recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et generelt problem med nye højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et generelt problem med nye højttalere

Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 07:54
plejer gummi ikke at blive stivere med tiden ??
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jake, det er med højttalertilspilning som det er med kabler: Nogle mener, at det kan give "dag og nat"-forskelle mellem en ny og en højttaler der er en måned gammel, og andre mener, at det er noget BS audiofile har fundet på.

Og dét du kommer med der, er om noget BS!
Du laver en sammenligning med et kabel, hvor der løber en strøm igennem - elektroner. Altså ikke noget mekanisk. En højttaler (membranerne) er noget rent mekanisk, som har en vis sejhed, når det er helt nye. Det er jo ikke for sjov, at bl.a. højttalerproducenter i deres vejledninger skriver om tilspilning af højttalere! Hvad hulan skulle de have ud af det, hvis ikke det passede? Og hvad pokker skulle en anmelder have ud af at beskrive, hvordan en højttalers klang ændrer sig, den første tid?
Det har intet med magi, hokus pokus eller andet gøgl at gøre. Der er ganske enkel ikke nogen fornuftig forklaring, hvis ikke det er rigtigt!

M.v.h.
Henrik, læs og forstå... Jeg sammenligner ikke de to ting, men sammenligner de holdninger der er til emnet. Som du tydeligvis kan se i denne tråd, har jeg ret. Jeg afviser ikke, at nogle egenskaber kan ændres en smule efter en kort periode, men jeg forholder mig kritisk ved signifikansen af denne ændring.

Og hvis du går ind på kabelproducenternes hjemmesider, kan du se, at nogle også skriver, at deres højttalerkabler skal tilsluttes så de følger pilenes retning på kablet samt skal spilles i 500 timer før at kablet lyder optimalt. Er det heller ikke for sjov, at de skriver de ting?
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Asger Bak fra MK har jeg snakket med ang tilspilning. og han sagde at diskanterne mange gange skal spilles til. da der er noget relativt tyk olie i diskanten. Det hænger også fint sammen med mine oplevelser af S150 , som jeg har haft nogle stykker fra ny. Men vi snakker altså max en halv time. Lyden er de første 5 min relativt indelukket. Men så forsvinder det lynhurtigt.

Men det er så galt hver gang anlægget har været slukket i et par dage?

Klaus

kunne forestille mig at det drejer sig om et par dråber , som efter at have været varmt op , helt forsviner. Lidt ligesom det fedt der er i et nyt leje.
Mit gæt er , at det er en type fedt/olie som man bruger , så diskanten ikke tørre ud , under opbevaring på lager etc.

Firkantet set . Så tror jeg generelt ikke på at ting skal tilspilles. Mit eksempel er jo ikke et spørgsmål om tilspilningen. Men lidt som et nyt leje. det går lidt stramt de første minutter. Men efter at have været lidt varmet , efter friktion. Så er olien/fedtet i lejet væk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 08:28
Man kan ikke samlingen en bil og en højttaler.

Jeg har ejet el del højttalere gennem tiden som alle har haft en periode, hvor de skulle spilles til.

Nogle mere end andre.

Køb dine højttalere hvor de har ordentlige lytterum og hvor du kan låne et sæt med hjem til afprøvning.

Og du behøver ikke hele sætte for at vurdere.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 08:56
Tja kan vel bare gentage mig selv. Jeg har haft næsten hele Dali Lektor serien fra ny af (8,6,3 og LCR). Og der var forskellen de første par dage så stor man ikke rigtig kunne være i tvivl. De var udefineret/mudret i bassen, hvilket gik over efter en uges tid. Dette blev bekræftet af en 3-4 andre Lektor/Ikon mk2 ejere ovre på hifigalleri/stedet hvor de rigtige experter mødes
At der så ikke kan høres forskel på andre mærker/ modeller kan jeg selvfølgelig ikke afvise. Har også haft et par Dali Ikon subwoofere fra ny, hvor jeg ikke lagde mærke til nogen forandringer under tilspilning.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 09:47
Kan lige tilføje min oplevelse af min Heco Celan GT center, som jeg også havde fra ny. Her var nemlig også en forandring i løbet af de første 14 dage, som dog er noget mere diffus end med Dali'erne. I starten syntes jeg ikke rigtig der kom noget bas fra den, men efter et par uger fornemmede jeg den åbnede sig op. I dag spiller den hvert fald totalt genialt Sindssygt røverkøb til de 3000,- jeg gav i sin tid, hvis man sammenligner med alternativerne fra hifiklubben.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 10:15
Husk på, at man vænner sig til lyd. Booster du bassen med 10db og lytter til det i en måned, så vil du efter den måned opfatte udgangspunktet inden bass-boost anderledes end hvis du ikke havde gået den måned med boost.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 10:26

Husk på, at man vænner sig til lyd. Booster du bassen med 10db og lytter til det i en måned, så vil du efter den måned opfatte udgangspunktet inden bass-boost anderledes end hvis du ikke havde gået den måned med boost.

nemlig - referencen ændre sig.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 10:34
Det er rigtigt nok. Men dengang var referencen en totalt lousy Ikon MK1 center, som aldrig har været stærk i de dybe toner. Det blev den heller ikke efter et års tilvænning af ørerne. Den var bare LOUSY bas mæssigt. Det samme kan jeg ikke sige om Heco'en. Den spiller virkeligt sprødt på mandlig dialog, pistolskud osv!
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 10:38
slettet, da det var irrelevant!

Redigeret af dr gonzo - 04-August-2015 kl. 10:42
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 11:19

Og hvis du går ind på kabelproducenternes hjemmesider, kan du se, at nogle også skriver, at deres højttalerkabler skal tilsluttes så de følger pilenes retning på kablet samt skal spilles i 500 timer før at kablet lyder optimalt. Er det heller ikke for sjov, at de skriver de ting?]

Der er da en væsentlig forskel på de to ting! Når noget står på en hjemmeside, i en annonce, i en brochure m.v., så har det ét formål - at være salgsargument, at sælge produktet.
Højttalerproducenterne skriver det ikke i annoncer, brochurer m.v., men derimod i brugermanualen. Noget du som kunde først ser, når du HAR købt højttalerne. Ergo, der ville ikke være grund til at skrive det, med mindre det forholder sig sådan!

M.v.h.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 11:27
Henrik B. >>> Det kan vel også tænkes, at højtalerproducenterne skriver det i deres manual, da de ved at mange folk lige skal vende sig til den nye lyd, og for at undgå at folk returnere højtaleren, på dette grundlag, er det jo nemt at skriv, at den skal spilles til. Hvis de havde skrevet, "du skal lige vende dig til lyden", vil folk jo føle sig trådt over tæerne!

Det er rent faktisk sælger 101, at vide, at man aldrig siger til kunden, "du skal bare vende dig til det". Det er altid produktet, som lige skal ha' lidt tid til at folde sig ud, før det når sin fulde formåen.

Redigeret af dr gonzo - 04-August-2015 kl. 11:33
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu