recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Extra bevægelser af bassen når jeg spiller en lp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Extra bevægelser af bassen når jeg spiller en lp

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1546
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Extra bevægelser af bassen når jeg spiller en lp
    Sendt: 23-Maj-2024 kl. 21:07
Jeg lagde mærke til bassen bevæger sig udnydigt meget da jeg skulle afspille en plade (billig argon pladepiller med indbygget riaa) kan også have svag brummen,støj imellem numre når jeg skruer op for lyden

Prøvede at efter montere stel kablet og prøve med den indbygget riaa hvor bassen bevæger sig lidt mindre samlignet med pladespiller indgang på min forstærker

Mindes jeg engang brugte en pladespiller indgang på en anden forstærker og da den havde samme symptom brugte jeg den riaa der er indbygget i pladespilleren, men den gør det alligevel mere en hvad jeg synes er acceptabelt

Første plade jeg spillede var en abba greatest hits så vendte jeg strøm stikket til pladespilleren 180 grader og min Heinz Rudolf Kunze plade kunne blive spillet med mindre extra excursion,bevægelse af bas enheden, men gør det stadig

Bruger denne pick up på min argon tt1 hængt op på vægen med hifiklubbens ca 500kr dyre vægophæng  

Skal jeg have en  bedre pickup,bedre pladespiller, subsonisk filter (der findes ikke nogen som er billige), skal jeg prøve at vende strømkablet til forstærkerne 180 grader, pt bruger jeg pladespilerens  indbygget riaa

Redigeret af gasolin - 26-Maj-2024 kl. 22:14
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2024 kl. 21:14
Hvis du spiller plader med låget nede, kan dette give uønsket resonans overført til PU, og dermed videre i systemet.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2024 kl. 21:24
Tilbagekobling.

Subsonisk filter……….

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2024 kl. 21:38
Der ikke lukket låg

Da jeg spillede en anden plade via den riaa der er indbygget i pladepilleren var der mindre "ekstra" bevægelser

Der var på et tidpunkt lidt brummen støj imellem 2 numre da jeg skruede op (derfor prøvede jeg at genmontere stelkablet)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4664
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2024 kl. 23:34
Som Klaus påpeger skal du ha et subsonisk filter imellem pladespiller og forstærker. Filteret begrænser bassen under det hørbare område, da det er det der får bashøjttaleren til at blafre. Det er faktisk ret almindeligt, og var indbygget på tidligere forstærkere inden alt blev digitaliseret.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2024 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Som Klaus påpeger skal du ha et subsonisk filter imellem pladespiller og forstærker. Filteret begrænser bassen under det hørbare område, da det er det der får bashøjttaleren til at blafre. Det er faktisk ret almindeligt, og var indbygget på tidligere forstærkere inden alt blev digitaliseret.

Det bare ikke på nogen måder billigt og der findes ikke mange
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2024 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Det tror jeg på! Du kan måske klare problemet ved at lave større afstand mellem pladespiller og højttalere. Eller sætte pladespiller ind i et skab med faste låger.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2024 kl. 10:20

Det tror jeg på! Du kan måske klare problemet ved at lave større afstand mellem pladespiller og højttalere. Eller sætte pladespiller ind i et skab med faste låger.

Ikke muligt, ingen skab og dne er fast monteret på væggen, husker ikke jeg havde problemet på andre set up som ikke kunne løses f.eks ved skift til den indbygget riaa i pladepilleren

Har set pladespiller stå ved siden af en højtalere uden at man nævner problmer med subsonisk bas, ekstra bevægelser af bassen som ikke er mikrofoni,hyletone

Faktisk hyldes pladespiler indgangen på min forstærker til skyerne (overdrivelse fremmer forståelsen)

Det var den første plade jeg spillede med forstærkeren

Anden plade som jeg spillede hvor der var mindre "ekstra" bevægelser af basenheden

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2024 kl. 10:27
Så er problemet åbenbart ikke så stort. Men jeg kan huske da jeg selv kun havde vinylplader, at det kunne ødelægge lyden. Men det afhænger også af pladespillerens ophæng, nål og pickup, kablets kvalitet, forstærkerens specs, og højttalernes kvalitet.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2024 kl. 11:06
Spiller uden for sæsonen med johnny madsen og med riaaen i pladespilerne spiller den fint mellem højt,
skal der spilles højt er problemet mere upræget

Men det er der stadig
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2024 kl. 11:59

Spiller uden for sæsonen med johnny madsen og med riaaen i pladespilerne spiller den fint mellem højt,

Men det er der stadig
Ja ved høj vinyl musik får du akustisk tilbagekobling. Du kan bruge et billigt greb med en pladestrammer som holder vinylpladen tæt mod pladetallerkenen. Det er ofte pladens skævheder der gir problemer. Også derfor entusiaster kigger efter tung vinyl.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2024 kl. 12:20

Men det er der stadig

Fordi det er akustisk tilbagekobling.

Aldi. Skiften mellem kabler og forskellige riaa ændrer intet.
Basenheden flytter luft, der får din pladespiller til at vibrere, så pickuppen flytter sig i forhold til pladen. Det gør at yderst lavfrekvent signal, sendes til forstærkeren, ud gennem højttaleren og så starter det hele forfra.

Du har to muligheder:
1. Subsonisk filter
2. Mekaniske ændringer - eksempelvis en tung flise under pladespilleren, eller flytte pladespilleren.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu