recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Få det optimale ud af System Audio Explorer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Få det optimale ud af System Audio Explorer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kjeldbjerg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Februar-2004
Sted: Middelfart, DK
Status: Offline
Point: 257
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kjeldbjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Få det optimale ud af System Audio Explorer
    Sendt: 13-April-2015 kl. 16:09
Jeg har et par System Audio Explorer, som jeg endnu ikke har fået til at yde deres bedste.
Jeg mangler simpelthen bund når jeg spiller rock, og her mener jeg ikke den dybeste bas, som jeg ved SA har ry for at mangle, men jeg mangler bare at mærke trommen når jeg spiller. 
Det hjælper gevaldigt på det, når jeg slutter SW til, men synes ikke at højttalere i den prisklasse burde have brug for hjælp, og så synes jeg også at bassen bliver for upræcis med en sub i stereo.

De er pt. sat til min Anthem MRX-500 , og det har givet et pænt løft i forhold til min gamle receiver, men tænker stadig at jeg skal have spændt en effekt for (evt. en stereo med HT-passthrough). 

Jeg er nu kommet i tvivl om det er overhovedet er den rigtige højttaler for mig, men inden jeg fælder den dom, vil jeg jo gerne give dem chancen for at vise sig frem fra deres bedste side, så jeg kan finde ud af om det er mig der ikke giver dem ordentlige arbejdsbetingelser eller om de simpelthen ikke kan yde det som jeg håber.

Her tænker jeg at det er bedst at prøve at låne en stereo-forstærker hos en forhandler, for det må alt andet lige give dem de bedste vilkår . 
Er der nogen der har forslag til hvilken forstærker jeg skal prøve dem på, eller kommentarer til om min tankegang er helt forkert?

Win if you can, lose if you must, but always cheat
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 17:04
Har lige læst ældre reviews af SA Explorer, der nævnes intet om manglende dybbas, men derimod et større job i korrekt placering.
I det review jeg læste, var placering fra bagvæg 55 cm, førend de lød ordentligt. Sidevæggene var ikke et problem, da afstanden dertil var over to meter.
Dine præferencer omkring subwoofer, er der nok delte meninger om. Peter Holstein ( stifter/producent af Holfi ), har en anden mening omkring subwoofer. Han anbefaler brug af subwoofer, uanset størrelsen af fronthøjttalerne. Hvis din subwoofer ødelægger lydbilledet med upræcis bas, er det vel snarere din subwoofer der har et problem, eller placeringen af den.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kjeldbjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Har lige læst ældre reviews af SA Explorer, der nævnes intet om manglende dybbas, men derimod et større job i korrekt placering.
I det review jeg læste, var placering fra bagvæg 55 cm, førend de lød ordentligt. Sidevæggene var ikke et problem, da afstanden dertil var over to meter.
Dine præferencer omkring subwoofer, er der nok delte meninger om. Peter Holstein ( stifter/producent af Holfi ), har en anden mening omkring subwoofer. Han anbefaler brug af subwoofer, uanset størrelsen af fronthøjttalerne. Hvis din subwoofer ødelægger lydbilledet med upræcis bas, er det vel snarere din subwoofer der har et problem, eller placeringen af den.

Jeg prøver at lege lidt med placeringen af højttalerne. 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2015 kl. 08:01
Jeg har selv haft et par der hjemme dog i master udgaven. Det første du skal gøre er optimere din placering, den er rigtig vigtig. "hvordan er din stue indrettet ?" Har du fyldt sand i dem? bassen er ikke så veldefineret uden sand i det dybe aspekt, uden sand når du ca. 35Hz og med sand ca. 30Hz jeg brugte i øvrigt kattegrus. Men se at få sat en RIGTIG effekt forstærker på, en der virkelig har magt over tingene, så skal de nok begynde at blomstre op, men husk de skal have spillet mindst 50-100 timer før kan du ikke begynde at regne med hvordan lyden er i dem. En god effekt der virkelig kan få liv i dem er en Primare A32, disse højtalere fortjener intet mindre men gerne endnu bedre. Hvilken sub benytter du i øvrigt? Jeg selv kørte med 2x Sub sammen med explorer når jeg så film eller hørte MJ, men ellers kørte de alene og de spiller bare....
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kjeldbjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2015 kl. 09:57
Der er fyldt sand i dem. De er købt brugt, så de er tilspillet. 

Jeg bruger en Earthquake CP sub, som gør det fint til film, men ikke er meget bevendt til musik.
Jeg har intet imod at bruge en sub som supplement til musik, men ikke som den primære bas-del.
Til top
rodgaard2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-December-2009
Sted: Danmark
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rodgaard2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 10:10
Hej. Jeg har selv et sæt SA 1550 og syntes også jeg mangle noget bund.
@JeTex   Jeg skal lige forstå det rigtig når du siger at højtaleren skal stå 55cm fra bagvæggen, er det så i forhold til forsiden eller bagsiden af højtaleren?
LG OLED55B6V | Denon AVR-X4100 | System audio 1550

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 10:13
Det er afstanden fra bagsiden af højttaleren til væggen

Redigeret af Kampus - 21-April-2015 kl. 10:13
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 11:19
Prøv at skimme nedenstående link igennem. Giver en ide om hvad det gør ved bassen at rykke højttaleren frem og tilbage i forhold til væggen.

http://www.genelec-install.com/learning-center/faq/acoustical/bass/
Til top
rodgaard2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-December-2009
Sted: Danmark
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rodgaard2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2015 kl. 16:39
Tak. Rigtig god forklaring. Det hjalp en del at placere dem tæt på vægen, men syntes stadig der mangler lidt.
LG OLED55B6V | Denon AVR-X4100 | System audio 1550

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu