|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
![]() Sendt: 18-December-2004 kl. 11:52 |
Min printer HP OfficeJet D135 printer ikke så godt længere. Måske er det et printerhoved, der skal skiftes - men hvilket? Det koster ca. 1000 kr at skifte dem allesammen. Der er: Cyan, magenta, gul og sort - og det går jeg ud fra er CMYK skalaen. Jeg tænkte så, at hvis jeg ved hjælp af Photoshop lavede en lille firkant med hver af de fire referencefarver og printede dem, så kunne jeg se hvilken eller hvilke printerhoveder, der skal skiftes. Jeg har fundet farvekoder til RGB skalaen:
Men hvad er farvekoderne til CMYK skalaen????? |
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
Kalle_dk ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 46 |
![]() |
Hej Thorvald. Mon ikke du kan bruge dette link ?! http://www.pitt.edu/~nisg/cis/web/cgi/rgb.html eller dette: http://www.december.com/html/spec/colorcmyk.html Redigeret af Kalle_dk |
|
Mvh Karl-Erik
|
|
![]() |
|
laursen ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4055 |
![]() |
Hej Thorvald,
Hvorfor bekymre sig om farvekoderne hvis du benytter Photoshop? Når du vælger farve i Photoshop kan du vælge C, M, Y og K værdierne individuelt (og sætte C = 100%, M = 0%, Y = 0% og K = 0%). /Lars Redigeret af laursen |
|
Redaktør, recordere.dk
|
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
![]() |
Tusind tak! Testen er imponerende overbevisende - den gule farve udebliver totalt. Er I andre enige med mig I, at det så er printerhovedet (det gule), der skal skiftes? For mig at se har det ikke noget at gøre med blækpatronerne, idét, der jo kommer blæk ud. |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
![]() |
Nå, nu brugte jeg godt nok farvekoderne - men efter at jeg sad lidt og ikke kunne forstå laursens indlæg - så gik der ligesom et lys op for mig... Altså:
Heraf fås betegnelsen CMYK!! |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
Kalle_dk ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 46 |
![]() |
CYAN MAGENTA YELLOW BLACK Bogstavet "K" i "BLACK" bruges for ikke at forveksle med "B" i "RGB" (hvor "B" betyder BLUE) |
|
Mvh Karl-Erik
|
|
![]() |
|
HenrikH ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 733 |
![]() |
I HP's printere er der en rensefunktion (faktisk 2 - du skal bruge den "grove", hvor den advarer om stort blækforbrug). Har selv været ude for et par HP'ere, hvor den gule også udeblev. Efter kørsel af printerens egen rensefunktion (hovederne) 3-4 gange så kom den gule tilbage. Det var simpelhen farvepatronen, der var tørret ind i dyserne. Det er da et forsøg værd. PS. I en HP sidder "printerhovedet" i farvepatronerne - så det er sikkert dyserne, der er tørret ind. Er det lang tid siden du har brugt gul farve? Redigeret af HenrikH |
|
mvh
Henrik |
|
![]() |
|
![]() |
Hej HenrikH! Tak for dit indlæg. Jeg har prøvet renseprogrammet - dog ikke 3-4 gange - og jeg har prøvet kalibrering af farver m.v. Og så er det en generalisering at sige at "i en HP sidder "printerhovedet" i farvepatronerne... Dette passer ikke, fordi i min printer er der både printerhoveder og blækpatroner. Se evt: http://www.inkclub.com/index.asp?CtryNo=208&LangNo=45&am p;ADID=tvdk Jeg ved ikke om det er lang tid siden jeg har brugt den gule farve - men jeg har jo lige været på ferie i to måneder, så det er jo muligt at den gule ikke bliver brugt så meget, samtidig med at den har haft to måneder til at tørre ind. |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
phb.dk ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 12-Marts-2004 Status: Offline Point: 10 |
![]() |
Ikke at det betyder så meget i dette spørgsmål, men K'et i CMYK står altså for "Key". Altså, CYAN-MAGENTA-YELLOW-KEY. Glædelig jul |
|
![]() |
|
![]() |
Det har du ret i phb.dk "Nøglen" som bl.a. bruges til at gøre de andre 3 farver mørkere (eller lysere) og selvfølgelig "ægte" sort. Det var blot for at rydde ordet "Komplementær" af banen. Det er jo noget ganske andet. |
|
Mvh Karl-Erik
|
|
![]() |
|
HenrikH ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 733 |
![]() |
Prøv lige at køre det 3-4 gange - en gang er ikke nok, hvis det virkeligt er tørret ind! |
|
mvh
Henrik |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg har lige prøvet at køre renseprogrammet igennem flere gange inkl. det med at gøre det grundigere. Efterfølgende printer jeg min farvetest, med fuldstændigt samme resultat - den gule farve udebliver totalt.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |