Simon R. skrev:
Sjovt, at Panasonic nu introducerer 100hz, hvis der ikke er noget flimmer ved 50hz ikke...  |
Hensigten er motion compensation - at skabe mere rolige bevægelser af billedelementer ved fx panorering. Det har intet med flimmer at gøre. Men billedet kan netop opleves mere roligt.
alstrup71 skrev:
Jeg kan ikke være mere enig. Jeg kan sagtens se den flimren, og så den straks på det Panasonic PV60 plasma der stod og kørte dvd film ude i bilka, derfor vil jeg heller ikke købe det. Så snart jeg træder ind i et hus, så kan jeg med det samme høre hvis der står et CRT TV og kører, ganske som Simon siger.
|
Plasma kører progressive (bortset fra Alis-paneler). Forvirringen i denne tråd er at folk skriver "CRT" og nogle tænker så på "gammeldaws" tv-apparater. Problemet er at de gamle tv kører interlaced og det er især det der får dem til at flimre.
Progressive CRT, som de fleste nok især kender fra "gammeldaws" computer-monitorer kan også flimre. Afhængig af den enkelte person skal man op i 72, 75 eller 80 Hz før det ikke ses. Jeg kunne selv se flimmer på en progressive CRT op til ca. 72 Hz. Jeg har ikke set flimmer på en progressive plasma.
Flimmer på en fosfor-baseret progressive skærm (CRT eller plasma) skyldes dårlig match mellem efterglød på fosforen og opdateringsfrekvens. Men det snyder når vi taler plasma. Hvor en crt har en (reelt dog tre) elektronstråle, der skal tænde hver "pixel" efter tur, så tænder alle pixels "samtidig" i (progressive) plasma. Så hvor strålen i crt'en skal skanne hele skærmen en gang pr billedopdatering, så kan cellerne i plasma bare blive ved med at fyre hele tiden mellem hver opdatering.
I (progressive) CRT'en er det kritiske altså hvor lang tid der går fra at strålen er i øverste venstre hjørne til den når nederste højre. Hvis den er for lang tid om det (svarende til lav frekvens) så vil skærmen flimre, fordi fosforen begynder at gløde ud i toppen inden fosforen i bunden gløder op. Det problem eksisterer ikke i (progressive) plasma, fordi alle fosforerne lyser op samtidig.
Flimmer kan dog opstå på flere måder, fx ved dårlig signalfødning, herunder fødning med især composit-signal, eller dårlig deinterlacing af et interlaced signal. Og som nævnt kan andre forstyrrelser også opfattes som "flimmer".