recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ethernet T568A eller T568B?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ethernet T568A eller T568B?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Mdalhoj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-December-2020
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mdalhoj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ethernet T568A eller T568B?
    Sendt: 14-Marts-2021 kl. 07:59
Hej

Jeg er ved at ændre netværkssetup i mit hus. Jeg er stødt på den udfordring, at jeg ikke ved om der er blevet brugt T568A eller T568B i netværksstikkene i huset. Så jeg er i tvivl om hvilken "model" jeg skal bruge når jeg laver arbejder med mine kabler i mit teknikskab. 

Er der en måde at teste hvad der er benyttet i netværkstikkene i de respektive værelser?
Hvad betyder det for hastigheden, hvis der er T568A i den ene ende af kablet og T568B i den anden ende?
Hvilken "model" bruger alm. netværkskabler, og hvad betyder det?
Til top
Mdalhoj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-December-2020
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mdalhoj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 09:11
 Jeg har i øvrigt prøvet både A og B standarden i teknikskabet, men får kun 100/200 mbit igennem på en 1000/500 forbindelse. Så et eller andet er der galt
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 09:53
Elektrisk er der ingen forskel, forskel er hvilken farvekombination der anvendes.
Så de skal være ens i begge ender af samme kabel.


Så måske der er fejl i montering hvis du ikke får fuld Gigabit forbindelse internt i huset?
Mvh. JørgenT
Til top
mrdoc22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2018
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrdoc22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 14:41
Har du prøvet med en "LAN netværkstester" om alle lederne er der?



Redigeret af mrdoc22 - 15-Marts-2021 kl. 14:43
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 08:09
Når du tester hastigheder i huset skal du gøre det gennem land og ikke ud mod internettet, så det er sådanset ligegyldigt hvilken forbindelse du har ud af huset! 

Kan du ikke kigge på rækkefølgen af lederne i de stik der allerede er installeret og se om det er A eller B? Så skal du bare sikre at det er samme kabling i den anden ende også.

Om det er A eller B er ligemeget - bare det er ens i begge ender. Når det er sagt er den mest udbredte standart i DK "B".
Til top
Mdalhoj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-December-2020
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mdalhoj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 13:04
Jeg har fået købt en netværkstester, og fandt ud af at der blev benyttet standard B. Nu matcher 1-8 i netværkstesteren, så tænker jeg er good to go :)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Mdalhoj Mdalhoj skrev:

Jeg har fået købt en netværkstester, og fandt ud af at der blev benyttet standard B. Nu matcher 1-8 i netværkstesteren, så tænker jeg er good to go :)
Fandt du så nogle fejl, eller var det hele bare i orden? Smile
Mvh. JørgenT
Til top
Mdalhoj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-December-2020
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mdalhoj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 14:21
Jeg havde parret A med B. Men selv da jeg have parret B med B så ville min gamle arbejds-pc ikke op over 100/200 selvom det var kablet forbindelse. Jeg prøvede at sætte en mesh satellit til i stedet og lave en hastighedstest via min iPhone i stedet (via wifi) - den viser 500/500.
Til top
mrdoc22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2018
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrdoc22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 14:33
Under "Netværk / egenskaber" viser den 1000/1000 (Mbps)?

Har du testet kablet fra vægdåsen til computeren?
Til top
Mdalhoj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-December-2020
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mdalhoj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 14:55
den viser 995/995 mbps i forbindelseshastighed. Kablet er også testet
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 16:49
Det virker lidt mærkeligt at du kan få 500/500 igennem en trådløs enhed, som sættes til samme kabel, som du igennem computeren kun kan få 100/200.

Jeg vil gætte på at fejlen ligger i din computer, selvom det er svært at vurdere ud fra test-metodik.

Men du er nødt til at teste imellem 2 computere i stedet for ud imod internettet.

Benyt evt. et værktøj som "iperf", som er gratis til at teste med: https://iperf.fr/en/iperf-download.php
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 16:52
Forresten et sted hvor der nogle gange sker fejl er ved at benytte blødt kabel til netværkstik, som kræver solid core. Så får man løse forbindelser og opelever mærkelige problemer i sin installation.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu