recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - extra forsikring?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketextra forsikring?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Corleone Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 12:40

Jeg skal ikke kunne garantere, at der ikke kan være forsikringer hvor det er nyprisen, selv om produktet er flere år gammelt - jeg finder det ret usandsynligt - da det vil være en RIGTIG dårlig forretning.

Tjek forsikringsvilkårene for forsikringen, og jeg er overbevist om at der vil stå noget omkring afskrivning.

Helt tilfreds med TV: Samsung LE-40M61 HDD: JVC DR-MH300SE Reciever: JVC RX D301
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2006
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 13:08
Enig - det er jo normal praksis at man afskriver værdi
Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Sted: Denmark
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 13:13

Hej!

Har personligt kun købt forsikring en enkelt gang(på mit dv kamera)-og det var 2300,00 direkte ud i toilettet.Selvfølgelig kan man være så uheldig,at det KAN være en god ide-men havde jeg købt forsikring til bare halvdelen af alt mit "Isenkram"......så havde det sgu været en anseelig formue der var røget i lokummet!!

Jeg gør det ALDRIG...og kunne ej heller drømme om at anbefale andre at gøre det.

Måske har det også noget at gøre med at jeg har et Familie-medlem,som har arbejdet i EL-MUTANTEN,og som ofte har berettet om denne fine"forretning"!!

lrev

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 13:16

Oprindeligt skrevet af Corleone Corleone skrev:

Jeg skal ikke kunne garantere, at der ikke kan være forsikringer hvor det er nyprisen, selv om produktet er flere år gammelt - jeg finder det ret usandsynligt - da det vil være en RIGTIG dårlig forretning.

I de ekstraforsikringer jeg har haft i hænderne stod der noget med "erstatning op til nyprisen", men der var ingen afskrivning.

Begrebet dækker såvidt jeg ved over at der foretages reparationer på et beløb op til nyprisen, og ellers erstattes med nyt tilsvarende udstyr (totalskade).

For den type forsikringer gælder dog typisk også, at det er engangsforsikringer. Når først de er brugt én gang, så bortfalder de. Så man kan ikke blive ved med at hæve erstatninger i de 4-5-6 år eller hvor længe løbetiden er.

Ja, det er selvfølgelig en fin dækning. Men man skal også tage i betragtning at den type ekstraforsikringer er meget dyre. En grund til at de er så dyre er den gode skadesdækning og nul selvrisiko.

Jeg fik tilbudt en "ekstraforsikring" fra mit normale selskab. Ganske billig, en 5-600 kr/år og så dækkede den alle apparater i huset i 4 år. Men til gengæld var selvrisikoen 1200 kr eller deromkring.

/Lars

Redigeret af Lars - 11-December-2006 kl. 13:25
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 13:25

Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

På ekstraforsikringer ?

Umiddelbart tror jeg det ikke, for de forsikringer er jo lavet for at dække reparationer eller erstatning af lige dét udstyr. Og de kan jo ikke reparere det 80% eller erstatte med et halvt stykke udstyr.

Fandt ordlyden fra en her: 

2. Erstatningsgrundlag.

Skadet udstyr erstattes med reparationsomkostningerne. Stjålent eller totalskadet udstyr erstattes med nyt eller tilsvarende udstyr (eventuelt in natura), dog højest med det betalte købsbeløb som fremgår af policen. Det er en forudsætning for tyveridækningen, at udstyret ved transport opbevares i aflåst automobil (bagagerum) og at udstyret i øvrigt opbevares i forsvarligt aflåst bygning. Der udbetales ikke kontanterstatninger.

I denne forsikring udbetaler de slet ikke kontanter. Men de reperarer og betaler prisen det koster, eller erstatter med nyt evt. tilsvarende.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9440
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Hej!

Har personligt kun købt forsikring en enkelt gang(på mit dv kamera)-og det var 2300,00 direkte ud i toilettet.Selvfølgelig kan man være så uheldig,at det KAN være en god ide-men havde jeg købt forsikring til bare halvdelen af alt mit "Isenkram"......så havde det sgu været en anseelig formue der var røget i lokummet!!

Jeg gør det ALDRIG...og kunne ej heller drømme om at anbefale andre at gøre det.

Måske har det også noget at gøre med at jeg har et Familie-medlem,som har arbejdet i EL-MUTANTEN,og som ofte har berettet om denne fine"forretning"!!

lrev

Helt enig, dog ville jeg måske overveje en forsikring hvis der var tale om en bærbar PC. De er ofte skrøbelige, samt det er et produkt som man har med på farten.
En recorder/TV er jo ikke noget man slæber rundt på... Så ingen forsikring i dette tilfælde...

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 13:30

Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Generelt for forsikringer gælder det at, man ikke skal stå dårligere stillet end inden skaden er sket.

Mht. afskrivninger, der er jeg ikke sikker på at det rent praktisk findes på andet end biler og cykler. Jeg vil tro vurderingen ligger i mekanisk slidtage, og ikke i udvikling som sådan, (et tv til 10.000 idag koster sandsynligvis ikke 10.000 om 1 år). Derfor kan man snildt få noget tilsvarende om et år til billigere penge, end man oprindelige har givet. Og det er en fordel for forsikringsselskaberne. Men så længe man ikke er dårligere stillet end inden skaden skete, så er der intet i vejen for det.

For nogle år siden var jeg igennem en forsikringssag med noget computer udstyr. Det røg i et lynnedslag, (og heldigvis havde jeg udvidet elskade dækning). Problemet var, at jeg kunne ikke få samme model/type af det daværende bundkort, så derfor var forsikringsselskabet nødtil at betale det som et nyere kostede. Fordelen var dog, at det var billigere end det oprindelige. Alle var glade og tilfredse, (ikke mindst jeg).

Jeg har een gang hørt om afskrivning på en videobåndoptager. Jeg husker ikke præcist hvad udfaldet blev, men igen skal man se det fornuftige i udviklingen, specielt omkring disse elektriske vare, hvor udvikingen gør, at tilsvarende oftest bliver meget hurtigt billigere end dengang man købte det. Og derfor er min påstand, at afskrivning på vare som disse, det er nok nærmere en skrøne. og hvis de findes, så tvivler jeg lidt på, at det praktiseres.

Til top
kasperkopping Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-December-2005
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 13:30

I mit tilfælde (2001) betalte jeg 1200 kroner for en 5-års plusforsikring til min DVD-optager fra Philips til en ny-pris på 7500 kr. (FONA).

Et par år efter gik den i stykker, og blev repareret gratis.

Så gik der endnu to år, og den blev totalskadet. Herefter fik jeg en spritny optager med harddisc fra Samsung til 3500 kr. Her må der være tale om, at mit nye produkts pris svarer til nyprisen på 7500 i 2001, idet den slags jo er faldet voldsomt i pris.

Det er altså såvidt jeg ved et afvejningsspørgsmål fra gang til gang, for hvordan prissætter man det nye produkt når den oprindelige pris var langt højere? Jeg vil tro at 7500 i 2001 for et helt nyt produkt svarer meget godt til 3500 for en maskine anno 2006.... 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 13:39

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Helt enig, dog ville jeg måske overveje en forsikring hvis der var tale om en bærbar PC. De er ofte skrøbelige, samt det er et produkt som man har med på farten. En recorder/TV er jo ikke noget man slæber rundt på... Så ingen forsikring i dette tilfælde...

Ja, jeg bruger heller ikke de ekstraforsikringer normalt. Købte dog en dengang jeg erhvervede et dyrt videokamera (~15 kkr). For forsikringen dækkede alt, og transportabelt udstyr med båndtransport er mere skrøbeligt.

Argumentationen med at man ikke fik brug for forsikringen aligevel, og derfor var pengene spildt køber jeg dog ikke. For en forsikring er blot en kollektiv dækning af skader - ikke noget man skal gå og ønske sig at få brug for. Eller tænker i også sådan om livsforsikringer ?

Man skal kigge på egen situation, hvilken type udstyr der er tale om, og så tage en beslutning ud fra det. Det er jo ikke alle og enhver der har råd til at betale en reparation på en fladskæm til 20 kkr. SÅ selvom de måske sjældent går i stykker, kan der være en fornuft i at forsikre sig imod uventede reparationer.

Men køber man en del forbrugerelektronik, kan det nok bedre betale sig at gøre en af 2 ting:

• Være selvforsikret - altså spare pengene. Går det i stykker kan man prøve om det er dyrt at repararere, eller smide det ud.
  • Købe en forsikring der dækker alle apparater i hjemmet. Især hvis man har mange apparater kan det måske godt betale sig, for forsikringens pris er den samme uanset antal.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Købe en forsikring der dækker alle apparater i hjemmet. Især hvis man har mange apparater kan det måske godt betale sig, for forsikringens pris er den samme uanset antal.

/Lars

Ud fra devicen, at alt kan betales for penge, så må jeg dog erkende, at jeg ikke tror en sådan forsikring eksistere. Den vil sandsynligvis være specificeret ud til de pågældende produkter, og skal ændres/genforhandles, når/hvis der indkøbes nye/flere/anderledes produkter.
Det er ihvertfald normalt for forsikringer.

Til top
Corleone Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Oktober-2005
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 15:29

Jeg sidder i et mellemstort dansk forsikringsselskab og behandler skader, kender dog ikke så meget til de tillægsforsikringer, som bliver solgt i forretningerne...

Alle "alm" forsikringsselskaber har afskrivningstabeller for alt - lige fra gulvtæpper til IT og tv udstyr - hvor stor afskrivningen er og fra hvilket år den begynder, svinger dog meget fra selskab til selskab. Der hvor jeg arbedjer giver vi nyværdi - altså 100% til og med deet 4. år.

Min umiddelbare holding er, at det bedre kan svare sig at tegne dækningen via sit eget forsikringsselskab - altså der hvor man har sin indboforsikring - nogen har selvrisiko, og nogen har ikke - dette er typisk noget man kan betale sig fra, hvis man ønsker det.

Her hvor jeg arbejder, har vi en selvrisiko på kr. 500 - for at fjerne de værste småskader.

Don C

Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2004
Point: 658
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 15:42
Da jeg sidste år købte et Casio Exilim digital kamera (kostede 2000 på tilbud) prøvede ekspedienten at sælge mig en ekstra forsikring til 1000 kr..

Ja GODDAW DO!...

Så vil jeg hellere købe et nyt hvis jeg smider det..

Men var det nu en bærbar til 15-20000 så ville jeg nok godt ofre en tusse på det.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu