Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2412
|
Sendt: 11-Januar-2010 kl. 03:02 |
claus_jac skrev:
tror ikke et underforum er svaret - men mener egentlig en sticky af en "succes"-tråd ville være mere brugbar som mymovies spm og reclock trådene er gjort - det er jo stadig en del af mediecenter og htpc'er så derfor hører det også under det forum.
|
Jeg smider lige lidt bolde på bordet inspireret af dit sticky forslag og infoen om at forum admin skulle være besværlige at få i tale.. Jeg tror lige som LarsenLP at en sticky med alle beskrivelserne og kommentarer vil blive et uoverskueligt monster. Til gengæld kunne det være en fin ide at oprette beskrivelserne som individuelle tråde, ala den bsmidth allerede har lavet og så smide en overordnet stickypost her i forummet der udelukkende indeholder link til beskrivelserne og måske en ultrakort kommentar. Altså, lav en beskrivelse i en separat tråd på samme måde som bsmidt og gå efterfølgende ind i stickyen og skriv "Check bsmidths W7 baserede HTPC ud her: <link>" På den måde gør det ikke noget hvis selve beskrivelsen drukner i mængden af nye indlæg, den er nemt genfundet ved at kikke i sticky'en og følge de links den indeholder. Måske er det smartest at poste vores beskrivelser her i HTPC forummet? Dels risikerer vi ikke at biograffolket bliver trætte af at vi diskuterer teknisk i indlægene, og dels giver det den fordel at vi opdager når der kommer nye beskrivelser eller kommentarer uden vi behøver checke sticky oversigten ud dagligt..
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 11-Januar-2010 kl. 11:03 |
Det er bestemt ikke fordi redaktionen ikke læser indlæggene her. At der ikke lige svares, det kunne måske skyldes, at der pt. ikke rigtig er noget brugbart svar.
Der sker stadigvæk en del ændringer med forumet. Og jeg ved at Lars har fokus på en bedre opdeling af de forskellige fora, inkl. underfora. Ja, ting tager tid, specielt når redaktionen samtidig forsøger at dække andre interessante ting, f.eks som at sende 4 mand afsted til Las Vegas for at dække CES. Det er prioriteringer der er nødt til at skulles tages. Og et underfora til bygning af HTPC er omend interessant, så absolut ikke noget der har samme prioritet.
Mht. selve ideen, så er den som sådan god nok. Problemet med HTPC og ikke mindst dets success er dog ekstremt svingende. Det skyldes ikke mindst, at folk har tendens til at stille meget vidt forskellige krav til deres HTPC. F.eks er der nogen for hvem deres HTPC skal kunne afspille alskens video formater inkl. subs, uanset hvor elendige de er. Mens andre (eksempelvis jeg selv) primært har fokus på de mest gængse formater.
Det betyder at selve HTPCérne bliver bygget ud fra vidst forskellige grundformer og ideer, og ikke mindst, er der nogen der har meget nemt ved at nå et godt resultat, mens andre skal sidde og pille i det i flere uger/måneder, før det virker, hvis det overhovedet kommer til at virke.
Så hvis jeg eksemplevis fremviser mit setup, så vil det være med en succes. Til gengæld vil det også være et begrænset setup. Og hvad er det så værd?
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 11-Januar-2010 kl. 12:28 |
Lige et indspark: Som HTPC skeptiker er jeg vel egentlig i målgruppen for dem I gerne vil have til at læse om jeres positive erfaringer (?). Altså, hvis tanken er at folk skal kunne se at det godt kan lade sig gøre. Jeg må bare sige at hver gang folk vil fortælle mig hvor glade de er for deres HTPC setup, og proklamerer at alle da burde bruge HTPC for det er bare så smart, så bliver mine fordomme bekræftet. Når jeg læser følgende:
"Setup problemer: windows 7 kørte stort set out of the box. Dog var der problemer med s3 standby og jeg var nødsaget til at nedgradere min driver (catalyst) til grafikkortet fra 9.11 til 9.8 for at få skidtet til at virke. Der er idag stadig issues med pixelering på Dr HD, jeg arbejder på sagen (ser lige nu Highlander uden probs så det ser nogenlunde ud)."
...i et indlæg der skulle omhandle en _succes_ historie om HTPC, så synes jeg kæden hopper af. Det beviser for mig at HTPC aldrig bliver andet end gør-det-selv projekter for "nørder". Jeg er med på at HTPC løsningers primære force er fleksibilitet og derfor kan standard-løsninger ikke være det rigtige for alle, men jeg må sige at det undrer mig at ingen har haft succes med at tilbyde et standard-produkt der er sat op til bare at virke fra start, eller at ingen har været i stand til at opbygge et system hvor man har kunnet liste komponenter og drivere til et system der bare virker, som andre så kan kopiere. Den komplette mangel på den slags løsninger peger efter min mening på at det problemfri HTPC-setup endnu ikke findes, og spørgsmålet er om det nogensinde kommer til det. Så kan vi godt blive enige om at de fleste af problemerne også findes på almindelige PC'er, men du bliver altså ikke rask af at naboen også har influenza.
Hvis man skulle lave et forum for folk der har en HTPC der bare kører derudaf dag ud og dag ind uden problemer og uden det store opsætningsbesvær, så tror jeg det ville blive et ret tomt forum. Men så er handsken jo kastet til at I kan bevise at jeg tager fejl
|
 |
strandvasker
Guld medlem
|
Sendt: 11-Januar-2010 kl. 12:35 |
Kandersen skrev:
Så hvis jeg eksemplevis fremviser mit setup, så vil det være med en succes. Til gengæld vil det også være et begrænset setup. Og hvad er det så værd?
|
Jeg kan ikke se noget problem i at du viser et begrænset setup sålænge du fortæller hvad begrænsningen er. Der kan jo sagtens sidde en stribe af os herude og tænke, at det der med at holde fokus på kun de mest gængse formater egentlig lyder smart nok og også ville dække vores behov, og så er den jo i vinkel. De af os der insisterer på at samtlige formater skal understøttes ved så på forhånd at det enten ikke er dit system der skal hentes inspiration fra eller vi skal være klar til at lægge en bunke ekstra arbejde i at udvide løsningen. Jeg er helt med på at når det kommer til at skrue sådan noget sammen, så falder det nemmere for nogle end for andre. Men selv den mest fumlefingrede klodrian kommer vel et skridt nærmere noget brugbart ved på forhånd at vide hvilke stumper og programmer der KAN bringes til at fungere sammen, i stedet for at starte helt fra bar bund. Der er jo ikke tale om konsumelektronik hvor man som kunde forventer alt spiller komplet problemløst i årevis og at der sidder en support hotline klar hvis strømstikket falder ud af væggen. Min opfattelse af HTPC er at det er noget hjemmestrikket noget og der uværligt vil opstå ting og sager undervejs der skal bøvles med - hvis ikke folk er med på det, så tror jeg ikke de skal kaste sig ud i HTPC. Det er jo heller ikke sådan, at ved at du viser os dit system i detaljer så har du for evigt forpligtet dig til at yde support til os klodrianner der prøver at efterligne det eller har garanteret at hvis bare vi gør som dig, så vil vi leve lykkeligt til vores dages ende - jeg synes bare det er rart at jeg inden jeg går igang med at indkøbe stumper og software har en ide om hvad det er jeg har en chance for at ende op med og også gerne hvad det er løsningen ikke kan.
|
 |
strandvasker
Guld medlem
|
Sendt: 11-Januar-2010 kl. 12:56 |
AV Precision skrev:
Lige et indspark: Som HTPC skeptiker er jeg vel egentlig i målgruppen for dem I gerne vil have til at læse om jeres positive erfaringer (?). Altså, hvis tanken er at folk skal kunne se at det godt kan lade sig gøre. |
Min plan er ikke at det skal være et rekrutteringsværktøj der skal overbevise skeptikere. Jeg tror du har helt ret i at HTPC er gør-det-selv projekter for nørder og hvis ikke man er indstillet på at nørde løs med det, så skal man ikke gå igang.
Planen er at det skal være en hjælp til folk der har besluttet sig for at ville nørde med HTPC, og en imspiration for folk der allerede er godt igang.
Jeg er HTPC jomfru, jeg har ikke bygget noget endnu. Jeg kan dykke ned i forummet her og læse om alle mulige forskellige tunere. Jeg kan også læse om folk der har brugt dvbviewer til at fikse et eller andet kanal problem, en anden der bokser med at få et CAM kort til at virke og alt muligt andet, men det er altsammen små fragmenter, et forslag her, et spørgsmål der osv.. Det jeg savner er et overblik. Det jeg efterlyser er at folk viser mig deres komplette systemer. Jeg er godt klar over de næppe er fejlfrie. Jeg er også klar over, at fordi de er så individuelle så er der ting systemerne kan og andre ting ejeren har valgt fra. Jeg synes det er skønt at bsmidth skriver at han bøvler med pixelering på DR HD, så ved jeg jo på forhånd at hvis DR HD er vigtig for mig, så skal jeg enten bygge en anden løsning eller indkøbe nogle stumper der er kraftigere end dem bsmidth bruger. Så nej, det er ikke for at vinde kunder til HTPC forummet.. 
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Point: 9423
|
Sendt: 11-Januar-2010 kl. 12:56 |
AV Precision skrev:
Lige et indspark: Som HTPC skeptiker er jeg vel egentlig i målgruppen for dem I gerne vil have til at læse om jeres positive erfaringer (?). Altså, hvis tanken er at folk skal kunne se at det godt kan lade sig gøre. Jeg må bare sige at hver gang folk vil fortælle mig hvor glade de er for deres HTPC setup, og proklamerer at alle da burde bruge HTPC for det er bare så smart, så bliver mine fordomme bekræftet. Når jeg læser følgende:
"Setup problemer: windows 7 kørte stort set out of the box. Dog var der problemer med s3 standby og jeg var nødsaget til at nedgradere min driver (catalyst) til grafikkortet fra 9.11 til 9.8 for at få skidtet til at virke. Der er idag stadig issues med pixelering på Dr HD, jeg arbejder på sagen (ser lige nu Highlander uden probs så det ser nogenlunde ud)."
|
Det kommer da egentligt helt an på kravene, ligesom Kandersen er inde på. Det er da let og simpelt at bygge en HTPC, uden at skulle tænker på drivere osv, hvis man er i stand til at definere nogle rimelige krav. Problemet kommer først når den også skal kunne afspille alle mulige mærkeligt formater osv. Kan man nøjes / glæde sig over et system der evt kun kan: Afspille musik (mp3, flac, apple-loseless) Afspille billeder (jpeg osv) Afspille DVD, og andre almindelige formater Optage DVB-T / -C Så er det da ikke så svært.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Januar-2010 kl. 13:03 |
lahan skrev:
Problemet kommer først når den også skal kunne afspille alle mulige mærkeligt formater osv. |
...eller stiller relativt simple kvalitetskrav, som at man vil have standard-materialet afspillet ved den rigtige framerate.
|
 |
avh
Guld medlem
Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
|
HTPC-verdenen er trods alt præget mere af standarder, som PC-en trods alt har kunnet tvinge igennem.
Det er ikke rigtig set før. Hvis det skulle være så håbløst ville man heller ikke kunne anvende en PC til andre formål, hvad gud og hver mand, trods alt gør...
Problemerne opstår synes opstår med snitfladen til broadcast verdenen.. Der spændes åbenlys ben for at implementere ordentlige løsninger i HTPC-verdenen. Dertil et utalt af alle mulige og umuligelige standarder/codecs og TV-stationer, der gør tingene på deres egen måde... Ligeledes mangler der orden i infrastukturen, EPG o.l. Hele styringen af optagelse af programmer ud fra tid er ynkelig i vores nettid...
Snitfladen til TV er også problematisk, hvor løses hvad? Snitfladen til forstærker/højtaler er problematisk. Altså mangel på direkte egnet billede og lyd enheder til PC-verdenen..
Disse ting gør, synes jeg der let kan opstå problemer i HTPC-løsning, men den er trods det mest flexible, der findes og muliggør løbende tilpasninger...
Jeg ser HTPC-løsninger som et slags filter overfor et "støjende" og gentagen visning af de samme programmer. Det muliggør trods alt, at man kan se programmer fremfor kanaler... Det de administrative muligheder der er fordelen, sålænge der er ikke er en ordentlig infrastuktur i udbudet af programmer...
Jeg synes heller ikke det er nemt at sammensætte sig en løsning med et ordentlig bruger-interface i forbrugerelektronik-verdenen ..
På begrænset løsninger vil jeg medgive, at billede og lyd kvalitet kan være svær at matche... Og hvordan vil man i forbrugelektronik verdenen, kombinere input fra nettet med det øvrige udbud, hvad en HTPC løsning trods alt kan?
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
strandvasker skrev:
Min plan er ikke at det skal være et rekrutteringsværktøj der skal overbevise skeptikere. Jeg tror du har helt ret i at HTPC er gør-det-selv projekter for nørder og hvis ikke man er indstillet på at nørde løs med det, så skal man ikke gå igang.
Planen er at det skal være en hjælp til folk der har besluttet sig for at ville nørde med HTPC, og en imspiration for folk der allerede er godt igang. |
Jamen så er vi enige 
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
|
Sendt: 11-Januar-2010 kl. 13:08 |
AV Precision skrev:
...i et indlæg der skulle omhandle en _succes_ historie om HTPC, så synes jeg kæden hopper af. Det beviser for mig at HTPC aldrig bliver andet end gør-det-selv projekter for "nørder". Jeg er med på at HTPC løsningers primære force er fleksibilitet og derfor kan standard-løsninger ikke være det rigtige for alle, men jeg må sige at det undrer mig at ingen har haft succes med at tilbyde et standard-produkt der er sat op til bare at virke fra start, eller at ingen har været i stand til at opbygge et system hvor man har kunnet liste komponenter og drivere til et system der bare virker, som andre så kan kopiere. Den komplette mangel på den slags løsninger peger efter min mening på at det problemfri HTPC-setup endnu ikke findes, og spørgsmålet er om det nogensinde kommer til det. Så kan vi godt blive enige om at de fleste af problemerne også findes på almindelige PC'er, men du bliver altså ikke rask af at naboen også har influenza.
Hvis man skulle lave et forum for folk der har en HTPC der bare kører derudaf dag ud og dag ind uden problemer og uden det store opsætningsbesvær, så tror jeg det ville blive et ret tomt forum. Men så er handsken jo kastet til at I kan bevise at jeg tager fejl |
Beklager at mit setup ikke lever op til dine forventninger, det var nu heller ikke meningen. Jeg tror ikke vores forudsætning for en hjemmebio er eller nogensinde bliver de samme, men jeg kan da godt leve med at du har din holdning, så jeg "nørder" videre.
BS
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Januar-2010 kl. 13:09 |
avh skrev:
Jeg synes heller ikke det er nemt at sammensætte sig en løsning med et ordentlig bruger-interface i forbrugerelektronik-verdenen ..
På begrænset løsninger vil jeg medgive, at billede og lyd kvalitet kan være svær at matche... Og hvordan vil man i forbrugelektronik verdenen, kombinere input fra nettet med det øvrige udbud, hvad en HTPC løsning trods alt kan?
|
At der er en række stand-alone løsninger der efterhånden er lige så ustabile (eller mere) som HTPC løsninger, er en udvikling jeg absolut ikke bryder mig om, og jeg er helt enig i at det bliver sværere og sværere at sammensætte et velfungerende hjemmebio-setup, selv med standard-produkter. Det er ikke (længere) et HTPC relateret problem som sådan, men alt andet lige, at det bliver værre og værre med standard-produkter, gør det bare endnu mere problematisk at være HTPC ejer. Det går ned ad bakke på dét punkt for begge verdener som jeg ser det. Men det er klart, at der er nogle funktionaliteter som p.t. ikke leveres i hverken den ene eller den anden lejr problemfrit og enkelt, og så kan det være hip som hap om det er en HTPC eller en set-top box man skal bøvle med.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Januar-2010 kl. 13:10 |
Bschmidt skrev:
Beklager at mit setup ikke lever op til dine forventninger, det var nu heller ikke meningen. Jeg tror ikke vores forudsætning for en hjemmebio er eller nogensinde bliver de samme, men jeg kan da godt leve med at du har din holdning, så jeg "nørder" videre.
|
Det var ikke min mening at fornærme nogen. Jeg opfattede tanken om et separat forum som værende til for at skabe interesse hos skeptikere, der så skulle kunne se at det altså godt kan lade sig gøre - det var det så ikke, fint nok. Jeg undlader at blande mig yderligere.
|
 |