Thorvald skrev:
Nu kommer jeg godt nok til at give mig selv et svar på mit eget spørgsmål. hvis jeg selv skulle vælge et hjemmeside program, ville jeg nok vælge Mozilla Kompozer. Dette program siger mig noget fra første øjeblik. Det gjorde Joomla CMS ikke. Men Kompozer ligner et program jeg ville kunne finde ud af at bruge. |
Det er fordi du ikke forstår dit eget spørgsmål, eller ikke forstår, at Joomla ikke er et hjemmeside "program". Joomla er et CMS system, som står for Contense Management System. Dvs. man udgiver indhold på een eller anden slags hjemmeside. Joomla har så en skabelon af hjemmesiden, hvorpå du kan lægge dit Indhold/Contense
Dvs. for selve hjemmesiden, så skal du enten finde en god skabelon/template til Joomla, eller lave en selv.
Dernæst kan du begynde at koncentrere dig om indholdet på hjemmeside.
Det er den måde Joomla adskiller tingene på. Hvis du roder det hele sammen og kalder det hjemmeside program, så vil netop Joomla og andre lign. systemer give dig en rigtig kedelig oplevelse, for det lever ikke op til dine forventninger, (eller jo det gør det, men det ved du bare ikke).
Jeg bruger selv Joomla. Og skal jeg sige det helt ærligt, så er der INTET der når Joomla til sokkeholderne. Joomla kan alt, hvad man kan tænke sig, det er rimeligt hurtigt, og så er der ekstrem fokus på sikkerheden.
Men det at jeg påstår at Joomla kan alt, det er selvfølgelig ikke ens betydende med, at alt så også er alt. Der er ufattlig mange komponenter og moduler til Joomla. Mange er gode og brugbare, men der er også en ordentlig omgang bras imellem.
Problemerne med Joomla, Wordpress og andre lign. CMS systemer er, at du skal have et grundlag. Div. udseendet på din hjemmeside skal være på plads, eller du skal benytte een af de voldsomt mange templates der findes.
Når udseendet er på plads, så er det igang med at jagte komponenter, som opfylder de ønsker, du allerede på forhånd har med din hjemmeside. Det kunne f.eks være et galleri, forum eller anden slags komponent. Og sådan hakker man sig slagvisk igennem et CMS system.
Når det hele er oppe og kører, så laver man stortset intet andet, end at tilføje nyt indhold til siden (f.eks nyheder). Og det gøres fra frontend. dvs. du skal ikke bagom og rode med en hel masse underlige indstillinger og ting. Alt foregår forfra (fra hjemmesiden) i en grafisk editor (whatYouseeIsWhatYouGet) ganske lige til.
Styrken med Joomla og andre lign. systemer er, at det er database styret. Dvs. hastigheden er i top hele tiden.