Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
edtwodth
Guld medlem
Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
|
Sendt: 14-Marts-2008 kl. 11:52 |
#Smurf:
Uanset om en vare er købt billigt eller dyrt skal forhandlerne overholde gældende dansk lov. Og når det i de fleste afgørelser alligevel er omkring de 4 uger man sætter grænsen, kan jeg ikke se noget problem. Det kunne jo også være det var billigere for butikkerne at have sådan en regel i stedet for at skulle bruge advokatbistand på den ene sag efter den anden, fordi købeloven er så uklar som den er.
#Duelund:
Skriv at han har en uge til rep. ellers vil du i henhold til købelovens rimelig tid forlange købet ophævet og dine penge tilbage. Skriv desuden at du sender sagen til forbrugerklagenævnet hvis han ikke indvilliger i ovenstående.
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 14-Marts-2008 kl. 11:56 |
Smurf skrev:
Service hvad er service? |
Det er et spørgsmål som kan besvares meget kort og konkret.
Service vil sige, at forbrugeren ved præcis hvad de har med at gøre inden de fortager et valg/en handel.
Det er præcis det som bunder i begrebet service.
Penge eller økonomi er slet ikke relevant. Intentioner og løfter er hammerende ligegyldige, hvis de alligevel ikke overholdes efter handlen er gennemført.
Et serviceværksted skal, når de afgiver tilbud, vurder ud fra de reelle ting. Ikke nødvendigvis være fokuseret på, at der skal så og så meget i avance, for hver en krone der bruges. Økonomien skal afstemmes med virkeligheden. Præcis på samme måde, som når forhandleren afstemmer deres økonomi med virkeligheden.
Jeg er helt enig med dig i, at parallelimport ikke har ført noget godt med sig. Men det er jo indstillingen til tingene fra detailbranchens side, som gør at det ikke fungere.
Jeg kan snildt forestille mig, at der kan laves parallelimport med præcis de samme service muligheder, som ikke-parallelimport. Det handler udelukkende KUN om indstilling til tingene fra forhandlerens side, hvor tingene er afstemt efter de virkelige omstændigheder.
Det kan så godt være, at parallelimport dermed bliver dyrerer.. Og hvad så. Hvis det er ens betydende med, at alle er tilfredse, hvorfor pokker så ikke gøre det. I sidste ende kan det måske resultere i, at begrebet parallelimport helt forsvinder, for så er der pludselig ingen forskel, hverken i service, sikkerhed, garanti eller pris.
|
|
 |
TapeConnection2
--
Oprettet: 14-April-2007
Sted: Denmark
Point: 102
|
Sendt: 15-Marts-2008 kl. 18:38 |
Kandersen skrev:
Smurf skrev:
Service hvad er service? |
Det er et spørgsmål som kan besvares meget kort og konkret.
Service vil sige, at forbrugeren ved præcis hvad de har med at gøre inden de fortager et valg/en handel.
Det er præcis det som bunder i begrebet service.
Penge eller økonomi er slet ikke relevant. Intentioner og løfter er hammerende ligegyldige, hvis de alligevel ikke
overholdes efter handlen er gennemført.
Et serviceværksted skal, når de afgiver tilbud, vurder ud fra de reelle ting. Ikke nødvendigvis være fokuseret på, at
der skal så og så meget i avance, for hver en krone der bruges. Økonomien skal afstemmes med virkeligheden.
Præcis på samme måde, som når forhandleren afstemmer deres økonomi med virkeligheden.
Jeg er helt enig med dig i, at parallelimport ikke har ført noget godt med sig. Men det er jo indstillingen til tingene
fra detailbranchens side, som gør at det ikke fungere.
Jeg kan snildt forestille mig, at der kan laves parallelimport med præcis de samme service muligheder, som ikke-
parallelimport. Det handler udelukkende KUN om indstilling til tingene fra forhandlerens side, hvor tingene er
afstemt efter de virkelige omstændigheder.
Det kan så godt være, at parallelimport dermed bliver dyrerer.. Og hvad så. Hvis det er ens betydende med, at alle
er tilfredse, hvorfor pokker så ikke gøre det. I sidste ende kan det måske resultere i, at begrebet parallelimport helt
forsvinder, for så er der pludselig ingen forskel, hverken i service, sikkerhed, garanti eller pris.
|
Det handler ikke udelukkende om indstilling fra forhandlerens side. Det er efter min opfattelse noget pjat. Jeg vil
vende den om og sige, det handler udelukkende om hvad kunderne vil give for varen. Folk vil gerne have det hele,
men betale det halve. Der er en udbredt opfattelse af at når man som forhandler sælger en skærm til 10.000, - så
stikker man selv 7 af de lange i lommen. Så man SKAL da give kunden 30% i afslag og oveni hatten give ham/hende
kabler til hele anlægget gratis... det er i hvert fald deres opfattelse.
Reparationer på parallelimporterede skærme, varer ikke nævneværdigt længere, end de der bliver repareret i
Danmark på en producentgaranti. Jeg vil vove den påstand at vi oplever flere problemer med værksteder med
tilknyttet producentgaranti, end dem vi sender ud af landet til reparation. Det gælder OGSÅ reparationstider.
Jeg synes en lidt overset problemstilling er, at producenterne ikke lever op til deres egne EU garantier. Garantier der
efter deres eget udsagn, skal dække reparationer af deres produkter, om de så er købt i Vejle, Oslo, Paris, Berlin
eller som parallelimport i en dansk forretning. Problemet er at de stikker halen mellem benene, så snart der så
kommer en sag de skal forholde sig til, og derefter frit fortolker deres egne garantiregler, så de passer deres behov.
Ikke engang et firma som Philips formår at forholde sig til deres ansvar for produkter som Philips DK har solgt. Det
var vist tydeligt i forbindelse med nogle problemer på en vis 9731 model.
Oven i alt dette kommer så at alle værksteder i Danmark, ja i det meste af Europa, er så overophedede pga. det store
pres, forårsaget af det enorme salg af fladskærme der har været de sidste par år. Mange af dem kan ikke følge med,
og har dermed problemer med at overholde den forventede reparationstid på 3-4 uger. Uanset hvor gerne jeg ville,
så falder der altså ikke radio/tv teknikere ned fra træerne når man ryster dem. Oven i det kommer så det
faktum at flere værksteder er begyndt at lukke fordi producenterne ikke vil betale det det koster at holde en
producentgaranti kørende, og der er jo ingen der arbejder gratis, eller til 'polske lønninger'.. men de polske priser vil
alle jo gerne have.
Problemet er altså en del mere nuanceret end 'Det handler udelukkende om indstilling til tingene fra forhandlerens
side', selvom den fra en forbrugers synspunkt, uomtvisteligt er en del nemmere at forholde sig til.
Nu kan du jo så klandre mig for at være partisk pga. min tilknytning til branchen, og jeg kan så klandre dig for at
være forbruger og det kommer vi så ikke meget længere med. Jeg vil gerne bare bringe lidt nuancer ind i debatten,
for alting er altså ikke så sort og hvidt som mange indlæg på dette og andre fora, gerne vil gøre det til.
|
 |
edtwodth
Guld medlem
|
Sendt: 15-Marts-2008 kl. 19:57 |
#SMNLRSN: Tak for indlægget ;-)
Jeg kan sagtens forstå, at du ser det fra forhandlernes side af. Men der er bare et problem med dit ovenstående indlæg.
Uanset om der er travlhed hos værkstederne; uanset om køber har givet meget eller lidt for sit produkt; uanset om det er parallel-import; eller uanset mange andre ting.
Der er kun en ting der er 100% sikkert: Sådanne punkter kommer ikke kunden ved. Det er forhandleren, der har ansvaret. det står i købeloven. Og forhandleren skal jo leve op til den danske forbrugerlovgivning når vedkommende sælger i Danmark.
At lovgivningen så på mange punkter er for uklar, det er så en helt anden sag.
Men vi 2 bliver nok aldrig enige ;-). Nu skulle der vist kun være 15 dage til en afgørelse fra FKN i vores "fælles" sag. Så får vi f.eks. at se om 6 uger er i orden i forbindelse med en reklamation.
Redigeret af ha9953 - 15-Marts-2008 kl. 19:58
|
|
 |
M-P-A
Super bruger
Oprettet: 21-August-2005
Point: 387
|
Sendt: 15-Marts-2008 kl. 20:11 |
Må indrømme at dataworld.dk ikke falder ind i kategorien serviceminded - da de nu har haft mit defekte bundkort i 2mdr og de sidste 3 uger har det ifølge dem selv (via deres hp) været klar til udlevering.
Har dog ingen pakke modtaget - og de ca 20 gange jeg har ringet til dem, er telefonen ikke blevet svaret - og ingen besvarelse af 3 emails i samme periode.
1½ måned brugte de på at fejlfinde at bundkortet ikke kunne tage 2 stænger ram, så bundkortet kørte dual channel og indtil videre 3 uger på at udlevere et nyt...
|
Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E Samsung 3126 + Netget 7700 HTPC Xbmc: Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx.
FilServer/ xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red
|
 |
edtwodth
Guld medlem
|
Sendt: 15-Marts-2008 kl. 20:19 |
#M-P-A:
Der er kun et at gøre: forbrugerklagenævnet!
Selv om det kan tage måneder, ja nogen gange år, at have en sag i fkn, så bliver vi som forbrugere nød til at bruge de midler der er, ellers vil vi altid blive den lille i sådanne situationer
www.enfrustreretforbruger.dk
|
|
 |
TapeConnection2
--
|
Sendt: 15-Marts-2008 kl. 21:20 |
ha9953 skrev:
Der er kun en ting der er 100% sikkert: Sådanne punkter kommer ikke
kunden ved. Det er forhandleren, der har ansvaret. det står i købeloven.
Og forhandleren skal jo leve op til den danske forbrugerlovgivning når
vedkommende sælger i Danmark. |
Det er jeg helt enig i. Som jeg skrev vil jeg blot gøre opmærksom på at
der er flere nuancer i hele den problemstilling. Jeg forsøger ikke at
fralægge forhandlerens ansvar i en reklamationssag, jeg gør blot
opmærksom på at der er mange faktorer der spiller ind, og at det ikke er
fordi at forhandlerne sidder og triller tommelfingre, at det kan trække ud.
Det tjener hverken forbrugeren eller forhandleren at reparationer trækker
ud og det er frustrerende for begge parter.
Redigeret af SMNLRSN - 15-Marts-2008 kl. 21:21
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 15-Marts-2008 kl. 21:34 |
SMNLRSN skrev:
Det handler ikke udelukkende om indstilling fra forhandlerens side. Det er efter min opfattelse noget pjat. Jeg vil vende den om og sige, det handler udelukkende om hvad kunderne vil give for varen. Folk vil gerne have det hele, men betale det halve. Der er en udbredt opfattelse af at når man som forhandler sælger en skærm til 10.000, - så stikker man selv 7 af de lange i lommen. Så man SKAL da give kunden 30% i afslag og oveni hatten give ham/hende kabler til hele anlægget gratis... det er i hvert fald deres opfattelse.
Reparationer på parallelimporterede skærme, varer ikke nævneværdigt længere, end de der bliver repareret i Danmark på en producentgaranti. Jeg vil vove den påstand at vi oplever flere problemer med værksteder med tilknyttet producentgaranti, end dem vi sender ud af landet til reparation. Det gælder OGSÅ reparationstider.
Jeg synes en lidt overset problemstilling er, at producenterne ikke lever op til deres egne EU garantier. Garantier der efter deres eget udsagn, skal dække reparationer af deres produkter, om de så er købt i Vejle, Oslo, Paris, Berlin eller som parallelimport i en dansk forretning. Problemet er at de stikker halen mellem benene, så snart der så kommer en sag de skal forholde sig til, og derefter frit fortolker deres egne garantiregler, så de passer deres behov. Ikke engang et firma som Philips formår at forholde sig til deres ansvar for produkter som Philips DK har solgt. Det var vist tydeligt i forbindelse med nogle problemer på en vis 9731 model.
Oven i alt dette kommer så at alle værksteder i Danmark, ja i det meste af Europa, er så overophedede pga. det store pres, forårsaget af det enorme salg af fladskærme der har været de sidste par år. Mange af dem kan ikke følge med, og har dermed problemer med at overholde den forventede reparationstid på 3-4 uger. Uanset hvor gerne jeg ville, så falder der altså ikke radio/tv teknikere ned fra træerne når man ryster dem. Oven i det kommer så det faktum at flere værksteder er begyndt at lukke fordi producenterne ikke vil betale det det koster at holde en producentgaranti kørende, og der er jo ingen der arbejder gratis, eller til 'polske lønninger'.. men de polske priser vil alle jo gerne have.
Problemet er altså en del mere nuanceret end 'Det handler udelukkende om indstilling til tingene fra forhandlerens side', selvom den fra en forbrugers synspunkt, uomtvisteligt er en del nemmere at forholde sig til.
Nu kan du jo så klandre mig for at være partisk pga. min tilknytning til branchen, og jeg kan så klandre dig for at være forbruger og det kommer vi så ikke meget længere med. Jeg vil gerne bare bringe lidt nuancer ind i debatten, for alting er altså ikke så sort og hvidt som mange indlæg på dette og andre fora, gerne vil gøre det til.
|
Jeg vil bestemt ikke klandre dig for at være partisk. Der er intet andet jeg kunne bekymre mig mindre om end det.
Men jeg jeg vil vove at påstå, at du giver udtryk for, at du bestemt ikke har meget forstand på, hvad det vil sige at være forbruger, og dernæst ikke har forstået begrebet tillid. Begge dele er pudsigt nok tilegnet rigtig mange i detailbranchen, håndværker branchen, ja stort set alle steder, hvor man har med handel at gøre mellem to parter. I håndværker branchen kan man i allerhøjestegrad tale om krise, på lige præcis dette punkt. Der er lavet adskellige undersøgelser med forbrugernes tillid til håndværkere. Og pudsigt nok er den ekstrem lav. Har du nogen som helst ide om, hvorfor det er sådan. Så prøv at sammenlign med detailbrachen og tænk lidt mere over det. Du vil sikkert pludselig kunne se en analogi til netop håndværkerbranchen, når tilliden forsvinder.
Hvis vi lige for en kort stund holder lovgivningen ude af dette (eldelsworth).
En handel mellem en købmand og en forbruger er i bund og grund et tillidsspørgsmål. Forbrugeren betaler for en vare, ud fra nogle præmisser, (pris, reklamationsret, information osv osv.). Det er disse ting der gør, at en handel kan gennemføres.
Når jeg som forbruger vælger at lægge x antal kroner i en butik. Så forventer jeg at få den vare som jeg er blevet oplyst, jeg betaler for. Altså få tilfredsstillet forventningerne.
Hvis varen ikke lever op til det forventet, så er man nødt til at se på, på hvilke områder det har fejlet. Altså, hvorfor varen ikke lever op til det som kunden forventede. Her er man som udgangspunkt nødt til at gribe i egen barm først. Se på om det er noget man selv har gjort forkert, kunne have gjort anderledes eller måske helt har udeladt at gøre, siden kunden vender tilbage med varen. Hvis du som købmand har set på disse tre ting, og når frem til, at du ikke har kunnet gøre det anderledes (husk på, det er over for kunden). Så er det klart, at dit blik skal vendes mod kunden, at denne måske har stillet forkerte eller for store forventninger.
Min opfattelse som forbruger er, at detailbranchen i alt for mange tilfælde IKKE laver denne selvjustits først, men derimod starter med at vende blikket mod kunden, eller måske mod sine leverandører/værksteder osv.. Sidstnævnt er vi nødt til at slå fast, at det har kunden ingen som helst part i. Det er noget du som købmand bliver nødt til at indse, uanset hvor uretfærdigt du synes det er.
Du er heller ikke, som forbruger, nogen som helst part i, at Super Brugsen, hvor du tilfældigvis handler i idag, har modtaget dårlig mælk fra deres leverandører, som de nu har solgt til dig, og du derfor er vendt tilbage med mælken for at fortælle dem, at den ikke lever op til forventningerne.
Hvis du mener, at du som forbruger har en part i ovenstående, så er al anden debat irelevant med dig omkring dette, for så har du et så fejlagtigt indblik i virkeligheden, så det føre ingen steder. Men jeg tror på, at du selvfølgelig ikke mener det.
Hvis Super Brugsen (i det her tilfælde) derimod havde informeret dig om, at mælken er dårlig, og evt. at det er derfor den er billig. Så ville du vide præcis, hvad du som kunden valgte at betale for. Og på den måde kan man dermed ikke klandre Super Brugsen, for netop denne handel.
Det handler slet ikke om, hvorvidt varen har været dyr eller billig. Det er IKKE det som afgører forbrugernes forventning (eller rettere, det burde ikke være det, selvom det på nogle områder vil/er det alligevel).
Problemet er, at nogle i detailbranchen netop opererer med "billige" vare. Og så mener de, at kunderne dermed må være indstillet på, at når varen er "billig", så er det selvfølgelig også ens betydende med, at man ikke kan forvente at få det, som man forventer. Og det er en rigtig uheldig måde at fuldføre en handel på. Nogle kunder HAR som sagt denne forventning. Men det er bestemt ikke alle. Og det burde ikke være sådan. Det er forkert, og det skaber mistillid.
Lovmæssigt (hvis vi skal snakke jura), er der lavet et sæt spilleregler, som detailbranchen selv har været part i. Reglerne er ikke lavet fr at generer nogen, men derimod sikre, at tingene går rigtigt for sig. F.eks at en forretning ikke må gennemføre en handel på falske forventninger. Bryder man spillereglerne, så er det også et punkt som skaber mistillid. Er man i detailbranchen udtilfredse med spillereglerne, så har detailbranchen selv mulighed for at ændre dette. Det er ikke forbrugerne som kan gøre det. De har, igen, slet ingen part i det. Det er vigtigt at spillereglerne følges, eller i det mindste følges indtil at de evt. ændres eller tilpasses andre forhold. Når/hvis en forretning selv går ud og skaber spillereglerne, så er det til skade for dem selv og alle andre i detailbranchen, præcis som nævnt tidligere med håndværkere. Der er ufattelig mange firmaer "derude" som lider af, at andre misbruger forbrugernes tillid.
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 15-Marts-2008 kl. 21:40 |
SMNLRSN skrev:
ha9953 skrev:
Der er kun en ting der er 100% sikkert: Sådanne punkter kommer ikke kunden ved. Det er forhandleren, der har ansvaret. det står i købeloven. Og forhandleren skal jo leve op til den danske forbrugerlovgivning når vedkommende sælger i Danmark.
|
Det er jeg helt enig i. Som jeg skrev vil jeg blot gøre opmærksom på at der er flere nuancer i hele den problemstilling. Jeg forsøger ikke at fralægge forhandlerens ansvar i en reklamationssag, jeg gør blot opmærksom på at der er mange faktorer der spiller ind, og at det ikke er fordi at forhandlerne sidder og triller tommelfingre, at det kan trække ud. Det tjener hverken forbrugeren eller forhandleren at reparationer trækker ud og det er frustrerende for begge parter. |
Jamen, du bliver nødt til at have forståelse for, at denne information kan din kunde ikke bruge til noget. Uanset hvor meget eller lidt ret du så har i det, så er det ikke relevant over for kunden. Det er den del du bliver nødt til at lære. Og når/hvis du som forhandler bruger eller misbruger denne del, så skaber du et problem, som rammer voldsomt den anden vej.
Ærlighed er fint nok. Og nogle kunder vil oftest også have forståelse for, at en forretning måske er røget ind i et tidsmæssigt problem på et eller andet område. Men du må IKKE som forrretning forvente, at bare fordi nogle har forståelse for det, at alle så har det.
|
|
 |
TapeConnection2
--
|
Sendt: 16-Marts-2008 kl. 02:39 |
Kandersen skrev:
SMNLRSN skrev:
ha9953 skrev:
Der er kun en ting der er 100% sikkert: Sådanne punkter kommer ikke
kunden ved. Det er forhandleren, der har ansvaret. det står i købeloven.
Og forhandleren skal jo leve op til den danske forbrugerlovgivning når
vedkommende sælger i Danmark.
| Det er jeg helt enig i. Som jeg skrev vil jeg blot gøre
opmærksom på at der er flere nuancer i hele den problemstilling. Jeg
forsøger ikke at fralægge forhandlerens ansvar i en reklamationssag, jeg
gør blot opmærksom på at der er mange faktorer der spiller ind, og at det
ikke er fordi at forhandlerne sidder og triller tommelfingre, at det kan
trække ud. Det tjener hverken forbrugeren eller forhandleren at
reparationer trækker ud og det er frustrerende for begge parter. |
Jamen, du bliver nødt til at have forståelse for, at denne information
kan din kunde ikke bruge til noget. Uanset hvor meget eller lidt ret du så
har i det, så er det ikke relevant over for kunden. Det er den del du bliver
nødt til at lære. Og når/hvis du som forhandler bruger eller misbruger
denne del, så skaber du et problem, som rammer voldsomt den anden
vej.
Ærlighed er fint nok. Og nogle kunder vil oftest også have forståelse
for, at en forretning måske er røget ind i et tidsmæssigt problem på et
eller andet område. Men du må IKKE som forrretning forvente, at bare
fordi nogle har forståelse for det, at alle så har det.
|
For det første bliver jeg ikke 'nødt til at lære' noget som helst.
Medmindre du tilbyder et lynkursus i at tale ned til folk, for det har du da
styr på. For det andet, HAR jeg skrevet at jeg ikke på nogen måde
forsøger at fravriste detailhandlen deres ansvar.
Det eneste jeg ønsker er at få brudt med den opfattelse af at f.eks. en
reparation kun kan trække ud, fordi at forretningen ikke gider gøre noget
ved det. En opfattelse der flere gange bliver luftet i dette forum om
_forskellige_ forretninger. Mit tidligere indlæg har på ingen måde været
en form for undskyldning til forbrugeren i al almindelighed, men blot et
bidrag til en debat hvor alt er sort/hvidt, detailhandlen er nogle skurke,
og forbrugerne er jaget vildt.
|
 |
Duelund
Super bruger
Oprettet: 26-Januar-2004
Point: 381
|
Sendt: 18-Marts-2008 kl. 12:37 |
ha9953 skrev:
#Duelund:
Skriv at han har en uge til rep. ellers vil du i henhold til købelovens rimelig tid forlange købet ophævet og dine penge tilbage. Skriv desuden at du sender sagen til forbrugerklagenævnet hvis han ikke indvilliger i ovenstående. |
Tastaturet har kun kostet 320,- så fkn kan ikke tage sig af den sag. Hvis jeg skriver at jeg vil ophæve købet og de intet gør, hvad gør jeg så ?
|
 |
edtwodth
Guld medlem
|
Sendt: 18-Marts-2008 kl. 12:47 |
Duelund skrev:
ha9953 skrev:
#Duelund:
Skriv at han har en uge til rep. ellers vil du i henhold til købelovens rimelig tid forlange købet ophævet og dine penge tilbage. Skriv desuden at du sender sagen til forbrugerklagenævnet hvis han ikke indvilliger i ovenstående. |
Tastaturet har kun kostet 320,- så fkn kan ikke tage sig af den sag. Hvis jeg skriver at jeg vil ophæve købet og de intet gør, hvad gør jeg så ?
|
Ok - ja det er jo dybt go'nat - endnu et eksempel på at FKN bare ikke fungerer.
Et langt ude forslag ville være at melde ham for tyveri. Ved godt det er åndssvagt, men et eller andet skal der jo gøre.
Men må indrømme, jeg er lidt lost om, hvad du så skal gøre, når du ikke kan klage til FKN 
|
|
 |