noget mekanisk. En højttaler (membranerne) er noget rent mekanisk, som har en vis sejhed, når det er helt nye. Det er jo ikke for sjov, at bl.a. højttalerproducenter i deres vejledninger skriver om tilspilning af højttalere! Hvad hulan skulle de have ud af det, hvis ikke det passede? Og hvad pokker skulle en anmelder have ud af at beskrive, hvordan en højttalers klang ændrer sig, den første tid? Det har intet med magi, hokus pokus eller andet gøgl at gøre. Der er ganske enkel ikke nogen fornuftig forklaring, hvis ikke det er rigtigt! M.v.h.
|
||
![]() |
||
|
Forklar mig lige, hvor en højttalerproducent skriver nedenstående i deres brugermanual, hvis ikke det var tilfældet: Running-in the loudspeakers The moving parts of a newly manufactured loudspeaker have been acoustically checked after production, but nevertheless are not as flexible as they need to be for optimum results to be realized. The higher the quality of any driver system, the more demanding the loudspeaker will be regarding time for running-in the system. A newly unpacked loudspeaker therefore requires several weeks running/ playing to reach its optimum performance capability. After that period, a couple of minutes before every listening session will be helpful to “warm up” the loudspeakers. M.v.h.
|
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
..og den forskel har du naturlivis identificeret ved at blindteste med et sæt nye og et sæt "tilspillede"?
..og det er endnu aldrig sket at producenter af hifi udstyr har skrevet tvivlsomme ting? Men okay, lad os sige at nye kantophæng er så stive som der antydes. Eftersom membraner helst skal være stive, formoder jeg at det må være kantophængene der skal "tilspilles". På en periode på several weeks kan disse kantophæng åbenbart slides nok til at skifte egenskab fra stive til bløde, hvis man skal tro producenten. Imponerende nok har kantophæng det efterfølgende med at holde i 8-10 år uden at blive slidt igennem, så de må være lavet af noget materiale med den helt unikke egenskab at det slides hurtigt de første uger og efterfølgende langsomt over de kommende år, hmm?!?
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |