recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Faren ved parallelimporteret TV.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFaren ved parallelimporteret TV.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Leander2me Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Emne: Faren ved parallelimporteret TV.
    Sendt: 08-Januar-2008 kl. 15:39
Hej

Jeg står og skal ud og købe nyt TV.

Jeg kan få det til 16999,- hos SONYCENTER
Jeg kan få det ned til ca. 13500,- over nettet.

Hvad skal jeg vælge?

Min frygt går på om produktet kan være parallelimport.

Er der nogen som har fortand på begrebet PATALLELIMPORT?

- Hvad er faren ved det?
- Er produktet lige så godt?
- Er der samme garanti? (Følger man den danske købelov?)
- Hvordan sikrer man sig det IKKE er parallelimport? (Kan man stole på
hvad firmaet oplyser en - eller kan man selv undersøge det på anden
måde)
- Andre ting man skal være opmærksom på?

- Eller kan jeg blot læne mig tilbage og trygt handle over nettet?

Mvh, Anders - Kommende SONY KDL40W3000 ejer.-)

Redigeret af Leander2me - 08-Januar-2008 kl. 15:42
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 15:43

Se:  Ulemper ved parallel import

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 15:48
Tak for svaret/linket.

Jeg blev da lidt klogere. Som jeg kan forstå, så ligger den største fare i, at
skal TV'et på værksted kommer det sandsynligvis ikke på autoriseret
værksted hvis det er parallelimporteret. Det kan ende op i det ikke bliver
lavet/lavet ordentligt og man selv står tilbage som sorteper.

Lad os nu antage jeg køber det over nettet hvor det ikke er parallelimport.
Vil det så blive sendt på autoriseret SONY værksted?
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 15:54

Hej Leander

Ja, hvis det ikke er parallel-import så har forhandleren Sonys serviceorganisation i ryggen. Også selvom forhandleren sælger via nettet.

Alternativet er at spørge pænt i nærmeste Sonycenter, om de kan hjælpe lidt på prisen. Det er før set, at det er muligt at justere lidt, hvis det drejer sig om at få en handel der ellers ville være gået næsen forbi  .... men det er en ren generel betragtning

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 15:59
Helt sikkert det vil jeg også prøve, vil også gerne betale eks. 1000kr mere i
sonycenter end via nettet men snakker vi 3500kr så er det mange penge:-)
Til top
johnny57 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2004
Point: 963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 18:01
Forhandleren har samme garanti forpigtelse selvom det er parrel importeret , det er forøvrigt ikke sikkert at et aut værksted er bedre end et uaut værksted.
Med venlig Hilsen

Johnny
Til top
Benitez Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-April-2007
Point: 123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 18:26

Jeg mener det handler om hvor man handler og er ikke sikker på at aut. værksteder altid er hurtigere og bedre en Uaut.

Firmaer som SHG og BEfro har jeg gode erfaringer med, og mit indtryk er, at de gør en indsats for at holde et højt niveau.

En anden ting er, at jeg har hørt om masser af mennesker der ved Elgiganten og Fona har ventet i uger og måneder på et tv eller en pc der er til rep. så at købe i en forretning er ikke nogen garanti for god service.

Personligt holder jeg mig til firmaer der ligger i Dk og som jeg kan køre til og følge op på tingene. Har hørt meget dårligt om masser af internetbutikker så som Pixmania og andre. En ting jeg gjorde var at gå på www.hifipriser.dk og tjekke firmaernes renome og rygte. Derefter tog jeg kontakt til firmaerne og brugte min sunde fornuft.

Jeg har købt flere tv, anlæg, masser af pc'er/hardware på SHG, Befro, Midtdata med mere og har ikke dårlige erfaringer, men der er klart steder jeg aldrig vil handle både på nettet og lokalt i fysisk i DK.

Jeg købte mit 40" Samsung M86 og sparede 6000 kr. på nettet. Det har jeg aldrig fortrudt og da slet ikke når mange fladskærme taber 50% i værdi på et år. Udviklingen går så hurtigt, at det er umuligt at slide et tv op efterhånden

Redigeret af Benitez - 08-Januar-2008 kl. 18:29
Benitez
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 18:32

Oprindeligt skrevet af johnny57 johnny57 skrev:

Forhandleren har samme garanti forpigtelse selvom det er parrel importeret , det er forøvrigt ikke sikkert at et aut værksted er bedre end et uaut værksted.

Ja.

Men pointen er mere, at forhandleren med parallel-import ikke har fabrikantens service-organisation i ryggen. Dvs. alle udgifter må de selv afholde.

Og det er altså ikke nær så let at få ombyttet et dyrt Sony TV med pixelfejl hos en forhandler der selv skal betale et nyt, som det er hos Sony der ser en interesse i at de TV de sælger har et godt ry og rygte.

Det er bare et eksempel.

Et andet eksempel kunne være standard fejl, altså problemer der rammer mange TV. Her er der eksempler på at forhandlere med parallel-import ret hurtigt trækker følehornene til sig med beskeden "de TV er bare ikke bedre - har set samme problem på mange". Igen dette, fordi accepterer de det som en mangel, så bliver udgiften til de mange ombytninger og ophævelser af handel måske til noget der kan lukke butikken. Det kan jo være alt fra flere hundrede tusinde kroner til flere millioner kroner, at sådan en butik så pludselig har ude og svømme.

Det er langt bedre - men ingen sikkerhed - at hande hos forhandlere der har deres ryg dækket ind hos fabrikanten. På de måde kan forhandleren også være din partner og rådgiver ved problemer, fremfor din modstander som der kan være tildens til hvis problemerne koster dem for mange penge.

Men som jeg skriver andet sted. Der findes også gode parallel importører. Det kan bare være et ret broget marked når det kommer til service niveau bagefter. Så se jer godt for.

/Lars

Redigeret af Lars - 08-Januar-2008 kl. 18:34
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Benitez Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-April-2007
Point: 123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2008 kl. 00:34

kan jeg jo ikke være uenig i, og Lars har en pointe med den økonomiske vinkel ved fejl på skærmen. Det lyder også flot med den lokale forhandler der kan være din rådgiver, og de findes sikkert også, hvis det er et sted man handler fast og ofte.

Jeg vil blot gøre opmærksom på, at ved køb af en mainstream skærm til en pris på 10.000 - 15.000 kr. der om et år er det halve værd,skal man gøre op med sig selv om det er måske 4000-5000 kr værd, at købe lokalt.

Det er altså mange gange de samme skærme og det er besparelser på op til 25-35 % man ser ved køb på nettet. Jeg er meget enig i, at man skal kigge sig godt for lokalt og i særdeleshed på nettet. Det mest trygge er selvfølgelig at købe lokalt, men du betaler også for det i den grad.

Er lidt at sammenligne med ekstraforsikringer som efter min mening er totalt unødvendige...

Det er en vurdering af den enkelte, og har man ikke meget indsigt eller er usikker skal man da købe lokalt i forretningen, enig. Det er dog ikke det samme som den lidt romantiske udgave af den "lokale" rådgiver der altid hjælper og støtter, det er jeg ikke sikker på er forbrugerrådets erfaring.

Jeg mener også at have hørt om den del Pioneer køber der har problemer med deres skærme og ikke kan få det anerkendt, uanset om det er købt lokalt eller på nettet?? mit indtryk af tråden, så hvor sikkert er det lige?

Benitez
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu