Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Fabricius
Super bruger
Oprettet: 25-December-2004
Status: Offline
Point: 333
|
Emne: Ethernetkabel som antennekabel. Sendt: 21-December-2010 kl. 13:57 |
Jeg mener for nylig at have læst, at man v.h.a. nogle specielle adapterer kan omdanne et ethernetkabel til antennekabel (coax).
Men er det noget jeg har drømt? Hvad hedder sådanne adaptorer? Hvad koster de? Giver det signaltab?
M.v.h.
Henrik.
|
 |
ZackGem
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 842
|
Sendt: 21-December-2010 kl. 14:12 |
Det kan du sagtens.
Det er blot en coax baloon.
Det bruges meget i industrien. F.eks. på hoteller og til kamera osv.
Nemmere med en fælles kabelstandart hvor du kan køre stort set alt over.
Coax/antenne, HDMI, VGA, S-video you name it. Det hele kan køre over Cat5/6 kabler med enten en aktiv extender (kræver typisk alle de højtaopløselige videoformater), eller en passiv baloon, som feks. til S-video eller antenne.
Konsumerbrancen er også ved at få øjnene op med HDbaseT - som jo blot er konsumerproducenternes svar på det man har gjort proffesionelt i 20 år.
|
 |
Notfast
Guld medlem
Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
|
Sendt: 21-December-2010 kl. 14:13 |
Fabricius skrev:
Jeg mener for nylig at have læst, at man v.h.a. nogle specielle adapterer kan omdanne et ethernetkabel til antennekabel (coax).
Men er det noget jeg har drømt? Hvad hedder sådanne adaptorer? Hvad koster de? Giver det signaltab?
M.v.h.
Henrik. |
Hvilket signal i coax kablet vil du videre føre i ethernet?
|
.....
|
 |
ZackGem
Guld medlem
|
Sendt: 21-December-2010 kl. 14:17 |
Og når jeg skriver baloon, så mener jeg "balun" :-)
|
 |
ZackGem
Guld medlem
|
Sendt: 21-December-2010 kl. 14:19 |
Det er jo forøvrigt det LK også gør med deres LK Net Basic system som installeres i en del hjem. Her køre du også telefon og så alm traditionelt netværk over samme kabel. 1par til telefon, 1par til antenne og 2 par til 10/100mbit/s netværk. Gigabit ikke muligt på deres system, da de 2 par til telefon og antenne ikke kan bruges til andet.
|
 |
Fabricius
Super bruger
|
Sendt: 21-December-2010 kl. 14:19 |
Notfast skrev:
Fabricius skrev:
M.v.h.
Henrik. |
Hvilket signal i coax kablet vil du videre føre i ethernet? |
Det analoge tv-signal fra Waoo.
Konen vil gerne have tv i soveværelset og jeg har i tidernes morgen trukket et ethernetkabel til soveværelset. Kan det bruges, kan jeg jo slippe for at trække et coax-kabel.
M.v.h.
Henrik.
|
 |
ZackGem
Guld medlem
|
Sendt: 21-December-2010 kl. 14:27 |
Ok det kan du uden problemer.
En coax balun på et cat5/6 kabel gør nøjagtig det samme som et coaxkabel.
Hvis det er et uskærmet (UTP) kabel du har trukket, kan de give støj på signalet. Men de fleste køre baluns på utp kabel uden probelmer.
|
 |
Fabricius
Super bruger
|
Sendt: 21-December-2010 kl. 14:37 |
ZackGem skrev:
Ok det kan du uden problemer. En coax balun på et cat5/6 kabel gør nøjagtig det samme som et coaxkabel. Hvis det er et uskærmet (UTP) kabel du har trukket, kan de give støj på signalet. Men de fleste køre baluns på utp kabel uden probelmer. |
Tusind tak for dine udførlige svar!
Er det så f.eks. sådan en fætter her, jeg skal bruge:
Og jeg skal vel så bruge 2 stk?
M.v.h.
Henrik.
|
 |
ZackGem
Guld medlem
|
Sendt: 21-December-2010 kl. 14:46 |
Den du linker til det kan du desværre ikke bruge.
Den er kun til LKs system.
Det er en ren stikkonverter. Den sørger simpelthen for at det par i netværkskablet der køre antennedelen, ryger ud i de 2 ledere i antennekablet (skærm + inderleder).
En balun er en lillle kasse meget simpel ellektrinik, som lever alene af den spænding der er i antennesignalet. Typisk på størrelse med en tændstiksæske.
F.eks. lige som denne her: https://www.blackbox.dk/da-dk/fp/966/35403/Composite-AV-Balun/V3.P1.S1.O3/balun
Den viste her er blot med en BMN connector.
Ved ikke om du kan finde en med alm antennestik på. Muligt du skal over i noget F-connector. Men det kan du jo klare med at kabel der har alm antennestik i den ene ende, og så F-connector i den anden. Er lidt i tvivl om du kan gøre det samme med en BNC-connetor. Men vil næsten tro det.
|
 |
Fabricius
Super bruger
|
Sendt: 21-December-2010 kl. 14:50 |
[QUOTE=ZackGem]Den du linker til det kan du desværre ikke bruge. Den er kun til LKs system. QUOTE]
Øv! Hmmm....nu begynder det jo at blive lidt besværligt  .
|
 |
ZackGem
Guld medlem
|
Sendt: 21-December-2010 kl. 14:50 |
Nu jeg tænker over det.
Det er muligt sådan 2 kabler som du linker til kan bruges.
Det er blot ikke over ret lang afstand. Om det er 2,10 eller 100meter tør jeg ikke gætte på :-)
Den ellektronik der sider i balunsne, giver nettop mulighed for typsik op til flere hundrede meter. Er ikke sikker på hvordan de virker rent praktisk. Ved blot at de virker :-)
|
 |
Fabricius
Super bruger
|
Sendt: 21-December-2010 kl. 14:54 |
ZackGem skrev:
Nu jeg tænker over det. Det er muligt sådan 2 kabler som du linker til kan bruges. Det er blot ikke over ret lang afstand. Om det er 2,10 eller 100meter tør jeg ikke gætte på :-) Den ellektronik der sider i balunsne, giver nettop mulighed for typsik op til flere hundrede meter. Er ikke sikker på hvordan de virker rent praktisk. Ved blot at de virker :-) |
Ved ikke helt om jeg tør tage chancen.
Der ER jo også den mulighed, at bide i det sure æble og købe en ekstra tv-boks  .
|
 |