recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - fase på en subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketfase på en subwoofer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jduro Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Emne: fase på en subwoofer
    Sendt: 18-December-2008 kl. 12:08

Hej alle.

Jeg har et spørgsmål omkring min ny indkøbte ikon sub.

Den har 2 indstillinger til fase. 0 og 180. Jeg kan høre en forskel i lyden, men hvad betyder det.

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2008 kl. 12:16

Du skal vælge hvad der lyder bedst.

Det betyder, at alt efter hvordan du stiller knappen så spiller enheden den ene eller den anden vej - ligesom når du med en højttaler får forbyttet plus og minus.

Subben skal teoretisk set spille samme vej som dine fronthøjttalere, dvs hvis din enhed vender ud mod dig skal det være fase nul, hvis den vender mod væggen i modsat retning skal den være 180. Teoretisk set.

Min spiller mod gulvet, men da 90 grader ikke findes.. hehe.. så står den bare på nul da jeg synes det lyder bedst og giver størst punch.

Hvis din fase står forkert kan du risikere helt at miste lydtrykket da dine højttalere så vil "udligne" hinanden.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2008 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Subben skal teoretisk set spille samme vej som dine fronthøjttalere, dvs hvis din enhed vender ud mod dig skal det være fase nul, hvis den vender mod væggen i modsat retning skal den være 180. Teoretisk set.

Næppe.

Enheden skaber overtryk, når den går udad, uanset om den vender ind mod dig eller væk fra dig.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2008 kl. 22:58

Jae jeg har da sådan set heller ikke skrevet det modsatte, men jeg mangler måske noget i min formulering (det gik lidt stærkt).

Men uanset hvor meget overtryk den skaber så må du give mig ret i at en forkert vendt fase kan resultere i "intet lydtryk", altså som om der udlignes.

Hvis du tvivler så prøv blot at vende fasen på dine højttalere - det er ret nemt at replikere ;) Jeg har i mine spæde elev-år oplevet det gang på gang i showroom'et at man hører med det samme hvis fasen er forkert - der mangler bare "noget".

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2008 kl. 23:03

Jae jeg har da sådan set heller ikke skrevet det modsatte, men jeg mangler måske noget i min formulering (det gik lidt stærkt).

Men uanset hvor meget overtryk den skaber så må du give mig ret i at en forkert vendt fase kan resultere i "intet lydtryk", altså som om der udlignes.

Hvis du tvivler så prøv blot at vende fasen på dine højttalere - det er ret nemt at replikere ;) Jeg har i mine spæde elev-år oplevet det gang på gang i showroom'et at man hører med det samme hvis fasen er forkert - der mangler bare "noget".

Nu må du bestemme dig. Du skrev om at vende højttaleren ind mod væggen, og det var det, jeg kommenterede på. Det giver ingen - gentager: ingen - fasevending.

Naturligvis får du en fasevending ved at ombytte ledningerne. Det behøver du ikke belære mig om, at jeg bør prøve.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2008 kl. 00:23

Bevares - jeg kan jo ikke vide om du er "erfaren" eller "grøn". Jeg skrev det blot fordi jeg var lidt i tvivl om du var klar over det...

Jeg er skam også udemærket godt klar over hvad en fasevending er - ej jeg behøver belæres om dette

Jeg har fået formuleret mig uheldigt i første post - vi snakker tydeligvis forbi hinanden, men jeg synes det ville være fint hvis du kunne/ville forklare manden det bedre så.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2008 kl. 17:58

Jeg har fået formuleret mig uheldigt i første post - vi snakker tydeligvis forbi hinanden, men jeg synes det ville være fint hvis du kunne/ville forklare manden det bedre så.

Det gør jeg så:

Man skal ikke give sig til at ændre på subwooferens faseindstilling, bare fordi man vender subwooferen ind mod væggen eller ned i gulvet.

Man skal ændre subwooferens faseindstilling, hvis membranen på subwooferen bevæger sig udad, mens membranen på basenheden i de øvrige højttalere bevæger sig indad.

Dette kan bedst konstateres ved at afspille en tone lige omkring delefrekvensen, mens man prøver begge indstillinger. Hvis subwooferen er i modfase med de øvrige højttalere, vil de udligne hinanden, så tonen bliver svagere. Hvis det hele er i korrekt fase, vil tonen blive kraftigere.

Ovenstående er under forudsætning af, at der ikke er afsindigt stor forskel mellem afstanden til subwooferen og afstanden til de øvrige højttalere, da lydens forsinkelse også i sig selv kan medføre en faseforskydning.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2008 kl. 20:35
Ærligt talt er der ganske let at høre om bassen er korrekt eller ikke. Det der giver mest bas er den rette indstilling, så sæt en plade på med god dyb bas. En sub arbejder i det helt dybe område og siger ikke noget i den øvre bas. Men med den rigtige dybe musik er man ikke i tvivl, hvis det ellers er en subwoofer der kan det der.

Og så forstod jeg heller ikke det med at vende den mod væggen eller ej. Det har ikke noget med rigtig fasevending at gøre.

Derimod kan man få en sub til at spille højere end ellers, ved fx at anbringe den i et hjørne. det giver faktisk et betragtelig løft, måske over 6 db. På den anden side kan det også påvirke lyden i en uheldig retning (mindre fast bas) Men man kan godt eksperimentere lidt ved at flytte rundt. På et gulv får man et løft på 3 db. Mod en væg yderligere 3 db og endelig mest i et hjørne. Ikke alle subwoofere har magt over det. 3 db er en fordobling af lyden.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu