recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fair Use Grænse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fair Use Grænse

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
LeChuck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-April-2011
Status: Offline
Point: 173
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LeChuck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 13:01
Vi (en hustand på tre) har en YouSee 50mbit linje og får stort set al underholdning via streaming. Det højeste forbrug vi har haft indtil nu er 366gb på en måned, fair use grænsen er vidst på 1tb.

Min brors familie på fem har Stofa 30mbit. De har også Netflix, Spotify og lejer nyere film i HD via iTunes. Dertil kommer tre teenagere, med hvad der deraf følger af Youtube og alle de mere eller mindre suspekte streaming sider på nettet. Hvor meget han bruger ved jeg ikke, men han har åbenbart ikke været tæt på fair use grænsen da Stofa aldrig har givet lyd fra sig.

Hvis jeg af en eller anden bizar årsag endte ved grænsen ville jeg enten købe en hurtigere linje (med dertil hørende højere fair use grænse), eller sætte opløsningen / kvaliteten på det indhold jeg streamede ned. 
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Er helt enig med Henrik her.

Der er også forskel på hvad man betaler alt efter hastighed.

Meeenn nu er det jo også surt hvis man lige pludselig skal til at betale 10 øre ekstra for sin Hobbit download fra torrent sites (Jeg anklager ikke nogen som har skrevet i denne her tråd ;-) ).


Hvorfor bekymrer du dig om det, når du har fiber? Du får din internet til utrolig lav pris, med en utrolig lav svartid, og ikke det fjerneste risiko for at der bliver indført fairuse eller afgifter. Fiber kan bære det, fordi der er opbygget en ordentlig backbone.
 
Jeg bekymrer mig ikke, jeg er nysgerrig Smile.
 
Nå, det lader til mit forbrug ligger på ca. 100GB per måned inkl. arbejde hjemmefra med remote support.
 
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Hvorfor det 2 forskellige distributions fundamenter ?


1) Fordi det ville være gratis penge, hvis der ikke var nogen alternativer uden merbetaling.
2) Fordi Fiberselskaber også afregner for deres data, ligesom alle andre internetudbydere.
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 13:11
gratis Penge vil jeg gerne ha, så kunne jeg selv bestemme hvem jeg ville give dem, så det er de nok ikke , så fiberselskaber har fair use ?

Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Hvorfor det 2 forskellige distributions fundamenter ?


1) Fordi det ville være gratis penge, hvis der ikke var nogen alternativer uden merbetaling.
2) Fordi Fiberselskaber også afregner for deres data, ligesom alle andre internetudbydere.
Men hvorfor afregner fiberselskaberne ikke deres forbindelser, til hvad der svarer til det kobber og kableselskaberne gør i dag?
Fiberselskaberne går imod alt det kobber og kabel gør i forvejen. Det tilbyder nemlig symetriske linier, selvom TDC/Yousee påstår det er vejen frem, og der ingen marked er for det. Det vel at mærke, selvom der ingen begrænsning er for det i kabel eller VDSL. Det er der dog i ADSL. Det er netop det A'et står for. De prissætter endda deres linier, hvad jeg mener er markant under det kobber og kabel gør. De markedsfører sig på linier der har minimum det lovede, og ikke op til. Og det overholde de vel og mærke. Nå de nu i forvejen går så meget imod strømmen, hvorfor skulle de så følge den, når det kommer til fair-use eller afgifter på Netflix?
Det tror jeg ganske simpelt ikke på.


Redigeret af Nagash - 08-April-2013 kl. 13:15
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Nå de nu i forvejen går så meget imod strømmen, hvorfor skulle de så følge den, når det kommer til fair-use eller afgifter på Netflix?
Det tror jeg ganske simpelt ikke på.


Fordi den del koster dem penge.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 15:51
Det gør det jo netop ikke, når deres system kan trække det, og Netflix stiller dataservere op hos udbyderne GRATIS.

Og du glemmer også, at der er noget der hedder markedsføring. De har jo netop markedsført sig på en modsat strategi end alle de andre siden de kom frem, for at trække kunder til. Hvis man pludselig laver om i den, så trækker man pludselig ikke nye til, og mange af de gamle skrider. Det er da om noget, endnu dyrere for dem.

EDIT: Dertil kan du i øvrigt lægge, at langt de fleste kunder som vælger Waoo (hvis de da ikke er tvunget ind gennem et boligselskab), i forvejen er data-tunge forbrugere. Dem der bevist vælger en fiberforbindelse, vælger den jo fordi det netop er meget mere stabilt end kabel og xDSL, og fordi der er høj upload. Og det ved fiberudbyderne også godt.
Den markedsstrategi stemmer jo på ingen måder overens med, at der pludselig kommer unfair-use og afgift.


Redigeret af Nagash - 08-April-2013 kl. 16:00
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 15:59
Nagash, tror du virkeligt at fiberselvskabere kan levere den hastighed de reklamerer med hvis alle deres kunder valgte at udnytte det 100%?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 16:07
Men der er jo ingen der kommer til at udnytte det 100%. Det er jo ikke det vi taler om. Men der vil selvfølgelig altid være spidsbelastninger.
Som jeg skriver ovenfor, så er fiberkunder nogle data-tunge kunder. Hvor der på xDSL måske er 10% der virkelig presser citronen, og på kabel måske er 15-20%, så kan du nok forvente at der er et sted mellem 30-50% af fiberkunderne der gør det. Det vidste fiberselskaberne allerede da de startede, så derfor at deres backbones også lavet til det pres.
Lad nu være med at tro, at folk ønsker at køre 100% på deres forbindelse 24/7, det er der sgu ingen der kan. Selv på en "beskeden" 30/30 linie, ville du jo hurtig fylde dine harddiske med torrents, selvom da samtidig ser Netflix og en knægt spiller WoW.

Men du kan jo spørge dig selv om hvorfor langt de fleste fiberkunder får meget mere end de betaler for. Hvor det er standart, at man som xDSL eller kabel kunde kan forvente 10% tab til overhead, så er det typisk at fiber kunder får 10-20% mere end de betaler for. Men mange får endda endnu mere.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:


Det gør det jo netop ikke, når deres system kan trække det, og Netflix stiller dataservere op hos udbyderne GRATIS.


Nu handler dette jo om andet end Netflix, og internettrafikken stiger jo voldsomt.

Jeg vil på ingen måde turde garantere at fiberselskaberne aldrig kommer med fair use grænser.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 16:16
Jeg er til dels enig med Nagash. Forskellen er at "kobber" selskaberne stadig sidder og sutter/malker et forældet netværk der langt fra lever op til dagens standard. Fiberselskaberne har netværket til at levere! Om detner backbonen der halter tvivler jeg dog på da der nok er større begrænsning i kobberet (twisted/coax) det sidste stykke ud til kunden. Hvilket også er det dyreste at skifte.
 
Fair use bliver introduceret med høje grænser så vi bliver vænnet til begrebet og i takt med at flere får det store behov bliver grænserne skruet ned da netværkene ikke kan følge med :-( min frygt er at fiberselskaberne hopper med når begrebet er alment accepteret. Så boykot fair use hvis i har muligheden!
 
BS
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:


Det gør det jo netop ikke, når deres system kan trække det, og Netflix stiller dataservere op hos udbyderne GRATIS.


Nu handler dette jo om andet end Netflix, og internettrafikken stiger jo voldsomt.

Jeg vil på ingen måde turde garantere at fiberselskaberne aldrig kommer med fair use grænser.
Ja det gør det da. Men så kan du jo spørge dig selv om, hvad det er for noget data, der får trafikken til at stige. Det er jo blandt andet tjenester som Netflix.

Men prøv nu at læse hvad jeg skriver. Når fiberselskaberne netop markedsfører sig som de gør. De siger jo netop det er internet uden begrænsninger. Hvad tror du der sker med deres kunder, hvis de pludselig vender på en tallerken?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu