recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - fanget mellem to stole
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketfanget mellem to stole

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
zanetti Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Emne: fanget mellem to stole
    Sendt: 20-Juli-2009 kl. 14:45
hej derude

Jeg har for to år (minus 3 dage) siden, købt en ret dyr hjemmbio Samsung TXQ120R... Den virker så ikke mere...

Jeg kontakter SHG.dk (der er det købt) de oplyser at daværende selskab er gået konkurs, og kun kan reparere det, hvis det ikke er parallel-importeret.

SHG oplyser at Samsung kan give mig svar på dette.

Jeg kontakter Samsung, og de kan ikke svare på det - samsung support oplyser at SHG's gamle SEnr. ikke eksisterer mere... så konkursen er god nok.

Samsung oplyser videre, at jeg nu er fanget mellem to stole og kan kontakte forbrugerrådet for mere hjælp....

hvad sker der med det...???... har i nogle råd i her.??, synes det lyder lidt sært.. 3 dage til garantien udløber, skal rejse om to dage.. får stress :)


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 15:07

Efter hvad jeg har læst tidligere, så har det "nye" SHG overtaget garantiforpligtelserne fra det tidligere SHG.

Om hvorvidt et produkt er parallelimporteret eller ej, kan sgu ALDRIG være kundens problem! Nu må SHG sgu spænde balderne og se at komme i omdrejninger...

M.v.h.



Redigeret af Henrik B. - 20-Juli-2009 kl. 15:08
Til top
Gooferen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 15:17

Først og fremmest SKAL du skrive et brev med DATO og sende det med posten til dem, hvor du oplyser at udstyret er i stykker. Grunden til at det er vigtigt at du sender et brev er, at sælger dermed ikke kan nægte at have modtaget brevet, samt at du har et bevis på sælger er gjort opmærksom på fejlen inden for de år.

Hvis du bare ringer til dem, kan det blive påstand mod påstand, dermed at sælgeren kan sige at du har klaget for sent.

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 15:25

Og brevet SKAL sendes "anbefalet"...

M.v.h.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 15:47
Man kan nægte modtagelse af et anbefalet brev. Man kan ikke nægte modtagelse af et almindeligt brev.

Hvis man vil sende et brev, som man ved, at modtageren kan være uvillig til at modtage, kan det være en ide at sende to breve. Et anbefalet og et (næsten) almindeligt, hvor postbudet kvitterer for, at han har afleveret det i modtagerens postkasse.

Men hvis der er tale om et nyt selskab, og de ikke har overtaget garantiforpligtelserne fra det gamle selskab, hjælper brevet selvfølgelig ikke, uanset hvordan det er sendt.



Til top
Jacob P Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 16:25

Hvis shg er kontaktet via mail må det vel være godt nok?

Men er ret overbevist om den nye ejer (proshop.dk - Poul Thyregod) ikke har overtaget garantierne. Så hvis Samsung ikke vil lave den er der ikke ret meget at gøre.

Og med den nye ejer skal man ikke regne med shg vil gøre noget. Proshop har i hvert fald problemer med bare at følge købeloven.

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 16:36

Hvis Samsung har "Europæisk-" eller "verdens-" garanti, så SKAL de lave det. Specielt eftersom den forhandler som har solgt skidtet, ikke længere eksisterer. Det kan så godt være at du vil blive bedt om at sende anlægget til Tyskland, England, Ungarn, eller Gud ved hvor, men stadig - Samsung betaler...!

M.v.h.

Til top
Jacob P Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 18:37

Det kommer vel an på hvordan shg har handlet ind?

Er ikke ekspert men sådan som jeg har forstået handel mellem erhvervsdrivende kan de helt frit aftale hvordan garantien dækker. Der er i hvert fald ikke en lov der beskytter som der er ved privat handel.

Derfor ser man også tit at erhvervsdrivende er dårligere stillet bl.a. på netbutikker hvor de ofte ikke har fortrydelsesret og kun 12mdr. reklamationsret.

------------

Har lige været ind og tjekke på min shg konto og der står der at de ikke har overtaget garantiforpligtelser fra det gamle shg.

Til top
M.W. Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 22-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 19:31
http://www.samsung.com/dk/support/servicePolicyWarrantyMain. html

her står lidt om Samsung og garanti. Det er heldigt at fejlen opstår nu og ikke om 4 dage, men jeg forstår udmærket din stress.

Jeg kan ikke huske hvordan reglerne er omkring garanti, når sælger er gået konkurs. I min verden ville fabrikken/producenten/importøren blot overtage garantiforpligtelserne, men jeg er ikke helt sikker på at det er tilfældet.

Men som der er foreslået her i tråden, så send dem et brev (anbefalet, eller som foreslået hvor postbuddet kvitterer for at han har lagt i postkassen) eller en mail (husk at vælge at modtage en besked når mailen er læst). og gør opmærksom på at produktet er defekt, send gerne en fejlbeskrivelse med.

Når det er afsendt, så ville jeg ringe til Samsung og forhøre mig, eventuelt lige hurtigt til Forbrugerstyrelsen blot for noget baggrundsinformation omkring problemet med forhandleren der gik konkurs.
(følgende er sakset fra www.fs.dk: Forbrugerstyrelsen rådgiver ikke per e-mail, men du kan ringe til Hotlinen på tlf. 70 13 13 30 alle hverdage kl. 9-12 og torsdag desuden kl. 15-19.)

Kan du komme med en fejlbeskrivelse til os her i tråden, måske er der nogen der kan hjælpe dig lidt på vej.

Held og lykke, jeg håber du får styr på det inden din ferie, så du kan slappe ordentligt af.
Morten Witzel
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Man kan nægte modtagelse af et anbefalet brev.




Det er fuldstændig ligegyldigt om SHG skulle nægte at modtage et anbefalet brev. Det vigtigste er at afsenderen kan BEVISE han har sendt brevet rettidigt.
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 21:24
Det nye shg er ikke tvunget til at overholde garantier fra det gamle shg.

men de har gerne ville hjælpe med at sende varene videre til repration for kunderne hos div forhandlere da garantien stadig ligger hos dem.

men de vil ikke med parallel import da varen så skal sendes til landet det er importeret fra. har været det hele igennem da mit samsung tv gik i stykker.

jeg havde så en elektronik forsikring og den ville gerne lave tv'et selvom det var paralel importeret.
Til top
zanetti Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2009 kl. 15:43
 hej alle..

 mange tak for de mange gode råd, jeg har sendt alm.- og anbefalet brev til SHG, samt en mail.

Jeg har også sendt en mail til samsung.. igen.

Jeg synes det virker lidt sært at SHG kun vil dække, hvis produktet ikke er parallel-importeret - og endnu mere sært at hverken SHG eller samsung kan oplyse mig om det er -  eller ikke er.

modellen hedder HT-TXQ120R - der findes også en model uden R'et. Hvad R'et betyder vidste samsung-manden ikke.. han virkede noget grøn i det.

Problemet med min bio er, at pludselig kom der 5 klik-agtige dybe lyde fra sub-wooferen, hvorefter hovedenheden på displayet skrev "protection" og herefter slukkede af sig selv... det samme sker hver gang jeg prøver at tænde ...

jeg har googlet mig frem til at den måske har fået en form for strømchok, og nogle har haft held med at tage strømmen et par dage, det virkede ikke hos mig.

Andre skriver at der er gået en component og den skal på værksted..

hvis nogle har mere info jeg kan bruge, skal i ikke holde jer tilbage :)


 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu